Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 27. januar 2016, klokken 18:16
Hvor mye vil et evt batteribytte koste ? Vurdere innbytte til bmw i3 . Har egentlig forelsket meg stuck i bilen , men er litt usikker på rekkevidde så håper neste års bmw i3 ikke blir så dyr :) !
Du er ikke den eneste som lurer på det  ;)  Men du kan være rimelig sikker på at å kjøpe dagens utgave og oppgradere med nytt batteri vil bli dyrere enn å gå rett til ny modell.

moonbuggy

#31
Vel, det blir litt som datanerden som aldri kjøper datamaskin, fordi det alltid kommer bedre spec. imorgen.
For BMW i3 så kommer nå lengre rekkevidde etter sommeren (sannsynligvis). Men allerede året etter kommer 120A elementer med bortimot dobling av dagens kapasitet.

Så hva gjør man ?

Beholder dagens utgave enda et år (eller 2) og oppgraderer til det doble batteriet med en gang, eller venter til 4x ?

TM

Det er jo stor forskjell på å vente på 94 Ah som med stor sannsynlighet kommer til sommeren og å vente på 120 Ah som ligger langt fram i tid og kanskje aldri blir en realitet i i3. Min vurdering er at i3 er en fantastisk bybil som også kan benyttes til litt lengre turer med 50 % større batteri enn i dag. Ser man 2-3 år fram i tid tror jeg fortsatt i3 kan ha et marked hos spesielt interesserte, men den har for mange særegenheter til at den vil hevde seg i konkurransen med mer konvensjonelle biler.

LMOR

#33
Eller venter til en uansett synes det er på tide å skifte. En bør vel se på behovet. Jeg har ikke "bruk for" lengre rekkevidde, men hvis en hver dag må lade på vei til eller fra jobb med dagens rekkevidde, så bør en kanskje vente/oppgradere?

Jeg håper jeg klarer å holde meg til i5 kommer, og så bytte ut begge bilene med den. Hvis den kommer i 2017, så blir det litt bortkastet å oppgradere i 2016 bare fordi en har lyst.

Nå får en i3 med 55 000.- i rabatt. Jeg gjetter på at ny da ligger på listepris, slik at det blir prisforskjellen. Så da blir regnestykket mitt over "riktig" for alle med omtrent samme behov.

Tror også bruktbilprisen holder seg bra, fordi det ikke produseres så mange i3'er, og kjøremønsteret endres ikke så mye over tid, så det vil være like mange som fint klarer seg med 150km rekkevidde.

Enig med TM, men i3 vil kunne bli en populær ungdomsbil eller holde seg godt som "kjøre alene til jobben 10km borte" bil!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

1000kwh

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 27. januar 2016, klokken 18:47
Vel, det blir litt som datanerden som aldri kjøper datamaskin, fordi det alltid kommer bedre spec. imorgen.
For BMW i3 så kommer nå lengre rekkevidde etter sommeren (sannsynligvis). Men allerede året etter kommer 120A elementer med bortimot dobling av dagens kapasitet.

Så hva gjør man ?

Beholder dagens utgave enda et år (eller 2) og oppgraderer til det doble batteriet med en gang, eller venter til 4x ?
Jeg har 110 km t/r til jobb, og da er dagens rekkevidde rett og slett for liten. Lysten på i3 er ekstrem. Går omveier i byen for å gå forbi i3er :D Med oppgradert batteripakker ser det lyst ut for en i3 i vårt hushold!

Sungrazer

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 27. januar 2016, klokken 19:42Jeg har 110 km t/r til jobb, og da er dagens rekkevidde rett og slett for liten. Lysten på i3 er ekstrem. Går omveier i byen for å gå forbi i3er :D Med oppgradert batteripakker ser det lyst ut for en i3 i vårt hushold!

Jeg har 100 km t/r jobb. Hvorav 60 km er i 70 - 80 og 90 soner. Jeg har en snitthastighet på rundt  50 - 60 km/t. På de aller strengeste dagene er jeg avhengig av å få ladet på jobb eller på hurtiglader. I dag f.eks kjørte jeg t/r uten å lade. +2 grader ute. Kom hjem med en rest på rundt 20 km.

Kan du lade på jobb, om så bare noen timer har du nok strøm til å kjøre t/r på de aller kaldeste dagene også. Allikevel, om jeg hadde vært i dine sko ville jeg ventet til 2017 modellen med større batteripakke var tilgjengelig. Den gir tross alt litt lengre rekkevidde og bilen blir litt mer praktisk med din kjørelengde.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

moonbuggy

#36
Det var kanskje et litt "flåsete" innlegg fra min side. Jeg er enig at behovet må legges til grunn, både når det gjelder I3 og datamaskiner. Spec. bør komme i andre rekke.

Men, 120A elementer er absolutt aktuelt i I3. Samsung har produsert dem allerede i samme fysiske størrelse som 94A elementene (og våre på 60A). Foreløpig er de "umerket". De ble vist på siste bilmessen i Detroit..

38 kwt ville absolutt gjort seg. Spesielt når vekten bibeholdes.

Girstang

Noen bmw kjennere som vet når ca jeg kan forhåndsbestille den nye 17 modellen med 50%  større batteri? Og hva blir ca rekkevidde på denne tror dere?

Er bmw greie på inbytte? Har en relativt ny toyota...

Mazzbot

Du er ikke alene om å vite det . Ryktes om høsten 2016 , rekkevidde vil vel være ca 125km vinter og 240 om sommeren 
Tesla model 3 reservert 31/3 .

TM

#39
De holder kortene tett til brystet. De fleste rykter antyder at det vil komme i biler produsert fra juli 2016. Geneve Auto Show som begynner 3. mars vil nok være en naturlig arena for å offentliggjøre tekniske detaljer og tysk pris på 2017 modellen. Så jeg gjetter på norsk pris og bestilling fra 1.4.2016.
Det vil jo også passe godt i forhold til dagens kampanjer som varer tom 31.3.2016. Hadde vært interessant om noen sitter med mer konkret informasjon.

SE

Sitat fra: TM på tirsdag 02. februar 2016, klokken 19:38
De holder kortene tett til brystet. De fleste rykter antyder at det vil komme i biler produsert fra juli 2016. Geneve Auto Show som begynner 3. mars vil nok være en naturlig arena for å offentliggjøre tekniske detaljer og tysk pris på 2017 modellen. Så jeg gjetter på norsk pris og bestilling fra 1.4.2016.
Det vil jo også passe godt i forhold til dagens kampanjer som varer tom 31.3.2016. Hadde vært interessant om noen sitter med mer konkret informasjon.
Jeg hadde min i3 på periodisk service forrige uke. Snakket med selver ved henting av bil. Hos min forhandler hadde de allerede en liste for å reservere seg en 2017 modell , produsert etter sommeren 2016. Den vil ha økt batterikapasitet. Batteriet var en opsjon ble det sagt. Pris ikke kjent; 30000 antydet.   

TM

Sitat fra: SE på onsdag 03. februar 2016, klokken 11:44
Jeg hadde min i3 på periodisk service forrige uke. Snakket med selver ved henting av bil. Hos min forhandler hadde de allerede en liste for å reservere seg en 2017 modell , produsert etter sommeren 2016. Den vil ha økt batterikapasitet. Batteriet var en opsjon ble det sagt. Pris ikke kjent; 30000 antydet.
Hvilken forhandler var du hos ? Jeg har også hørt at det finnes noen slike lister. Men det er nok lokale initiativ hos den enkelte selger / kommisjonær og ikke en offisiell BMW reservasjonsliste slik som de hadde ved introduksjonen i 2013.

Olemann


Kan se ut som endel prøver være tidlig ute og har lagt ut sin i3 på FINN, muligens i håp om å unngå antatt rush og prisnedgang når den nye offentlig presenteres etterhvert.  Ser en solid vekst i antall brukte de siste ukene.
Blir spennende å se om man får samme effekt som Tesla gjorde natten da P85D ble annonsert.
Jeg beholder min, så betyr ikke noe for min personlige del.

Klykken

Janei, min forblir også ved sin stall. Satser på muligheten for oppgradering av batteripakke, heller.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mazzbot

Noen som vet om man kan få rabatter hvis man kjenner noen som jobber med bmw ? eller om man kan bruke bonderabatt ?

gleder meg til å se hvor langt man kan kjøre med 2017 i3 ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA