Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Passat GTE

Startet av 65lars, torsdag 03. mars 2016, klokken 15:22

« forrige - neste »

65lars

Hei,
Jeg er kun et jr. medlem her, og - til tross for alder og utdanning, er ikke flink til å forhandle, "gjøre deals" osv. med noen - inkludert bilselgere.  Er alt for naiv, "norsk blåøyd."

Men regner med at mange her, har nyttige erfaringer, og er flinke til å:
Forhandle.
  "Making Deals"

Få Prisen Ned
Øke garantien

Er der noen som har gode råd, når det kommer til alt dette her?
Negotiating?
:-)
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

Enkelt!

Husk at bruktbilen du ser på er interessant, MEN har ALLTID er feil farge, Mangler utstyr, er kjørt langt, har slitte dekk og må påkostes minst 90 000 kr før den kan benyttes.

På nybil er det verre, men undersøk rabattavtaler som måtte eksistere, og se etter overliggere. Kan være gode avslag på utgående modeller.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

65lars

:D Takk!   ;D

Men ser ut til at det ofte er selgers marked.  Så en e-Up på Finn i går, sendte e-post, fikk svar tilbake: når kan du se på den, og svarte,  morgen eller lørdag, men i dag var bilen ikke lenger på Finn! 

Vel, jeg har tid....  Må prøvekjøre minst 5 modeller til.  Vurdere ny.

Jobber med en 20-åring som også ser etter bil etter at hans gamle Audi 80 ble vraket, og denne fyren vet jo utrolig mye om biler og bilkjøp.  Han mente det var en slags "grense" på 8 % - på nye biler, og kanskje det samme på nesten nye.

Redigert 1.2.16 - tok bort hahahaha - erstattet med smil.
Trilling, bestilt KIA

Ingeniøren

Ta deg en runde og prøv nye biler. Det koster ikke noe bortsett fra en og annen telefon fra en ivrig selger. Da har du mye bedre grunnlag for en god handel når du i alle fall har funnet "din bil"og kan slå til på kort varsel på et godt tilbud på "din bil".
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

65lars

Ta deg en runde og prøv nye biler.

Ja, takk - det er vel planen, selv om "impulsen" (som ofte strider mot "fornuften") er der, og ser jo nesten hver dag.  Faktum er at jeg har aldri kjøpt bil fra forhandler i norge, hverken ny eller brukt.  De 3-4 bilene jeg har hatt her hjemme er enten brukt eller via venner.  Har kjøpt ny bil og en brukt bil fra forhandler i Danmark og USA - og der er kanskje "forhhandlingsreglene" litt forskjellige.  Og det er lenge siden.

Har nå besøkt 5 forhandlere her, tre med nye (og noen brukte)  og to med stort sett brukte, og er behagelig imponert over hvor lite salgspress der er, og hvor hyggelig konversasjonene har vært.

De tror på det de selger, er mitt inntrykk.  Men - jeg trenger å vite, så godt som mulig, "hva" jeg kjøper, og gleder meg til litt prøvekjøring i uka som kommer!   :)
Trilling, bestilt KIA

Burger

Av og til kan det virke å være ærlig. "Veldig fin bil, men desverre litt mer enn det jeg har råd til".

F.eks si at den koster 10k mer enn du har mulighet til, og se hva som skjer. Dersom de setter ned prisen litt så kan du ta en time out og "må hjem for å regne". Ingen skam i å være innom to-tre ganger for å se på samme bilen hos forhandler.

Jeg har lyktes i dette noen ganger, men da har det faktisk vært reelt. Så vidt jeg har plukket opp i en annen tråd så har du faktisk et maksbudsjett du ikke kan fravike.

Jeg har også gjort ett god bruktkjøp hos en selger/enmannsfirma som lever av å selge innbyttebiler som er for gammel til å selges av merkeforhandlere. Strøken bil med veldig lav km/stand men 8 år gammel. Usikker på om en slik selger oppfyller kravet til at det må være kjøpt via forhandler du har.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

65lars

Sitat fra: Burger på lørdag 23. januar 2016, klokken 19:02

Jeg har også gjort ett god bruktkjøp hos en selger/enmannsfirma som lever av å selge innbyttebiler som er for gammel til å selges av merkeforhandlere. Strøken bil med veldig lav km/stand men 8 år gammel. Usikker på om en slik selger oppfyller kravet til at det må være kjøpt via forhandler du har.

Takk, gode råd!  Tror nok at en slik selger oppfyller kravet, og budsjettet mitt er ikke "skrevet i stein" - men foretrekker å holde meg til det.  Så på noen biler fra et leasing-selskap i dag via nett, men de fleste er jo minst 4 år gamle.   Jeg må lære mer om batterier og levetid  :)
Trilling, bestilt KIA

65lars

Hei,
Siden jeg startet denne tråden, håper jeg vi kan holde den åpen, noen uker til.  Eller flytte den til en mer passende tråd, jeg ikke har lest i, enda. 
Jeg har undersøkt litt, her og der, "forsket nesten" - når det kommer til avskrivning av ny/brukt bil, bil-kalkulatorer, alle 2013 modellene som er til salgs på Finn (mange kanskje de fleste kjøpt fra diverse leasingselskaper, osv.).  Nei takk.

Lest litt om "hvordan kjøpe bil" (ny eller brukt) og lange sjekklister når det kommer til brukte biler.
Virker som om der er vanskelig å finne en pent brukt 2014 eller 2015 modell - til den prisen avskrivning skulle tilsi - også siden selgeren da taper penger, og den nye selgeren trenger sin kommisjon.  Alt dette virker jo så rimelig, inkludert at Norge har verdens dyreste verkstedspriser.

Det er noe som ikke helt stemmer her.  Virker som om Finn.no - er selgerenes marked.  Og setter prisene.  (Hei, dette har ikke noe med Finn.no å gjøre, de tilbyr kun en service) men det virker samtidig som om alle selgerene ser på Finn - sammenlikner og setter prisene, og har laget et slagst uformellt Kartell - her.  Mht. priser.   Interessant å se - litt som "monkey see - monkey do."
:)
Samtidig - hvilke alternativer er der, for selgere?

Der er vel på tide å kontakte noen - se hva de kan gjøre for meg og mitt behov + budsjett.   :'(
Trilling, bestilt KIA

Ingeniøren

Mye fantasipriser på Finn, spesielt på elbil. Sjekket en del i høst når jeg kjøpte selv og når 1 år gammel bil annonseres med høyere pris en ny koste, med litt kampanje, så er noe feil.

Men du har da god tid, er det ikke bar å legge inn et lavt bud og skjer hva som skjer ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

65lars

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 01. februar 2016, klokken 19:44
Mye fantasipriser på Finn, spesielt på elbil. Sjekket en del i høst når jeg kjøpte selv og når 1 år gammel bil annonseres med høyere pris en ny koste, med litt kampanje, så er noe feil.

Men du har da god tid, er det ikke bar å legge inn et lavt bud og skjer hva som skjer ?

Ja, takk.

Bodde i Amerika en stund, og der hadde man noe some het "The Blue Book" - som var tilgjengelig for offentligheten.  Vet ikke om dette er den samme, 30 år senere:  http://www.kbb.com/
I Norge har vi Rød Bok http://www.rodboka.no/ - men virker som om dette er for forhandlere, først og fremst. 

Leasingselskapene har auksjoner.  Noen er helt fullstendig private (hvem har tilgang til det, da) og andre er for forhandlere - hvor privatpersjoner med "forbindelser" også kan få adgang.
((Jeg foreslo imidlertid til mine to unge venner (barn av venner) at de ikke gir meg adgang til dette - siden - det kunne oppfattes som en "en integritet -svekkelse" - hva arbeidsgiver angår.
Det er et tøfft marked der ute, også når det kommer til jobb og arbied.)
)

Men du har helt rett, Ingeniøren - jeg har litt tid på meg - og - hygger meg faktisk - litt - med hele prosessen her, lære om markedet, møte selgere, og det hele!  :-)
Trilling, bestilt KIA

65lars

Svar til selv.
Jeg fikk endelig røven litt i gir, og ikke bare har jeg kommuniserte med flere forhandlere via e-Post og telefon, men dro også på besøk - til flere lokale forhandlere her. 
(Inkludert med el-sykkel, og buss, i stiv kuling fra nordvest, her. :-) )

Interessant. 
Mitsubishi hadde ikke en eneste I-Miev inne, som jeg kunne i hvert fall sitte i - sjekke benplass.
De regner med å få inn noen biler i april.
Peugeot - vel - de hadde en I-On, parkert bak en stor lastebil i parkeringsplassen der, fullstendig nedsnødd, men jeg fikk satt meg inn, og kan leve med den benplassen. 
Prøve-kjøring, nei - men de får også inn noen biler i april.
Citroen C-Zero - så på en av dem, eneste de hadde på gulvet der, helt ny, allerede solgt, kun med sommerdekk.  Smal bil, men den gjør vel det jeg trenger den for. 
Vinterdekk?  Kr. 12.000,00! 

Men selgeren hadde en demo-bil, med 700 KM på seg, som kom med både vinter OG sommerdekk.  Innenfor mitt budsjett.  Regner med at den er borte – nå.
Så på en Kia Soul – og likte jo den, en liten SUV, veldig komfortabel, men 100K NOK over budsjett.
Brukt, spurte jeg.  Vel, selger svarte at 2015 modeller, går for vel over 200K. 
Så - jeg vet ikke.  Har fått gode tilbud på VW polo, e-Up, golf osv., også Audis, drevet av bensin og/eller diesel.

Meg er fullstendig uten erfaring mht. til å kjøpe bil i Norge, ny eller brukt, er jeg kanskje en bilforhandlers drøm. Jeg må lære meg - hvordan man forhandler.
:)
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arthur

Ved kjøp av vår Miev sommeren 2014 skulle forhandler ha 12.000 for komplett sett med vinterdekk, men kjøpte det hos Dekkmestern til 8.000 ferdig montert på bilen.
Jeg får plass til alle mine 190 centimeter i den bilen.
Skal du kjøpe en Trilling så gå for Miev med fjernstyrt oppvarming, anbefales på det sterkeste!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Ingeniøren

Jepp, og så lenge bilen er relativt ny og under garanti så er det relativt sikkert å kjøpe brukt. Sjekk dog at service er fulgt og hva garanti som finnes på batteri.

Og, med mindre noe annet er avtalt har du 2 år reklamasjon i forhold til selger.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Elmo

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 01. februar 2016, klokken 19:44

En del av problemet er at selgerene ikke innser at de må ta omregistreringsavgiften på egen kappe (=tap) fordi nye biler ikke har omregistreringsavgift.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA