Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lurt å kjøpe nye leaf i min situasjon?

Startet av KjetilK, torsdag 03. mars 2016, klokken 17:50

« forrige - neste »

KjetilK

Det har lenge vært snakk om en grense på $150/kWh som grensa der elbiler blir konkurransedyktige økonomisk med fossilbiler. I forbindelse med lanseringen av Bolt har det blitt sagt at batterikostnaden nå er på $145/kWh. Hvis dette stemmer, vil sannsynligvis bilprisene snart klare å bli konkurransedyktige med langt mindre avgiftslettelser, og det betyr at avgiftspolitikken snart kommer opp til revisjon. Da er det greit at vi har et lite forsprang. :-)

Jeg tenker at det neste slaget kommer til å stå om privat ladeinfrastruktur. Altså, lading der hver enkelt setter bilen sin om natta. En av de tingene som gjør elbilen min så fantastisk er at den alltid er klar til dyst, og det er fordi jeg kan lade den i min egen garasje. Slik var det ikke der jeg bodde tidligere. Der hadde jeg min egen garasje, men kunne ikke lade i den. Jeg tror derfor avgift og subsidiepolitikken snart bør vendes mot å løse dette problemet, gi alle en mulighet til å ha sin egen lader.

Jeg tenker videre at det enkleste er å styrke arbeidet rettet mot borettslag og sameier. Såvidt jeg har forstått har mesteparten av jobben hittil handlet om å etablere enkelte felles ladeplasser. Men dette vil ikke være godt nok når alle skal ha elbil. Da må det være lading på hver enkelt parkeringsplass, også private plasser. Der jeg bodde før var det en 16A-kurs på deling mellom fryktelig mange plasser. Det må til betydelige infrastrukturendringer for å ladere nok til alle. Enkelte borettslag har såvidt jeg har forstått allerede gjort grep, men for de fleste mistenker jeg at de trenger et helt nytt anlegg.

Det er her jeg tror myndighetene nå bør legge inn støtet. Det bør være støtteordninger som sikrer at man bygger ut infrastrukturen. Alt som har med felles infrastruktur å gjøre, bør myndighetene nå bidra til, det som har med det fysiske, kabling, sikringer, osv., men også  det som trenges av betalingsløsninger, styring slik at man lader mest om natta, osv., det er noe borettslagene bør ta i samarbeid med myndighetene. Store gulrøtter må på plass, hvis ikke stopper alt hos en eller annen møteplager.

Men selve hjemmeladeren, den trenger ikke myndighetene tenke så mye på, mener jeg. Det bør være opp til hver enkelt å kjøpe å montere en hjemmelader. De koster vel nå fra 4000 kr og oppover, og det er såpass lite at det synes jeg godt folk kan ta selv. Det er også viktig å forhold til nevnte møteplager. Eventuelt kan det innføres mva-fritak på dem (for det er vel ikke fritak nå?). Alle plasser får en CEE-kontakt og kanskje en kabel for styringssystem og betaling, og så går hver enkelt ut og kjøper det man selv vil ha.

Så, det er slik jeg vil se for meg ting bør vris om et par år, hva tenker dere andre?
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

RodeoKlovn

Er det noen her inne som faktisk har tatt diskusjonen om å opprette ladeplasser i borettslag og sameier? Her jeg bor finnes ikke dette, og borettslaget styres av pensjonistene som ikke har noe annet å drive med. Har tenkt å komme meg inn i styret til våren, og dette med lademuligheter for elbiler er noe av det første jeg har tenkt å ta opp. Noen tips til fremgangsmåte?
BMW i3 Fluid Black

kodalse

Temaet er berørt, men kanskje ikke konkludert.
Tips?

Spill på økonomisk frykt, gjerne overdriv for å få frem poenget.
- Man kan forvente en dårligere prisutvikling om det ikke er tilrettelagt for mulighet til å lade elbiler og plugin hybrider i årene fremover.
   Har man dårlig mulighet til dette er det omtrent som at man ikke har mulighet til internettilgang annet enn over mobilnett.
- Her i huset har vi vannklossett jeg vet ikke om det er mulig i et borettslag eller om forventet bruk av så mange fører til blokkering av avløp?
- Jeg har oppvaskmaskin og vaskemaskin, samt dusj. Her går det fint, men kanskje ikke det er dimensjonert godt nok i et borettslag?

Dette er den typen argumentasjon elbileiere blir møtt av styremedlemmer som ikke gidder å sette seg inn i fakta og lar tro styre meninger. Snu litt på flisa og vis dem hvor latterlig denne ubegrunnede frykten er.
Selvsagt skjønner ikke styret i borettslaget hvordan strøm kobles sammen, like lite som de har noen anelse om vannforbruk eller kloakksystem, men det fungerer gjør det ikke?
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

KjetilK

Elbilforeningen har erfaring tips og råd å komme med. Jeg gjorde aldri noe mer enn å sende en mail til styret og peke på støtteordninger, men jeg hadde jo heller ikke elbil da ennå. Men jeg ønsker egentlig å løfte blikket og tenke litt rundt hva som bør gjøres hvis det nå blir slik at man kan skru avgiftslettelsene over på ladeinfrastruktur.

Jeg fant at Gimle terrasse sameie på Kolbotn har lagt opp til lading i hele garasjen, slik jeg tenker at man bør, men at prisen for tilkobling er 30 000 kr. Jeg tenker at det blir litt vel mye i de fleste tilfeller. Samtidig ser det ut til at denne jobben innebærer en god del elektrikerarbeid, og dermed er det mulig det er en del arbeid der som kan sees på som en felleskostnad, der det offentlige også vil kunne ha ett kontaktpunkt for utbygging, borettslaget eller sameiets styre, og ikke hver enkelt husstand.

Derfor tenker jeg at man bør hjelpe borettslagene og sameiene til å få den kostnaden ned sånn at det som gjenstår for husstandene er en enkel montering av selvvalgt ladeboks.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

TB

DSB har laga ein "veiledning til installasjon av ladeutstyr for elbiler."
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Aktuelt-elsikkerhet/Lading-av-elektriske-biler/

Når det gjeld ladestasjon er faktor for samtidig lading ein av dei utfordringar som burettslag vil oppleve. Om den enkelte skal ha eigen kabel med industrikontakt må anlegge bli dimensjonert for ein fast strømstyrke. T.d. 6, 8 - 10  16A.

Styresystem finnes, men ingen felles standard p.t. Skal eit slikt system bli brukt kreves det at alle bruker ladestasjon levert frå samme produsent.

Dei fleste ladestasjoner krev eigen sikring og kabel. Dette kan bli mange, og lange kabler.

Her skal ZapCharger SMART løyse dette på ein annan måte, om produktet held det som blir lova. Kan koble fleire ladestajonar i kjede på samme kabel. Ikkje ekstra sentral kontroller, eller eigen kabel for kommunikasjon.

Om dette stemmer vil det nok vere enklare starte med få punkter, og legge til, utan at total kapasitet blir for knapt.

Det blir neppe praktisk løysning å innføre manuell "ladetid", der Hansen lader 17-19, Olsen 19-22, Nilsen 22-01, osv..

http://zaptec.com/zapcharger-smart/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

KjetilK

Sitat fra: TB på fredag 22. januar 2016, klokken 23:09
Styresystem finnes, men ingen felles standard p.t. Skal eit slikt system bli brukt kreves det at alle bruker ladestasjon levert frå samme produsent.

Ja, her er det et viktig arbeid å gjøre for å standardisere dette.

Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

KjellG

Sitat fra: TB på fredag 22. januar 2016, klokken 23:09
Det blir neppe praktisk løysning å innføre manuell "ladetid", der Hansen lader 17-19, Olsen 19-22, Nilsen 22-01, osv..

Både og. Greit om de som likevel ikke trenger bilen til "fotballen etter middag", setter lading til senere på kvelden/natta. Da blir det mer til dem som skal raskt ut igjen.

e-curious

Tror at hva som er den mest praktiske løsningen varierer.  Forhold som karakter av bygningsmassen, størrelse på borettslaget og beliggenhet spiller inn.

KjetilK

Sitat fra: e-curious på mandag 08. februar 2016, klokken 21:19
Tror at hva som er den mest praktiske løsningen varierer.  Forhold som karakter av bygningsmassen, størrelse på borettslaget og beliggenhet spiller inn.

Helt sikkert. Spesielt i de områdene der det ikke er faste plasser er det klart at det blir en helt annen løsning enn der folk har sin faste garasje. Men det er akkurat der folk har sin faste plass jeg mener det bør settes inn tiltak ganske snart, for her snakker man om å gjøre det mulig for folk å ha elbil på virkelig stor skala.
Renault Zoe Intens 2015.
Bil nr 2 er en Mitsubishi Outlander 2013 dieselpurke med 7 seter. Vil bytte den i en AWD 7-seter elbil så fort det kommer noe jeg har råd til.

tho

Sitat fra: RodeoKlovn på torsdag 21. januar 2016, klokken 22:02
Er det noen her inne som faktisk har tatt diskusjonen om å opprette ladeplasser i borettslag og sameier? Her jeg bor finnes ikke dette, og borettslaget styres av pensjonistene som ikke har noe annet å drive med. Har tenkt å komme meg inn i styret til våren, og dette med lademuligheter for elbiler er noe av det første jeg har tenkt å ta opp. Noen tips til fremgangsmåte?

Borettslagstyrer blir veldig fort gubbete og vil helst gjøre minst mulig.

Veldig bra at du vil inn i styret å endre på ting. Jeg gjorde det samme for 2 år siden og fikk gjennom lading for min elbil i borettslaget rimelig kjapt. Vi fikk bl.a. en del støtte av kommunens miljøfond til å opprette en underfordeling i garasjeanlegget som var til elbil som beboere kunne koble seg til. Verd å sjekke om din kommune har noe lignende.
Eneste kravet til beboerne er at de betaler for å forskriftmessing strekke kabel fra denne underfordelingen, monterte strømmåler og at de betaler 1kr per kWh. I dag er det 4 stk som har installert ladepunkt. Fungerer utmerket. Det vanskligste har vist seg å få en fornuftig måte å fakturere strømbruken på uten at gebyrene per regning blir for høye.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA