Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service Trillingene

Startet av elektrolux, tirsdag 08. mars 2016, klokken 16:55

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: Griffel på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:51
Dette er jo ikke noe annet enn en ladeboks uten transtormator, om en bare skal ha en.

Nå er den vel ikke særlig interesant som 1stk. ladestasjon i en privatgarasje. Dette er produkt for fellesgarasjer o.l., med mange ladestasjoner.

Da stemme at da er bare ein ladeboks. Men da er prisen eg er ute etter. Sleke boksar kan ein få til ein brøkdel av prisen. Kva då med resten av sortemanget til Zaptec. Same prisnivået på da og??
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:05
Det påstås at Zaptec bruker en forsyningskabel til alle ladepunkt. Dersom dette er en koblingsboks over hvert ladepunkt er dette intet nytt, men mulig konfiguering for de fleste konkurrenter.
Mulig konfiguering for de konkurrenter som har jordfeilovervåking type B innebygget og, som tillater boksen sikret høyt over hva boksen skal levere, og som har mulighet til å bryte strømmen til de som trekker mer enn det boksen tillater, i tillegg til at fordeling på faser er dynamisk, og at sentralfunksjonen kan integreres i en av stasjonene.

Jeg er enig at at det ikke er noe hokus-pokus, men det ser ut til at de har tenkt på det meste, og bygget inn dette i en tiltalende designet boks.

Siden funksjonene først og fremst er en spesifikasjonsak og det ikke er noe hokus-pokus og implementere det, er forsinkelsene ikke så lett å forklare. Her er det nok mange kreative mensker som får nye ideer hele tiden, som bringer produktene tilbake til "tegnebrettet" (PCen).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

SitatJeg er enig at at det ikke er noe hokus-pokus, men det ser ut til at de har tenkt på det meste, og bygget inn dette i en tiltalende designet boks.

Siden funksjonene først og fremst er en spesifikasjonsak og det ikke er noe hokus-pokus og implementere det, er forsinkelsene ikke så lett å forklare. Her er det nok mange kreative mensker som får nye ideer hele tiden, som bringer produktene tilbake til "tegnebrettet" (PCen).

Her treffer du innertier etter min mening.

Den elektroniske trafoen er genial dersom den er priset slik at den er billigere enn en tradisjonell trafo (mindre jern og kobber), eventuelt at den har lavere driftskostnader over et antall år (mindre tap).

En vanlig trafo kan også bli lettere dersom man bruker dyrere råvarer.

Derimot er betalingsviljen for lav vekt ikke så stor. En Teslaeier kan lade 1 fas 32A på et 3-fas IT 230V nett. Effekten der da 7 kW. Bruker man en 12 kVA trefasetrafo kan man øke til 11 kW.

De fleste velger 7kW enfas fremfor å investere i en tradisjonell 3 fase trafo selv om disse gjerne kommer ned i 7.000 kroner brukt på finn.no.

At noen vil benytte 40.000 kroner for å "vinne" 4 kW i ladeforbedring er en illusjon.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

JanBrede

#33
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:51
Dette er jo ikke noe annet enn en ladeboks uten transtormator, om en bare skal ha en.

Vet du dette Griffel?
Det står egentlig ingenting på Zaptec sine sider som hverken avkrefter eller bekrefter om den inneholder deres nye transformator? De antyder derimot med litt utydelig beskrivelse av input og output at de kan levere 400V TN fra denne boksen?

Hvis de klarer å levere den til 14.990 som nofuel skriver gir det mange muligheter;

Det de da kan få til, med en likeretter og trafo i hver boks er at hvert punkt kan kommunisere hvor mye energi det trekker fra input (enfas/trefas 230/TN 400) til de andre boksene og de sørger sammen for at de ikke overskrider maks trekk på kretsen og samtidig lastbalanserer over flere faser kontinuerlig.  Dette omgår problemet vi tenker på idag hvor man må regne belastning pr fase alltid.  Skjevbelastning i nettet er heller ikke et tema ved enfaselading.

I det samme får man også 400V TN ut i type 2 kontakten uavhengig av input, noe som jo er relevant for Zoe, Tesla og MB.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Rav4_EV

SitatDet står egentlig ingenting på Zaptec sine sider som hverken avkrefter eller bekrefter om den inneholder deres nye transformator? De antyder derimot med litt utydelig beskrivelse av input og output at de kan levere 400V TN fra denne boksen?

Jeg gleder meg til å kople inn 1 fase IT 2,2 kW og få 22 kW 400 volt ut til bilen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#35
Sitat fra: JanBrede på fredag 05. februar 2016, klokken 11:28
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:51
Dette er jo ikke noe annet enn en ladeboks uten transtormator, om en bare skal ha en.

Vet du dette Griffel?
Ja
(fra tidligere versjoner av Zaptec hjemmeside, og en kan også lese det direkte ut av listen over spesifikasjoner for ZapCharger SMART som til trods for navnet ikke er en lader, men en ladestasjon som skal selges i konkuranse med alle andre ladestasjoner)
Som ladestasjon i en villagarasje har den ikke mange fordeler, dette er et produkt for større fellesgarasjer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:23

ZCS ser på forbruk på hver enkelt fase, og legger den minst belastede fasen ut til neste bil. På IT nett er 2 rele er dedikert til å legge ene faselederen til Neutral. Unikt, og genialt!

Hva menes her med nøytral i et IT-nett?

Homecast

Sitat fra: KjellG på fredag 05. februar 2016, klokken 19:46
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:23

ZCS ser på forbruk på hver enkelt fase, og legger den minst belastede fasen ut til neste bil. På IT nett er 2 rele er dedikert til å legge ene faselederen til Neutral. Unikt, og genialt!

Hva menes her med nøytral i et IT-nett?

Henviser til Nøytral leder i ladekabelen
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Griffel

#38
Sitat fra: KjellG på fredag 05. februar 2016, klokken 19:46
Sitat fra: elektrolux på onsdag 27. januar 2016, klokken 22:23

ZCS ser på forbruk på hver enkelt fase, og legger den minst belastede fasen ut til neste bil. På IT nett er 2 rele er dedikert til å legge ene faselederen til Neutral. Unikt, og genialt!

Hva menes her med nøytral i et IT-nett?
Ladestikkontakten (type2) har pinner for effekt betegnet L1,L2,L3 og N.  Når det står at fasleder legges til Neutral betyr ikke dette at en mener noe om nøytral i iT nett, men at når en bruker en type2 kontakt i et iT nett skal en faseleder kobles til kontakten merket L1 og en annen faseleder til kontakten merket N.

I denne ladestasjonen (det som feilaktig kalles lader) gjøres tilkoblingen mellom pinnene merket L og N med releer. Dette gjør de for å kunne tilordne ladern i bilen til den fasen som er lavest belastet i et system bestående av fler enn 3 ladestasjoner.

Biler med enfas lader får sin spenning mellom L1 og N kontakpinnene enten disse er koblet mellom en faseleder og N i et 400V TN nett, eller mellom 2 faseledere i et iT nett.

Ladestasjoner tilkoblet iT nett kan ikke benyttes til 3-faselading .
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på fredag 05. februar 2016, klokken 20:06
I denne ladestasjonen (det som feilaktig kalles lader)

Ladestasjonen kalles Smart og er en del av Zaptec sin satsing innen ladeutstyr. Ladeutstyr går under fellebetegnelsen Zapcharger, mens produktene til nå kalles Smart og Portable. Zapcharger Portable er heller ikke en lader, men det vil etterhvert komme ladere under fellesbetegnelsen Zapcharger.

Omtrent som PSA ( Zaptec ) har Peugeot og Citroen,  ( Zapcharger og Zapspace )  som igjen har C1 og C Zero etc ( Smart, Portable etc )

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#40
Siden mange kaller ladestasjoner feilaktig for lader, skriver jeg ofte:

ladestasjon (som ofte feilaktig kalles lader/hjemmelader/vegglader)

slik at de som leser forstår hva en ladestasjon er om de selv kaller dette for en hjemmelader.

Sitat fra: elektrolux på fredag 05. februar 2016, klokken 20:14
Zapcharger Portable er heller ikke en lader, men det vil etterhvert komme ladere under fellesbetegnelsen Zapcharger.
Den vil vel da hete Zapcharger charger?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JanBrede

#41
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 05. februar 2016, klokken 15:00
SitatDet står egentlig ingenting på Zaptec sine sider som hverken avkrefter eller bekrefter om den inneholder deres nye transformator? De antyder derimot med litt utydelig beskrivelse av input og output at de kan levere 400V TN fra denne boksen?

Jeg gleder meg til å kople inn 1 fase IT 2,2 kW og få 22 kW 400 volt ut til bilen.

Det hadde jo vært hyggelig;
Dessverre, hvis input på en perfekt transformasjon er 2,2kW (10A enfase), vil det bli til 2,2 kW (3,175 A trefase 400 V) hvis jeg har regnet riktig.  Aner ikke om Zoe, MB eller Tesla blir lykkelige for en slik input i ladeporten, tankene blir jo litt mer interessante med større input ;) Og enda mer så med å utnytte energien i trefase IT nett, siden vi må leve med det i store deler av landet ganske lenge til.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

JanBrede

Sitat fra: Griffel på fredag 05. februar 2016, klokken 15:29
Sitat fra: JanBrede på fredag 05. februar 2016, klokken 11:28
Sitat fra: Griffel på onsdag 27. januar 2016, klokken 20:51
Dette er jo ikke noe annet enn en ladeboks uten transtormator, om en bare skal ha en.

Vet du dette Griffel?
Ja
(fra tidligere versjoner av Zaptec hjemmeside, og en kan også lese det direkte ut av listen over spesifikasjoner for ZapCharger SMART som til trods for navnet ikke er en lader, men en ladestasjon som skal selges i konkuranse med alle andre ladestasjoner)
Som ladestasjon i en villagarasje har den ikke mange fordeler, dette er et produkt for større fellesgarasjer.
Takk Griffel, da kan jeg la være å holde pusten i påvente av ZapCharger SMART...
Hadde vært enklere å bygge ut i borettslaget her med bedre deling av effekt.
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA