Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

TM

Tror kanskje vi kan stole mer på leverandørens spesifikasjoner enn på synsing fra en eier:

https://renault.no/admin/wp-content/uploads/2015/11/Tekniske-data.pdf

ganton

Hvis Zoe og evt. mange nok andre elbilmerker kjører en modell der man "enkelt" kan bytte til større batteripakke vil jeg tippet at igså  BMW med i3 også blir "tvunget" til det. Tror også dette vil være lurt i det lange løp.

Ja, de kan tjene mer på å selge at antall nye biler med bedre rekkevidde til noen som allerede har i3 + nye kunder
men:  når folk flest ser at teknologien tillater at man om noen år kan bytte ut batteriet til et større forsvinner noe av redselen som gjør at mange sitter på gjerdet => enormt mye større marked for elbiler og i3 :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Sungrazer

BMW i3 - fjerning av batteripakke

https://youtu.be/YZ9UpLkVJlo?t=1m0s

Så enkelt er det faktisk. Så kom ikke her å si at det skal være så veldig vanskelig på i3 i forhold til Zoe og Tesla.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

JorgenM

Hm, ikke vis den videoen til øst-europeiske kriminelle. dette går jo raskere enn å stjele GPS'er :o
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

model3citizen

Sitat fra: kos på onsdag 13. april 2016, klokken 14:47
Du treffer spikeren på hode - Det er vel ingen som tviler på at BMW kan lage elbil - men da BMWskulle svare Tesla så kom de med i3 - Musk laget jo vits om hele bilen - han så ikke på den som en konkurent - men heller en skuffelse av en bil fra BMW.

Nå er det slik at BMW kan lage biler og dermed blir det helt fjollete å prise i3 - en bil som ikke er en konkurent en gang til verdens minste bilprodusent - men et bevis på at BMW ikke ønsker å lage noen brukbare elbiler  - men ønsker å selge fossil motorer.

Kan ikke for det - men liker å pirke i BMW om at de har laget en halvhjertet bil og at den i utgangspunktet ikke er BMW verdig. 

Så er det noen som av rent "merke " fikserte som tror at denne bilen kommer til å prestere noe som helst. Da må BMW bli helhjertet i sin bilproduksjon av elbiler, og da vil dere se at i3 kun blir noe de vil være flau av.

Hvilken kilde kan du henvise til som bekrefter at i3 er et svar til Tesla?

Hvis det er én ting i3 ikke er, så er det halvhjertet. Den er en gjennomført og ultraeffektiv bybil. Ikke dermed sagt at den ikke går an å pendle på motorvei med, men den er primært tenkt til bykjøring hvor maksimal rekkevidde ikke har like høy prioritet.

Model S kan satt på spissen sies å ikke endre noe annet enn selve energiformen. Den emulerer de egenskaper en normal bil har, og endrer derfor egentlig ikke noenting, i alle fall ikke vår adferd (tenk: overforbruk).

Elon Musk kan le så mye han vil, men jeg kan jo le tilbake når jeg sammenligner dette, med dette.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

tutti

Med sine 250 km i praksis som enkelte sier 70D har så kan det tenkes at neste i3 modell kan ha omtrent samme rekkevidde.

turfsurf

Sitat fra: tutti på onsdag 13. april 2016, klokken 21:24
Med sine 250 km i praksis som enkelte sier 70D har så kan det tenkes at neste i3 modell kan ha omtrent samme rekkevidde.
Der en 70D har 25 mil i rekkevidde har i3 10. Trodde ikke batteriet skulle økes med 150%.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

kos

Nå har denne siden endt opp med "hvem har den største" og hva som er tema - dobling av rekkevidden fulstendig neglisjert.
Fakta - i3 er en bil med kort rekkevidde
         - i3 er produsert av en av verdens beste produsenter av fossil biler og så lager de denne?
         - i3 får man i versjon i 2017 med bensin generator for at den skal kunne doble rekkevidden ( virkelig dobling)
         - i3 skal få 50 % lenger rekkevidde. Spørsmålet har vært av hva?
         - i3 er et godt bevis på at BMW ikke satser på elbiler  - om så var ville vi sett en bil som parkerte tesla
         - i3 er en villet produkt fra BMW - lav sikkerhet - lav rekkevidde og med ingen skriftlige lovnader om at større batteri vil være mulig i allerede eksisterende biler.

Diskusjonene på disse sidene er aktuelle og beviser som i flere andre tråder at fossil produsenter fortsatt prøver å bremse elbilenes utvikling . En måte å gjøre det på er å ikke levere biler med rekkevidde på 30 mil før de må - dette for å sikre fossil motorers fortsatte marked. BMW er her en av aktørene.       

Torodd Stangeland

Kos, kan du være så grei å slutte å ødelegge denne tråden. Lag din egen!!!!
Bmw I3 2015

JorgenM

Har rapportert kos til moderatorene. Hans personlige misforståelser av i3 er ikke interessante for andre enn han selv.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

ganton

Jeg vil mene at det Kos sier er innenfor ytringsfriheten her. Vi må ikke være så hårsåre  ;). Etter min mening har biler av type eUp, Golf E, Leaf, B, i3 etc.. "latterlig" kort rekkevidde til prisen. Ja den dekker det meste av mitt behov men det er en god del kjøreturer også som jeg må bruke dieselbilen til (snakker ikke om langturer). Derfor er 50% økning et lite steg på veien men fortsatt et stykke igjen til "akseptabelt" for å forsvare prisen disse bilene har idag, selv uten avgifter. Om kvalitet vet jeg ingenting om, men den pleier å være god på BMW (i3 er min fjerde)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

TM

Enig at kos ikke kvalifiserer til utestengelse. At han ikke liker BMW eller sjåførene som velger dette merket er åpenbart og det må vi bare godta. Jeg hadde lenge samme forhold til BMW, men etter å ha kjøpt min første i3, så ble jeg heldigvis befridd fra disse vrangforestillingene :-)
De fleste som har valgt i3 ønsker en kompakt (by)bil med sportslige egenskaper som en lett å parkere. Da er ikke Tesla et alternativ, det må vel til og med kos være enig i. Det er interessant å diskutere de ulike leverandørers elbil-strategi, men det har ingen verdens ting i denne tråden å gjøre.

larsk

Sitat fra: kos på onsdag 13. april 2016, klokken 22:52

Diskusjonene på disse sidene er aktuelle og beviser som i flere andre tråder at fossil produsenter fortsatt prøver å bremse elbilenes utvikling . En måte å gjøre det på er å ikke levere biler med rekkevidde på 30 mil før de må - dette for å sikre fossil motorers fortsatte marked. BMW er her en av aktørene.     

Nemlig. Bra konkludert det.
Å "klaske til med det beste vi har" er som oftest en dårlig markedsstrategi. Det gjelder å slippe produkter som er litt bedre enn forgjengeren hele tiden. Selv om man har bedre teknologi på "lager"
Det gjelder å ikke selge hele kua på en gang lizzzom....

Tesla banker til. Det er deres mulighet til å ta markedet.
De andre sitter litt på gjerdet, og fortsetter sin strategi, og lykkes greit med det foreløpig.
Det er ingen som har "vunnet" eller tapt dette markedet. Langt ifra. Det er lang vei igjen.

En ting jeg ikke klarer å forstå er Mercedes. Deres B kunne kuppet segmentet under Tesla, hvis den hadde hatt mulighet for hurtiglading. Den er grei som familiebil. Brukbar plass i kupeen, og brukbar plass til bagasje. Ingen stasjonsvogn, men helt grei. Mange som har MB B diesel som familiebil.

Jeg er "innertier-kandidat" for en "B", men for 300.000++ føler jeg at bruksområdet må være mer en lokalkjøring siden jeg fikk imiev'n for under 150.000. En B er en helt helt annen bil, men den er likevel en noe "lokalkjørebil" i forhold til diesel-stasjonsvognen den ville/skulle erstattet.
MB B med hurtiglademulighet ville gjort at jeg SERIØST hadde vurdert 2 stk.

Det er vel en markedsstrategi, men jeg forstår den ikke :D
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

TM

Innlegget er interessant, men det har fortsatt liten tilknytning til temaet  "BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell" :-)

jkirkebo

Sitat fra: larsk på torsdag 14. april 2016, klokken 08:54
Jeg er "innertier-kandidat" for en "B", men for 300.000++ føler jeg at bruksområdet må være mer en lokalkjøring siden jeg fikk imiev'n for under 150.000. En B er en helt helt annen bil, men den er likevel en noe "lokalkjørebil" i forhold til diesel-stasjonsvognen den ville/skulle erstattet.
MB B med hurtiglademulighet ville gjort at jeg SERIØST hadde vurdert 2 stk.

Det er vel en markedsstrategi, men jeg forstår den ikke :D

Enig. Spesielt om de hadde lagt på litt ekstra batterikapasitet også. Om B-klassen hadde hatt 36kWh batteri og CCS-hurtiglading når den kom på markedet hadde de solgt i bøtter og spann allerede, så lenge pristillegget ikke var avskrekkende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA