Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. januar 2016, klokken 18:15
Så hvis noen e-verk sitter på sin høye hest og nekter folk 32A kurs, så blir det ikke lett å lade fullt innen rimelig tid...

Med 16A vil du lade fra 0-100% fra kl 22 til 0700. Det holder vel for de fleste?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Mazzbot

#16
Med større batteri så er det faktisk sånn at behovet for kjappere lading ikke er nødvendig .

Hvis man kjører 90 km dagen med en leaf på 24kwh så Bør man helst ha 100% ( etter egen erfaring ) hver dag .
Med kapasitet på 60kwh , altså mer enn dobbel kjørelengde så trenger man kanskje ikke lade mer enn hver andre eller tredje dag .

Dette er min mening , men så er det dette med fleksibilitet og trygghet ,vite at man kan bruke bilen hele tiden uten å tenke på rekkevidde .

Hvor stor rekkevidde vil 120ah celler gi ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Ferry

Sitat fra: Klykken på søndag 24. januar 2016, klokken 17:49
Hvis kapasitet er høyere må vel tilført effekt være større også. Så ja, lengre ladetid.

Effekten blir ikke større, den begrenses uansett til 50 kW på CCS. Evt. 7,4 kW på AC. Å lade batteriet fullt vil ta lenger tid, men lading målt i km/t vil bli det samme. I praksis egentlig bedre, fordi et stort batteri kan ta i mot høy ladestrøm lenger.

Ingeniøren

Sitat fra: Stikkkontakt på søndag 24. januar 2016, klokken 21:30
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. januar 2016, klokken 18:15
Så hvis noen e-verk sitter på sin høye hest og nekter folk 32A kurs, så blir det ikke lett å lade fullt innen rimelig tid...

Med 16A vil du lade fra 0-100% fra kl 22 til 0700. Det holder vel for de fleste?

Sikkert, men på jobb rekker jeg akkurat å lade opp i løpet av en arbeidsdag på opprinnelig anlegg. Nytt P-hus har 16A bokser som reduserers til 7-8A ettersom folk kobler på. Da hjelper det ikke å ha stort batteri for å nå frem til jobb, hvis du ikke får ladet opp til hjemturen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Sitat fra: Mazzbot på søndag 24. januar 2016, klokken 21:59


Hvor stor rekkevidde vil 120ah celler gi ?

120ah er det doble av i dag.
Hadde vært kult om BMW kom med M-Pakke til i3 med større elmotor og fetere hjul. Med 300 km teoretisk rekkevidde vil nok noen kunne leve med 10% reduksjon i bytte mot heftigere utseende og kjøreegenskaper.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

Usj, dagens batterimoduler koster rundt 2000 dollar, eller 16000 dollar for alle 8 modulene. Blir røft regnet 140 000,- NOK med dagens kurser. 94 Ah modulene blir antakelig ikke veldig mye billigere, og hvor mye kan man regne med å få for de gamle i innbytte? 50% av nypris? 40? 30? Ikke godt å si.

Ser ut som om det blir bestilling av ny bil på meg i løpet av sommeren. :P
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Espetor

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 21. januar 2016, klokken 13:26
Samsungs nye batterifabrikk er vel svar nok på disse teoriene. Dagens batteri har celler på 60ah. Den nye fabrikken(som produserer for BMW) lager 94ah celler. Det er en økning på 56,67% gitt at batteriet har samme antall celler som før. Og det har det nok ettersom det blir hevdet at fysiske mål er identisk.
Samsung har også vist identiske celler på 120 ah.


Hvis batteriet har samme fysiske mål, men har 50% større kapasitet, er det da samme teknologi i de nye som i de gamle?
Er det sikkert at ladetiden blir tilsvarende lenger hvis det ikke er samme teknologi?


Tor
2015: BMW i3 Lodge
2006: BMW 320D (2002)

LMOR

Ladetiden blir relativt sett kortere fordi du lader med på max lengre.
Det er faktisk eneste grunnen jeg ser for å oppgradere, fordi hvis du skal på langtur, så må du lade nesten like mye uansett, men totalt sett sparer du ladetid i tillegg til at du starter med litt mer.

Til daglig bruk er det få (<20%) som trenger mer enn dagens kapasitet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Sitat fra: LMOR på onsdag 27. januar 2016, klokken 11:27
Ladetiden blir relativt sett kortere fordi du lader med på max lengre.
Det er faktisk eneste grunnen jeg ser for å oppgradere, fordi hvis du skal på langtur, så må du lade nesten like mye uansett, men totalt sett sparer du ladetid i tillegg til at du starter med litt mer.

Tja, definer langtur. Har man 7 mil lengre rekkevidde initielt så vil man spare 7 mil med lading. I tillegg til at ladetiden pr mil i snitt blir lavere som du og sier. På en 35 mils tur vil det kanskje halvere ladetiden eller mere.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

JorgenM

Totalt uinteressant for andre enn meg selv, men vi kommer neppe til å oppgradere, da vi har 3 barn og aldri kommer til å bruke i3'n på lengre turer. Men det er spennende å følge tviklingen :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

LMOR

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. januar 2016, klokken 11:32
Sitat fra: LMOR på onsdag 27. januar 2016, klokken 11:27
Ladetiden blir relativt sett kortere fordi du lader med på max lengre.
Det er faktisk eneste grunnen jeg ser for å oppgradere, fordi hvis du skal på langtur, så må du lade nesten like mye uansett, men totalt sett sparer du ladetid i tillegg til at du starter med litt mer.

Tja, definer langtur. Har man 7 mil lengre rekkevidde initielt så vil man spare 7 mil med lading. I tillegg til at ladetiden pr mil i snitt blir lavere som du og sier. På en 35 mils tur vil det kanskje halvere ladetiden eller mere.
Det var vel det jeg mente med siste del av siste setning  :)
På mellomlange turer så sparer du jo lading helt, så langtur er mer enn ca 30 mil.
Jeg skal holde ut de første 15min ekstra lading, men jeg var nok ikke forberedt på hvor fort ladehastigheten går nedover. Det koster både tid og penger, som i praksis betyr at vi må lade hver 7 mil med dagens batteri, som da ofte betyr hver 5.
Vi hadde en egen tråd rundt dette. Optimalisering av ladestopp  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: Espetor på onsdag 27. januar 2016, klokken 11:03
Hvis batteriet har samme fysiske mål, men har 50% større kapasitet, er det da samme teknologi i de nye som i de gamle?
Er det sikkert at ladetiden blir tilsvarende lenger hvis det ikke er samme teknologi?

Er ikke helt sikker på hva du mener. Batteriteknologien vil ikke påvirke ladetiden i så stor grad, men det er jo mulig at ladetapet kan bli litt mindre i et nytt batteri. Men gitt at du lader med en 10A lader, så vil det gi netto i overkant av 2 kW tilført batteriet. Er batteriet netto 20 kWh, så tar det 10 timer. Er batteriet 30 kWh så må det nødvendigvis ta 50 % lenger tid  fylle (men litt kortere tid å lade 20 kWh, siden ladenivået da ligger lavere).
Det som ville korte ned ladetiden vesentlig ville være om det kom støtte for 16A, 3-fast TN nett (400V). Da ville ladefarten bli opp mot 11 kW og da snakker vi om ladetid rundt 3,5 timer.

LMOR

På 10A vil du i praksis ikke merke forskjell. Den potensielt "store" forskjellen er ved hurtiglading. Dagens versjon reduserer hastigheten allerede ved 70%, og ved 75% begynner det å bli betydelig reduksjon. De siste 25% utgjør ca 5kWh. Da har vi 2 mulige case:

Hvis den nye versjonen følger samme % kurve, så vil 0-100% bruke 50% lengre tid.
Hvis derimot reduksjonen er koblet til de siste 5kWh, så vil 0-100% kun bruke 16,5% lengre tid.

Men på tur derimot, prøver jeg å holde meg innenfor 20-70%, og da blir det større forskjell, jo lengre jeg kjører.
Gitt at det blir ladestasjoner hver 50 km, og gitt ingen ladekø, så er besparelsen ca 15min + ca 10min/150km over 200km, totalt ca 30min på 500km. (+ 350% større sannsynlighet for ladekø med lite batteri).
Gitt at det bare kan lades hver 100km, og gitt ingen ladekø, så er besparelsen  ca 25min/100km over 100km, totalt ca 100min på 500km. (med samme sannsynlighet for ladekø).

Så med mitt forbruk, som ikke er så langt fra gjennomsnittet for norske bilister, så vil jeg frigjøre ca 5-10 timer per år med å oppgradere, noe som da vil koste ca 1000-2000.- per time hvis jeg beholder bilen i 5 år til. Tror ikke det blir oppgradering likevel  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Mazzbot

Hvor mye vil et evt batteribytte koste ? Vurdere innbytte til bmw i3 . Har egentlig forelsket meg stuck i bilen , men er litt usikker på rekkevidde så håper neste års bmw i3 ikke blir så dyr :) !
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA