Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

TM

Sitat fra: bromm på mandag 11. april 2016, klokken 12:19
Sitat fra: TM på mandag 11. april 2016, klokken 10:09
Ja, men såvidt jeg vet forsvinner ikke inntil 30 % av gullvekten i løpet av garantitiden  ;D
Tror du missforstår litt TM - når batteripakken er "ferdig" for bruk til traction motor i bil, så er den fortsatt "som ny" til bruk i "second life"-applikasjoner
Tror ikke det.,Dette er nok avgjørelser som blir tatt av "blå-russ" framfor ingeniører. Jeg er rimelig sikker på at BMW ikke vil betale mer enn 50 % i "pant" for et brukt batteri, selv om det er fullgodt i en annen anvendelse. I tillegg kommer kostnadene til arbeid og logistikk for å ha veldig mange "leverandører" av brukte batterier framfor å plassere en ordre hos sin faste leverandør. Men jeg spiser gjerne en hatt (fortrinnsvis i3 caps) hvis jeg tar feil, og nytt batteri tilbys for bare 30.000 kr  ;D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TM på mandag 11. april 2016, klokken 12:32Tror ikke det.,Dette er nok avgjørelser som blir tatt av "blå-russ" framfor ingeniører. Jeg er rimelig sikker på at BMW ikke vil betale mer enn 50 % i "pant" for et brukt batteri, selv om det er fullgodt i en annen anvendelse. I tillegg kommer kostnadene til arbeid og logistikk for å ha veldig mange "leverandører" av brukte batterier framfor å plassere en ordre hos sin faste leverandør. Men jeg spiser gjerne en hatt (fortrinnsvis i3 caps) hvis jeg tar feil, og nytt batteri tilbys for bare 30.000 kr  ;D
50% er nok veldig optimistisk. Jeg tviler sterkt på at de ville tilbydd over 25% om det var snakk om batterier til stasjonære formål, e.l. Det formålet der batteriet har høyest verdi er per dags dato i kjøretøy, og det står jo allerede i et kjøretøy. Altså er det nok garantert billigere å selge sin bil til noen som ikke har fullt så stort behov for lang rekkevidde, og så kjøpe en tilsvarende ny bil med lengre rekkevidde.

Når batteriet derimot har blitt brukt f.eks i 10 år/200.000 km i en bil, da kan det gi mening å selge batteriet for 10% og bruke det til stasjonær lagring e.l.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

LMOR

Kanskje like greit å vente med denne diskusjonen til prisen nå kommer i mai. Mitt batteri har etter 2 års bruk ingen merkbar eller målbar reduksjon i kapasitet. De som trenger et batteri med 20kWh i kapasitet får ikke kjøpt et slik batteri til under 50% av det er nytt 30kWh batteri koster. Men nå ser vi snart hva BMW selv mener.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Enig det. Men det er vanskelig å la være.
Mulig at jeg tar feil, men jeg trodde at BMW sine aksjonærer ønsker avkastning på sin investering  :)

morten69

Blir spennende å se om de tilbyr batteri bytte og hvor mye kostnadene blir. Renault Frankrike har sendt ut brev til alle som eier Zoe i Frankrike og spurt hvor mye de er villig til å betale for reel rekkevidde på 300+. De spør også om du er villig til å betale €5000 for å oppgradere til 40 Kw batteripakke.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

moonbuggy

LMOR:
Etter eksperimentet i vinter med aldri å fullade og ligge mellom 30-70% på batteriet stort sett, så ser jeg nå lav kapasitet på full-lading. Den viser nå 17.5 - 17.7 kwt. Jeg håper det bare er krøll med registrering og måletekniske kwt som er 'borte', men det er hva status gir ved fullading akkurat nå...

tutti

Sitat fra: morten69 på mandag 11. april 2016, klokken 14:15
Blir spennende å se om de tilbyr batteri bytte og hvor mye kostnadene blir. Renault Frankrike har sendt ut brev til alle som eier Zoe i Frankrike og spurt hvor mye de er villig til å betale for reel rekkevidde på 300+. De spør også om du er villig til å betale €5000 for å oppgradere til 40 Kw batteripakke.
Tilbudet til Renault høres veldig lovende ut. Hadde de andre bilprodusentene hatt det samme så hadde jeg ihvertfall kjøpt det.

Sungrazer

Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. april 2016, klokken 15:09
Etter eksperimentet i vinter med aldri å fullade og ligge mellom 30-70% på batteriet stort sett, så ser jeg nå lav kapasitet på full-lading. Den viser nå 17.5 - 17.7 kwt. Jeg håper det bare er krøll med registrering og måletekniske kwt som er 'borte', men det er hva status gir ved fullading akkurat nå...

Jeg fullader alltid og ser 19 kWh på batteriet nå. Husk at når du fullader så er aldri batteriene helt fulladet, men instrumentpanelet viser uansett 100%. Det å aldri lade helt fullt er derfor bare "tull".
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

TorAtle

2014 BMW i3

kos

Sitat fra: tutti på mandag 11. april 2016, klokken 15:15
Sitat fra: morten69 på mandag 11. april 2016, klokken 14:15
Tilbudet til Renault høres veldig lovende ut. Hadde de andre bilprodusentene hatt det samme så hadde jeg ihvertfall kjøpt det.

Nå er Renault Zoe ikke som de andre bilene på flere måter - i Europa så er zoe  med leid batterier. I Norge eier vi batteriene - og av den grunn er det også en annen økonomi i batteriene i Zoe enn i andre biler. Renault har med andre ord en annen forretningsmodell. Samtidig er batteriene i Zoe bygget for å kunne byttes - noe som de flest andre merker utenom Tesla ikke har tatt høyde for - byttes men ikke med et større. Så om man får byttet batteriet for 5000 E - så er det klart at med Zoe snakker vi om reell kjørelengde på 30 - 35 mil - og da er en Zoe ettertraktet om du spør meg. Ikke minst på bruktmarkedet - 5000 E er ikke en ublid pris - når man ser på rekkevidden. Og med 5000 - så får man redusert prisen pga innbytte. Dette er nesten for godt til å være sant.

Ikke minst Zoe sitt ladesystem som gjør at all lading er 50 % av kontra andre merker.

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. april 2016, klokken 15:09
LMOR:
Dette er vel litt OT, men har du prøvd å lade med lav ladestrøm i over 12 timer etter at batteriet er fullt?
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Sitat fra: TM på mandag 11. april 2016, klokken 13:55
Enig det. Men det er vanskelig å la være.
Mulig at jeg tar feil, men jeg trodde at BMW sine aksjonærer ønsker avkastning på sin investering  :)
Det er her det sikkert er delte meninger, men jeg er i hvert fall sikker på at den langsiktige avkastningen er mye større hvis kundene blir positivt overrasket, at de viser at en kan beholde en i3 lenge ift miljøgevinst, at deres satsning på gjenbruk i store lagringstasjoner osv. De ønsker å fremstå som den mest miljøbevisste totalt produsenten, osv. Et eventuelt "tap" her på noen biler er ingenting ift å bli en ledende produsent av miljøvennlige biler.
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Sitat fra: kos på mandag 11. april 2016, klokken 17:22
og da er en Zoe ettertraktet om du spør meg.
For den som synes 0-10 på 13,5 sekunder er gøy så...  ;D
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

TM

@LMOR, ja det er nok delte meninger her  ;) Problemet med å "gi bort" penger i form av billig oppgradering er nok at det gir kundene urealistiske forventninger ved neste oppgradering. Det er jo ingen som forventer å få oppgradert sin forbrenningsmotor heller, selv om det i mange tilfeller bare er snakk om "gratis programvare" for å gjøre en 116i om til en 118i. Misforså meg rett....det hadde jo vært hyggelig, men jeg ville ikke bestilt en 22 kW i dag med forventning om at det er enkelt og rimelig å oppgradere. Men det blir spennende å se hvem som tipper mest riktig  :)

kos

Sitat fra: JorgenM på mandag 11. april 2016, klokken 17:54
Sitat fra: kos på mandag 11. april 2016, klokken 17:22
og da er en Zoe ettertraktet om du spør meg.
For den som synes 0-10 på 13,5 sekunder er gøy så...  ;D
Den er vel noe misforstått - har den råeste tesla og en Zoe - så jeg har noe å sammenligne med ---

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA