Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Effekten av stengte kollektivfelt; flere dieselbiler

Startet av Fborg, torsdag 03. mars 2016, klokken 07:39

« forrige - neste »

Fborg

Ser at det ikke var så mange som tok turen innom Evalia delen av forumet, så jeg prøver meg igjen her.

Jeg skal i dag hente min første elbil, en Nissan E-NV200 Evalia, bruktimportert 2014 modell. Bilen er gått 1304km eller der omkring.

Bilen er utstyrt med en 6,6kw lader, så i den forbindelse har jeg følgende spørsmål:

Hvordan utnytter jeg denne? Hjemme må jeg vil gå til anskaffelse av en fastmontert hjemmelader? Per i dag har jeg et blått uttak i garasjen (se bilder)

Denne er vel på 16 amp i følge sikringsskapet mitt, og den må vel kunne bidra mer enn en vanlig schuko? Dessuten leveres bilen med den vanlige ladekabelen, så hva trenger jeg for å:

- Utnytte den blå kontakten min
- Kunne utnytte 6,6kw laderen utenfor hjemmet? Når jeg er ute på for eksempel Sverige tur etc.

Og, det høres muligens dumt ut, men jeg har jo som nevnt tilgang på schuko lading på jobben, som er vel og bra. Kan jeg, si en halvtime før jeg er ferdig på jobb om morgenen (nattevakt), sette i gang varmen i bilen, uten å trekke strøm direkte fra bilens batteri (slik at jeg fortsatt har 100 % fulladet når jeg kjører, men en kupétemperatur på rundt 19-20 grader). Dette vil vel gi meg lengre rekkevidde? Hjemme er ikke dette noe problem, da bilen vil stå i oppvarmet garasje.

Noen som har mulighet til å hjelpe en fersking på vei? :)
Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

Electrix

Med vanlig kladd og shuko-kontakt vil den lade på 2kW (10A)
Med en Type2-Type1-kabel på 32A vil du kunne lade på inntil 6,6kW (32A) dersom Type2 kontakten tåler det.

For hurtiglading (Chademo 50kW) trenger du ingen ekstra kabel da denne er fastmontert på hurtigladeren.

Vil du ha mer fart hjemme kan du kjøpe en kabel med kladd eller en portabel ladestasjon på 16A og plugge i 16A kontakten din, da vil du kunne lade med 3,3kW.

Vil du ha ennå mer ladefart må du ha ny kurs og ladestasjon på 32A, da kan du lade på 6,6kW hjemme også.

Med mindre du vet allerede nå at du kjører veldig mange turer om dagen med korte stopp mellom så ville jeg sett det litt an hvor mye ladeeffekt du trenger hjemme. Selv har jeg nå flere hurtigladere i kort avstand både vestover, nordover og østover, så om jeg har for kort tid hjemme til å lade opp med 10A så kan jeg bare ta et lite stopp på veien. Dette skjer såpass sjelden at jeg bruker mindre tid på å hurtiglade enn på å skaffe meg raskere lading hjemme...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA