Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Biler på finn

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 08. mars 2016, klokken 20:28

« forrige - neste »

vbl

Hei.

Må si at mitt første nybilskjøp er en gedigen skuffelse (med unntak for de rundt 70-85.000 kr. jeg har spart på bom- og bensinpenger) og mest sannsynlig blir det mitt siste også.
Har hatt flere feil og verkstedbesøk med e-Golfen på ett år og 35.000 km (snart 10 verkstedbesøk tror jeg) enn 64.000 km med Corolla -04 på 2 år hvor det meste ble kjørt før jeg fikk e-Golf (0 feil, bare byttet slitedeler).

Så det jeg lurer på er det noen her som vurderer/har hevet kjøpet, eventuelt fått omlevert bil.

Vil gjerne høre erfaringer/tips til hva som lønner seg.

Føler egentlig at jeg kommer til å komme elendig ut av det uansett i forhold til takst ved heving og å selge skiten med feil.

Sonus

http://nbfold.nsp01cp.nhosp.no/article.php?articleID=74&categoryID=131

Jeg har selv vurdert å se om jeg kan få hevet kjøpet. Vi får se om jeg orker kampen, for kamp vil det eventuelt bli dessverre, da Møller ikke synes å se urimeligheten i deres gjentatte og mislykkede forsøk på feilretting på de feilene vi har hatt.

aageaasved

sjønner ikke problemet med verkstedbesøk,om d så er 10 ganger feil blir jo ordnet opp og gratis leiebil står jo klar,tror folk har blitt litt for kravstore,fei må man rekne med når man har kjøpt første generasjon elbil,sånn har det vært i all tid at man ikke skal kjøpe den første varianten,iriterende ja men syns personlig at servicen er veldig bra,har hatt e up i 2 år no :) :)

Ohm

Sitat fra: vivjohan på onsdag 27. januar 2016, klokken 15:31
sjønner ikke problemet med verkstedbesøk,om d så er 10 ganger feil blir jo ordnet opp og gratis leiebil står jo klar,tror folk har blitt litt for kravstore,fei må man rekne med når man har kjøpt første generasjon elbil,sånn har det vært i all tid at man ikke skal kjøpe den første varianten,iriterende ja men syns personlig at servicen er veldig bra,har hatt e up i 2 år no :) :)
Skjønner at 10 verkstedsbesøk er kjedelig, det tar jo tross alt tid å reise innom, bytte osv. Jeg kan dessverre ikke hjelpe til med heving, men anbefaler en prat med forbrukerrådet.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Dexter

Sitat fra: vivjohan på onsdag 27. januar 2016, klokken 15:31
sjønner ikke problemet med verkstedbesøk,om d så er 10 ganger feil blir jo ordnet opp og gratis leiebil står jo klar,tror folk har blitt litt for kravstore,fei må man rekne med når man har kjøpt første generasjon elbil,sånn har det vært i all tid at man ikke skal kjøpe den første varianten,iriterende ja men syns personlig at servicen er veldig bra,har hatt e up i 2 år no :) :)

Hilsen møller bilsalget.

Ting skal fungere. Levere bilen hver mnd på verkstedet er ikke akseptabelt.

vbl

Sitat fra: vivjohan på onsdag 27. januar 2016, klokken 15:31
sjønner ikke problemet med verkstedbesøk,om d så er 10 ganger feil blir jo ordnet opp og gratis leiebil står jo klar,tror folk har blitt litt for kravstore,fei må man rekne med når man har kjøpt første generasjon elbil,sånn har det vært i all tid at man ikke skal kjøpe den første varianten,iriterende ja men syns personlig at servicen er veldig bra,har hatt e up i 2 år no :) :)

For å bruke regnestykket på Corolla'en så koster det meg nesten 300 kr dagen t/r i bensin og bompenger, det blir nesten 1.500 kr uken. Siden jeg har måttet betale drivstoff (unntatt når jeg har hatt hjemmekontor) og bompenger (nesten alle gangene) for leiebilen koster det meg dyrt hver gang jeg må ha leiebil og kjøre til/fra jobb. Siden jeg kjører 86 km en vei til jobb, starter kl. 06.45, Møller åpner kl. 07.30, så kommer jeg over 2 timer for sent på jobb ved levering av bil og må dra tidligere for henting mister jeg nesten 3 arbeidstimer for hvert verkstedbesøk. Da begynner 10 verkstedturer å koste ganske mye penger og tid, jeg kjøpte ny bil for å spare penger og verkstedbesøk (trodde jeg).

I tillegg til at de ikke klarer å fikse det viktigste med en bil i Norge, nemlig varmeapparatet etter ett år og andre vintersesong synes jeg ikke akkurat jeg er veldig kravstor, hjelper ikke om teknikken er ny, jeg har ikke kjøpt en dyr bil for å være prøvekanin, dette skulle Volkswagen ha testet før bilen kom på markedet. Det minste man bør forvente med en ny bil er at ting skal fungere. Hvis de mener at det skal være slik med varmeapparatet så er bilen totalt uegnet på det norske markedet etter min mening.

Skal i møte med Møller på mandag så får vi se hva de kommer med.

Sonus

Spent på hvordan Møller takler møtet ditt på mandag. La oss få høre hvordan det gikk.

vbl

Møller mener fortsatt det ikke er grunn for heviing eller omlevering. De noterte en liste med det jeg mener er feil og så ble det avtalt at jeg får lånebil. Det de var villige til var å kjøpe tilbake bilen gunstig, så de skal også ta takst.

Byttet til lånebil forrige tirsdag og har brukt den i nesten en uke og jeg merker at de samme ulydene er på den bilen så det kan jeg slå meg til ro med selv om jeg er skuffet over det på en ny bil.
Vedrørende varmeapparatet så har jeg prøvd forskjellige innstillinger (auto, fot/ansikt på 23 grader) og kjenner at lånebilen er god og varm i starten men etter ca 40 minutter kjøring så begynner det å dabbe av. Har ikke vært kaldere enn -4 så jeg vet ikke om det vil bli like kaldt som i min ved kaldere temperaturer.
Men slik det virker for meg så er det elendig varmeapparat på e-Golf, punktum. Nesten så jeg tror at bilen er totalt uegnet i norsk vinter.
De tyske ingeniørj***ene kan ikke ha testet bilen på vinter før de har sendt ut bilene, føler meg som en prøvekanin.

Ohm

Sitat fra: vbl på søndag 07. februar 2016, klokken 16:23
Møller mener fortsatt det ikke er grunn for heviing eller omlevering. De noterte en liste med det jeg mener er feil og så ble det avtalt at jeg får lånebil. Det de var villige til var å kjøpe tilbake bilen gunstig, så de skal også ta takst.

Byttet til lånebil forrige tirsdag og har brukt den i nesten en uke og jeg merker at de samme ulydene er på den bilen så det kan jeg slå meg til ro med selv om jeg er skuffet over det på en ny bil.
Vedrørende varmeapparatet så har jeg prøvd forskjellige innstillinger (auto, fot/ansikt på 23 grader) og kjenner at lånebilen er god og varm i starten men etter ca 40 minutter kjøring så begynner det å dabbe av. Har ikke vært kaldere enn -4 så jeg vet ikke om det vil bli like kaldt som i min ved kaldere temperaturer.
Men slik det virker for meg så er det elendig varmeapparat på e-Golf, punktum. Nesten så jeg tror at bilen er totalt uegnet i norsk vinter.
De tyske ingeniørj***ene kan ikke ha testet bilen på vinter før de har sendt ut bilene, føler meg som en prøvekanin.
Synd du føler det slik. Jeg har en egolf uten varmepumpe og med montert dieselvarmer. Men selv uten dieselvarmeren, er det mer enn nok varme i min. Jeg har testa den med bare elektrisk varme helt ned i minus 26, det var ikke noe problem å holde varmen, men rekkevidden blir deretter. I minus 26, tok varmeapparatet bort 75 km rekkevidde. Men varmt, det ble det.

Du sier at den dabber av, det kan jeg for så vidt være enig i. Ved langkjøring, kommer det ikke veldig varm luft ut av dysene, men det er ca 20-22 grader i bilen likevel. Men ofte guffer jeg opp til 24-25 grader, da jeg synes 22 blir for kaldt, spesielt på knærne. Mulig at 22 egolfgrader er mindre enn 22 fossilgolfgrader, DVs at den er litt nedjustert i forhold til på en vanlig bil. Egentlig, er jo gradeangivningen helt uinteressant, siden varme/kulde oppfattes svært individuelt. Sånn sett kunne det like gjerne vært en skala fra 1-15. Men synd du er misfornøyd  med bilen. Jeg har rulle drøye 35 000km uten problemer av noen art. Litt ulyder ved svinging har jeg ikke brydd meg med, siden bilen går fint og det ikke oppfattes som alvorlig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

aageaasved

du har krav på tilsvarende leiebil som den du har.hvis de ikke har,har jeg ikke måtte bet bompenger eller fylt opp tanken etter levering,men selvsagt fylt på ekstra hvis det er snakk om mange dager topp service her i namsos

hcsag

Det sitter vel temperatur-følere kun nede ved beina foran på egolf, ingen i selve kupeen. Dette kan nok være grunnen til at det blir fort varmt, men at temperaturen dabber av etter en stund.

vbl

Etter å hatt lånebil i snart 2 uker og prøvd masse forskjellige innstillinger har jeg "koket" ned til at det ser ut som det er Auto-innstillingen som er den store synderen på lånebilen. Hvis man kjører manuelt på fotbrønn og ansikt på 23-24 grader så blir det godt og varmt med viften på 3, bortsett fra at den dabber av etter hvert, men slår du over på auto så blir det vesentlig kaldere med en gang og det er ingen forskjell om man har 22 eller 24 grader. Dette har vært prøvd i temperaturer ned i - 11 de siste dagene. Forskjellen på lånebilen og min bil er at min er notorisk ustabil og kjører kaldluft i perioder, og etter 2 vintersesonger er tålmodigheten naturligvis noe lav. Når man kjører nesten 50.000 km i året (ca. 40.000 med e-Golf) så er det minste man forventer et varmeapparat som fungerer.

For meg er det helt uforståelig at man ikke skal kunne kjøre varmeapparat på auto i normal-modus uten å fryse hakk i hjel med en 2015-modell, men må kjøre manuelt, det er som å gå 20 år tilbake i tid spør du meg.

Bilen er i seg selv en meget god bil bortsett i hovedsak for varmeapparatet.

jamyrb

Jeg har en e-golf 2015 med varmepumpe og er veldig enig med trådstarter her angående varmeapparatet.
Jeg har kjøretur på 70 min hver vei daglig, og opplever varmeapparatet som kraftig nok men feil programmert.

Det jeg mener er at effekten i varmeapparatet er høy nok, men at Auto er altfor "snill" (står på profil høy). Varmer godt i starten med godt turtall på vifta, men setter viftehastigheten for lavt etter en stunds kjøring.

Til daglig har jeg varmen på 29,5 grad som er høyeste termostatstyrte temperatur (HI er fullt uten termostat). Og så styrer jeg opplevd temperatur med viftehastigheten. Og hvis dette ikke blir varmt nok, så setter jeg på manuelt luft i brysthøyde for da åpnes midtdysene i dashbordet i tillegg, og evt. temp til HI.

Dette er selvsagt ikke greit på en ny bil, da manuell styring av varmeapparatet er noe man nå bare må gjøre på veteranbiler og disse kunne til gjengjeld også huske innstillingen fra dag til dag....

Og det som irriterer meg mest er at dette er gjort med fullt overlegg av ingeniørene på VW da dette bare handler om programmering. På samme måte som at e-Golf resetter temperaturen til 22 grader hver dag mens diesel og bensinversjonen av Golf ikke gjør dette.

nortrahof

Egentlig burde jeg ikke kommentere dette da jeg har en annen VW....

Dette med varmepumpe har jeg aldri forstått vitsen med på en bil? Jeg er derfor ikke overrasket over at dette virker dårlig. Det dere beskriver, er omtrent som det jeg hadde forventet.

Varmepumper i bil har noe for seg dersom temperaturen ikke faller særlig under +7 grader. Det er betydelig kaldere om vinteren de fleste steder i Norge - men i Tyskland kan det ha noe for seg?
Årsaken er minst todelt:
Gassen som brukes på varmepumper og A/C i biler er oftest R134-gass (eller en beslektet gass). Denne gasstype "mister effekt" under rundt +5 grader og er faktisk "ubrukbar" ved -7 grader.
I tillegg sitter fordamperen til varmepumpen foran i grillen. Den er 5-10 grader kaldere enn lufttemperaturen.
Dette gjør at vann fra forankjørende biler tetter igjen fordamperen slik at varmepumpen ikke virker.
Det er sikkert tilfelle om varmepumpen kun virker rundt 30 min. etter start?
Det eneste som gir god virkning uansett temperatur er motstandselementer som sørger for oppvarming av varmevæsken.

Jeg kjører derfor E-UP som ikke har dette "tullet". - Selv Tesla har ikke varmepumpe av disse årsaker.
Dette er noe som dessverre selgerne ikke vet - og kanskje ikke verkstedene heller når de ikke finner feil på bilen, tross gjentatte verkstedsbesøk?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Råde

Tydeligvis har du ikke testet selv. Det har jeg. Les annen tråd. Ved -3 grader drar varmepumpen ca 1:3 effekt ift ptc alene. VW har selv publisert en graf som viser effektoptimum mellom +15 og -15, hvilket stemmer med erfaring. Ptc går ikke i gang før det er grådig kaldt. Bilen er god og varm allikevel.

Alt dette med dårlig varme fra klima handler om SW og et spjeld som ikke reguleres. Dette ordnes med en oppdatering.

Dette med type gass som er brukt har jeg hørt før, men teorien stemmer ikke med praksis. Og 30 min? Svada fra da VW satt med skjegget i ventepumpepostkassa og ikke fikk solgt ledige produksjonsplasser.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA