Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hovedrele defekt Think 99

Startet av Rymegnal, torsdag 29. juli 2010, klokken 22:29

« forrige - neste »

Rymegnal

Sitat fra: Wired på tirsdag 22. juni 2010, klokken 21:21

Hvis det ikke er 12volt til batteriet så er det DC/DC converteren som har slutte og virke.
åpner man aluminiumsboksen på høyre side så vil du se en sølvfarget "kloss" som sitter lengst frem i boksen. den har ett svakt grønnt lys på høyre side hvis den virker.
Hvis ikke......... defekt. ;)

Genialt tips, her sitter det mange med mye kunnskaper.

Skal jeg se etter dette når bilen står til lading? Når det står på tenning eller uten noe som helst? (Jeg har ikke sjekket min enda, men lurt å vite hva en skal gjøre i hvilken rekkefølge)
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Rymegnal

#16
Sitat fra: Wired på tirsdag 22. juni 2010, klokken 21:21

Hvis det ikke er 12volt til batteriet så er det DC/DC converteren som har slutte og virke.
åpner man aluminiumsboksen på høyre side så vil du se en sølvfarget "kloss" som sitter lengst frem i boksen. den har ett svakt grønnt lys på høyre side hvis den virker.
Hvis ikke......... defekt. ;)

Hvor svakt skal det lyse? Jeg åpnet boksen nå, og så ikke noe grønntlyst. Men jeg så heller ikke noen diode. Antar at det er en diode og ikke pære. Kanskje den er godt gjemt. Var i garasjen uten taklys, burde ha sett det da?

Jeg prøvde både med og uten lading, tenning ol. for å om den virket. Da tror jeg vi konkluderer med at den er død...

Jeg har ikke testet med å pusse polene og legge på polfett. Burde jeg ha gjort det også?
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

Wired

Lyset skal være der uavhengig av tenning eller ikke, det er en liten diode som sitter bak ett "glass" (lyser ikke sterkt) bør være greit synlig i tussmørket. ;D ............... men er det ikke lys så er den kaputt. men hvis man ikke måler 13,6 -13,8 volt på de to tykkeste kablene ut fra den ved "koblingsremsa" (mener og huske at de er sort og brun) så er den død .

Rymegnal

Sitat fra: Wired på mandag 28. juni 2010, klokken 20:26
Lyset skal være der uavhengig av tenning eller ikke, det er en liten diode som sitter bak ett "glass" (lyser ikke sterkt) bør være greit synlig i tussmørket. ;D ............... men er det ikke lys så er den kaputt. men hvis man ikke måler 13,6 -13,8 volt på de to tykkeste kablene ut fra den ved "koblingsremsa" (mener og huske at de er sort og brun) så er den død .

Fikk nye batterier i dag, og jaggu var ikke 12V batteriet også byttet. Har ikke servicerapporten, hentet bilen etter at de var stengt. Men 12V batteriet ser helt nytt ut...
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

El rayo

Man regner 3 års levetid på blybatterier. Det er det intervallet jeg har brukt for bytte på min Th!nk classic også. Jeg har aldri hatt problemer med 12V batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på lørdag 21. august 2010, klokken 02:40
Man regner 3 års levetid på blybatterier. Det er det intervallet jeg har brukt for bytte på min Th!nk classic også. Jeg har aldri hatt problemer med 12V batteriet.

Det må være under spesielt dårlige arbeidsbetingelser. F.eks ved bruk i gammel bil før 1990 med for lav ladespenning, eller etter 2001 med Canbus som trekker strøm hele tiden, og der bilen brukes lite.

Lades Think batteriet opp med seperat lader en gang i bland vil det holde lenge. Oppdaget at C-teken min hadde sviktet. (tåler de ikke DC inn over lang tid) og ladet derfor batteriet seperat. Da gikk det inn 8 ahr. Dette til tross for at bilens DC-DC burde holdt det toppet opp.

Får bly sine grunnleggende behov oppfyllt holder disse gjerne 6-7 år eller lengre.
(Lading om spenningen faller under 12,5V og ladespenning på over 14V.)

Kjører nå på 16 året på motorsykkelens batteri. Tenkte å bytte det i fjor forde det var blitt 14 år gammelt, men tok for moro skyld en "siste" test. Overraskelsen var stor da det viste seg å tilfredstille kravene til bly. Det ytte nemlig over 60% av påstemplet verdi. Dermed ble det fredet, og lever videre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. august 2010, klokken 08:26
Oppdaget at C-teken min hadde sviktet. (tåler de ikke DC inn over lang tid?) og ladet derfor batteriet seperat. Da gikk det inn 8 ahr. Dette til tross for at bilens DC-DC burde holdt det toppet opp.

Ble den ødelagt? Jeg oppdaget at C-tek etter å ha vært konstant tilkoblet dc 114V i flere måneder sluttet å virke, bare en glød i alle diodene. Men da den ble koblet i fra et par minutter var den helt ok igjen.
Tips: Hvis man skal ha den tilkoblet i en Think for å avlaste dc-dc er det en fordel å ha den synlig, da kan man også trykke inn vinterstilling når det er kaldt.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Kan det være at Ctek'en ikke liker DC/DC'en sin spenning?

Jeg så tilfeldigvis at min Ctek multi xs 7000 (på AC) tilsynelatende går helt i frø (diodene blinker svakt) når den står tilkoblet 12v batteriet på PSAen min og DC/DCen starter.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Takk for nyttig informasjon. Da må jeg revurdere CTek uten 12V batteri på Ginetta-prosjektet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

#24
Ser fra tid til annen innlegg som dette som berører lading av 12V batteriet i Elbiler.

Dette batteriet lades samtidig som det trekkes varierende strøm ut fra det.  En god lademetode er da konstant spenning innenfor 13 - 14 V (nominell ved +20grC) . Illustrasjonseksempel av temperaturkompensering:
Ved -10grC kan maks ladespenning ligge innenfor ca 14,3 og 14,7V og ved +30grC min ladespenning mellom 13,3 og 13,6V
Denne ladingen er det DC/DC'en som tar seg av. Ladespenningen bør også her være temperaturkompensert noe jeg tviler den er på Kewet / Buddy.(sikkert ikke PSA heller)
5-10års levetid burde ikke være noe problem ved bruk av kvalitetsbatterier.

Bruk av supplerende trestegslader vil jeg ikke anbefale.

For å si det sånn, det er ikke bare lading av hovedbatteriet som ikke er ivaretatt på best mulig måte :'(
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Tror jeg skal prøve meg på en konstantspenningsforsyner slik Bosonic foreslår. Disse er jo billigere enn C-tec også.

Ellers har jeg kommet fram til at beste plassering av 12V laderen er i serviceluka, med 12V fram til batteriet. Dette er tryggere enn å legge 114V fram under panseret. Dermed blir også forsyneren tilgjengelig slik Baltor anbefaler.

Eneste ulempen jeg ser med dette er at vi er tilbake til at 12V aldri blir toppet helt opp, utenom hvis en kobler til en Ctec i ny og ne på 12V uttaket under girvelgeren. Men så blir det jo heller aldri tappet under konstantspenningsforsynerens innstilte verdi heller.....
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Jeg kommer til å fortsette som før: å bytte 12V batteri hvert 3. år. Synes ikke det verd å bruke tid og penger for å slippe en utgift på ca 100,- pr år.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Hvorfor ikke bare teste det, og bytte ved behov? Et slikt batteri koster mer enn 300 kr, så du snakker nok om nærmere 200 kr/år.

1 time med lyset på og serviceluka åpen skal ikke tappe et brukbart batteri til under 10,5V med lyset fortsatt på.

Lades det så opp igjen med en god lader har jeg sett flere tilfeller der batteriet faktisk har blitt bedre av dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Godt forslag, dersom denne rutinen gjøres eksempelvis hver annen måned så vil levetiden definitivt øke. Sluttspenning på 11,0 V er å anbefale dersom det testes ofte. ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

MaxMad

Jeg har nettop byttet 12V-batteri på min Buddy, men når jeg skal sette alle ledningene tilbake i laderen blir jeg litt i stuss.

I tillegg til ladepluggen med + og -, en rund svart kontakt og de to grå som jeg antar er kjøresperre, har jeg også en ledningsbunt koblet i en 4-pols kontakt, men ser ikke noen plugg der den passer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA