Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"

Startet av Vårlille elbil, onsdag 21. juli 2010, klokken 10:10

« forrige - neste »

Vårlille elbil

Kommer til å kjøpe elbil i løpet av sommeren. Bilen skal brukes mellom Asker og Oslo, med lademulighet begge steder.
Må kunne ha plass til 2 barnestoler.
Tenker både litt på plass innvendig og trafikksikkerhet.
Vurderer derfor peugot 106.
Hva skal vi tenke på før vi handler?
Forstår at batteriene er den dyreste delen i bilen.
Type batterier? Hvilken stand batteriene er i? Hva legges i "mer enn 100amph" når batteriene er testet?

Vi er litt "grønne" når det gjelder elbil, så vi takker for alle tips:)



elektrolux

#1
Peugeot, og Citroen Saxo er glimrende Elbiler, med lite problemer. Batteriene er som du sier dyrt å bytte om det skulle bli nødvendig, men vanligvis er det ikke nødvendig å bytte alle blokkene.

Der er noen enkle kontroller en kan gjøre:

La eieren lade bilen helt opp før visning, og kjør den minst 70 km. De beste bilene går over 90 km. Kommer begrensningslyset på over 5-10% kapasitet, skal en være forberedt på batteriproblemer. Biler som går max 60 km har batteriproblemer.

Spør når vannpumpa sist ble byttet.

Start bilen og la bremsevakumpumpa gjøre seg ferdig med å suge vakum. Vent i 2-3 minutter og hør om den starter på nytt. Gjør den det lekker vakumsystemet. Prut på prisen, men ikke nevn at reperasjon koster 30 NOK.

Se under motoren etter oljelekkasje. Det skal det ikke være, og betyr at motoren må ut for å bytte tettning.

Ta samtidig ut dekselet som skjuler børstene og kikk på kommutatoren på motoren. Den skal være blåaktig, og helt slett. Er der sorte brennemerker på kantene, eller dyp slitasje, betyr det ut med motoren og dreie kommutatoren. Børstene bør ligge over kanten på børsteholderen, ellers nærmer det seg bytte.

Sjekk at Webasto varmeapperatet virker.

Ta ut en sikring til traksjonsbatteriet, og la bilen stå med tente nærlys i en time for å se om 12V batteriet er OK. Etter en time skal spenningen fortsatt være over 10,5V, helst opp mot 12V målt med lyset fortsatt på.

Gode biler er solgt ned mot 60000 NOK, og opp mot 160000 NOK.

Originalbatteriene i slike biler er NiCd som trenger påfylling av vann for hver 4-5000 km. De har nominell kapasitet på 100 Ahr, men tester viser at gode blokker kan levere mellom 90-115 Ahr, eller 550-650W / blokk. Levetiden regnes til 100000 km/10 år, men alderen betyr mindre enn reelt bruk.

Mange biler bygges i dag om til å kjøre på litium batterier. Dette gir en sprekere bil, med lengre rekkevidde.

Trafikksikkerheten på denne typen bil regnes av Synsam som 40% verre enn tilsvarende småbiler, og airbaggen er montert på en måte som gjør at den ikke fungerer optimalt. Likevel har jeg ikke hørt om noen som er blitt skadd i slike biler. Dette skyldes nok at kjørestilen bilen innbyder til reduserer risikoen for kollisjon til et minimum. Det er snakk om 4 ganger mindre tjsngs for kollisjon enn vanlige biler, noe som mer enn oppveier for de påståtte 40% dårligere kollisjonsegenskapene.

Har selv en 2001 mod hvit 5 dørs 106 til salgs, og som ser meget fin ut, og der alt nå er OK. Bilen er tidligere kjent som Dorsken, noe som nok skyltes 2 defekte batterier. Disse er nå byttet ut, og Robometer montert for å holde kontroll med batteriene. Den selges med 6 mnd/50% batterigaranti. Grunnet tidligere kollisjonskade etter torpedering i rundkjøring, selges bilen for kun 99000 NOK levert Asker.

Om dette høres interresant ut kan du ringe meg på 452 90 180, eller sende mail til Robortk(at)Hotmail.com
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Boogie

Jeg sitter også på en P106 som skal selges iløpet av sommeren/tidlig høst.

Det er en -99 modell med fem dører, og den har helt ny elektronikkasse (4000 serie), komputer og batterier.
Bilen har gått 39 000 km.
Og den vil bli utstyrt med Robometer før levering.

Jeg kan kontaktes på 95991227 dersom det er av interresse.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA