Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpesenter Horisont i Åsane semihurtiglading, alltid fult

Startet av stiansim80, mandag 07. mars 2016, klokken 22:34

« forrige - neste »

stiansim80

Spørsmål til dere med Leaf  8)
Jeg har i dag en 2012 Peugeot iOn.
Den tar meg rundt 10-11 mil på sommer og rundt 6-7 mil på vinter.
Ved sistnevnte lar jeg bilen stå "på" med varme på fullt og lukket ventilasjon i ca 10-15 min for oppvarming før avgang. Rekkevidden er også satt ut fra rundt 10- grader, derav 6mil +.

Jeg vurderer nå en 2014 Leaf, hvilket er versjon2 ?? Eller ?
Kan jeg forvente vesentlig bedre rekkevidde?
Noe vil jeg vel tjene på forvarmingsmuligheten? Men hvor mye bedre er selve rekkevidden med likt utgangspunkt?

Pendler forøvrig Borgen(mellom Kløfta og Jessheim) og Ensjø.
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

imrankhan

Jeg har en Leaf 2014 modell. Leafen har noe bedre rekkevidde enn iOn, men ikke veldig mye.
Om sommeren klarer den rundt 14-16 mil og 9-10 mil om vinteren.
Vet ikke hvor mye du har tenkt å bruke på en ny bil, men det kommer nye elbiler neste år med vesentlig mer rekkevidde. 350-400km++

nr1rayner

Det diskuteres vel i gangene om hvilken versjon du ser på, men såfremt det IKKE er visia (billigste utgave) så er det varmepumpe, carwings etc etc.
Har ikke testet rekkevidde på flatmark noe særlig på min, men kjører Heimdal-Storlien, ca 110 km med drøye 450 m høydeforskjell med ca 10% soc rest om sommeren. Bruker vel ca 70% SOC tilbake.
10-11 mil sommers tid er mao null stress.
Vinter er avhengig av mye rart... Jeg klarer vel å karre meg t/r Orkanger i -10/-15, ca 7 mil totalt, men med liten margin.

Godt fornøyd med min -13 Leaf (versjon 2 som du kaller det). Skulle jeg ønsket noe er det nok rekkevidde, rekkevidde og atter rekkevidde. Ja, samt hengerfeste og litt mer bagasjeplass.
Klarer du deg med iOn nå, og har økonomi til å handle nytt om 1-2 år ville jeg ventet.
Event. ventet til 30kwh Leaf (som akkurat har kommet ut) eller Soul begynner å komme på bruktmarkedet.
Jeg skal i hvert fall beholde min Leaf minst til nye og flere modeller kommer, men så er jeg jo også utrolig godt fornøyd med Leafen jeg har  8)

Vurderte selv en trilling da jeg handlet. Hovedårsaken til at jeg havnet på Leaf var at det rett og slett er mer bil.
Så, vil du bare ha "mer bil" litt bedre rekkevidde og ikke tenkt å legge flust av penger i det, så er du hjertelig velkommen inn i Leaf-klubben.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Jeg hadde tidligere en I-miev 2012 og har nå en Leaf 2014/15.

Min erfaring er ca 20-30% bedre rekkevidde på Leaf om sommeren, opptil 50% om vinteren mellom +10C og - 8-10C gitt at farten er lik. Blir det vesentlig kaldere er forskjellen mellom de to mindre. En stor del av forskjellen utgjøres av varmepumpen som gjør at moderat kjøling/varme omtrent er gratis i Leaf, mens det koster dyrebar rekkevidde i I-miev.

Jeg synes også Leafen er mer mottakelig for ekstrem sparekjøring, så hvis man  har selvdisiplin og kjører som en munk, har man mer igjen for det med Leaf. Det skal også sies at Leaf i større grad innbyr til fart enn I-miev, noe som såklart øker forbruket. Der jeg typisk lå i 90 med I-miev tidligere (motorvei) ligger jeg nå typisk i 120 med Leaf.

Forskjellen på forvarmet Leaf og ikke forvarmet, er g 1jerne0-20 km rekkevidde. Avhengig av hvor kaldt det er selvsagt.

Leaf gen 2 (eller 1.5) med varmepumpe kom i 2013 og kjennetegnes ved fotbrekk. Visia utgaven fra 2013 har ikke varmepumpe, og kjennetegnes ved at betjeningen på klimaanlegget ser litt annerledes/enklere ut.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

lifern

Jeg har Visia og klarer 16-17 mil om sommeren med fin kjøring.
Ca 10 om vinteren med vekslende varme av/på.
SVART EUROLEAF 2013

stiansim80

Aah. Sliter med valget.
Har ikke lyst til å bruke mer enn 200-250' da jeg ganske nylig har kjøpt en PHEV.
At rekkevidde skal være et tema.....
Kanskje er jeg tjent med å vente litt..
For å svare på spørsmål lengre opp. Bilen jeg har sett på er registrert desember 2014 og av Acenta med varmepumpe.
Sommerrekkevidde på 16+\- liker jeg, men under 10mil på vinter blir det samme som iON omtrent.
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

stiansim80

Har forøvrig lest en artikke hvor i3 fra BMW ble påstått å ha samme eller bedre rekkevidde enn 2014 leaf med vp. Noen som kjenner til lignende?
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

Balrog

Har samme rekkevidde som trådstarter. Mitt råd når du skal ha mer rekkevidde: Gå for 30kWh 2016-utgaven. Du betaler noe mer, får flunkende ny bil med garanti og det er ikke noe voldsomt årlig verditap på disse bilene når du samtidig trekker inn i regnestykket drivstoffbesparelser etc. Kjøp før den blåbrune regjeringen øker avgiftene, og før kronekursen synker ytterligere, så sikrer du deg høy bruktverdi på bilen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

brekken

Jeg har en 2015 Tekna og er egentlig ganske fornøyd med rekkevidden på den. Kjører Fredrikstad/Fornebu noen ganger. 105 km. Mitt beste på denne strekningen var i høst med vinterdekk og 6-7 grader ute, 16 grader på klima, ikke forvarmet. Parkerte med 45% igjen, altså en teoretisk rekkevidde på ca. 190 km. Var sikkert god medvind :-)

Men snitt/normalen er nok rundt 150-160 km i maks. rekkevidde, mens den desidert dårligste var i minus 15, da brukte jeg ca. 45% til Vestby (55 km), som gir en rekkevidde rundt 100 km.

Er også imponert over varmepumpa, bilen blir god og varm veldig fort i motsetning til fossil bilen  som må varme opp motoren først. 
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Bjoris

Sitat fra: stiansim80 på mandag 25. januar 2016, klokken 23:18
Aah. Sliter med valget.
Har ikke lyst til å bruke mer enn 200-250' da jeg ganske nylig har kjøpt en PHEV.
At rekkevidde skal være et tema.....
Kanskje er jeg tjent med å vente litt..
For å svare på spørsmål lengre opp. Bilen jeg har sett på er registrert desember 2014 og av Acenta med varmepumpe.
Sommerrekkevidde på 16+\- liker jeg, men under 10mil på vinter blir det samme som iON omtrent.

Du får en ny 30 kwh Leaf Tekna for 250! Testet rekkevidden på min, kjørte med ok varme 162 km før det var VLB, det var 2 grader og regn, snittfart 63 km/t
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bjoris

Joda, men alle kan få bonderabatt på 42.000, da syns jeg du får mye bil for pengene!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

stiansim80

Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

stiansim80

Annet spørsmål.

På greenrace kalkulatoren.
Er det 1. Versjon leaf?
Kan jeg korrigere data for å simulere 2. Versjon?
Stian Sandbukt-Simonsen

2015 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle +
2015 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA