Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av Martin-, tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:11

« forrige - neste »

Martin-

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 03. februar 2016, klokken 22:13
Ja selv om ble lang ventetid, er det jo flott med helt nytt batteri på en brukt bil, for det er vel et nytt batteri og ikke et "refurbished" batteri de leverer?
Da har du vel også fått 5 nye år garanti på batteriet?

Jeg bad om å få papirer som dokumenterer at batteriet er byttet, og spurte om dette med garanti. Jeg fikk til svar at det var ingen papirer, men at verkstedloggen på datasystemet viste hva som ble gjort og når... Angående garanti, antar jeg at det gjelder 5 år garanti på byttedelen, ihvertfall reklamasjonstid! Jeg hadde dog vært mer beroliget hvis jeg hadde fått noe slags papir på jobben...
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

morgull

Fint at det ordnet seg til slutt selv om det var lenge å vente.
Når vi byttet fremdriftsbatteri på vår i-Miev i fjor vår så fikk vi beskjed om at det var 2 års garanti på det nye batteriet. Vi fikk heller ikke noe papirer på jobben ifb med byttet.

AmocoCadiz

Sitat fra: morgull på fredag 05. februar 2016, klokken 10:23
Fint at det ordnet seg til slutt selv om det var lenge å vente.
Når vi byttet fremdriftsbatteri på vår i-Miev i fjor vår så fikk vi beskjed om at det var 2 års garanti på det nye batteriet. Vi fikk heller ikke noe papirer på jobben ifb med byttet.
Verkstedene bør kunne gi beskjed om det er levert nytt batteri eller refurbished( bytte noen feilende celler? I praksis kanskje ikke så stor forskjell nå, men om hele batteriet er nytt er all batterikjemi ny og ingen celler utsatt for eldelse, noe som er en klar fordel, også for senere bilsalg.
Og det skal vel være 5 års reklamasjonsrett på batteri som helt klart ment å vare lenger enn 2 år?

Beamer Screamer

Normalt vil det være 1-2 års garanti på delen og jobben, samt 5 års reklamasjonsrett.

Så kan man jo spørre seg hva reklamasjonsretten egentlig dekker. Det finnes vel ingen presedens for dette når det gjelder elbilbatterier så vidt jeg vet. Totalt havari er vel helt klart innenfor, men kapasitetsreduksjon er det nok ikke med mindre det blir så ille at bilen i praksis blir ubrukelig.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

erik e

Trist at det skal ta så lang tid,men bra det ordnet seg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt

Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Mr.Zero

Man pleier ikke å få "garanti på garanti" i bilbransjen. Du har ikke betalt noe for verken deler eller jobb, og da tror jeg det er vanskelig å få gjennomslag for 5 nye år. Sjansen for at noe skjer med den nye gullklumpen er dog minimal.
Når det gjelder batteriskift så langt blant trillingene, har jeg ikke hørt noe om at verkstedene har montert overhalte batterier. Vel og merke finnes det nå utstyr bl.a hos Mitsubishi som gjør en batterireparasjon mulig.
Siste nypris jeg fikk på batteri hos Citroën var for øvrig kr. 220.000,-. Ler...! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

erik e

2014 dci Solgt

Alfa Romeo 156 2001

pwb

Ved utskifting av en vesentlig komponent (som vel batteriet er?) så løper det ny reklamasjonsfrist på 5 år fra dagen bytte er utført.

http://www.nbf.no/getfile.php/NYE%20FILER/H%C3%B8yesterettdom.pdf

erik e

Se det, bare og "printe" ut. Trenger ikke noe papir.
2014 dci Solgt

Alfa Romeo 156 2001

Hansi

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 05. februar 2016, klokken 22:59
Siste nypris jeg fikk på batteri hos Citroën var for øvrig kr. 220.000,-. Ler...! ;D

Merkelig at denne prisen ikke har blitt justert ned syns jeg.. Noen som har spurt om pris på nytt batteri nylig?
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Mr.Zero

Sitat fra: Hansi på lørdag 06. februar 2016, klokken 14:14
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 05. februar 2016, klokken 22:59

Merkelig at denne prisen ikke har blitt justert ned syns jeg.. Noen som har spurt om pris på nytt batteri nylig?

Denne prisen er tre uker gammel..
Ski

www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Mr.Zero

Sitat fra: pwb på lørdag 06. februar 2016, klokken 11:17
Ved utskifting av en vesentlig komponent (som vel batteriet er?) så løper det ny reklamasjonsfrist på 5 år fra dagen bytte er utført.

Men noen garanti er det ikke.. Vil nok likevel tro at bileier har en god sak om noe skulle oppstå. Ser forresten at Elbilmek i Asker bedriver reparasjon av et trillingbatteri i disse dager. Mulig det er en importbil, men likevel snodig at kunden ikke reklamerer ovenfor importøren av bilen. Eller - vedkommende har gjort det - og fått avslag. Ikke alle orker å kjøre slike saker i rettssystemet.. Nå har vel også de første trillingene muligens passert 5 år..?!
http://www.nbf.no/getfile.php/NYE%20FILER/H%C3%B8yesterettdom.pdf
Ski

VWspirit

Det er ingen problem å skifte ut en eller flere defekte celler i et trillingbatteri. Er nok flere som vil kunne tilby denne tjenesten etter hvert. 
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

pwb

Så man vil vel se at man starter å bytte ut enkeltceller for å slippe å yte nye 5 år på hele batteriet?

SUNPWRD

Ja det vil vi nok. Akkurat som at en bare skifter brent ventil i et topplokk, og ikke alle 16..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA