Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Summon- Parkere i trang garasje

Startet av sfinxern, fredag 04. mars 2016, klokken 15:13

« forrige - neste »

OlavEmil

Mykje tøys i den annonsa.

"REKKEVIKKE PÅ 215KM I FØLGE KIA SELV." - feil
"EL.MOTOR PÅ 115HK" - feil
"BILEN HAR EN RIKTIG OG FORNUFTIG UTSTYRSPAKKE" - LOL! openbart feil, når dei ikkje får solgt det som i utgangspunktet er ein av dei mest lettsolgte bilane på Finn.
"BILEN LEVERES MED KIA SIN MEGET OMFATTENDE GARANTI PÅ 7 ÅR / 150 000KM" - Dette er jo ein europagaranti. Usikker på korleis Kia Norge hadde stilt seg til dette med ein bil importert frå Canada, der det er heilt andre garantiar som gjeld.

Einaste dei skal ha pluss for, er at dei faktisk oppgir at bilen ikkje har hurtiglademoglegheit.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

OlavEmil

Fullt klar over at 215 på Soul er nærare sanninga enn 240 på Zoe. Poenget er at annonsa gjennomgåande er full av slurvefeil, tullete skrivefeil, caps lock osv.. Tek seg ikkje særleg ut om ein ønskjer å framstå som ein seriøs forhandlar.

Når det gjeld akkurat denne bilen, er det uansett mangelen på hurtiglading som gjer at folk bør styre unna (som dei tilsynelatande òg gjer).
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Amigakongen

@sfinxern

Ta en tur og prøvekjør både Leaf, Soul og I3. Så ser du jo hva bil du foretrekker.
Det enkle er ofte det beste. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Panduck

Sitat fra: nime01 på søndag 24. januar 2016, klokken 17:15
For ordens skyld, at Soul 30 har samme rekkevidde som Leaf 24 er tilbakevist mer enn en gang. Soul 30 og Leaf 30 har derimot så og si samme rekkevidde.

Ny Leaf "Leaf 30": 30kWt brutto/28kWt tilgjengelig
Soul EV "Soul 30": 30,4kWt brutto/27kWt tilgjengelig

LEAF er da en mer aerodynamisk bil del KIA'en, så å anta at SoulEV med 30kW og LEAF med 30kW skal ha samme rekkevidde, tror jeg blir en litt enkel konklusjon å trekke.  Nå har jeg sett den debatten gå relativt hett for seg, og vil ikke ta del den, jeg tviler ikke på at kia kommer lengre enn min 24kW bil annet enn at den nok kan bruke mer i høye hastigheter.

Men rekkevidde handler om langt mer enn batteristørrelse, man må ikke se seg blind på kW. Man kan vel gjøre antagelser basert på hva en 24kWh LEAF kan gjøre opp mot en 30kWh LEAF, da det stort sett er samme bil.

sfinxern

Takker for svar:)!

Da vet jeg en del mer og har noen flere sjekkpunkter å gå etter :)! Greit å være våken her og få dokumentert alle opsjoner for å sikre at man får det man skal ha:).

Skal uansett i første omgang prøvekjøre både en Leaf, Soul og i3! Så kjenner vi litt på det også:)!

Kommer med en oppdatering når vi har vært ute, så kan jeg jo gi tilbakemelding på mitt førsteinntrykk ved disse bilene :)!
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

THE

Hvis det er TN strømnett på jobben, så ville jeg ikke avskrevet Zoe 43kW (den gamle typen). Denne typen Zoe får du brukt for under 200000,-. Med TN nett på jobb, og en ladekabel som leverer 16A skal ikke rekkevidde eller lading være noe problem.

Hvis det er IT-nett på jobb hadde jeg ikke tatt Zoe med i vurderingen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: THE på mandag 25. januar 2016, klokken 07:42
Hvis det er TN strømnett på jobben, så ville jeg ikke avskrevet Zoe 43kW (den gamle typen).

Hvordan kan man få seg til å anbefale en bil med en "ladestandard" som selv produsenten ga opp etter kort tid, som lader tregere enn den nye varianten på strømstyrker på 22kW og nedover, og har kortere rekkevidde enn den nye modellen, som det ikke blir satt opp nye ladepunkter for. Ikke bare det, men flere eksisterende 43kW punkter blir borte, og erstattet med 22kW.

Bjoris

Sitat fra: Panduck på søndag 24. januar 2016, klokken 17:29
Sitat fra: nime01 på søndag 24. januar 2016, klokken 17:15
For ordens skyld, at Soul 30 har samme rekkevidde som Leaf 24 er tilbakevist mer enn en gang. Soul 30 og Leaf 30 har derimot så og si samme rekkevidde.

Ny Leaf "Leaf 30": 30kWt brutto/28kWt tilgjengelig
Soul EV "Soul 30": 30,4kWt brutto/27kWt tilgjengelig

LEAF er da en mer aerodynamisk bil del KIA'en, så å anta at SoulEV med 30kW og LEAF med 30kW skal ha samme rekkevidde, tror jeg blir en litt enkel konklusjon å trekke.  Nå har jeg sett den debatten gå relativt hett for seg, og vil ikke ta del den, jeg tviler ikke på at kia kommer lengre enn min 24kW bil annet enn at den nok kan bruke mer i høye hastigheter.

Men rekkevidde handler om langt mer enn batteristørrelse, man må ikke se seg blind på kW. Man kan vel gjøre antagelser basert på hva en 24kWh LEAF kan gjøre opp mot en 30kWh LEAF, da det stort sett er samme bil.

Jeg har testet, det er liten forskjell i snittfart på 62 km/t. Jeg kjørte 6 km lengre med Leaf, ingen va helt tomme, mistenker at Leaf hadde litt mer igjen, fikk lavere forbruk på måleren I Leaf enn Sould 148 wh mot 159 wh tror jeg det var...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Panduck

Sitat fra: bjoris på tirsdag 26. januar 2016, klokken 16:36
Jeg har testet, det er liten forskjell i snittfart på 62 km/t. Jeg kjørte 6 km lengre med Leaf, ingen va helt tomme, mistenker at Leaf hadde litt mer igjen, fikk lavere forbruk på måleren I Leaf enn Sould 148 wh mot 159 wh tror jeg det var...

Basert på dine mål:
LEAF : 28kWh / 1.48kWh/mil = 18.9mil = 189km
KIA : 27kWh / 1.59kWh/mil = 16.9mil = 169km

LEAF med det forbruk har da reel kjørelengde 20km lengre enn KIA gitt at LEAF har 1kW mer disponibelt enn KIA. 20km reel kjørelengde anser jeg som mer en "litt" forskjell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA