Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell

Startet av Nordhab, onsdag 09. mars 2016, klokken 07:52

« forrige - neste »

Nordhab

I sikringsskapet mitt står det "TN 400v", og da har jeg forstått det slik at jeg da ikke trenger trafo``en til wallboxen? Eller har jeg misforstått?


Rav4_EV

Da er du tilknyttet en strømnett som er kompatibelt med ZOE  ;D

Ingen trafo er nødvendig.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

I så fall er det lurt å velge vekk Pod Point i garasjen til fordel for Zapcharger Smart ladekabel.

Så kan du heller velge en rimeligere hjemmeløsning om du trenger raskere lading enn det ZCP byr på.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elrey71

Hvis mulig burde du gå for Zaptec istedenfor wallbox. Kjøp evt separat 11kw ladestasjon.

Nordhab

Takk for oppklarende svar, folkens!  :)
Jeg har nettopp kjøpt bilen "brukt" (4500 km, og oppleves som ny), fikk den i helga og har jo en masse spørsmål ang. lading.  ???

Jeg har ikke en sånn supercharger-modell.... Har Intense Easy Charge - kan jeg da likevel lade på 11kw hvis jeg da har TN400v (vil dette automatisk bety 3-fase?), dropper wallboxen, og installerer en egen 11kw-lader? Betyr det at jeg kan klare å få en ladetid 80% på et par timer?  8)


Baard

Alle Zoe kan lade på 11kw. Intens Supercharge er bare en betegnelse Renault Norge har gitt 11kw leveransen hjemme hos de kundene som velger dette. Jeg betalte 10K ekstra for dette når jeg kjøpte bilen. I og med at du har TN nett så ville jeg gjort som de her foreslår og montert en rimeligere 11kw løsning til bilen din. Den vil da lade med 3 faser. Om du ikke allerede har en kraftig kurs som kan benyttes så må du ha en elektriker til å montere en ny kurs i ditt sikringsskap og legge en kabel dit du ønsker ladestasjonen som du kan kjøpe fra et hvilket som helst sted som leverer type 2 11kw ladestasjoner/veggbokser.
Renault Zoe, 2014

Nordhab

OK! Suverent, her lærer jeg jo masse!  ;)
Vil dennehttp://elbilshop.no/type2.html (http://elbilshop.no/type2.html) være nok for min Zoe, (med 400v TN 3-fase)? Det står at det kan brukes både 16 og 32A, vil det da være noe forskjell for ladingen da med tanke på ladetid?

elrey71

Jeg kjøpte fra www.ladespesialisten.no, fungerer meget bra. Har hatt mye bruk for 11kw lading, mange turer på kveldstid hadde ikke gått med lavere ladestyrke, spesielt nå med kulde. Har montert rød CEE industrikontakt - så den er semiportabel. En annen fordel er ingen kabler ut / inn av bil hele tiden.

Homecast

Sitat fra: Nordhab på onsdag 27. januar 2016, klokken 10:32
Takk for oppklarende svar, folkens!  :)
Jeg har nettopp kjøpt bilen "brukt" (4500 km, og oppleves som ny), fikk den i helga og har jo en masse spørsmål ang. lading.  ???

Jeg har ikke en sånn supercharger-modell.... Har Intense Easy Charge - kan jeg da likevel lade på 11kw hvis jeg da har TN400v (vil dette automatisk bety 3-fase?), dropper wallboxen, og installerer en egen 11kw-lader? Betyr det at jeg kan klare å få en ladetid 80% på et par timer?  8)

Du dropper ikke wallboxen og installerer lader.
Laderen din sitter i bilen allerede, det du derimot gjør er at du monterer en wallbox (også kalt laderegulator) som forteller bilen hvor mye strøm som er tilgengelig og gir bilen det.
Selvom du har 400V er det ikke gitt at du har kapasitet til å lade med 11KW, det er ikke unormalt å ha 25 A hovedsikring. (men kan også være høyere)
Jeg vil anbefalle at du engasjerer en elektriker (som du uansett må ha for å legge opp strøm til din wallbox) be han om hans anbefalling om hvor mye strøm du har tilgjengelig. og be han også om pris for å legge opp komplett pakke fra A til Å.

Er ikke alle som er like gode på elbil lading så du burde sjekke opp det litt i forkant. er du i tvil legger du bare ut her hva elektriker mener så avsløres det ganske så fort om han ikke vet helt hva han driver med. (da velger du noen andre istede)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Nordhab

Siden jeg bor i borettslagsblokk, ønsker jeg en minst mulig "inngripen" av elektriker, og dermed også minst mulig opphengt utstyr ved inngangen. Kan jeg få elektriker til å legge opp en CEE-kontakt, og så kjøper jeg en CEE-til-type2-ladekladd for noen tusenlapper? Hvordan vil da ladetiden på min Zoe være på en blå 1-fase mot en rød 3-fase. Bør jeg ha 16 eller 32A-kurs om jeg får velge, eller vil det være det samme?

asgeirn

Dersom det er mulig ville jeg prøvd å sette opp et rødt 16A CEE-stikk, og så valgt en 3-fase type2 ladestasjon, feks:

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/superportabel-3fase-22kw-veggboks-med-2m-rett?tm=ladestasjoner

http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/alle/nrgkick-16a-light-m2-t2-cee-5m

Førstnevnte krever 16A-32A overgangskabel.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

elrey71

Det er vel kjapt noen begrensninger / regler når det gjelder borettslag....?

Rav4_EV

Det er to spørsmål som må avklares:

1. Hvor raskt trenger du å lade opp bilen din? Holder det over natta, eller er det viktig med kort ladetid ned til 2 timer.
2. Har du nok kapasitet tilgjengelig til 11 kW lading uten at du knekker hovedsikring?

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

elektrolux

Til oppklaring så har alle modeller av Renault Zoe mulighet for minst 22 kW lading. De eldre har 44 kW.

Du kan lade 1 eller 3 fase ca 7,2A til minst 32A. Eneste kravet bilen har er at du lader fra et TN nett. Ellers må du bruke skilletrafo.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

asgeirn

Begge de boksene jeg foreslo kan du ta med deg, så de har nytteverdi andre steder enn hjemme.

De er også justerbare, slik at du kan regulere ned effekten etter hva som er tilgjengelig. Det kan nemlig ikke Zoe.

Selv om du ikke får 3*16A, vil et rødt stikk være sikrere enn Schuko, samt hindre at andre så lett kan bruke uttaket til motorvarmer, høytrykksspyler eller hva det nå måtte være.

Det definitivt beste er å sette opp en fast mode 3 ladestasjon, men jeg mener et CEE-uttak er et greit kompromiss.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA