Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av elbil

Startet av sfinxern, fredag 22. januar 2016, klokken 13:10

« forrige - neste »

sfinxern

Hei alle,

Det er på høy tid å bytte ut fossilbilene våre med elbiler etter at vi har flyttet litt nærmere Oslo, nærmere bestemt Eidsvoll. Jeg kjører tog til byen på jobb hver dag, så jeg kjører kun bil 5 min til togstasjon som regel (etter levering i barnehage og alt det der:)).

Men kona mi jobber på Gjøvik og kjører derfor fra Eidsvoll hver dag (pt 80% så kun 4 av 5 dager). Hun kjører i dag en nyere Mondeo stasjonsvogn. Strekningen er vel en 7 mil hver vei tenker jeg. Så totalt 14mil pr dag tur/retur.

Vi har planer om å bytte ut begge bilene våre med elbiler, men det er hun som har størst behov akkurat nå. Vi har sagt at vi kommer til å kjøpe en Tesla neste år, men ønsker først nå å bytte ut Mondeo med en "litt" billigere elbil.

Nå har jo elbiljungelen blitt betydelig større de siste årene, så jeg er svært usikker på hva vi bør se etter. Prismessig så tenkte vi rundt 200 000kr for den første elbilen i og med at Tesla er såpass dyrt. Så hva bør vi se etter for ca 200k? Hun kjører først og fremst alene til og fra jobb, men er jo greit å ha plass til et barnesete når behovet er der for levering og henting i barnehage.

Leaf er jo absolutt et alternativ, men hva bør vi vektlegge ifht garantier og effekt? Det kan jo bli veldig kaldt her på østlandet og vi har hatt temperaturer ned mot 20 minus nå.

Det er sikkert spesifikke biler som egner seg bedre mtp varme, i og med at hun kjører 14mil hver dag, så er det jo greit å ha god komfort i bilen. Vi har en dobbeltgarasje i dag med strøm, så det er fint å kunne varme opp bilen før man drar om morgenen:). Dette er vel en mulighet man har på alle elbiler nå?

Jeg er helt grønn på elbiler, så jeg tar i mot alle tips og anbefalinger med stor takk ;) :)!!

Hilsen Erik
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

THE

Med alle andre elbiler enn tesla må man ha tilgang til lading i løpet av dagen når det kommer ned mot 15-20 minus. Enten må hun ha mulighet til å lade på jobb, eller hun må hurtiglade på de kaldeste dagene. For nye elbiler kommer man vel fort godt over 200000,-, så en brukt Leaf, Up eller muligens Zoe er vel det mest aktuelle. Leaf og Up er enkel å lade på vanlig stikkontakt og hurtiglading, Zoe kan være et større problem i forhold til lading, så da må det gjøres en del undersøkelser før innkjøp for å se at det finnes lademuligheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elbil-1

Anbefaler å finne en stikkontakt hos arbeidsgiver i gjøvik ja - da kan du velge mellom zoe, leaf og soul - alle de får du vel brukt til under 200.000,- eller hrlt nye til ca 230-250.000

Det er hurtiglader på statoil gjøvik som også kan brukes. Lønner seg å hurtiglade når du kommer dit før jobb for da er batteriet varmt og lades lettere.

sfinxern

Takk for svar!

Hun kan nok helt fint få ladet bilen gjennom arbeidsdagen sin, så det skal nok gå bra! Jeg tror imidlertid ikke at at hun får til å hurtiglade på Statoil før jobb da hun reiser veldig tidlig og har såpass lang reisevei.

Hvor mye rekker hun å lade fra f.feks 7.30 til 15.00 på 220v?

Og er det en bil som er å foretrekk foran andre mtp effekt fra varmepumpe, kjørekomfort osv? Kvalitet?
2017 Tesla Model S 75D

PokerFjes

Det er vel lite trolig at hun får tilgang på noe mer enn 16A lading på jobb, så i den sammenheng er det vel ikke viktig hvor kraftig ombordladeren er. Men i forhold til å komme hjem fra jobb og så kjøre ut med bilen, så ville jeg nok gått for en bil som har en 32A ombordlader.

e-Golf har ikke batterivarmer, og det er helt klart en ulempe nå på vinteren. Jeg har likevel hatt 75km reell rekkevidde i drøye -20, og da kjører jeg ikke i økomodus, og har varmen på 22 grader (virker som 20 graders innstilling i i3 forøvrig). Beholder jeg bilen (jeg liker den!!!! :)) så blir det montering av eberspächer parkeringsvarmer for å bøte på problemet med manglende batterivarmer og forbruket i kulda.

Hvor mye hun rekker å lade fra kl 7.30 til 15 er avhengig av hva slags lader hun har på jobb. Ladekladden som følger med i de fleste biler er laget for å trekke 10A på 220V. Hvis vi tar noe ladetap og strøm medgått til å varme opp bilen med i beregningen, vil hun lade 1,8kW*7,5=13,5kWh. Dette er ca 60% opplading av batteriet på e-Golf og Leaf 24.

I -20 ligger jeg på forbruk rundt 23-24kWh/100km (mot på sommeren, hvor tallet ligger på 13-14kWh/100km). Eidsvoll til Gjøvik med dette forbruket betyr et forbruk på ca 80% av e-Golfens batteri. I dette tilfellet vil 10A lading på jobb trolig være for lite, all den tid bilen går over i tvungen eco+ modus ved ca 10% restkapasitet.

Potensielle løsninger er
1) 16A lader på jobb for å få ladet fullt. Dette kan fort koste 10-12k, men da står hun ganske fritt i forhold til hvilken bil hun velger.
2) Velge en bil med lavere forbruk, en med batterivarmer kan nok gjøre en forskjell - men kanskje ikke nok (i3 er en slik bil, men jeg vet ikke hvordan den oppfører seg på vinteren).
3) Velge en bil med 30kWh batteripakke, Leaf 30 eller Soul. Soul har aerodynamikk som en låve, og straffes ved hastigheter 90 og oppover. Er hastigheten under kan den holde bra.
4) installere parkeringsvarmer a'la webasto. Da får man i stor grad forbruk som på høst/vår - 14-15kWh/100km. Dette er gjort på en del Leaf 24 og e-Golf

Jeg kommer akkurat tilbake etter å ha prøvekjørt en Outlander PHEV, som forøvrig hadde like kort rekkevidde på eldrift som jeg hadde forventet... men det interessante er at selgeren fortalte at de hadde tatt en 2013-mod Leaf i innbytte nylig. De hadde betalt 90k, og skulle selge den for 105k!!!!!!!

Jeg vet for lite om i3 og zoe på vinterstid, men skulle jeg velge på nytt blant dagens kompakte elbiler, så hadde jeg tatt en veldig nøye kikk på Kia Soul. Da må du opp i 250k, men du får ny bil med 30kWh batteri.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

PokerFjes

Da har jeg snakket med elbilmek og e-Golf med VP der kan de ikke installere hydronic (vannvarmer), men må inn med en luftvarmer. Da får jeg ikke eber i bilen min uten å gjøre det selv - og da skal jeg ikke anbefale denne mod'en til nyere e-Golf ihvertfall.
Til Leaf er det vel fortsatt greit tror jeg.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Trekkoppbil

Gamle Leafer har vannbåren varme, hvor man kan sette inn bensinvarmer. men den vil ikke varme opp batteriet. Ulempa med el-biler som er 3 år gamle, er at batterikapasiteten kan være en del redusert med alderen.

I sprengkulda har det mye å si hvordan man parkerer. Om man parkerer utendørs, kan batteriet bli kallt etter noen timer.
Tesla, Ampera og Volt har vel effektive batterivarmere og frostveske. Det er ikke sikkert sistnevnte har elektrisk rekkevidde helt til Gjøvik, så den vil kanskje bruke 1 liter bensin hver vei, litt etter hvordan man kjører, og bensinmotoren vil gå av og til når det er kallt. Dersom man ikke har bompenger eller el-bilparkering å ta hensyn til, kan Ampera og Volt fungere greit.

En Leaf bruker nok 10-15kWt hver vei.  Med 16A blir det ca 3kW lading, og har du en bil som støtter 32A, så kan det bli 6kW lading der du har uttak for det.

Panduck

Elbilmiljøet vokser og vokser her på Eidsvoll. Ta en tur innom Aasen Bil på Minnesund og prøv LEAF der. Hyggelig bilforhandler, angrer på at jeg ikke kjøpte LEAFen der fremfor BNH. 30kWh LEAF'en er en bil som vil kunne brukes til mye mer enn pendling til/fra Gjøvik. 24kWh LEAFen min klarer ikke hyttetur om vinteren, 30kWh ville ikke hatt noe problem. Jeg vurderer å bytte...

Husk at det kommer andre elbiler enn Tesla med god rekkevidde om ett års tid(?), så ditt neste elbilkjøp trenger ikke å ha "tesla-pris", og da kan du kansje legge litt mer ned i denne bilen.

KIA SoulEV kan du prøvekjøre på Jessheim. Denne bilen likte bena mine langt bedre enn LEAF'en, men frontruta likte jeg ikke. Smak & behag, men dette er en bil som mange tydligvis er veldig godt fornøyd med og som vel vil klare pendlingen til Gjøvik uten problem spesielt dersom det kan lades litt på jobben. Skaff deg 6.6kW lader så kan dere dra det fra laderene på Eidsvoll Amfi :)

Mazzbot

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/naa-faar-disse-elbilene-betydelig-oekt-rekkevidde/a/23598337/

Hva med å vurdere bmw i3 ? Solid , morsom , tøff , kjapp , komfortabel bil , bedre design enn leaf ! Kommer med 50% økning i rekkevidde til høsten . På bmw kan man også bytte batteri så går jo an å kjøpe en i3 nå og oppgradere til neste generasjons batteri
Tesla model 3 reservert 31/3 .

moby666

Glem batteribytte,  kommer aldri til å bli lønnsomt.

sfinxern

Hei og tusen takk for alle gode innspill og svar! Veldig mye kompetanse og erfaring å dra nytte av her på forumet, det er veldig bra! Takknemlig for at dere orker å svare  :) :)!

Slik jeg ser det, så ville vel da både en Soul 30kwh, Leaf 30kwh og en i3 - alle være aktuelle for denne pendlerstrekningen.

Kona liker godt Soul og har sett litt mer på disse:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=63282095&engine_fuel=0%2F4&location=20002&location=20008&location=20061&location=20007&location=20003&model=1.777.2000300&make=0.777&ref=fas

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68124626&engine_fuel=0%2F4&location=20002&location=20008&location=20061&location=20007&location=20003&model=1.777.2000300&make=0.777&ref=fas

Begge er Komfort da hun ikke vil ha skinnseter :P. Men ser ut til å ha bra med utstyr. Nå nevnes det ikke noe i annonsene om de hvor stor ombordlader de har.
Men har Soul varmepumpe eller hva slags oppvarming brukes her?
Angående aerodynamikk, så kjører kona sjeldent over 90 oppover RV33, går vel mest i 60,70 og 80. Så det går nok bra:). Men vi tar jo gjerne turen opp til Bjørnstad bil og tester en Leaf 30kwh der og kan også dra til Jessheim for å sjekke ut en Soul.

Varierer bilene veldig ifht ombordladere, hurtigladere osv? Er det noe vi spesifikt må være sikre på er tilgjengelig på bilene?

Det hender at kona også har noen eksterne møter noen dager, men dette er lett å forutse/planlegge og hun kan jo ta vår fossilbil disse få dagene dette inntreffer. Men det er praktiske ting som lar seg ordne. Hun skal uansett få ordnet lademulighet på jobb, det er nok ingen problem. Jeg skal få henne til å sjekke ut hvordan kursene er, og hvor mye strøm som er tilgjengelig. Hun jobber som veileder i Topro og de har jo produksjonslokaler i samme bygg, hvor de blant annet lader elektriske trucker. Så mest sannsynlig så har de nok litt kraftigere nett her, det er jo en fordel  ;D!

Takker igjen for alle svar :)!
2017 Tesla Model S 75D

Panduck

Er Soul 30kW noe nytt? Trodde Soul ikke hadde kommet med noe nytt batteri, og at det var 27kW, med omtrent samme rekkevidde (litt lengre) som 24kW LEAF.

Jeg tror alle KIA har 6.6kW lader? (vet ikke om den billigste varianten hadde mindre) Dette er så vidt jeg har forstått det samme som en 7.4kW lader på BMW i3, da det ene er hvor mye effekt den drar og den andre hvor mye effekt som settes inn på batteriet. Kjøper du LEAF vil jeg anbefale å be om 6.6kW lader.

"Gammel LEAF" har vel noe tregere hurtiglading, spesielt om  vinter, enn KIA Soul. Ny LEAF skal vel være  bedre på det området, med ny type batteri, men dette er kun ting jeg har "hørt".

Bjørnstad Bil kan vel neppe ha noen 30kWh leafer? Tror du må til AAsen bil...

evole

OlavEmil

Alle Kia har stor ombordladar, så det treng du ikkje tenkje på :) .

Forstår godt at kona vil ha stoff framfor skinn. Det du må vere klar over, er at den norske grunnmodellen (Classic), som kjem med stoffseter, ikkje har varmepumpe. Denne vil difor bruke meir straum på varmeapparatet. Det er kun den norske grunnmodellen som ikkje har varmepumpe, truleg så Kia skal ha eit godt argument for at alle må kjøpe toppmodellen. Løysinga er difor å kjøpe ein grunnmodell som er importert frå Tyskland, Nederland e.l.. Desse har varmepumpe og stoffseter.

Sitat fra: sfinxern på søndag 24. januar 2016, klokken 15:38http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=63282095&engine_fuel=0%2F4&location=20002&location=20008&location=20061&location=20007&location=20003&model=1.777.2000300&make=0.777&ref=fas

OBS OBS OBS! Denne må du for all del ikkje kjøpe. Dette er ein Canadisk tullemodell, utan hurtiglading. Det seier vel det meste at denne har lege for sal i snart eit halvt år, medan alle andre går på ei veke.

Sitat fra: sfinxern på søndag 24. januar 2016, klokken 15:38http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68124626&engine_fuel=0%2F4&location=20002&location=20008&location=20061&location=20007&location=20003&model=1.777.2000300&make=0.777&ref=fas

Denne ser derimot ut til å vere ein slik importert grunnmodell. Han har stoffseter, men likevel tåkelys og rattvarme, som den norske grunnmodellen ikkje har. Berre dobbelsjekk at han har hurtigladar, så er nok denne ein god bil :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Panduck

Om KIA'en

"Motor kupe varmer. Styres via Carwings"

Eeeeh?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA