Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde som forbløffer

Startet av rsomby, onsdag 09. mars 2016, klokken 10:46

« forrige - neste »

Egil Fonn

Sitat fra: TM på fredag 29. januar 2016, klokken 16:24
Hva er serviceutgiftene totalt for en B 250e i løpet av 5 år 100.000 km ?
BMW tar bare 5500 kr totalt !!. Det inkluderer alt unntatt slitedeler (eks. bremseklosser). Prisen for en B-klasse må jo bli veldig mye høyere med service hvert år !

En serviceavtale på 5 år koster kr 9.900,-
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Belectric

Servicen på en nesten ny el-bil er en rimelig affære for forhandleren (BoS). Når vi forhandlet pris på vår bil ville forhandleren heller legge på ekstrautstyr enn å gi avslag på prisen. Når jeg sa at jeg allerede hadde alt det utstyret jeg ville ha, og at jeg heller kunne tenke meg service inkludert var det tydeligvis uproblematisk. Jeg fikk fire års service inkludert - liten kostnad for forhandleren, men en grei besparelse for kunden...
Belectric

27179

Har du tenkt på å tegne serviceavtale.
Det har jeg. Betaler 18500 for 5 år. Dvs 3700 pr år. Da er service betalt og garanti er ivaretatt. Betales i kvartall på ca 950 kr. Virker som en grei deal. Skal kunne kjøpes oss alle mercedesforhandlere.

MartinR

Det hørtes dyrt ut. Tok service A på Bertel O. Steen Lillestrøm forrige uke og betalte 980kr.

rsomby

Sitat fra: 27179 på søndag 03. april 2016, klokken 14:06
Har du tenkt på å tegne serviceavtale.
Det har jeg. Betaler 18500 for 5 år. Dvs 3700 pr år. Da er service betalt og garanti er ivaretatt. Betales i kvartall på ca 950 kr. Virker som en grei deal. Skal kunne kjøpes oss alle mercedesforhandlere.

Det hørtes veldig dyrt ut. 3000kr dyrere enn på 5årsavtalen på teslaen min. Min 1 års service på mercen kostet 1100,-.

mrjic

Sitat fra: 27179 på søndag 03. april 2016, klokken 14:06
Har du tenkt på å tegne serviceavtale.
Det har jeg. Betaler 18500 for 5 år. Dvs 3700 pr år. Da er service betalt og garanti er ivaretatt. Betales i kvartall på ca 950 kr. Virker som en grei deal. Skal kunne kjøpes oss alle mercedesforhandlere.
Det koster 10000kr for 5års avtale. Alle som betalte full pris villw bli kontaktet for retur av pengene som ble betalt for mye. Det er egen tråd om det i FB gruppen, hvor flere har fått beskjed om det.

27179

Takk for tipset. Er enda ikke blitt kontaktet. Får ta tak i det  :)

Helikopter

Jeg fikk nettopp et tilbud på en serviceavtale over 8 år/200000km til 18500kr, men er i tvil om jeg skal gå for den. De hevder at det blir vesentlig billigere med denne avtalen. Om jeg selger bilen før avtalen går ut, og det gjør jeg vel, så blir det sannsynligvis noe tap der.

rsomby

Det kommer vel helt an på om serviceavtalen kan videreføres på ny eier? Om den kan det så kan det jo lett være en fordel ved salg.

mrjic

Sitat fra MB sin webside

Foruten rabattert pris tilbyr en serviceavtale også følgende fordeler:
Oversiktlig kostnadsbilde: Ved å kjøpe en serviceavtale sammen med bilen får man også bakt de årlige kostnadene inn i selve bilkjøpet. Man slipper da å betale servicen fra gang til gang.
Full service historikk: En serviceavtale sikrer at bilen får full service-historikk på merkeverksted i henhold til fabrikkens standarder. Gir trygghet og økt verdi ved eventuelt videresalg.
Serviceavtalen følger bilen: Avtalen følger bilen ved eventuelt salg før avtalens utløp. Gjenstående serviceavtale er et godt salgsargument og kan bidra til at man får mer igjen for bilen ved salg.
Batteri-sertifikat: Regelmessig service (hver 12. mnd. /25.000 km) er nødvendig for å opprettholde batteri-sertifikatet. Dette sertifikatet garanterer at batteriet vil ha minst 70 % av opprinnelig kapasitet i 8 år eller 100.000 km (avhengig av hva som kommer først).


Den følger bilen.

TM

Sitat fra: Helikopter på tirsdag 05. april 2016, klokken 18:40
Jeg fikk nettopp et tilbud på en serviceavtale over 8 år/200000km til 18500kr, men er i tvil om jeg skal gå for den. De hevder at det blir vesentlig billigere med denne avtalen. Om jeg selger bilen før avtalen går ut, og det gjør jeg vel, så blir det sannsynligvis noe tap der.
Hvor god denne avtalen er avhenger av følgende:

1) Hva er inkludert i avtalen. BMW har noe de kaller Pluss avtale med viskere, skiver og klosser inkludert. Da virker prisen gunstig, men jeg ville heller valgt en avtale for 5 år, 100.000 km.

2) Ligger avtalen som en utstyrskode på bilen slik som hos BMW. Da følger avtalen bilen og service kan utfører på alle autoriserte BMW verksteder i hele Europa.

CitB59EL

Ikke lett å bli kloke på BOS når det gjelder Service priser... Vi hadde 1 års service her om dagen. Var forespeilet ca 1000 kr MEN fikk telefon fra forhandler at BOS/MB sier at Bremser SKAL smøres på 1 års service og da ble det på ca 3500 kr... Som forøvrig var den prisen som vi fikk høre når vi kjøpte bilen som service pris.
De bør bestemme seg!

Fikk lovnad om at 2 års service IKKE hadde smøring av bremser og koster ca 1000 kr noe som stemmer hvis 5 service tilsammen skal bli ca 12000 kr uten service avtale (3500+1000+3500+1000+3500kr) som jeg håper er korrekt anslag.

Det positive er at BOS/MB dekker kostnaden på tørke filter(1100 kr) til batteri pakken som byttes på hver  bidige service-vi som kunde betaler for tidsbruk for skifte av filter. Fin metode fra  MB sin side å sørge for at bil bør/må på service for å beholde batteri garanti.

Har bestemt meg for å bruke merkeverksted slik at jeg har ryggen fri i 5 år. Nå som jeg vet om tørkefiltrert på batteri så orker jeg ihvertfall ikke å ta sjansen på å ikke ta service for å spare noen lapper over 5 år med service!

For vår del tilsvarer all service kostnader iløpet av 5 år det samme som vi ville brukt på drivstoff på vår tidligere bil på kun 1 ÅR!  Service på den gamle bilen kostet selvsagt mer! 


mrjic

Syns du betalte altfor mye. Sikker på om det var A service og ikle B de utførte. Fant prisene hos star autoco på nett.

http://starautoco.no/2014/01/28/faste-priser-pa-service-og-reparasjoner/ de tar 1000kr for a service. Jeg tegnet nå nylig 5 års avtale og betalte 10000 ink mva

elektrolux

#28
Et filter som renser/tørker luftingen til batteriet er en logisk service del, og logisk service.

Like logisk er at bytte / tørke av dette filteret er laget servicevennlig. Det betyr at bileier kan klare dette like godt som en læregutt på verkstedet.

Mercedes har et oppslagsverk som heter WIS. Werkstadt Informasjon System. Kjøper en en komplett diagnose system til Mercedes følger WIS med og med all service og reparasjons informasjon kan selv mor gjøre slik service.

Her er forresten WIS for 16 USD: http://www.ebay.com/itm/Mercedes-WIS-ASRA-EPC-Dealer-Service-Repair-Workshop-Manual-Guide-software-/261923291431?hash=item3cfbd84127:g:6N0AAOSwoudW2P0t&vxp=mtr

Kjøpte nettopp tilsvarende og originalt fra BMW. Da følger gratis oppdatering med på kjøpet. Kostet ca 800 kr. Sammen med GS911 Wifi har jeg dermed tilgang til all dokumentasjon, service papirer som jeg selv fyller ut etterhvert som jeg tar servicen på det nye gliset mitt, inkludert mulighet til å sette neste service på displayet. Dette utstyret kostet mindre førstegangservice, og burde egentlig være et tilvalg sammen med navigator og annet utstyr en kjøper gjerne spesifiserer ved kjøp av nytt kjøretøy.

Dette gir økt bounding mellom kjøretøy og eier, økt salgsverdi, økt glede ved eierskap, og rimeligere bilhold.

Ellers er det lurt å smøre bremser når en likevel bytter mellom sommer og vinterdekk. Tar 10-15 min ekstra / hjul, og når en da kan spare 2500 kr på neste service blir dette god timebetaling. ;) 2500 kr spart er tross alt nærmere 4000 kr lønn. Det er nesten halve ukelønna for vanlige arbeidstakere. :o

P.S.

Har forresten en Mercedes eksosbil til over 1 mill nybilpris i samlingen, og tok 2-3 service på verksted bare for å få stempelet i boka. De hadde ingen problemer med at jeg selv byttet kupeluft og luftfilter, og selv skulle smøre bremser. ( Som jeg utsatte i 7 år til de begynte å henge ) Dermed kostet stempelet stort sett bare det motoroljen og filter uansett ville kostet meg. Dette var i utlandet, men er sikker på at Mercedes i norge er like servicevennlige. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

rsomby

Sitat fra: CitB59EL på søndag 01. mai 2016, klokken 22:23
Ikke lett å bli kloke på BOS når det gjelder Service priser... Vi hadde 1 års service her om dagen. Var forespeilet ca 1000 kr MEN fikk telefon fra forhandler at BOS/MB sier at Bremser SKAL smøres på 1 års service og da ble det på ca 3500 kr... Som forøvrig var den prisen som vi fikk høre når vi kjøpte bilen som service pris.
De bør bestemme seg!

Fikk lovnad om at 2 års service IKKE hadde smøring av bremser og koster ca 1000 kr noe som stemmer hvis 5 service tilsammen skal bli ca 12000 kr uten service avtale (3500+1000+3500+1000+3500kr) som jeg håper er korrekt anslag.

Det positive er at BOS/MB dekker kostnaden på tørke filter(1100 kr) til batteri pakken som byttes på hver  bidige service-vi som kunde betaler for tidsbruk for skifte av filter. Fin metode fra  MB sin side å sørge for at bil bør/må på service for å beholde batteri garanti.

Har bestemt meg for å bruke merkeverksted slik at jeg har ryggen fri i 5 år. Nå som jeg vet om tørkefiltrert på batteri så orker jeg ihvertfall ikke å ta sjansen på å ikke ta service for å spare noen lapper over 5 år med service!

For vår del tilsvarer all service kostnader iløpet av 5 år det samme som vi ville brukt på drivstoff på vår tidligere bil på kun 1 ÅR!  Service på den gamle bilen kostet selvsagt mer!

Tror du roter det til nå. Tørkefilter til batteriet er gratis å bytte ved service, dette dekkes av garantien på batteriet som leverandøren tar på seg for at batteriet skal være tipptopp i hele garantiperioden. Dette fikk jeg oppgitt på min førstegangservice hos BoS.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA