Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Respekt for skilt og yrkessjåfører.

Startet av Joachim_b87, onsdag 02. mars 2016, klokken 18:08

« forrige - neste »

TM

#1
Vi har vel allerede en tråd om dette temaet  ;)

Det refereres ofte, også i denne artikkelen, at i3 har en teoretisk rekkevidde på 160 km før oppgradering. Den offisielle NEDC rekkevidden er da 190 km, og det er BMW selv som oppgir inntil 160 km som realistisk rekkevidde. Da vil NEDC rekkevidden med nytt batteri kunne bli hele 270 km. Det har også vært antydet en mulig EPA rekkevidde på 120 miles, og Leaf har vel 107. Det er derfor ikke usannsynlig at i3 vil kunne bli ledende på rekkevidde i sin klasse :)

Stikkkontakt

Samsungs nye batterifabrikk er vel svar nok på disse teoriene. Dagens batteri har celler på 60ah. Den nye fabrikken(som produserer for BMW) lager 94ah celler. Det er en økning på 56,67% gitt at batteriet har samme antall celler som før. Og det har det nok ettersom det blir hevdet at fysiske mål er identisk.
Samsung har også vist identiske celler på 120 ah.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

moby666

Dette begynner å ligne på noe. Hvor mange kWh blir det brutto og netto? Blir ladehastigheten øket?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Mazzbot

så dvs ca 120 km vinter og 200 km sommeren med 50% økning ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Klykken

Det er vel nærmere sommerrekkevidde på vinteren og et sted mellom 240-280km på sommeren, hvis 50% økning finner sted.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Amigakongen

Hvem er ledende i klassen nå? Ser at zoe har 240km rekkevidde. Den som leder? Hva er realistiske km på en slik?

Sitat fra: TM på torsdag 21. januar 2016, klokken 06:13
Vi har vel allerede en tråd om dette temaet  ;)

Det refereres ofte, også i denne artikkelen, at i3 har en teoretisk rekkevidde på 160 km før oppgradering. Den offisielle NEDC rekkevidden er da 190 km, og det er BMW selv som oppgir inntil 160 km som realistisk rekkevidde. Da vil NEDC rekkevidden med nytt batteri kunne bli hele 270 km. Det har også vært antydet en mulig EPA rekkevidde på 120 miles, og Leaf har vel 107. Det er derfor ikke usannsynlig at i3 vil kunne bli ledende på rekkevidde i sin klasse :)
2015 BMW I3 - 11800km

Mazzbot

Ledende i sin klasse vil vel være Bolt iløpet av 2016/2017 , blir og spennende å se på tesla sin lansering av model 3 :) !

Tror det vil være Bolt , tesla model 3 og bmw på topp og de andre under .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

TM

#9
Zoe har bare 23 kW netto batterikapasitet. Min erfaring er at det er den elbilen med størst forskjell mellom oppgitt og reell rekkevidde. Soul derimot leverer veldig nær opptil de oppgitte verdier. Den er nok ledende i sitt segment inn til Leaf 30 kW kom på banen. Foreløpige tester tyder på at de to har relativt lik rekkevidde, men Leaf vinner nok ved kjøring i høy hastighet.
Dette er et svar på spørsmålet som er stilt, men er jo en avsporing i forhold til tittel på tråden. Men skal vi tro på opplysninger om 50 % lenger rekkevidde på i3 2017 modell, så vil den knuse begge med god margin

Stikkkontakt

Sitat fra: Mazzbot på lørdag 23. januar 2016, klokken 21:16
Ledende i sin klasse vil vel være Bolt iløpet av 2016/2017 , blir og spennende å se på tesla sin lansering av model 3 :) !

Tror det vil være Bolt , tesla model 3 og bmw på topp og de andre under .

Bolt er vel ikke bekreftet for Europa i det hele tatt og rykter sier at Opel-varianten av denne får mindre batteri  for å holde prisen nede.
Når det gjelder Tesla 3 så er vel det meste i det blå. Tesla-år er fryktelig lange og all den tid testbiler ikke er spottet, ingen konseptbil vist og lite info er kommet ut er det vel ytterst tvilsomt om leveringer starter i 2017. Mitt tips er at i3 kommer med 120ah-celler før vi ser en eneste Model 3 på norske veier. Men Model 3 og i3 er vel strengt tatt ikke konkurrenter?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Amigakongen

Men hvordan blir det med ladetid med de nye batteriene? Vil det ta enda lenger tid å lade opp?
2015 BMW I3 - 11800km

Klykken

Hvis kapasitet er høyere må vel tilført effekt være større også. Så ja, lengre ladetid.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

Så hvis noen e-verk sitter på sin høye hest og nekter folk 32A kurs, så blir det ikke lett å lade fullt innen rimelig tid...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Hvis du kjører mindre enn 15mil per dag, så tar det vel nøyaktig like lang til som med dagens modell  :)
Og det vil %-vis gå raskere ved hurtiglading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA