Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Katta i sekken eller bare uheldig?

Startet av Ole Tjomsland, mandag 02. august 2010, klokken 10:33

« forrige - neste »

Ole Tjomsland

Fikk telefon hjem fra leverandør av RevneSystem som hevder å ha utviklet et system som forhindrer degenerasjon av Ni-Cad batteri-pakker. For kr 10 000, leveres et system som skal sikre dette, bl skal Selvaag gruppen ha gått til innkjøp av systemet for sin Think - park.  Er det noen i forumet som har erfaring med dette systemet - holder det løftene ????

mvh
Ole


Til ORIENTERING:
RevneSystem har nå levert SoftCharger type 10 til i alt 74 elbiler med Ni-Cad batterier.

RevneSystem fikk 10 April 2010 sin største ordre så langt, på SoftCharger type 10,
fra Oslofirmaet: Selvaag Gruppen as.
En samlet bestilling av SoftCharger type 10 til HELE deres elbilpark, som er på 13 stk THINK elbiler.
Hele bestillingen blev levert i løpet av ca. 30 dager.

Dette er en stor tillitserklæring til RevneSystem, og vårt produktet, SoftCharger type 10.

SelvaagGruppen har etter nøye vurdering kommet fram til at invisteringen av å sikkre batteriene på deres elbilpark ved å installere SoftCharger type 10, er en svært lønnsom investering.

produktinformasjon:
Få kontroll med overladningen av elbilbatteriet og unngå havari.
La SoftCharger type 10 styre overladningen på batteriets premisser.
og derved unngå sammenbrudd.
Installerer du en SoftCharger type 10,gir du dine elbilbatteri det beste grunnlaget for å fungere lenge og problemfritt,og derved
unngår du store overraskende ekstrautgifter.
SoftCharger(Myklader) type 10, er et lade og batterikontrollsystem med CSR 100 mikroprosessor-teknologi,som sørger for at elbilens originallader,lader batteriet på en myk og skånsom måte. Den består av en enhetsmodul som kan ettermonteres på elbiler av alle typer kjente merker,med NI-Cad batterier. Den er utviklet for
å øke driftssikkerheten,opprettholde full kapasitet lengst mulig,og unngå havari av elbilbatterier,ved at overladningen(batteriet lades til tross for at det har oppnådd full kapasitet) reduseres til et nødvendig minimum.
De forhold som ligger til grunn for
mikroprosessorens beregninger er:
. Måling av spenningsnivåene på batteriet kombinert med ladetiden.
.Omgivelsetemperaturen på batteriet.
. Batteriets ladebehov måles kontinuerlig.
Verd å vite:
Det er i dag alminelig kjent at mange elbileiere av de mest kjente elbilmerkene i markedet, er blitt påført STORE UTGIFTER i forbindelse med batterihavari, selv om bilen bare har kjørt få titusen km og bare er noen få år gammel.
Det er også et faktum at mange har fott nye elbilbatterier innen garantitiden på 5 år,grunnet havari.
Det sier seg selv, at når mange kostbare elbilbatterier havarerer selv etter mindre enn 5 års drift,da må det nødvendigvis være EN FEIL, som er årsaken til havariene.
Produktutvikleren av SoftCharger type 10 har FUNNET FEILEN,OG RETTET DEN!
Feilen bunner i at elbilens originalladeteknikk overlader FOR MYE, og dette skader batteriene hver gang man lader,og vil etter en tids bruk føre til at elbilen får en merkbart redusert rekkevidde, selv etter få titusen kjørte km,eller at batteriet havarerer ved at det eksploderer.
Fornøyde kunder:
Det finnes nå over 60 fornøyde elbilkunder som har installert SoftCharger type 10 i sine biler, og som mener at dette var en svært god og fornuftig investering, for å kunne kjøre lenge og problemfritt med sine elbilbatterier . Flere har fortalt om merkbart større rekkevidde. Noen av dem har mer en 4 års erfaringer med bruk av dette unike produktet.
RevneSystem INFO.Dokumenterte FAKTA:
Hvordan utjevne NI-CAD cellenes kapasitet?
Overladning eller Utladning?
Et NI-CAD elbilbatteri består av mange celler som er seriekoblet. Det er derfor svært viktig at alle cellene har mest mulig den samme kapasiteten. På grunn av unøyaktighet under produksjonen av cellene, vil vanligvis variasjonen være på noen få %. Denne variasjonen kan utjevnes eller forsterkes.
1 Den kan utjevnes ved overladning. Da vil de cellene som har minst kapasitet bli utsatt for en stor og skadelig belastning, dersom denne overladningen blir så langvarig at det opstår vesentlig varmgang, mye gassing og stort vannforbruk. FOR MYE overladning er derfor
hovedårsaken til de fleste batterihavari. Dette er de fleste fagfolk og batterieksperter i dag enige i.
2 Den kan utjevnes ved utladning. Dette er den mest skånsomme måten, under følgende betingelser: Dersom et batteri vanligvis utlades til under 20% batterikapasitet før det lades, vil kapasitetsforskjellen være minimal, og utjevningen holder seg på et akseptabelt nivå.
Øket ujevnhet:
Stor ujevnhet på battericellene kan føre til HAVARI.
Et NI-CAD elbilbatteri som derimot er mye "KLATTLADET"(lades ofte fra et høyt kapasitetsnivå) har utviklet stor kapasitetsforskjell på cellene,og må derfor ikke plutselig utlades til under 20% batterikapasitet før ladning. Plutselig utladning til et mye lavere utladningsnivå en det vanligvis utlades til før ladning, kan føre til at de svakeste cellene blir REVERSERT( lades med motsatt polaritet) og derved blir utsatt for SKADELIGE og sterke ladestrømer med motsatt polaritet. Utjevningen av cellekapasiteten gjøres derimot ved at ladningen startes gradvis fra et lavere kapasitetsnivå. Et slikt batteri med stor celleforskjell har også en redusert kapasitet. Denne kapasiteten kan normalt gjenoprettes, når celleforskjellen er blitt utjevnet.
Litt om NI-Cad batteriets litt spesielle egenskaper:
Cellene i et NI-CAD batteri har en spesiell egenskap til å utjevne kapasiteten seg imellom(selvjusterende egenskap) under normalt bruk, og ved at batteriet vanligvis utlades til under 20%kapasitet før ladning.
Dette er fordi at, når en celle som (jobber hardt) blir hen i mot helt utladet før ladning, og helt oppladet hver gang den lades vil derved bli svært sterk, og yte maksimalt i forhold til sin størrelse. Dette gjelder de svakeste cellene i batteriet. De sterkeste cellene derimot vil (jobbe lettere) fordi de ikke blir helt utladet før de lades, selv om batteriet totalt sett er utladet før ladning. Dette gjør at disse cellene blir svakere etter en tids bruk og mer lik i kapasitet med de svakeste cellene, fordi de ikke utlades helt slik som de svakeste cellene. På den måten oppstår det en selv utjevnings prosess.
Enkelt fortalt: En celle som utlades helt før ladning, vil yte maksimalt, og en celle som ikke utlades helt før ladning vil bli noe svekket . (Med andre ord, kjemisk
sett som "en muskel" som jobber hardt og blir sterk, eller en muskel som ikke jobber særlig hardt og blir derved noe svakere, en om den hadde jobbet hardt.)
Derfor er det viktig at en gjør det til en vane, å utlade batteriet til under 20% kapasitet før det lades.
Konklusjon:
Behovet for å overlade et NI-CAD batteri er derfor minimalt og bør ideelt sett være fra 4 til 8 % for å unngå å skade de svakeste cellene i batteriet. SoftCharger type 10 overlader derfor NI-Cad batterier med fra 4 til 8 % overladning,og mer enn halverer vannforbruket. Derved skånes battericellene for den skadelige prosessen som FOR MYE overladning påfører de svakeste cellene. (Et NI-CAD batteri som overlades minimalt, gir elbilen større rekkevidde,I forhold til om det var overladet FOR MYE.)
Et NI-CAD batteri skades ikke selv om det ALDRI overlades, men vil ikke yte full kapasitet,og derfor anbefales en minimal overladning for at alle battericellene skal være fulladet.
Overladningen med originalladeteknikken er vanligvis fra 14 til 17 %(ca 2 KW) av innladet effekt, og det er FOR MYE, og er derfor hovedårsaken til de fleste NI-CAD batterihavari.
NB.
SoftCharger Type 10 kan monteres bare av personer som er godkjent av RevneSystem.
Som VEDLEGG her, bilde av Jette Meyer og hennes THINK, og uttalelse om sine erfaringer med SoftCharger type 10.
Som VEDLEGG her også et TILBUD på SoftCharger type 10
Pris er: Kr.10.300 inkl.MVA og inkl. ferdig montert på bil.
Ved samlet kjøp av 5 enheter eller flere, gis rabatt etter tilbudsavtale som fåes ved henvendelse.
Henvendelse ved bestilling:
RevneSystem Harald Revne,
Korsavegen 5, 5217 Hagavik. Tel. 56307538 Mob.97196241
Epost: post@revnesystem.no
Web: www.revnesystem.no


Elmo

Den nevte "boksen" er nevnt i flere tråder på forumet, fremfor alt i denne tråden

Den har fantes ganske lenge, men det kan virke som produsenten er blitt litt deperat eller trenger penger for nå ringer han visst rundt til alle som har elbil med NiCd batterier.
Problemet den i følge produsenten skal rette på er bla beskrevet i dette innlegget på ElbilWiki 

Elbil-entusiastene strides om den har noe for seg eller bare er bortkastede penger. Såvidt jeg har fått med meg er man vel relativt enige om at den har mindre for seg på PSA biler (Peugeot/Citroën) enn på Think.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Ole Tjomsland på torsdag 17. juni 2010, klokken 22:05
Er det noen i forumet som har erfaring med dette systemet - holder det løftene ????

Siden du spør rett ut skal du få et tilsvarende svar.

Ligg langt unna dette produktet. Jeg har 2 stk liggende som HR sier jeg kan gi til Frelsesarmeen. Hadde han hatt tro på eget produkt ville han gledelig tatt det tilbake, og solgt det til noen andre.

Les tråden Elmo har linket til, så forstår du kanskje problemet.

Saft har gitt Think, og PSA klare føringer om hvordan batteriene skal lades, og en simpel spenningsstyrt ladestopper som HR boksen er, hadde selvfølgelig blitt benyttet om dette var løsningen.

Det leie oppi dette, er at HR gir blaffen i om batteriene skades. Når det skjer, og jeg sier når bevist, er det alltid grunnet alt annet enn HR boksen som ble montert på en velfungerende bil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Mye av det HR skriver er i overenstemmelse med Saft sine dokumenter
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf
http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Stm5-100mre.ChargeMode.pdf

Erfaring viser at FEILEN som HR henviser til er at det etterfylles vann for sjelden. Vann må etterfylles hver 3000 - 4000 km på gamle batterier (3 ganger så ofter som bilen varsler om).

Jette, som det henvises til, kjører batteriet helt tomt før hver lading og balanserer derfor batteriet ved utlading, derfor gjør det ikke så mye at revneboksen fjerner balanseringen ved 9 av 10 ladinger. Jettes kjøre- og lade-mønster er utypisk for de fleste eiere og jeg synes derfor det er feil å bruke henne som referanse. Det er mange som har kjørt lengere enn Jette uten revneboksen og uten å få batterihavari.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rav4_EV

S N A K E   O I L !!!
Må nevne at ikke alle brukere av Revneboksen er like fornøyd.

På mitt lager står en Think med batterihavari etter at revneboksen har vært i drift i flere år.

Forrige eier tapte ca. 100.000 kroner.


AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Elmo

Sitat fra: El rayo på fredag 18. juni 2010, klokken 23:29
..... derfor gjør det ikke så mye at revneboksen fjerner balanseringen ved 9 av 10 ladinger
Får inntrykk av at du unnskylder ulemper med boksen, men kanskje jeg missforstod ???
Skal det være noen hensikt bør den jo fortrinnsvis ha bare fordeler.

Hvilken relevans har blidet du la ved?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Jeg spurte Revne hvor mange bokser han har solgt totalt, og så utfordret han på uttalelsene i den nevnte tråden på forumet (denne tråden) (legger inn svaret i den aktuelle tråden også)

Her er svaret
Sitat fra: Harald Revne
Takk for din tilbakemelding.
Kan først svare på ditt spørsmål om hvor mange SoftCharger som er levert til de forskjellige bilmerker du nevner:
Det er nå levert SoftCharger type 10 til i alt 55 stk THINK City.
Det er levert i alt 5 stk til Citroen Saxo.Electric.
Det er levert 10 stk til Paugeot 106.Electric
Det er levert 4 stk til  Paugeot Partner Electric.

Så til det å besvare dette som er skrevet på Norstart Forumet.
Jeg har lest gjennom alt som er skrevet om brukererfaringene med SoftCharger type 10. Det er jo alltid slik at uansett hvor bra produkt en selger ,så vil der alltid være noen som er misfornøyde eller er uenige i dette man selger eller gjør. Slik også med dette produktet jeg selv er opphavsmannen til: SoftCharger type 10.

Først, kommentar til innlegget fra PLUTO.
Dersom han hadde lest igjennom mine INFO papirer nøye, så ville han forstått at produktet SoftCharger type 10 IKKE er beskrevet som et SUPERPRODUKT som under ALLE omstendigheter og behandlinger av elbilbatteriet er en GARANTI mot HAVARI.
Det som derimot står i infopapirene er at, FOR MYE overladning av NI-Cad elbilbatterier er HOVERÅRSAKEN til BatteriHAVARIER. I info papirene så ADVARES det STERKT mot hyppig KLATTLADNING, for da vil batteriet utvikle stor kapasitetsforskjell i cellene, som fører til at batteriet får en merkbar redusert kapasitet. Det står også at et batteri med stor kapasitetforskjell i cellene kan  utjevnes også ved utladning av cellene, men at dette må gjøres GRADVIS, for at ikke de svakeste cellene skal bli utsatt for STERKE OG SKADELIGE reverserte ladestrømmer.
Dette temaet er NØYE beskrevet i  INFO papirene om SoftCharger type 10. Jeg ser derfor ingen hensikt i å kommentere dette ytterligere.
Forstår ikke helt hvorfor, men måtte dele sitatet i flere deler (ellers fikk jeg feilmelding "server hiccup")
Sitat fra: Harald Revne
Kommentar til HENS
Dette han skriver er helt korrekt . Dette gjelder de fleste SoftCharger som er levert .
Det siste 1 ½ året er SoftCharger type 10 blitt mer effektiv, ved at den reduserer overladningen(FASE 2) hver gang man lader  med en overladning fra 4 til 8 % avhengig av hvilket kapasitetsnivå ladningen startes fra.
Det SoftCharger gjør er, å atomatisere dette lademønsteret HENS utfører med hjelp av et koblingsur, som er mye mer unøyaktig og mer tidskrevende å passe på.
Så en kommentar til dette å utlade batteriet til under 20% kapasitet før ladningsstart.
Faktum er at dette kan alle enkelt gjøre i de fleste tilfeller, ved å benytte bilens varmeapparat på fullt med viften på fullt kjør. Så vidt meg bekjent så forbruker varmeaparatet og viften på fullt ca. 4 KW. Det krever bare at en følger ekstra godt med første gangen en gjør dette så, en finner ut hvor lang tid det tar og tappe batteriet slik eksempelvis 10%. Da kan en i ettertid beregne tiden det tar å tappe batteriet fra det nivået en til enhver tid har behov for.
PS. husk å åpne bilens vindu for at kupeen ikke skal bli unødig varm.

Så en kommentar til påstanden om at SoftCharger tapper batteriet tommt dersom man parkerer bilen i 3 måneder,og at dette ødelegger cellene i batteriet. Dette er direkte feil og har ingen rot i virkeligheten. Det finnes flere eksempel på at et Ni-Cad batteri IKKE skades etter å ha vært helt tommt for strøm i flere måneder. Faktum er at å tømme Ni-Cad batteriet helt for strøm er den SIKKRESTE måten å LANGTIDSPARKERE slike batterier på uten at de skades.
Sitat fra: Harald Revne
Så påstanden om at SoftCarger tapper batteriet.
SoftCharger type 10 har når bilen er parkert uten ladning et strømforbruk på 0,01AH.som er 1,2 Watt Jeg har selv hjulpet i gang ladningen på en THINK City som hadde stott i ca. 3 måneder .UTEN SoftCharger type 10. Jeg målte hovedbatteriet til ca 1,5 volt. Jeg koblet deretter opp en separat lader og ladet hovedbatteriet til ca 100 volt og skiftet 12 volt startbatteriet. Batteriet tok ingen skade av utladningen og har siden stortsett  hvert i daglig bruk. Dette er nå ca 2 år siden.

Så påstanden om at SoftCharger type 10 forårsaker stor kapasitetsforskjeller i batteriets celler som fører til reversering av ladestrømmen og kan forårsake HAVARI. Dette skyldes åpenbart IKKE bruken av SoftCharger, men forårsakes åpenbart av mye KLATTLADNING. Da kan celleforskjellen øke farlig mye og forårsake HAVARI. Dette skjer helt uavhengig av SoftCharger eller ikke. Mange jeg har snakket med har oppleved dette med ALL LADETEKNIKK ORIGINALT. Dette er for øvrig en kjent viten blant de fleste elbileiere i dag.

Til slutt vil jeg anbefale alle som leser denne kommentaren om å NØYE lese INFO papirene til SoftCharger type 10.

Med vennlig hilsen:
RevneSystem
Harald Revne
Mob. 97196241
To umiddelbare kommentarer:
Det med varmeappratet ikke gjelder for PSA som har bensinvarmeapparat.
Han har rett i at NiCd batterier bør være utladet så mye som mulig ved langtidslagring
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på lørdag 19. juni 2010, klokken 12:49
Sitat fra: El rayo på fredag 18. juni 2010, klokken 23:29
..... derfor gjør det ikke så mye at revneboksen fjerner balanseringen ved 9 av 10 ladinger
Får inntrykk av at du unnskylder ulemper med boksen, men kanskje jeg missforstod ???
Det er nok litt klønete skrevet. Jeg forsøkte å forklare hvorfor Jette ikke bør brukes som referanse. Hennes kjøre- og lade-mønster motvirker muligens revneboksens manglende balanseringslading. De som ikke kjører batteriet helt tomt før hver lading vil muligens få ubalanse i batteripakka.
Sitat fra: Elmo på lørdag 19. juni 2010, klokken 12:49
Hvilken relevans har blidet du la ved?
Selvaag fikk etter sigende montert revneboksen i alle sine Th!nk biler. Bildet viser at minst én av dem er skrotet, så mirakler utretter boksen ikke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Elbiler bør kunne tåle alle bruksmønstre og klattlading for mange er unngåelig.

Utlading uten individuelle module overvåkning er et farlig spill og overlading i rikelig mengde er den eneste trygg måte å balansere batteripakke på.

Gjerne invester penge i vannfyllingsutsyr.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Klattlading er ikke et problem for hverken Think, eller PSA.

Styringsystemet overlader ikke batteriene ekstra om en klattlader.

Tomkjøring bør likevel gjøres en gang i blandt, men en bør unngå å reversere blokkene.

Se: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Det er vel etterhvert en kjensgjerning at Think har appetitt på batterier grunnet den ekstra lave sluttspenningen på 4,47V/blokk, som igjen betyr reversering om en kjører bilen helt til den stopper, og at limingen av blokkene får dem til å sprekke opp og miste lut. I tillegg er vannfylleintervallet dobbelt så langt som det burde vært, slik at eiere som venter på servicemelding fra bilen kjører batteriene tomme for vann. Ingen av disse problemene løses ved å redusere overladingen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA