Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med summon (beta)

Startet av rolfh, onsdag 02. mars 2016, klokken 07:45

« forrige - neste »

rolfh

Jeg byttet min Peugeot Ion mot en Kia i høst, og har lurt på om det var et godt bytte. Plass- og komfortmessig er det en klar forbedring, men på vinterføre er jeg mer usikker. Det virker på meg som den lett mister grepet på framhjulene (Viking piggfri dekk) , og 'elektronisk stabilitetskontroll' og 'antispinn' virker både tregere og dårligere enn på Ion-en. Den har også mye bredere dekk enn Ion, så kanskje det er noe av forklaringen? Hva er andres efaringer på varierende vinterføre?
PS: Ion var ikke god på sporete veier, antagelig pga liten sporvidde

Ssseee

Opplever det motsatte av deg. Stabil og god på glatt vei, med effektivt antisladd.
Skrur av motorstrupingen når jeg har behov for å komme meg opp bratte bakker. Da bruker den bare bremser for å hindre hjulspinn, og tar seg imponerende bra frem.

Kjører på Nokian piggfritt.
2015 Kia Soul

OlavEmil

Er òg godt nøgd, med Nokian piggfri (Hakka R2). Krafsar seg fram på både snø, sørpe og is med saltlake oppå.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Leif Nilsen

Har som de nevnte over her, piggfri Nokian, kommer fram på mange snø føre-forhold,,,,, men når det er masse løs snø oppå is, må jeg litt rygge og fram kjøre for å komme løs, men sitter ikke bomfast. Så, dette er vinterbil! Det er bare by kjøring for meg, 4 mil tilsammen fram og tilbake jobb/hjem. Kjempe artig å kjøre forbi 300 biler i morgenrushet i kollektivfeltet, jeg føler de tenker at neste bil er ELbil!

HenryJac

#4
Har ingen problemer. Begynner det å blinke i antispinnen så slipper jeg som regel opp litt for gassen og alt retter seg opp.

Om man fortsetter å gi gass/eller mer så tar ting lengre tid og så klart så sklir man lengre før ting skjer. Finn en parkeringsplass og test bilen.



Kjører på Nokian Hakka R2
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

rolfh

Takk for gode tips. Jeg kommer nok ikke til å bytte dekk; så galt er det dog ikke. Litt av poenget mitt var at Peugeoten var overraskende god på vinterføre, og mye bedre antispinn enn både MC-A modellen jeg også hadde samtidig og KIAen. Den hadde mye smalere dekk, og antagelig også lavere rullemotstand. Har noen prøvd KIA med smalere dekk?

jim_smyth

Kjører på Nokiandekkene som fulgte med.
Følte i starten at vinterkjøringa var forferdelig. Bilen fløt over det hele. Antispinn fjerner all kraft og jeg får ikke lov til å "bestemme" selv.

Men vi har også en Toyota Avensis stv med Continental dekk (2-3.plass i 2014?)... Når jeg kjører opp gata vår fra bakkestart så spinner Toyotaen. Det gjør ikke Kia'n i like stor grad.
På vei opp til Landfalltjern en helg for å stå på ski var det masse trøbbel blant de andre bilene som prøvde å komme opp noe som resulterte i masse start og stopp og jeg måtte snu pga glatt snø etter å ha stoppet for andre biler. Når det imidlertid var bilfritt så kom jeg opp og antispinn gjorde virkelig jobben sin.

Har konkludert med at fremdriften for Kia'n på vinterføre er ganske grei. Den kommer frem:)

Når det gjelder regenerering og oppbremsing på vinterføre så merker jeg veldig at regenereringen slipper opp idet man trykker litt på bremsen. Det blir som å clutche på en bil med manuell stikke. usikker på hvordan det er på andre biler med automatgir. Det er uansett litt uvant og det føles som at bilen skyter litt fart rett før man får bremsekraft. Følte også en periode (når det var veldig glatt) at bremsing med pedal var dårligere enn å bruke regenerering. Endte nesten i hekken på en eGolf. Måtte bytte fil for å redde meg inn for jeg manglet 3-4 meter!!!

E_S

De Viking-dekkene du har er trolig de samme som jeg har - og det er til tross for navnet typisk "tyske" vinterdekk som har godt grep og god kjørefølelse på asfalt, men som er "sånn passe" på vinterføre, spesielt is. Nordiske vinterdekk er betydelig bedre på skikkelig glatt føre. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

En ting jeg er kjempefornøyd med etter halvannen måned som Souleier etter å hatt Leaf i over 4 år og over 10.000km: energiforbruket er lavere med et effektivt varmeapparat som står på hele tiden i Soul i forhold til Leaf hvor jeg ikke brukte varmapparatet unntatt i korte øyeblikk for å fjerne dugg.
Varmepumpen er utrolig effektivt i Soul forhold til varmepumpen i Leaf og eGolf under de forhold jeg bruker bilen her på Vestlandet.

madsskon

Har både iOn og Soul. IOn er mye bedre på vinterføre enn Soul.

Soulen er som en rattkjelke uten ratt når det er godt med slush/sørpe i vegen.
Klart dårligste vinterbil jeg har eid. Og det inkluderer bakhjulsdrevet BMW.

Men totalt sett er jeg likevel veldig fornøyd med Soulen. Og det sier litt om hvor bra resten er :-)
TMX 100D 2017 og Kia Soul EV 2015.
Tidligere TMS 75D 2016 og Peugeot iOn 2015.

Kun elektrisk siden 2015.

Ssseee

Sitat fra: madsskon på søndag 06. mars 2016, klokken 06:24
Har både iOn og Soul. IOn er mye bedre på vinterføre enn Soul.

Soulen er som en rattkjelke uten ratt når det er godt med slush/sørpe i vegen.
Klart dårligste vinterbil jeg har eid. Og det inkluderer bakhjulsdrevet BMW.

Men totalt sett er jeg likevel veldig fornøyd med Soulen. Og det sier litt om hvor bra resten er :-)

Men nå er jo bakhjulsdrevet BMW noe av det beste å ratte på snøføre når du først er kommet i fart
2015 Kia Soul

Mao

Sitat fra: madsskon på søndag 06. mars 2016, klokken 06:24
Har både iOn og Soul. IOn er mye bedre på vinterføre enn Soul.

Soulen er som en rattkjelke uten ratt når det er godt med slush/sørpe i vegen.
Klart dårligste vinterbil jeg har eid. Og det inkluderer bakhjulsdrevet BMW.

Men totalt sett er jeg likevel veldig fornøyd med Soulen. Og det sier litt om hvor bra resten er :-)

Dekk har mye å si, og på sørpeføre har dekkbredden stor betydning. Trillingene har vel dekkbredde på 145, mot 205 på Soul. Til tross for knapt 400 kg høyere vekt på Soul tror jeg nok de smale trillinghjulene klart vil være å foretrekke på sørpe. Personlig er jeg vant med biler med adskillig bredere dekk enn Soul, og synes Soul klarer seg helt utmerket på vinterføre (kjører på Goodyear piggfritt)  :)
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA