Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket forbruk har du typisk på din D modell?

Startet av TorC, fredag 04. mars 2016, klokken 22:12

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: THE på fredag 07. oktober 2016, klokken 07:33
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 23:12
Om få måneder vil tusenvis av nye eiere av Zoe 40kWh og Ampera E 60kWh i hvertfall suse forbi AR sine ladere!

Og alle vi andre tar fossilbilen da vi av prinsipp ikke vil bruke AR sine ladere.

Neida, noen av oss tar fram skjøteledningen og finner et sted å saktelade mens vi går oss en fin tur eller noe :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

AmocoCadiz

Sitat fra: goggo på fredag 07. oktober 2016, klokken 11:46
Sitat fra: THE på fredag 07. oktober 2016, klokken 07:33
Sitat fra: AmocoCadiz på torsdag 06. oktober 2016, klokken 23:12
Om få måneder vil tusenvis av nye eiere av Zoe 40kWh og Ampera E 60kWh i hvertfall suse forbi AR sine ladere!

Og alle vi andre tar fossilbilen da vi av prinsipp ikke vil bruke AR sine ladere.

Neida, noen av oss tar fram skjøteledningen og finner et sted å saktelade mens vi går oss en fin tur eller noe :)

Hugo
Som sagt før, saktelading er kraftig undervurdert i dagens samfunn!

Myrvang

Ser ikke ut som AR sin superhurtiglader på Grelland er mye brukt... Ladet på Fortum sin lader, der sto det en e-Golf da jeg kom, og flere spor i snøen tydet på at den var mye brukt. Men AR sin var ikke engang måkt frem, så ikke blitt brukt på en stund tydeligvis.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

zyp

Det er ikke så rart. Da jeg var innom for å lade der for et par måneder siden så sto det oppslag om at den var offline og derfor kun kunne brukes med RFID-brikke, og det får man kun med årsabonnement.

Robert Sund

Artic Roads ville ikke fortjent det, men ett krav om å tilby "standardvilkårene" til GK og Fortum for å få offentlig støtte ville gitt AR mangedobbelt med inntekter. Felles betalingsløsning eller roaming burde også ha vært ett krav for alle helt fra begynnelsen. AR ville neppe skjønt det; AR vil neppe noensinne skjønne det. AR fortjener konkurs.

Artic Roads skremmer folk fra å kjøpe elbil. Noe som er litt rart når de har blokkert så få strekninger. Det er nesten som noen frykter utpressingstaktikk skal bre om seg og beholder fossilkjøretøy til de ser hvordan det går (om det blir værre).

Såfremt "standardvilkårene" med betalingsløsning blir oppfylt for alle operatører er det bare bra om de tilbyr andre løsninger som i gitte situasjoner kan være en fordel for brukerne. En kWh pris som tilsvarer 2,5kr/min for 50kW burde det være åpning for i reglene, både for hurtigere og evt. saktere lading, IMHO.

Panduck

Sitat fra: Robert Sund på mandag 21. november 2016, klokken 08:20
Artic Roads skremmer folk fra å kjøpe elbil. Noe som er litt rart når de har blokkert så få strekninger. Det er nesten som noen frykter utpressingstaktikk skal bre om seg og beholder fossilkjøretøy til de ser hvordan det går (om det blir værre).

"skremte". De fleste vet knapt hva Artic Roads er lengre. Laderene deres er "unødvenige" på stort sett alt av lokasjoner nå, da GK og Fortum har ladere i nærheten. Det ville jo vært fint om de var mer "tilgjengelige" da det jo kan bli kø ved ladere, men nå bygges det ladere nok til at AR ikke "blokkerer" noe som helst.

Robert Sund

Hvis GK eller Fortum plutselig krever abonnement hva da?
Hvis "en AR" vinner anbud på en strekning i Nord Norge, vil samme dritten kunne hende en gang til?
Hvis GK eller Fortum blir kjøpt opp, hvor mye kvalm kan kjøper lage pr. $ investert?
Det blir litt som oppkjøp av trikkesystemene i byer i USA egentlig.

Infrastruktur uten offentlig kontroll er en risiko. Manglende krav til prisstruktur er en risiko.

Bekymringene er ikke grunnløse, men jeg synes folk skal satse sparepengene sine på å kjøpe elbil uansett. Det er sannsynlighetsovervekt for at det går bra. (Og går det skjeis vil sikkert anbudstilhengerne påstå at det var umulig å forutse selv om AR hadde vist at det er mulig og hadde/har gjort det)

LMOR

Tror ikke vi trenger bekymre oss lengre. Det er blitt nok konkurranse til at markedet begynner å fungere, og mer vil det bli hvis noe flere flipper ut. Arctic Roads er blitt uinteressante, noe som viser at konkurranse virker.
Noen av oss som var med fra starten vil aldri lade på Arctic Roads eller for så vidt Lyse. Den arrogante prisingen, som viser at de egentlig ikke bryr seg om kundene, er noe vi tar med oss resten av livet  :P
BKK sine 10.- er også irriterende nok til at jeg kjører med stor glede forbi. Kommer forhåpentligvis til å bli mye penger de taper en ineffektiv betalingsløsning som ikke jeg er villig til å betale for.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorC

Sitat fra: Robert Sund på mandag 21. november 2016, klokken 10:27
Hvis GK eller Fortum plutselig krever abonnement hva da?
Hvis "en AR" vinner anbud på en strekning i Nord Norge, vil samme dritten kunne hende en gang til?
Hvis GK eller Fortum blir kjøpt opp, hvor mye kvalm kan kjøper lage pr. $ investert?
Det blir litt som oppkjøp av trikkesystemene i byer i USA egentlig.

Infrastruktur uten offentlig kontroll er en risiko. Manglende krav til prisstruktur er en risiko.

Bekymringene er ikke grunnløse, men jeg synes folk skal satse sparepengene sine på å kjøpe elbil uansett. Det er sannsynlighetsovervekt for at det går bra. (Og går det skjeis vil sikkert anbudstilhengerne påstå at det var umulig å forutse selv om AR hadde vist at det er mulig og hadde/har gjort det)

Jeg synes det er urealt å sammenlikne Fortum og GK med Arctic roads. Fortum og GK har hatt businessprofil på at dette er en særdeles langtidsinnvestering som de ikke nødvendigvis vil tjene penger på med det første. Fortum og GK har etablert nye punkter uavhengig av konkurrenten. Dermed har vi eksempelvis ved Kjellstad GK i sørgående, og Fortum i nordgående løp. AR derimot skulle etablere verdens største ladenettverk betalt av kundene innen 2018. 

Man skal ha skepsis når store selskaper som Fortum og selskaper bak GK kokelimonker på bakgrommet. Men til nå mener jeg at Fortum og GK har vist en eksemplarisk holdning. De har vist oss at de ikke monopoliserer visse strekninger slik AR gjorde, og de utfyller hverandre istedenfor å konkurrere. Som elbilist kan ofte velge om jeg vil lade på på GK eller Fortum. Og så lenge de i realiteten ikke tjener penger på oss så kan de heller ikke konkurrere på pris.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Robert Sund

Sitat fra: TorC på mandag 21. november 2016, klokken 22:27
Sitat fra: Robert Sund på mandag 21. november 2016, klokken 10:27
Hvis GK eller Fortum plutselig krever abonnement hva da?
Hvis "en AR" vinner anbud på en strekning i Nord Norge, vil samme dritten kunne hende en gang til?
Hvis GK eller Fortum blir kjøpt opp, hvor mye kvalm kan kjøper lage pr. $ investert?
Det blir litt som oppkjøp av trikkesystemene i byer i USA egentlig.

Infrastruktur uten offentlig kontroll er en risiko. Manglende krav til prisstruktur er en risiko.

Bekymringene er ikke grunnløse, men jeg synes folk skal satse sparepengene sine på å kjøpe elbil uansett. Det er sannsynlighetsovervekt for at det går bra. (Og går det skjeis vil sikkert anbudstilhengerne påstå at det var umulig å forutse selv om AR hadde vist at det er mulig og hadde/har gjort det)

Jeg synes det er urealt å sammenlikne Fortum og GK med Arctic roads. Fortum og GK har hatt businessprofil på at dette er en særdeles langtidsinnvestering som de ikke nødvendigvis vil tjene penger på med det første.
Det var virkelig ikke det jeg mente, men jeg ser at det kan leses sllk.

Det var ikke en kritikk mot Fortum og GK. Det er en kritikk mot annbuds religionen. Og det er en kritikk mot manglende krav til makspris og felles betalingsløsning. Det er sansynligvis føringene til Enova som er hovedproblemet, og det er det politikere og byråkrater som lager.

Langsiktige investeringer gjør ofte bedrifter ekstra utsatt for spekulanter og slaktere, og i særdeleshet ved infrastruktur fordi snylting er effektiv når folk ikke har noe valg. Det er eksempler overalt, lokalt spredenett for strøm enkelte plasser i Sverige, stolper for Internet/telefoni/kabel i USA, osv. Man ser det i kunstige monopoler også slik som når teknologi blir kjøpt opp for å hindre frihet og muligheter for samfunnet å forbedre seg.

Intensjonen til nåværende eiere er derfor ikke mye verd. Og det er ikke en kritikk mot nåværende eiere!

Det er til og med rikelig med eksempler på at organisasjoner som var bygd opp for å hjelpe mennesker er overtatt, og utøver meget stor skade. En organisasjon for å hjelpe ofre fra scientologi kirken ble utsatt for falske angrep som tappet den frivillige organisasjonen for penger, og en rett i USA ga organisasjonen til scientologi kirken som "erstatning", inklusiv medlemslistene! Det er mye slikt.

For å unngå det trenger demokratiet å fastslå spilleregler. Og helst eie infrastruktur selv der det er mulig.


SitatFortum og GK har etablert nye punkter uavhengig av konkurrenten. Dermed har vi eksempelvis ved Kjellstad GK i sørgående, og Fortum i nordgående løp. AR derimot skulle etablere verdens største ladenettverk betalt av kundene innen 2018.
Hadde alle selskap vært som Fortum og GK, og blitt værende slik for alltid, hadde det vært fint.


SitatMan skal ha skepsis når store selskaper som Fortum og selskaper bak GK kokelimonker på bakgrommet.
Nå tolker du fornuftige beveggrunner for uttalelsene mine jeg ikke har uttrykt ;) Men jeg er prinsipielt enig.


SitatMen til nå mener jeg at Fortum og GK har vist en eksemplarisk holdning.
Det er jeg enig i.

Og med litt mindre styringsvegring fra myndighetene hadde enten alle de andre vært like bra, eller Fortum og GK (eller noen nye aktører) hadde hatt de traseene også.

bositron

Det er helt greit å diskutere pris politikken til AR, Fortum og GK

Fortum selger  abonnement, men leverer ikke varen, det er ikke bra.
GK nekter å legge inn informasjon om hvor de tilbyr hurtigladning i nobil databasen
Norsk elbilforening som "drifter" nobil databasen nekter å legge inn informasjon om hvor det er hurtiglader tilbud i nobil databasen.

Pr i dag er det ikke mulig å finne ut hvor i Norge det er et tilbud om hurtigladning da ingen av opperatørene
(Lyse, Fortum, GK eller AR) gidder å oppdatere sine systemer med informasjon om hvor de selger hurtigladning
Dersom personer på f.eks elbilforum.no påpeker disse forhold blir vedkommende utesteng fra forumet.

AR er nå vel den eneste aktøren som faktisk plaserer ut utstyr som kan levere hurtigladning til alle elbiler (med untak av Tesla)

GK og Fortum får offentlig støtte for å bygge ut hurtigladere, men de oppfyller ikke kravene fra myndighetene og myndighetene foretar ingen fysisk kontroll med at pålagt vare fakktisk blir levert.
Når f.eks GK eller Fortum får en feilmelding på at et ladepunkt er feilkonfigurert gidder de ikke å rette oppfeilen, de gir fullstendig "faen"

I Danmark, Sverige og Tyskland bygges det ut nettverk med hurtigladere som alle kan benytte. Det er trist at vi i Norge har så mye dårligere tilbud enn f.eks i Danmark og Sverige.

Jeg håper at det kommer en ny aktør på det Norske markedet som faktisk vil ha en  "abonnement" ordning og ha dekning der jeg kjører i Norge og viktiskt av alt faktisk levere en tjeneste med hurtigladning.
I Dag vil ikke Fortum eller GK levere en hurtigladertjeneste som passer for alle
Det er kun AR som setter ut nye ladere som alle kam benytte(Tesla untatt, Tesla har aktivt bestemt å nekte andre å tilby hurtigladning til Tesla), AR har dessvere for få ladepunkter til å dekke alle områder jeg kunne tenkes å kjøre i.
Håper at AR plasserer ut en ny moderne Delta lader midt i Østerdalen. GR og Fortum nekter jo å sette opp hurtigladere i Østerdalen. (Det har versert rykter om Alvdal)

Fortum har vel nå kun tre hurtigladere som alle kan benytte i Oslo-området, Fortum har vel fjernet et ti-talls ladere i Oslo området uten å erstatte dem med tilsvarende produkter. GK har ikke ønsket å ha et tilbud til alle, det er greit nok det om bare de andre aktørene ville gi et tilbud.

Verst er vel Fortum som selger "abonnement", men i avtaleperioden fjerner hurtiglader-tjenesten de har tatt betalt for å levere.

I Norge har GK fått gjennomslag for at det ikke skal leveres hurtigladertjenester til alle, og dersom de ved et "uheld" har fått inn en billig lader fra ABB som kan levere hurtigladning til alle så nekter de å informere sine kunder om dette faktum, ved å nekte elbilforeningen å føre ladetilbudet opp i nobil databasen.

arnkl

@bositron

Ja. At at GK og Fortum ikkje utviklar eit tilbod til dei  0,2% av elbilane som kan hurtiglade på 43 kW AC er ei like stor skandale som at ikkje Platekompaniet tilbyr filmar til dei som har Betamax spelarar.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

gigafactory

Renault begynner med 100+ kW CCS + 22 kW AC i neste generasjon, 43 kW AC tapte. Deal with it. Når en ser hvor mye rabalder 43 kW-folket lager, så er det bare å glede seg til Chademo skal fases ut på nye ladere i Europa (det kommer sikkert adapter) om noen år.

Det har akkurat kommet hurtiglading, hvis vi har samme definisjon, på Shell i Alvdal.


jkirkebo

@bositron

Hvorfor drar du fram Tesla? Tesla hurtiglader da fint på alle hurtigladerne til både Fortum og GK, personlig hurtiglader jeg mye mer hos Fortum enn på Teslas egne SC. Tesla selger også "mini-superchargere" på 60kW til de som ønsker, så det er helt feil at de "nelter" noe som helst.

Har ellers aldri hatt noen problemer med Fortum. Alt virker, og kartene er godt oppdaterte der jeg ferdes ihvertfall. Alvdal er dekket med to hurtigladere, resten av Østerdalen seg også bra ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

Her var det så mange påstander jeg ikke skjønner noe særlig av, at jeg gjerne skulle hatt litt mer info:

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
GK nekter å legge inn informasjon om hvor de tilbyr hurtigladning i nobil databasen

Vi sender konsekvent inn info om alle hurtigladerne våre i det de blir idriftsatt. Dette skjer automatisk fra vårt driftssystem. Oss bekjent, er samtlige av  våre ladere registrert i NOBIL. Dersom det er noen som mangler, setter vi pris på å få beskjed om dette. Det er NOBIL som registrerer data hos seg, men vi minner dem gjerne på stasjoner som mangler dersom det skulle være noe. At vi skulle ha nektet NOBIL info, er for meg helt ukjent.

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
Pr i dag er det ikke mulig å finne ut hvor i Norge det er et tilbud om hurtigladning da ingen av opperatørene
(Lyse, Fortum, GK eller AR) gidder å oppdatere sine systemer med informasjon om hvor de selger hurtigladning

Vi har et til enhver tid oppdatert kart i både appen vår og på hjemmesiden vår. Hva legger du i at vi ikke gidder å oppdatere systemene våre? Hva er det du savner?

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
GK og Fortum får offentlig støtte for å bygge ut hurtigladere, men de oppfyller ikke kravene fra myndighetene og myndighetene foretar ingen fysisk kontroll med at pålagt vare fakktisk blir levert.

At vi ikke oppfyller pålagte krav til utbygging er en alvorlig påstand. Hvilke krav er det du mener vi ikke oppfyller? For ordens skyld: Det er ikke stilt krav til 43kW AC i noen av utlysningene vi har fått tilsagn på

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
Når f.eks GK eller Fortum får en feilmelding på at et ladepunkt er feilkonfigurert gidder de ikke å rette oppfeilen, de gir fullstendig "faen"

Dette er ikke en påstand jeg kan la ligge. Vi tar oppetid i nettverket vårt særdeles seriøst, og går over lik for å fikse kritiske feil så fort som overhodet mulig. Vi har i enkelte tilfeller hatt ladere som har vært nede, eller trøblete, lenger enn vi skulle ønske. Det beklager vi på det sterkeste ovenfor våre kunder, og vi gjør det vi kan for å unngå slike situasjoner. At vi ikke bryr oss om oppetid er en påstand som går direkte på stoltheten vår som ladeoperatør. Vi tar gjerne eksempler på situasjoner der du mener vi burde håndtert saken bedre, så skal vi gjøre det vi kan for å forbedre oss.

Sitat fra: bositron på tirsdag 22. november 2016, klokken 06:16
I Norge har GK fått gjennomslag for at det ikke skal leveres hurtigladertjenester til alle, og dersom de ved et "uheld" har fått inn en billig lader fra ABB som kan levere hurtigladning til alle så nekter de å informere sine kunder om dette faktum, ved å nekte elbilforeningen å føre ladetilbudet opp i nobil databasen.

Hvis du med dette mener at vi ikke fører opp lokasjoner med 43kW i NOBIL - databasen (eller i våre egne ladekart), så stemmer dette. Det er fordi det er svært få lokasjoner det dreier seg om, fordi 43kW AC er en standard vi ikke vil bygge mer av, og fordi vi ikke garanterer at disse lokasjonene leverer fulle 43kW AC. Vi informerer derfor om at det finnes AC 22kW her, og tenker at det er bedre at kundene blir positivt overrasket dersom det går kjappere.

Med vennlig hilsen
Ole Henrik Hannisdahl
Daglig leder, Grønn Kontakt
Daglig leder, Grønn Kontakt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA