Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bensinforbruket

Startet av Kåre_S, søndag 06. mars 2016, klokken 19:06

« forrige - neste »

Kåre_S

Jeg beklager hvis dette oppleves som et komplett idiotisk spørsmål på dette fora..

Skal kjøpe en 30 kwh Nordic m/6.6kW lader. to typer kabler skal medfølge. Har 16 A i vanlig stikkontakt i garasjen.

Vil jeg kunne lade raskere i garasjen ved å kjøpe en ladekabel som er konfigurert for vanlig stikk kontakt og 16 A? Skjønner at den som følger med Leaf trekker kun 10A.

og er det slik at denne kabelen vil lade min Leaf 40% raskere enn med 10A ?

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/charge-amp-spark16-1-ladekabel-uten-kladd-1?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

leafnor

Svaret er ja, ikke på spørmålet 8), men at den lader 1,6 ganger raskere.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Kåre_S

Jøss. det betyr jo at jeg snarest bør gå til innkjøp av en slik kabel da? Jeg vil jo gjerne lade litt raskere hjemme uten å installere lade stasjon

Er det noen andre her inne som har erfaring med å lade med en slik?
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Leifen1980

God erfaring med å lade kortere perioder på 16A.
Kanskje en elektriker her inne har noen formening angående lengre tids lading med 16 ampere på 16 amperes kurs? Usikker på om dette i utgangspunktet skulle kreve en egen jordfeilvern med c-karakteristikk. (Nek 400 sier vel noe om dette)
2016 Nissan Leaf Tekna "Gråtass" 30kW
2013 Mitsubishi ASX Instyle
ex 2013 Nissan Leaf Tekna
ex 2006 Honda Accord Tourer
ex 2012 Mitsubishi Outlander
ex 1992 Toyota Corolla
ex 2009 Toyota Avensis
ex 2000 Volkswagen Passat
ex 1990? Mitsubishi Galant

lifern

Jeg lader alltid på 16A på kjøpesenter.
Gått bra så langt.Ca 60% raskere.
SVART EUROLEAF 2013

Olee

Jeg har ladet mye på 16A når bilen har blitt brukt en del, har gått fint det :) Men som du sikkert har lest i diverse artikler og tråder her inne, så kan det være lurt å sjekke stikkontakten for slitasje og varmgang.

nr1rayner

Charge-amps er populær og ser genial ut. Kjekt å ha muligheten til 6A slik det er på den.
Har selv kabel fra EVI med schuko.
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/10a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5
EVI sin har fordelen med display som viser ladefart, tid +++.
Den originale kladden er tung og klumpete. De andre nevnte er mye greiere å ha med seg i bilen  8)

Med 10A (evi eller original), lader jeg ca 10% SOC pr time, ingen av de gir 10,0A men ca 9A.
Med 16A lader jeg ca 16-20% SOC pr time. EVI lader typisk på 14-15A.

Det er IKKE anbefalt å lade med 16A på schuko. Strengt tatt er det vel ikke anbefalt å lade i det hele tatt med schuko, men...
For meg, og mange andre, har det ikke vært noen problemer med 16A på schuko. Skal du bruke 16A på schuko så vær sikker på at anlegget er sikkert, ingen gamle slitne kontakter, glem skjøteledning osv osv. Og kjenn i det minste etter varmgang i kontakter++.

Er man tom for drivstoff på fossilbilen kjører man til bensinstasjonen. Er det tomt for drivstoff der drar man til neste stasjon...
Hva gjør du hvis den originale ladekladden ikke virker?
Min anbefaling er å skaffe ekstra kladd uansett  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Homecast

Sitat fra: Leifen1980 på søndag 24. januar 2016, klokken 19:31
God erfaring med å lade kortere perioder på 16A.
Kanskje en elektriker her inne har noen formening angående lengre tids lading med 16 ampere på 16 amperes kurs? Usikker på om dette i utgangspunktet skulle kreve en egen jordfeilvern med c-karakteristikk. (Nek 400 sier vel noe om dette)

Nek 400 722 som omhandler elbil lading sier blandt annet.
maks 10 A kurs for lading via schuko kontakt, høyere sikring er ok ved å bruke industrikontakt
B type jordfeilvern / DC beskyttelse er et krav.

I tillegg kreves det dedikerte kurser, altså 1 kurs = 1 uttak.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

#8
Igjen feil informasjon fra Homecast. Hva er det som har stukket han i det siste? :o

NEK 400 sier at NYE kurser lagt opp for lading av Elbil og avsluttet i et Schuko stikk, maksimalt skal sikres med 10A og utstyres med Jordfeilvern type B

Bruker en Cee stikk kan en sikre med stikkets fulle effekt.

Det har vist seg at mange ikke avlaster vekten av kladden på originale kabler, og sammen med Think City i 2008 som kom ut med den første  kladdkabelen kom også svidde Schuko stikk som følge av lading gjennom dårlig forbindelse når støpselet sitter skjevt som følge av vekten av en tung kladd.

Før det hadde vi ladet Think Classic og PSA biler med 14A fra Schuko helt uten problem.

Kjøper du en kabel fra Charge-amps er den tunge kladden ikke eksisterende, og til og med kabelen er laget ekstra lett. Støpselet er vinklet for ytterligere avlastning, og inneholder temperatursensor for å eliminere varmgang. For ultimat sikkerhet er kabelen Coaxial, altså med skjerm, slik at ingen skal kunne få strøm i seg om kabelen blir skadet.

Det er helt lovlig å lade med 16A fra Schuko. Er Stikket ikke blitt skadet av en ladekabel med kladd vil 16A lading ikke føre til lunk engang. Er det et ukjent stikk vil det være lurt å sjekke støpselet etter ca 30 min lading. Er det en kurs som går innom flere punkter er det lurt å sjekke alle forbindelsene da langvarig høy last kan framprovosere svakheter som tidligere ikke har manifastert seg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AppleKnocker

Sitat fra: Leifen1980 på søndag 24. januar 2016, klokken 19:31
Kanskje en elektriker her inne har noen formening angående lengre tids lading med 16 ampere på 16 amperes kurs?

Kanskje. Da jeg stilte dette spørsmålet til min elektriker, svarte han at det ikke er anbefalt å belaste en kurs med mer enn 80%. Så på en 16A kurs bør man visstnok ikke trekke mer enn ca 13A.

Jeg lader av og til på 16A likevel. Får litt under 20% i timen som stemmer bra med 60% raskere enn 10A.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Homecast

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. januar 2016, klokken 20:51
Igjen feil informasjon fra Homecast. Hva er det som har stukket han i det siste? :o

NEK 400 sier at NYE kurser lagt opp for lading av Elbil og avsluttet i et Schuko stikk, maksimalt skal sikres med 10A og utstyres med Jordfeilvern type B

Bruker en Cee stikk kan en sikre med stikkets fulle effekt.

Det har vist seg at mange ikke avlaster vekten av kladden på originale kabler, og sammen med Think City i 2008 som kom ut med den første  kladdkabelen kom også svidde Schuko stikk som følge av lading gjennom dårlig forbindelse når støpselet sitter skjevt som følge av vekten av en tung kladd.

Før det hadde vi ladet Think Classic og PSA biler med 14A fra Schuko helt uten problem.

Kjøper du en kabel fra Charge-amps er den tunge kladden ikke eksisterende, og til og med kabelen er laget ekstra lett. Støpselet er vinklet for ytterligere avlastning, og inneholder temperatursensor for å eliminere varmgang. For ultimat sikkerhet er kabelen Coaxial, altså med skjerm, slik at ingen skal kunne få strøm i seg om kabelen blir skadet.

Det er helt lovlig å lade med 16A fra Schuko. Er Stikket ikke blitt skadet av en ladekabel med kladd vil 16A lading ikke føre til lunk engang. Er det et ukjent stikk vil det være lurt å sjekke støpselet etter ca 30 min lading. Er det en kurs som går innom flere punkter er det lurt å sjekke alle forbindelsene da langvarig høy last kan framprovosere svakheter som tidligere ikke har manifastert seg.

Absolutt ingen feilinfo. det jeg skriver er akkurat hva som står. Det var en som lurte på hva en elektriker sier om dette og jeg svarte, at DU ikke liker elektrikere som liker å gjøre en skikkelig jobb sier vel sitt.

Du har i tillegg fått info av meg i henhold til risikovurdering av anlegg i tidligere tråder og da samtidig noe som kalles endring av bruk som igjen er VELDIG gjeldende i installasjoner.

Om du ikke mener at faren ligger i stikkontakten er opp til deg, men eksisterende installasjoner med mange koblingspunkter, feks 5 stikkontakter og 3 koblingsbokser mellom sikringsskap og utestikk er ikke uvanlig.
Ikke bli overrasket om det begynner å bli varmt i et takpunkt når du lader elbilen din dersom samme kurs forsyner både stue og utestikk.

Bryter jeg forumreglene så får dere rapportere til admin. Men kan ikke se at jeg gjør det, heller tvert imot, jeg bidrar til en balansert diskusjon slik at det ikke blir overvekt av kun dine meninger.

Jeg skriver igjen for, han man god kunskap om strøm og elbil lading så er det mye som går fint uten å være farlig. Her inne så gir man råd til MANGE, også de som ikke har noe peiling på strøm og bare vil at det skal fungere. Derfor er det viktig å belyse alle sider, og at du ikke skjønner problemene med å trekke mye strøm ut av eksisterende kurser som har blitt designet for helt andre belastninger enn det en elbil gir sier vel sitt.

rart at NK64 kommisjonen som har ansvaret for  å lage NEK 400 og dermed ansvarlige for de elektriske anlegg som blir bygget sier at det er et problem, DSB varsler alltid om fare i hjemmene med høye belastninger på strømnette...
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA