Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading på IKEA

Startet av idaberik, tirsdag 08. mars 2016, klokken 20:50

« forrige - neste »

idaberik

Dere får bære over med et mulig dumt spørsmål, men jeg er en forholdsvis ny Leaf-eier (og bileier generelt), og tenker å kjøre bilen i bilvaskemaskin for første gang i morgen. Tidligere har jeg vasket bilen for hånd, men vil benytte muligheten nå som det først er plussgrader, og har dårlig tid i morgen (pluss at jeg synes det er litt vel kaldt ute enda til å stå og vaske bil).

Spørsmålet er, er det noe spesielt man må tenke på? Har fått med meg at jeg må fjerne antennen, og at jeg bør unngå børstevask pga spoileren, men er det noe mer? Er det trygt med underspyling? Er det forskjell fra maskin til maskin på hvor bra de er/hvor kompatible de er med Leaf? Har en Shell-stasjon i nærheten av jobb, og tenkte det kunne være praktisk å dra innom der etter jobb i morgen.

Vet at det beste er å vaske selv, men akkurat nå er ikke dette så veldig praktisk :)

Electrix

Jeg tar av antennen og kjører den i børstevask med full pakke. Har spurt om spoileren og fikk til svar at det skulle gå greit.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

idaberik

Takk for svar, da spør jeg på bensinstasjonen og håper den som er på jobb har god peiling. Har du inntrykk av at det varierer fra maskin til maskin hvorvidt børstevask er trygt til Leaf, eller har teknologien blitt bedre etter disse advarende artiklene om ødelagte spoilere?

nr1rayner

Jeg kjører buss av yrke, og vi har underspyling på jobben. Har aldri prøvd underspyling i bilvaskeanlegg, men ser for meg at den vi har på jobben er over gjennomsnittet kraftig..
Fikk hverken støt eller feilmeldinger. Jeg er mer bekymret for underspyling på fossilbiler enn på Leafen  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Homecast

Om bilen ikke hadde tålt underspyling så hadde man ikke kunne kjørt i 9 av 12 måneder her i Norge.

Salt slapset som er mange steder i landet nå er mye værre enn litt spyling med relativt rent vann ifra en vaskemasking =)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Einar_S

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 27. januar 2016, klokken 09:39
Har aldri prøvd underspyling i bilvaskeanlegg, men ser for meg at den vi har på jobben er over gjennomsnittet kraftig..
Det har jeg vondt for å tro. Jeg har da kjørt (med brummebilen) gjennom vannpytter hvor det høres ut som noen denger løs på karosseriplatene under med en ubløgga torsk! Et slags dumpt brak. Det må jo tilsvare å bli spylt med brannslange? Og det har gått helt fint. Der sitter det faktisk elektronikk (på automatkassa) som er mer utsatt enn noe under på Leaf.

Når det ikke høres så brutalt ut med en Leaf så er det vel fordi batteriet demper det meste av lyd nedenfra.
Og alle kontakter sitter på oversiden av batteriet. Så det går nok bra bare man ikke dypper bilen i vann til opp mot navene.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

bengtove

Har også kjørt mange ganger i børstevask uten problemer.
Eneste utfordringen er at børstene ikke helt klarer å rengjøre hele bakparten. Fortsatt en del dritt som må tørkes bort, særlig oppe under spoileren, men av og til også på bakluka ved siden av baklysene.
2013 lyseblå Leaf Tekna (ute av mitt liv)
2016 TMS 70D Deep Blue
Bestilt M3 31.03.16

teralv

Spoileren på min leaf var knekt ved levering, (kjøpt brukt fra Frankrike - gått 2000 km) - årsaken var vaskemaskin.

Nissan i Bergen hevder den ikke tåler vaskemaskiner, og jeg ser at vaskemaskinene røsker godt i den. Men siden min er knekt i to fester, så driter jeg i det og kjører den i maskin.

Har en flett ny spoiler om noen trenger - ulakket og klar til bruk.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

Kjell Leaf

Bilen tåler godt børstevask og underspyling, jeg bruker kun det hele tiden. Ta av antennen, jeg legger også inn sidespeilene.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

teralv

Jaja, det er ikke det svaret en får når en snakker med karosseri avd i Åsane hos Sande Auto.
der har de solgt mange vinger pga knekk i vaskemaskiner med børster. Ser jo selv på min bil at den røsker godt i vingen.

Skulle noen ha knekt sin, har jeg en ubrukt liggende.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
5000 km - Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA