Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Angrer på kjøpet av Tesla?

Startet av Porsgrunn, lørdag 05. mars 2016, klokken 12:41

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: dosmont på lørdag 23. januar 2016, klokken 19:52
... men blir ikke regnestykket litt feil, når det skrives 85 KWh på 0-100% og ihvertfall feil på 85KWh på 30-70%

Dette er akkurat det jeg tok opp litt lengre oppe i tråden. Joda, det er korrekt at når man måler levetid på ett batteri så regner man 0-100% som en syklus, og om man bare bruker/lader 50% av kapasiteten av gangen så deler man resultatet på 2 for å regne det om til fulle 0-100% sykluser.

Men, slik de ordla seg her så er jeg ikke så sikker på om det er tilfellet i dette tilfellet her, og at du har helt rett likevel. Men sikker er jeg slett ikke...  Også må man jo som andre her korrekt har nevnt også regne med tidsfaktoren og andre faktorer som påvirker batteriet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NielsChr

jeg ser kun henvisninger til panasonics standard spec. disse viser kun hvordan normale cycluser opføre sig. dvs. 0-100-0 og angiver ca. 500 cycluser.
artiklen nævner i flæng 40.000, 35.000 opladninger hvis der ikke lades fra 0-100 og ned igen.
det er et velkendt faktum at man kan forvente flere cycluser hvis man slækker på det anvendte intervall, men hvor henvises til studier, specs eller ligne som påviser man kan lade op til 40.000 gange i intervall 30-70%..?
er disse tal taget ud af luften ?
jeg har for nogle år tilbage set på officielle specs og ud fra dette anslået at en tesla har ca. 500.000 sikre km i sine batterier før man kan forvente at se en degradering på ca. 80%. kør dem hurtigt over få år eller langsomt over mange år - betyder egentlig ikke så meget.
panasonic har specs for andre ladeforløb, men mener bestemt at husker disse lå i intervallet 2000-4000, hvilket er langt fra 40.000

jeg har aldrig før set se optimistiske tal som 40.000 og vil være tvivlsom over for om de er korrekte - panasonic har desværre ikke opfundet 'evigheds batteriet' - det ville være noget af en verdens sensation

dosmont

De samme batteriene brukes ofte til laptopper. De er for det meste 100% ladet, og har en temperatur mellom 25-60c.
Det er ikke akkurat de gunstigste forutsettningene for batteri.
Jeg skal garantere at det finnes laptopp batteri som aldri har ladet mere enn 1 syklus og som nå har null kapasitet igjen.
Det av den enkle grunn at pcen alltid har vært påslått og alltid har vært tilkoblet strøm, og i forholdsvis varme omgivelser.
Men på den pcen jeg har nå, så er det smart strømstyring, og den er på 57% nå, så de har lært :D

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

jensjacob

Sitat fra: Ferry på lørdag 23. januar 2016, klokken 18:26
Det er litt interessant å se på tida det tar å kjøre 17 000 000 km. Ved 100 km/t tar det 170 000 timer. 170 000 t/365*24 er nesten 20 år! Altså 20 år kontinuerlig kjøring i 100 km/t.

Husk at du skal bruge lidt tid på at lade også.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Muffinman

Regen er jo også lading. Selv om det er p*** i havet vil også det spise sykuser.

jensjacob

Derfor kan det også bedst betale sig at bruge regen. hvis man i forvejen har et stort aux. forbrug til fx. varme. Så vil moderat regen. blot balancere forbruget fra batteriet mod nul og ikke nødvendigvis begynde at lade batteriet.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Amoss

Sitat fra: dosmont på lørdag 23. januar 2016, klokken 23:56
De samme batteriene brukes ofte til laptopper.

Nei, det er ikke de samme. Tesla har spesifisert sine egne battericeller til Model S/X som er tilsvarende, men ikke helt like de som brukes i laptops. Etter sigende ble det brukt standard laptopbatterier til Roadsteren.

Nøyaktig hva forskjellen er vet vel neppe noen utenfor Tesla/Panasonic, men så mye har de i alle fall røpet at det er noen sikkerhetsfunksjoner i hver celle som Tesla har spesifisert at de skal droppe, da de har de samme sikkerhetsfunksjonene sentralt i kontrolleren. De har også noen egne "sikrings-tråder" i den ene celle-polen.

Hva, om noe, utover dette som er forskjellig vet jeg altså ikke.

De er for det meste 100% ladet, og har en temperatur mellom 25-60c.
Det er ikke akkurat de gunstigste forutsettningene for batteri.
Jeg skal garantere at det finnes laptopp batteri som aldri har ladet mere enn 1 syklus og som nå har null kapasitet igjen.

Dette du beskriver her er hva Sigurdi nevnte tidligere om å holde batteriet på 100% - eller 0% - over tid.
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Amoss på søndag 24. januar 2016, klokken 09:58
De har også noen egne "sikrings-tråder" i den ene celle-polen.

Korrigerer meg selv her - denne sikrings-tråden er ikke en del av selve cellen slik de leveres i fra Panasonic, men tilkoblingen i batteripakken fra Tesla.
ReservationId 364902

dosmont

Den sikkerheten vi har i bilen med at den kutter stømmen fra batteriet når spenningen nærmer seg skadelige nivå for cellene.
Er opprinnelig innebygd i hver celle, men Tesla har fjernet den funksjonen for å få mere kapasitet per celle.
MEN det er akkurat samme kjemi på batteriene :) Tesla har i det siste begynt å tilsette forskjellige greier i cellene, tror det var silikon, men jeg vet ikke om det da er at Panasonic da adopterer det til resten av produksjonen sin eller ikke.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Amoss

MEN det er akkurat samme kjemi på batteriene :)

Det er akkurat det som er Tesla+Panasonic sin lille hemmelighet - men som sagt, fullt mulig det stemmer. Men har vært noe snakk om at de kanskje kunne hatt noen andre tilsetninger i electrolyten uten at dette så vidt jeg vet hverken har vært bekreftet eller avkreftet.

... tror det var silikon, ...

Var det ikke silisium?  Det var vel også - så langt jeg har fått med meg i alle fall - kun på 90kWt batteriet, ikke på 85/70kWt variantene - om ikke noe har blitt endret siden dette kom i sommer....

https://no.wikipedia.org/wiki/Silikoner
SitatDe engelske begrepene «silicon» (norsk: silisium) og «silicone» (norsk: silikon) blir ofte forvekslet, noe som skaper forvirring, selv om det ene er et grunnstoff og det andre er en kjemisk forbindelse.
ReservationId 364902

Hodetelefoner

Sitat fra: Sven-E på lørdag 23. januar 2016, klokken 09:21
Etter 35000km har mitt batteri (P85) tapt seg 11%.
Jeg lurer virkelig på hvordan det da skal holde i over 16965000km til.
11% må være ny rekord. Du har selvfølgelig testet dette? Eller bare ser du på tallene i displayet som forteller deg hvor langt bilen tror du kan kjøre?  Godt mulig du ofte lar den stå på 100% og 0%? Men da er det missbruk i mine øyne...

Cookie Monster

Vil alltid være enkelte som har batteriet som holder seg dårligere. Men har man mistet mye mer kapasitet en de fleste ander kan det jo tyde på at en "gruppe" med celler ikke fungerer.

Kan se lit hvor man ligger an her.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit?pli=1#gid=1669966328

Tesla sine algoritmer er ikke helt nøyaktig men så nøyaktig som det går siden det er jo en veldig viktig funksjon at det viser mest mulig korrekt siden det er "tankmåleren" og den man har å forholde seg til. Men å kjøre fra 100% til 0% å se hva man får ut av kwh er det som viser best hva status er.

I 7.1 har P85D fått endret typical wh/km fra 186 til 196 så derfor har det blitt "borte" ca 15-20km. Og da kan man ikke lengre bruke det til å se om man har mistet kapasitet.

Det som sliter mest på batteriet er uansett hard bruk som feks drive med lange pådrag og kjøre generelt aktivt med å dra ut mye effekt.

Det som er også er veldig kjipt med batteribiler er at man mister jo ytelse også som merkes best på P85D og P90D som makser ut batteriet fra dag 1. Håper ikke 10% mindre kapasitet i batteriet blir 10% tap i ytelse. Da blir det fort ca 40hk tap som er mye mer enn hva en gammel bensinbil med tilsvarende hk som har gått over 200 000km har i hk tap pga sliten motor.
Er flere av Roadster eierne som melder om betydelig mindre effekt som vises i dash når de har kjørt en del km. Men er usikker på hvordan sammenhengen er der på tap i rekkevidde % mot tap i % ytelse.
2015 P85D

Muffinman

Sitat fra: Sven-E på lørdag 23. januar 2016, klokken 09:21
Etter 35000km har mitt batteri (P85) tapt seg 11%.
Husk at %-vis tap 100-0 ikke er det samme som %-vis tap for pakken. Det finnes en tilgjengelig mengde energi under 0 også, og den må være kjent slik at du kan regne tap av hele kapasiteten. Videre er indikert rekkevidde en upresis måte å måle på, selv om det har korrelert brukbart med målingene jeg har gjort på P85``en. På sistnevnte måler jeg 7-8% tap på hele kapasiteten, og 9-10% om man bare regner 0-100% (og det blir naturligvis feil).

Cowboystrekk

90% som hovedladeprosent gir vesentlig kortere levetid enn f.eks 60% over noen år. Jeg ville lagt meg noe lavere, men det er min preferanse :) Eneste reele måte å finne restkapasitet er å fullade og kjøre bilen ned uten stopp for å se hvor langt det rekker.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Havebigfun

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 24. januar 2016, klokken 18:26
90% som hovedladeprosent gir vesentlig kortere levetid enn f.eks 60% over noen år. Jeg ville lagt meg noe lavere, men det er min preferanse :) Eneste reele måte å finne restkapasitet er å fullade og kjøre bilen ned uten stopp for å se hvor langt det rekker.
Muffinmans alternativmodell med å tømme bilen helt en gang det byr seg og så lade helt fullt for å se hvor mye strøm som har gått med er for de fleste et vesentlig enklere alternativ- da slipper man å bruke en hel dag på å kjøre- uten pauser fra 100- stopp. Antakelig er det ikke like presis men sikkert en svært god indikator.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA