Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

TM

Innlegget til kos vil jeg ikke ofre tid på å kommentere. Når det gjelder BMW er jeg fortsatt optimist så mitt stalltips er produksjon i juli og levering i august  :)

kos

Sitat fra: LMOR på fredag 04. mars 2016, klokken 19:54
Sitat fra: kos på fredag 04. mars 2016, klokken 19:36
BMW er en liten produsent når vi sammenligner med Toyota og Ford. Og om de ikke kan tangere Bolt og model 3 er egentlig hele BMW merket et 2 rangs merke - antar at de har fått noe å tenke på der ja. Så enten ser vi en stor endring i rekkevidden eller så kan de egentlig bare la være - da er det kun merket på panseret igjen av bilen.
?
BMW er verd like mye som Toyota, og dobbelt så mye som Ford. Vet ikke hvor du henter informasjonen fra...
i3 utgjør ca 1% av antall biler de selger, så hvorfor skulle det være hovedattraksjonen på en bilmesse som gjelder alle bilene de produserer? Det er viktigere for dem å selge flere av de andre nye bilene. De kan ikke produsere 2mill i3er.
Så lenge BMW selger alle de i3ene de kan produsere, så har de ikke hast med å endre produksjonen. Så snart de ser at det faktisk går utover salget, så kommer det biler med større batteri.
Som det står lengre opp i denne tråden er min gjetting at nytt batteri lanseres før sommeren og de første leveres i september.

Liten og liten verdi er en ting antall biler de produserer er noe annet og der blir BMW liten ved sidenav Toyota og Ford. Men så er det noen som tenker at verdien de setter på bilen er det samme som hvor mange biler de produserer - selv i forhold til wv så blir de liten.

Når du først nevner verdi så er vel det tesla som leder der i forhold til antall biler de produserer. Selv BMW blir liten der. Men så er det heller ikke poenget - BMW står for noe og da kan de ikke komme i klasse med KIA.

Olemann

Utvikling, produksjon og salg av i3 handler mye mer om omdømmebygging for BMW enn om å tjene noen Euro pr. produsert bil. Ref. bare hvordan fabrikken er satt opp med energi fra vindmøller, hvordan bilen er resirkulerbar etc.

Klart BMW også drømmer om å tjene på dette, men hva som kommer av nye ting kan ikke forutsees basert kun på en enkel antagelse om hva markedet vil betale for på kort sikt.

Og dette er både spennende og prisverdig av BMW, vi vet ikke hva som kommer og når.

Amigakongen

Blir litt mer skeptisk angående bedre batteri i år. Siden det ikke kommer noen nyheter fra messen. :/
Men håper jo at det blir bedre batteri i år.
2015 BMW I3 - 11800km

TM

Enig, men jeg ser at messen har bare så vidt begynt (3-13. mar)
Det er ikke usannsynlig at de kommer med en annonsering i siste del av messen. Ryktene fra det tyske forum er at de åpner for bestilling 2. mai.

TorAtle

Synes det har vært sørgelig stille i Geneve når det gjelder elbiler generelt...
2014 BMW i3

kos

Tipper at det skjer lite før de har en rekkevidde som tangerer konkurrentene. BMW er ikke et merke for massene men heller et som sikter mot prestisje - og da kommer de nok med lengre rekkevidde som bolt og tesla model 3.

turfsurf

Når de lanserte i3 var ikke den akkurat ledende på rekkevidde, så hvorfor skulle de gjøre det nå. Tviler på at kommer til å tangere Bolt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

Det er vel ingen tvil om at BMW kunne bygge en "tanks" av en Tesla med langt over et halvt tonn med batteri hvis de mente det var en god ide. Men har heller satset på en innovativ og miljøvennlig bil med fokus på å dekke behovet for utslippsfri lokal transport. Selv med dagens modell klarer i3 på grunn av lav vekt og lav rullemotstand å levere en rekkevidde som overgår 24 kW Leaf. Hvis de nå klarer på øke energitettheten og øke batterikapasiteten med ca 50 % uten å øke vekten så mener jeg at det er et stort framskritt. Da vil i3 få bedre rekkevidde enn alle andre elbiler i samme prisklasse.(trolig også den kommende Ioniq).

turfsurf

Kommer jo an på hvordan i3 med 50% større batteri blir priset. Redd for at den havner prismessig sammen med Bolt og Model 3, som kommer til å ha vesentlig lengre rekkevidde.

Når det er sagt, så vil i3 med 50% større batteri og tilnærmet samme vekt være en vesentlig bedre bil, både for langturer og hverdagen. Da er det bare ladeinfrastrukturen som mangler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kos

Det er noen fysiske lover som gjelder BMW som alle de andre bilmerkene - det å øke batteritettheten med 50% jæææææsp - da har man sovet i kjemitimen - med mindre noen har løst problemet med silikon ? eller enda bedre funnet opp et nytt grunnstoff.

TM

Det kan hende at vekten øker noe, selv om formfaktor og antall celler er uforandret. Det er vel ikke bekreftet, men sannsynlig at BMW har inngått en avtale om å brukem de nye 94 Ah cellene (mot tidligere 60 Ah).

http://www.samsungsdi.com/automotive-battery/products/prismatic-lithium-ion-battery-cell.html

Ferry

Sitat fra: kos på lørdag 05. mars 2016, klokken 09:55da har man sovet i kjemitimen - med mindre noen har løst problemet med silikon ?

Evt. sovet i engelsktimen ;)

Espen Hugaas Andersen

Det er fint mulig å øke energitettheten med 50%, om man starter med celler med relativt dårlig energitetthet.

Flere av elbilene med lav rekkevidde bruker batterier med energitetthet i området av 150 Wh/kg. Da blir en økning på 50% 225 Wh/kg.

Mens f.eks Tesla bruker celler med ca 243 Wh/kg. Da er det *mye* vanskeligere å øke energitettheten med 50% til 365 Wh/kg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

#89
I dag er BMW 100 år og de skal presentere et nytt konsept klokka 15:00. Ikke relatert til i3, men får kanskje se litt ny teknologi som kommer på fremtidige modeller.

Edit: her er den merkelige "bilen":
http://www.autocar.co.uk/car-news/concept-cars/bmw-vision-next-100-concept-car-unveiled-plus-video
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA