Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

mrydningen

Det beste er å se på tallene fra amerikanske EPA. NEDC som brukes i europa er totaøt urealistisk og laget for at produsentene skal ha en enkel måte å oppnå utslipsmål. Neste år rulles de nye testmetodene inn og en del av sannheten med utslipp fra fossil bilene. Peugeot 308 ble nylig testet etter en av de nye standarene og viste hele 60% høyere forbruk i forhold til NEDC!
P85+ (m/Autopilot, alt - 7seter) overtakelse fra Tesla 17. Juli

TM

#151
Det er i hvert fall Renault Zoe som er lengst unnå å oppnå oppgitt rekkevidde i praksis. Lurer på hvor mye de betalte for å få oppgi 250 km  ;)
Med i3 har jeg klart oppgitt rekkevidde på 190 km når forholdene er gode. Det gjorde nesten NAF også når de testet de første bilene på markedet. Da var også Zoe R210 og i3 med 18,8 kwh batteri kom lengst i testen (se video nedenfor).
Og som NAF konkluderer: Sitat NAF:

I tillegg til å være den bilen som kom lengst (182 km), var det også den som hadde lengst rekkevidde i forhold til produsentens oppgitte tall. Det er imponerende: sitat slutt !!!

Med 50 % større batteri skulle dermed 240-250 km landeveiskjøring være realistisk å forvente takket være lav vekt og rullemotstand, og trolig 2-3 mil ekstra ved økonomisk kjøring og optimale forhold. Det vil være imponerende for en elbil under 1200 km !  :)

https://www.youtube.com/watch?v=prMCCSfLEQc&list=UU5P0_2F6myJOb44YPwwuK2w

Stikkkontakt

Sitat fra: mrydningen på fredag 18. mars 2016, klokken 10:34
NEDC som brukes i europa er totaøt urealistisk og laget for at produsentene skal ha en enkel måte å oppnå utslipsmål.

På landeveiskjøring i norske hastigheter er det null problem å greie NEDC-tallene.
Min forrige dieselbil gikk langt under oppgitt tall. Den jeg har nå går under,men ikke mye. Det henger nok sammen med at den har større motor og jeg kjører friskere.

Men nei. Tallene er umulig å greie over tid med mye småkjøring.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

kos

Nå er ikke Zoe noe bedre bil enn BMW- men den klarer heller ikke å kjøre noe lenger - Zoe er som franske bilen noe for seg selv - og kjøremønster og rekkevidde i forhold til computer - er alltid på reservesiden - Men noen vesentlig lengre kjøredistanse enn Zoe har ikke BMW - da er det igjen keiserens nye klær. Og ja jeg har klart 20 mil med Zoe - men jeg vil ikke kalkulere med det - til det vil jeg har marginer på rette siden av stressfaktoren. 

men om du mener at BMW er en kjempebil når den om 1 år bare kan kjøre 50 % av rekkevidden til de bilene som er på markedet - som også koster det samme så er det fritt fram å kjøpe - og for all del jeg kommer ikke til å kritisere deg for valget - men man kan vel være ærlig i bilens rekkevidde og kapasitet - så kan man snakke bilen bedre enn det den er, om følelsene trenger det - men ikke kalkuler på at det ikke finnes en og annen som forteller at man er avkledd.

kos

#154
TM - du kunne vel opplyst at den eneste bilen som kjørte på SOMMERDEKK var BMW - Hadde det vert et idretts stevne ville den blitt disket.
Her er det noe med testen som direkte er diskvalifiserende i forhold til målte distanse - BMW med testens eneste Sommerdekk - sommerdekkene på Zoe som er utviklet spesielt for elbiler og som vi som har Zoe vet utmerket godt hva betur i kjørte km.

TM

#155
Det behøver faktisk ikke å være noen ulempe at de kjører på vinterdekk. Det var også en Auto Motor & Sport test som viste at R250 hadde marginalt lenger rekkevidde i praksis enn i3 med 190 km NEDC. Jeg testet selv en R250 og klarte med nød og neppe å kjøre fra Drammen - Rødberg ca 125 km på våt vei og ca 0 grader (startet med 99 % SOC)  ECO rally uten varmeapparat og rekkeviddeangst hele veien fordi jeg visste at det ikke var TN nett å oppdrive.  Det er neppe mulig å kjøre Zoe 250 km med 23 kW batteri med mindre det er medvind og nedoverbakke.

kos

Marginalene mellom de kort rekte bilene er helt marginale og helt uten praktisk betydning - til det er de uvesentlig lite - alle de andre faktorene er større som våt avsalt - slaps - temperatur - varme i bilen osv. Tesla har kjørt en (Bjørn)  tesla s85 over 70 mil. Jeg skulle under samme forhold kunne kjøre både BMW og Zoe langt over det de er oppsatt med - men det er ikke slik vi bruker bilene til det daglige.

I det daglige så er en elbil som en bensinbil - småkjøring koster - Landeveiskjøring - temp , og føreforhold.
Da stiller leaf - Zoe - BMW - KiA - tvillingene i samme kjøremønster og samme praktiske distanse.

Ingen av disse bilene har noen vesentlig lengre praktisk bruk - og om BMW får 50% mer så utgjør det faktisk ikke noe vesentlig bedre rekkevidde i det praktiske - kun som kos med bilprat.

Skal du komme vider så må man ha biler som i det praktiske lett kjører 25 mil - da skjer det noe - og da er BMW ikke på listen med nytt batteri - kun på listen sammen med de andre kort rekke bilene. Eller som de er laget for -urbane biler med redusert rekkevidde. Når Bolt - tesla model 3 kommer. Kommer biler som lett kjører 25 mil på en lading i det daglige. Og da er det slik at disse bilene vil kunne kjøre lett mellom eksempel Oslo - Trondhjem.

Der kommer du ikke med BMW med 50% større batteri. Og det er disse bilene BMW må konkurrere mot. Skal den i den klassen - må den ha batteri som er 100% større kapasitet - og da snakker vi om en vinner.




TM

@kos, Takk for ditt innlegg men her diskutere vi rekkeviddeøkningen som er varslet for i3. Dine synspunkter passer vel mer i generelle elbil-forum.  Hvis du har informasjon om 2017 modellen av i3 så hører vi gjerne fra deg igjen  :)

kos

Det å diskutere rekkevidde økning på 2017 modellen er av interesse - ikke fordi at det er noe galt med BMW - men 50 % økning som er varslet - er udefinert i forhold til hvor langt den "egentlig" vil kjøre. Det er selvsagt av interesse - ikke minst om man vurderer ny bil - og det er her jeg har prøvd å bidra - ikke minst jeg er lei av å bli fortalt at bilen kan kjøre så og så langt men i praksis langt under det som blir oppgitt.

BMW kommer med lengre rekkevidde og det er selvsagt noe vi alle ønske oss. men så er det også slik at alle bilmerkene kommer med større rekkevidde nå om dagen - men i teorien så er det forferdelig lite som egentlig kommer i tillegg. Vi kan ta kongen Tesla - fra 70 kwh batteri til 90 kwh batteri så er forskjellen i det praktiske daglige ikke noe å skrive hjem om - muligens om man hiver på en henger - men igjen i det daglige - liten praktisk betydning. Alle modellene klarer lett 30 mil stort sett under alle forhold.

Når så alle bilprodusentene kommer med disse nye oppdateringene så burde det i rettferdighetens navn bli en vesentlig forskjell.

Og nå har vi i denne tråden BMW - så ja jeg mener at noen av mine synspunkt hører hjemme her - selv om de utmerket passer andre steder også.

Om leaf - BMW- Zoe - KIA - tvillingene kom med 100% økning i rekkevidden ville det vært svært gode nyheter.
tesla lager bare biler over 30 mil - det er antagelig der vi burde vært med alle elbilene og det er faktisk mulig å bygge de - så i denne tråden vil jeg gjerne utfordres og utfordre på rekkeviddene på bilene når de først skal økes. Ta en av de fineste i klasse som familie bil Mersedes  - lade system og rekkevidde som hører hjemme i elbiler på 90 tallet.

TM

#159
Slik jeg tolker denne tråden, så er den tiltenkt informasjon om når nytt batteri vil bli tilgjengelig, hva det vil koster og tekniske spesifikasjoner. En generell diskusjon og din personlige oppfatning av BMW og deres elbil-strategi tror jeg er av mindre interesse for publikum her. Det er mitt tips  ;)

pberg

Dette er jo meget enkelt. Hvis BMW etter all sannsynlighet bruke nye Samsung-pakker med 94Ah i stedet for 60Ah, er det en økning på 57%. I3 oppgis med gammelt batteri til å gå 13-16 mil i normalt bruk, og 190km NEDC. Da er det bare å legge til 57% på disse tallene, og du ender opp med 20-25 mil  og 298km NEDC. Enkelte avvik kan sikkert forekomme i forhold til utnyttelsesgrad av batteriet, men det vil nok ikke utgjøre mye. Vekten på bilen blir mest sansynlig uendret.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Ferry

Bra oppsummert av pberg! 13-16 mil er helt realistisk etter min erfaring. 17-18 mil på en god sommerdag. 10 mil på en dårlig vinterdag. Det har også vært noen rykter om at BMW hopper rett til neste generasjon celler på 120 Ah. I så fall snakker vi om dobling av tallene over. Da begynner det å ligne på noe.

TorAtle

Sitat fra: Ferry på fredag 18. mars 2016, klokken 13:28
Det har også vært noen rykter om at BMW hopper rett til neste generasjon celler på 120 Ah.
Da blir jeg svært overrasket. Tror det er mange år frem i tid.
2014 BMW i3

TM

#163
Ja, informasjonen som har lekket til pressen er vel at praktisk rekkevidde øker fra 160 -250 km og teoretisk rekkevidde fra 190 - 290 km. Det samsvarer veldig bra med 94Ah celler. Tipper at 120 Ah først blir tatt i bruk i en helt ny modell, men det blir ren gjetting  :)
Om vekten på bilen øker vet vi vel heller ikke, men det er vel sannsynlig at 94Ahm cellene veier litt mer enn 60 Ah. Det blir vel uansett ikke en så stor vektøkning at det har noen betydning for kjøreegenskapene.

Mazzbot

Om de kan levere med 94ah celler, er det ikke lang vei til 120 Ah , er det så vanskelig da ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA