Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av Vårlille elbil, onsdag 21. juli 2010, klokken 10:42

« forrige - neste »

Vårlille elbil

Kommer til å kjøpe elbil i løpet av sommeren. Bilen skal brukes mellom Asker og Oslo, med lademulighet begge steder.
Må kunne ha plass til 2 barnestoler.
Tenker både litt på plass innvendig og trafikksikkerhet.
Vurderer derfor peugot 106.
Hva skal vi tenke på før vi handler?
Forstår at batteriene er den dyreste delen i bilen.
Type batterier? Hvilken stand batteriene er i? Hva legges i "mer enn 100amph" når batteriene er testet?

Vi er litt "grønne" når det gjelder elbil, så vi takker for alle tips:)

El rayo

#1
Peugeot, Citroën og Th!nk fra rundt 1997 til 2005 ble levert med nikkel-kadmium batteri med 100 Ah (ampère-timer) kapasitet. (Forkortelsen amph betyr Ah).

Etter rundt 10 års bruk anses 90 Ah for å være bra kapasitet. "Over 100 Ah" betyr at batteriet er som nytt.

Det har ikke vist seg mulig å si noe om gjenværende levetid ut fra en batteritest.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#2
Peugeot, og Citroen Saxo er glimrende Elbiler, med lite problemer. Batteriene er som du sier dyrt å bytte om det skulle bli nødvendig, men vanligvis er det ikke nødvendig å bytte alle blokkene.

3 dørs versjoner er best sammen med barneseter grunnet at en da kan sette en fot inn i bilen, mens en løfter barnet på plass. På 5 dørs biler er døråpningen så liten at dette er vanskelig. 5 dørs biler foretrekkes derimot av unger som ikke lenger trenger barneseter.

Der er noen enkle kontroller en kan gjøre:

La eieren lade bilen helt opp før visning, og kjør den minst 70 km. De beste bilene går over 90 km. Kommer begrensningslyset på over 5-10% kapasitet, skal en være forberedt på batteriproblemer. Biler som går max 60 km har batteriproblemer.

Spør når vannpumpa sist ble byttet.

Start bilen og la bremsevakumpumpa gjøre seg ferdig med å suge vakum. Vent i 2-3 minutter og hør om den starter på nytt. Gjør den det lekker vakumsystemet. Prut på prisen, men ikke nevn at reperasjon koster 30 NOK.

Se under motoren etter oljelekkasje. Det skal det ikke være, og betyr at motoren må ut for å bytte tettning.

Ta samtidig ut dekselet som skjuler børstene og kikk på kommutatoren på motoren. Den skal være blåaktig, og helt slett. Er der sorte brennemerker på kantene, eller dyp slitasje, betyr det ut med motoren og dreie kommutatoren. Børstene bør ligge over kanten på børsteholderen, ellers nærmer det seg bytte.

Sjekk at Webasto varmeapperatet virker.

Ta ut en sikring til traksjonsbatteriet, og la bilen stå med tente nærlys i en time for å se om 12V batteriet er OK. Etter en time skal spenningen fortsatt være over 10,5V, helst opp mot 12V målt med lyset fortsatt på.

Gode biler er i det siste solgt ned mot 60000 NOK, og opp mot 160000 NOK.

Originalbatteriene i slike biler er NiCd som trenger påfylling av vann for hver 4-5000 km. De har nominell kapasitet på 100 Ahr, men tester viser at gode blokker kan levere mellom 90-115 Ahr, eller 550-650W / blokk. Levetiden regnes til 100000 km/10 år, men alderen betyr mindre enn reelt bruk.

Mange biler bygges i dag om til å kjøre på litium batterier. Dette gir en sprekere bil, med lengre rekkevidde.

Trafikksikkerheten på denne typen bil regnes av Synsam som 40% verre enn tilsvarende småbiler, og airbaggen er montert på en måte som gjør at den ikke fungerer optimalt. Likevel har jeg ikke hørt om noen som er blitt skadd i slike biler. Dette skyldes nok at kjørestilen bilen innbyder til reduserer risikoen for kollisjon til et minimum. Det er snakk om 4 ganger mindre tjsngs for kollisjon enn vanlige biler, noe som mer enn oppveier for de påståtte 40% dårligere kollisjonsegenskapene.

Har selv en 2001 mod hvit 5 dørs 106 til salgs, og som ser meget fin ut, og der alt nå er OK. Bilen er tidligere kjent som Dorsken, noe som nok skyltes 2 defekte batterier. Disse er nå byttet ut, og Robometer montert for å holde kontroll med batteriene. Den selges med 6 mnd/50% batterigaranti. Grunnet tidligere kollisjonskade etter torpedering i rundkjøring, selges bilen for kun 99000 NOK levert Asker.

Om dette høres interresant ut kan du ringe meg på 452 90 180, eller sende mail til Robortk(at)Hotmail.com

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

#3
Som forrige eier av "Dorsken" må jeg samstemme med elektrolux at  bilen var/er pen. Jeg har ikke sett den siden den ble levert til ham som "oppussingsobjekt" for et drøyt år siden, men han sier at den er rettet pent opp etter den kollisjonen jeg hadde med den i januar 2009. Dorsken ble plutselig litt banan i rundkjøringen ved Østbanen ( ref http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1421.msg12315#msg12315 ) Bortsett fra dette var den så strøken som en 10 år gammel bruktbil kan være.  ;D

Når elektrolux sier at saker og ting er brukbart så er det som regel det.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. juni 2010, klokken 23:05
Trafikksikkerheten på denne typen bil regnes av Synsam som 40% verre enn tilsvarende småbiler, 

Synsam selger vel slikt jeg har i dette fjeset  8)
;)
St.Hanshaugen

elektrolux

Skal nok være Folksam jeg tenker på. De rangerer biler etter reelle ulykker, ikke kliniske tester Se: http://www.dinside.no/502407/de-farligste-bilene

Og her er listen der P106 kommer ut som versting: http://www.dinside.no/502413/hele-listen-fordelt-paa-bilklasser

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. juni 2010, klokken 23:05
La eieren lade bilen helt opp før visning, og kjør den minst 70 km. De beste bilene går over 90 km. Kommer begrensningslyset på over 5-10% kapasitet, skal en være forberedt på batteriproblemer. Biler som går max 60 km har batteriproblemer.

På min P106 varierer det til dels mye når reduksjon/ladelampe kommer på.
Jeg kjører 65-68km hver dag, lader en gang om sommeren (hjemme) og to ganger om vinteren (hjemme og jobb).

Om sommeren kommer ladelampe mellom 5 og 15%, mens om vinteren kan den komme allerede ved 20%. Når jeg kjøpte bilen hadde den en eldre versjon av programvaren på BMSen og da kom ladelampen mange kilometer før reduksjonslampe. Etter at den fikk nyere programvare kommer de på samtidig. Det gjør de også på Saxxoen til nabo'n.

Om sommerene går bilen over 70km uten problemer (inkludert kjøring på motorvei), mens den om vinteren ofte ikke går mer enn 60km.
Naboen sier han også har relativt stor variasjon.

Og slik har bilen vært siden jeg kjøpte den for 6år og over 70.000km siden...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Gaute

Hei!
Variasjonene på når tid ladelampa tennes har litt med hvor hardt du trykker på gasspedalen.  Hard belastning når det nærmer seg tomt gjør at den tennes tidlig, men at du fremdeles har litt igjen å kjøre på.   Liten belastning, da tennes den seint, og at du har kort tid igjen til det er stopp.  Det hele har med spenningen på batteriene å gjøre. Er man hardhent blir spenningen senket mer enn når man er forsiktig.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

elektrolux

Det er riktig, men bilen tar hensyn til dette, og forskjellen med gode batterier bør ikke være stor.

Er noen batterier dårlige, vil kjørestilen ha mer å si.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

M bil

Er det vannskelig å fylle vann på batteriene? Bor i Oslo. Hvem kan gjøre en rimelig sjekk av en 106?

elektrolux

#10
Meget enkelt å fylle vann på en P106.

Lad bilen opp etter å ha programmert inn vedlikeholdslading med dette apparatet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14554.0.html  og fyll vann til det renner over.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: M bil på fredag 23. mai 2014, klokken 23:02
Er det vannskelig å fylle vann på batteriene? Bor i Oslo. Hvem kan gjøre en rimelig sjekk av en 106?

www.elbilmek.no på Fornebu er et veldig bra og rimelig verksted for P106/Saxo electric
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frank

Hvor lenge man kan kjøre før lampene kommer har vel mye med hvor mange km man har presset de til tidligere.
Har og en gammel P106 1997, med sikkert gammel software, hvor lampene kan komme med ca. 10km forskjell.
Den første kommer ofte allerede på 40%, etter kanskje bare 50 km om vinteren, spesielt hvis bilen har vært ladet ved høy temperatur, og utlades ved lavere temp.
Har vært sånn nå i 5-6 år og virker stadig fint, sjekker balansen i blokkene regelmessig.
De bruker også ekstremt lite vann, overlader forholdsvis lite og klarer meg fint med en vannfylling i året, etter ca. 8000km.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA