Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

Sungrazer

Sitat fra: kos på mandag 04. april 2016, klokken 22:08
Om det er dagens bil du trenger så kjøper man det. Men når man diskuterer 2017modellene så er man i nærheten av tesla model3 og man kan likegodt kjøpe den billigste varianten av elbiler og det er ikke BMW - BMW er for dyr - koster det samme som bolt og tesla og er heller ikke ankommet markedet.

Erh, det er her logikken brister for meg. BMW i3 er i aller høyeste grad en bil som er på markedet. Jeg kan gå i butikken i morgen og bestille en i3, og få den levert om 3 - 4 mnd. Kanskje tidligere. 2017 modellene blir produsert fra juli 2016 med de første leveransene i september / oktober. Vi vet at BMW kan levere og vil levere.

Batteristørrelsen på eksisterende og kommende modell er kjent. Derom er det ingen tvil, bortsett fra at de _kanskje_ går for 120 Ah moduler istedenfor 94 Ah moduler. Det vil i såfall bli en positiv overraskelse.

Tesla Model 3. Den blir _kanskje_ klar for produksjon og leveranse i 2019. Tidligst. Den er fortsatt utilgjengelig og spesifikasjonene er fortsatt ukjent. SVJV.

2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ferry

Rekkevidde er viktig, men det er ikke alt. Det er andre egenskaper som teller også. Jeg tror/(håper!) kombinasjonen plast/CFRP/alu gir lang levetid på bilen. Batteristyringa på i3 er mer avansert enn på de andre småbilene. Det er ikke sikkert at i3 er den dyreste bilen i det lange løp. Vi skal ikke glemme at Tesla kommer fra landet som ga oss Chrysler Voyager. We shall never forget!  ;)
Den lengste turen jeg pleier å kjøre i3 er 165 km. Det går stort sett ikke i ett strekk. Det er fullt mulig på en god sommerdag, men jeg har ennå ikke gjort det. For to år siden fantes det ingen hurtigladere på strekningen. I dag er det fem. Innen utgangen av 2016 vil det være ti. + et antall 22 kW-punkter. Kort rekkevidde VAR et problem. Det ER ikke et problem, og det kommer i hvert fall ikke til å bli et problem framover. Vel og merke for mitt bruk. Det er sjelden jeg kjører Norge på kryss og tvers. Med litt kreativitet så kan jeg hevde at rekkevidden på bilen har økt betraktelig. Før nådde jeg bare så vidt fram til neste ladestasjon, nå når jeg fram med god margin, og kan til og med hoppe over inntil flere av dem. Inne året er omme trenger jeg ikke lade oftere enn på hver tiende hurtiglader! ;)

Taffelman

Som bybil og pendlerbil er ihvertfall i3 genial, og kommer til å være det i mange år fremover. Den har ikke lengst rekkevidde og den aller mest snusfornuftige økonomien, men den har en rekkevidde som er god nok for veldig mange, og den er rimelig nok til at mange har råd til den.

Det den tilbyr utover dette er kanskje det de fleste setter mest pris på med i3. High-tech fremtidsrettett konstruksjon/materialer med kvalitetsinteriør kombinert med en hærlig styrefølelse og motor/respons som får frem smilebåndet flere ganger daglig :)

iDrive/navi som er enkel i bruk (årevis foran Japanske info/navi systemer), og med et rekkevidde estimat du kan stole på. App som har fungert knirkefritt og lynrask forvarming.

De fleste bosetter seg innenfor en times pendletur fra jobb, og flere arbeidsplasser vil tilby lading fremover, og da fungerer dagens i3 utmerket, selv på vinterstid.

I vinter har jeg pendlet 8 mil hver vei, med saktelading på jobb (12A), og redusert saktelading hjemme (6A). Alltid varm bil og uten rekkeviddeangst, selv om store deler går i 110 km/t på E6.

Har ikke sjekket bruktmarkedet nøye ennå, men 2014 modellene ser ut til å ha ca 10% verditap pr.år, som er veldig bra sammenlignet med fosilbil som ofte ligger på ca 15-16%.

Selger jeg min i3 i 2019 med 100-120K i verditap, så er jeg kjempefornøyd, og kjøperen, som kanskje ikke har råd til en ny i3 eller Tesla M3, får en nær fullspekket i3 med 2 års garanti, serviceavtale, og 5 års batterigaranti for rett over 200K.
X75D
TM3 LR AWD

kos

Om man får en tesla model 3 for 280 000kroner i 2019 med dobbel rekkevidde og så kalkulerer du med å få 200 000 for en 5 - 6 år gammel bil? jeg tror at man skal være glad for å se 100 000 for bilen. Og som tvillingene som kostet 250000 for noen mnd siden og nå koster 130000NY av samme årsak som med BMW.

Jeg tror du må kalkulere 60% tap på den bilen om 3 år - om ikke mer. Det kommer en helt ny generasjon elbiler til en helt grei pris og med dobbel rekkevidde av dagens kortdistanse biler - så igjen - jeg hadde ikke tatt det valget - heller gått for noe mindre keiserens nye klær.

Taffelman

Du får ikke Tesla m3 for 280. Regn med 350-400k, og da er 200k nesten halve prisen for en  3 år gammel BMW med gjenstående garanti og serviceavtale.

Trillingene kan nok ikke brukes som sammenligningsgrunnlag, de var ekstremt overpriset og man fikk veldig lite bil for pengene, med i3 er det omvendt (jeg snakker ikke om fysisk størrelse) og selv om det lanseres et par modeller med lenger rekkevidde de neste årene, så har i3 god nok rekkevidde for mange, og etterspørselen etter elbil vil fortsette å øke, kanskje spesielt på bruktmarkedet.

Men skulle du få rett, og jeg går på 60-70% verditap på 3 år, så er likevel verditapet langt mindre i kroner og øre enn på min forrige fosilbil. Etter elbilbesparelsene kan jeg nesten avskrive hele bilen  :)
X75D
TM3 LR AWD

Ingeniøren

#200
Sitat fra: Ferry på mandag 04. april 2016, klokken 23:22
Rekkevidde er viktig, men det er ikke alt. Det er andre egenskaper som teller også. Jeg tror/(håper!) kombinasjonen plast/CFRP/alu gir lang levetid på bilen. Batteristyringa på i3 er mer avansert enn på de andre småbilene. Det er ikke sikkert at i3 er den dyreste bilen i det lange løp. Vi skal ikke glemme at Tesla kommer fra landet som ga oss Chrysler Voyager. We shall never forget!  ;)
Den lengste turen jeg pleier å kjøre i3 er 165 km. Det går stort sett ikke i ett strekk. Det er fullt mulig på en god sommerdag, men jeg har ennå ikke gjort det. For to år siden fantes det ingen hurtigladere på strekningen. I dag er det fem. Innen utgangen av 2016 vil det være ti. + et antall 22 kW-punkter. Kort rekkevidde VAR et problem. Det ER ikke et problem, og det kommer i hvert fall ikke til å bli et problem framover. Vel og merke for mitt bruk. Det er sjelden jeg kjører Norge på kryss og tvers. Med litt kreativitet så kan jeg hevde at rekkevidden på bilen har økt betraktelig. Før nådde jeg bare så vidt fram til neste ladestasjon, nå når jeg fram med god margin, og kan til og med hoppe over inntil flere av dem. Inne året er omme trenger jeg ikke lade oftere enn på hver tiende hurtiglader! ;)

Nettopp, og 90% av turene er til og fra jobb og rundt i nabolaget. Synes denne hypen om standig lengre rekkevidde tar litt av og så er det morsjon i å koble ladekladden :)

Tror det er vel så viktig å fokusere på å gjøre bilen litt mer praktisk som litt mer plass, litt mer bagasjeplass og muligheter for hengerfeste og lastestativ.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Espen Hugaas Andersen

Grunnversjonen av Model 3 havner nok rundt 300k om ikke kronen svekker seg mer. Og den er trolig i Norge i 2018. Produksjonen vil skaleres opp ganske raskt, så selv om det er ekstremt mange reservasjoner i USA så vil det fort bli grei flyt i køen.

Jeg tror ikke det å kjøpe i3 er det *verste* man gjør i forhold til verditap, men det er nok ikke det beste heller. Det handler ikke bare om Tesla, du har også f.eks Opel e-Ampera. Den kommer til norge i 2017, koster det samme som en greit utstyrt i3, er ca 0,5 sekunder raskere på 0-100, har plass til 5 passasjerer og mer last enn i3, har ~350 km rekkevidde, osv.

I disse dager er det nok mye verre å kjøpe en ny 3-serie med 0-100 på 7 sekunder, eller noe lignende, men man bør også være forberedt på at verditapet på en i3 vil kunne være over 50% på tre år. En av fordelene med elbil er at *bruksverdien* endres ikke, selv om det kommer bedre alternativer på markedet. Man kan fortsatt f.eks komme seg til/fra jobb til 1,5 kr/mil, og det er noe som har betydelig bruksverdi så lenge det finnes fossilbiler i bruktbilmarkedet. Det betyr at elbilene kan falle fort i begynnelsen, men med en gang de nærmer seg 100-150k kroner, så flater verditapet ut veldig raskt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

mrole

#202
Og om 5 år er alle de andre billigelbilene fulle av rust. iallefall rundt Oslo slik det saltes for tiden.

[Ref til påstanden: http://m.dinside.no/936194/nye-biler-ruster-som-aldri-for ]

kos

Her var det kommet svært mange og gode poeng - Bolt- Ampera er for øvrig samme bil. Og et godt alternativ for nybilkjøpene - spesielt om i3 2017 modellen er noe man venter på. Men alle kort distanse bilene vil sakte men sikkert bli noe som har større verdi som egen bil enn på bruktmarkedet - noe som tilsier at i løpet av 2- 3 år fra nå av så kan du halvere bilen din sin verdi om den har en distanse på omtrent 15 mil. Tror ikke at disse bilene er rustet vekk etter 5 år selv i Oslo. De er faktisk svært godt beskyttet og har min. 5 års garanti - flere har vist over 5 år også og flere er laget i materialer som er svært holdbare - deriblant plast på alle utsatte steder. 

Har selv en kort distanse bil og den vil pga besparelsene den har, være nedbetalt når den er 3 år - men vil ha bruksverdi på over 10 år slik som det ser ut i dag. Men hva jeg vil få for den når den er 5 år er antagelig så lite at jeg beholder den i familien eller gir den bort til en av ungene som trenger transport. Jeg kalkulerer ikke med at jeg skal få verken 50 - 100 k for den og da virker det helt tullete at noen tror at de skal få 200k for en brukt i3 når den er 5 år. Det er vel overoptimistisk om ikke et ønske om egen økonomi som ikke vil komme og skje - gir meg vel egentlig bare vibber om at det er noe man forteller kona for å kjøpe en.

Men om man bestiller en bil som klarer reelt 35 mil i det daglige så tror jeg at den bilen vil holde seg i pris - man ser det på Tesla - de mest utstyrte har hatt det største verditapet mens s85 holder seg unaturlig høyt i pris selv nå når flere av bilene passerer 3 år har verditapet på disse bilene vært svært liten - ja nesten like lite som slitasje på slitedeler dekk og bremser osv - men det har selvsagt noe med kronekursen å gjøre også - men foreløpig har ingen av disse bilen vært omsatt for under 400K - Noe som faktisk er oppsiktsvekkende da Model s startet i sin tid på 450 K - så teorien om at biler som kjører langt holder seg i pris er bevist i praksis - likeså at biler som har kort rekkevidde daler fort i pris og at bunnen kommer raskt - så igjen vent med elbilkjøpet i 300k og over om man har litt tålmodighet - eller ta tapet som en mann.     

LMOR

Er innom av og til, og dette er en av trådene jeg sjekker. Men nå i det siste sporer tråden av til stadighet. Burde ikke de som er opptatt av bruktverdi og Tesla 3 osv lage egne tråder, og denne tråden holde seg til info om 50% lengre rekkevidde på 2017 modellen?
En Tesla 3 (og de andre) blir aldri en i3 med lengre rekkevidde eller omvendt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

#205
Enig!

Dra din kos

Amigakongen

Kos er sikkert selger for Tesla. :P

Sitat fra: LMOR på tirsdag 05. april 2016, klokken 21:48
Er innom av og til, og dette er en av trådene jeg sjekker. Men nå i det siste sporer tråden av til stadighet. Burde ikke de som er opptatt av bruktverdi og Tesla 3 osv lage egne tråder, og denne tråden holde seg til info om 50% lengre rekkevidde på 2017 modellen?
En Tesla 3 (og de andre) blir aldri en i3 med lengre rekkevidde eller omvendt.
2015 BMW I3 - 11800km

LMOR

Tilbake til tema. Siste løse rykter jeg har lest fra Tyskland er at opsjonen på 94Ah batteriene vil koste mellom 10 - 15 000.-. Og at den offisielle informasjonen kommer i starten/midten av mai.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Takk LMOR. Godt at vi er tilbake på rett spor  ;)

turfsurf

Hm, blir spennende å se hva en evt oppgradering vil koste. 50% større batteri vil gjøre i3en vesentlig mere anvendelig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA