Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av Martin-, tirsdag 01. mars 2016, klokken 21:11

« forrige - neste »

Martin-

I starten av september kjøpte vi en brukt 2013 Peugeot i-On privat fra finn.no.
Bilen stod da på verksted (den hadde "tatt kvelden" etter at selgeren hadde lagt den ut for salg) på grunn av defekt fremdriftsbatteri. Den ble levert hos merkevareforhandler 1. september...

Som dere sikkert nå har skjønt, er bilen der fremdeles...


Først ble vi forespeilet opp mot 2 måneder, da nytt batteri måtte bestilles fra Frankrike og sendes med treg frakt (flyfrakt ikke tillatt for LiIon batteripakker - farlig gods). Etter vel 2 måneder fikk vi ny beskjed om at det var forsinkelser, og det var forventet at dette skulle komme rett før jul. På nyåret var det ny beskjed: Peugeot i Frankrike hadde ingen (????????) reservebatteri på lager, og dette måtte bestilles fra Japan. Jeg regner med da fra Mitsubishi/Panasonic? I alle fall, MINST 2 måneder til å vente.

Så kanskje i løpet av mars måned er vi så heldige å få vår bil.

Det må legges til at lokal merkevareforhandler har vært helt supre på kundebehandling, og vi har hele tiden hatt gratis lånebil (Peugeot Partner Eletric). Men kjedelig sak, håper ikke flere folk med garantisaker på fremdriftsbatteri må vente like lenge som oss  :)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

kaiat

Ser på myimiev-forumet at et par andre i Europa med defekt batteri har fått samme beskjed. Batteriet måtte sendes fra Japan og minst 2 måneder ventetid. Det var en i Italia og en i Nederland om jeg ikke husker feil.

Martin-

Er det kanskje håp om å få et 88 cellers batteri tro?  ;D
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Beamer Screamer

Takk for at du deler din historie! Så får vi andre trillingeiere krysse fingrene for at batteriene holder, spesielt de med bil som snart er utenfor garanti!

Batterihavarier later til å være sjeldne, men det virker ganske uproft av Peugeot å ikke ha et eneste reservebatteri på lager i Europa. Av flere tusen biler er det jo alltids noen batterier som ryker hvert år. Men de gir vel litt blaffen når kunden er stuck med Peugeot'en sin og reflekterer ikke over at de lar en forhandler i stikken og at kunden kanskje bytter merke neste gang.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

pwb

Hvordan er det med forsikring og batteri? Batteri går jo i same kategori som girkasse/drivverk og dette går jo på forsikringen hvis det havarerer.

Carl Anton Stenling

#5
Hvorvidt toppkasko el.l. dekker batteri som en del av maskinskadedekningen varierer mellom forsikringsselskapene. De fleste har unntak for dette.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Martin-

Sitat fra: pwb på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:22
Hvordan er det med forsikring og batteri? Batteri går jo i same kategori som girkasse/drivverk og dette går jo på forsikringen hvis det havarerer.

Vår bilskadeforsikring (Toppkasko) har eget punkt om dette:
Skader som ikke erstattes:
Maskinskade
- som andre kan gjøres ansvarlig for gjennom avtale, garanti,
reklamasjon eller lignende. Ø som skyldes gradvis slitasje, korrosjon eller annen tæring
- som skyldes bruk av deler som avviker fra fabrikantens
utførelse, ombygging, chip-trimming og lignende
- som skyldes unormal bruk eller belastning av bilen
- som skyldes sotskade eller skade på grunn av tatt
partikkelfilter
- på elektriske bilers batteripakke

Mulig det finnes tilbydere som faktisk tilbyr dette da...  :)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

pwb

Sitat fra: Martin- på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:29
Sitat fra: pwb på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:22
Hvordan er det med forsikring og batteri? Batteri går jo i same kategori som girkasse/drivverk og dette går jo på forsikringen hvis det havarerer.

Vår bilskadeforsikring (Toppkasko) har eget punkt om dette:
Skader som ikke erstattes:
Maskinskade
- som andre kan gjøres ansvarlig for gjennom avtale, garanti,
reklamasjon eller lignende. Ø som skyldes gradvis slitasje, korrosjon eller annen tæring
- som skyldes bruk av deler som avviker fra fabrikantens
utførelse, ombygging, chip-trimming og lignende
- som skyldes unormal bruk eller belastning av bilen
- som skyldes sotskade eller skade på grunn av tatt
partikkelfilter
- på elektriske bilers batteripakke

Mulig det finnes tilbydere som faktisk tilbyr dette da...  :)

I vår forsikring står det
" Motor- og girskade
Hvis motor eller girkasse havarerer, reparerer vi eller bytter den ut. Dekker også batteripakke på elbil og hybrid."

Men det står sikker noe en annen plass med liten skrift om at det og det ikke dekkes og det og det må være oppfylt.

morgull

Kjedelig å måtte vente så lenge på nytt batteri. Da har du vært uheldig.
Når vi byttet batteri på vår i-Miev våren 2015 så fikk vi beskjed om at det tok ca en måned å få nytt batteri fra fabrikken. Det stemte godt. Tok ca 5 uker fra de bestilte nytt batteri fra fabrikken til vi fikk bilen vår tilbake.
Regner med at batteriet kom fra Mitsubishi i Japan..
Batteriet som ble satt inn våren 2015 var identisk ifh til kapasitet/celler med det som sto i bilen når den var ny i 2012.

Stjerneglis

Noen ganger gir det fordeler å ha kjøpt originalen av et produkt. Mitsubishi føler nok mer eierskap til i-Miev enn Peugeot og Citroen til sine adopterte trillinger...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Beamer Screamer

Sitat fra: Martin- på torsdag 21. januar 2016, klokken 09:29
Sitat fra: pwb på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:22
Hvordan er det med forsikring og batteri? Batteri går jo i same kategori som girkasse/drivverk og dette går jo på forsikringen hvis det havarerer.

Vår bilskadeforsikring (Toppkasko) har eget punkt om dette:
Skader som ikke erstattes:
Maskinskade
- som andre kan gjøres ansvarlig for gjennom avtale, garanti,
reklamasjon eller lignende. Ø som skyldes gradvis slitasje, korrosjon eller annen tæring
- som skyldes bruk av deler som avviker fra fabrikantens
utførelse, ombygging, chip-trimming og lignende
- som skyldes unormal bruk eller belastning av bilen
- som skyldes sotskade eller skade på grunn av tatt
partikkelfilter
- på elektriske bilers batteripakke

Mulig det finnes tilbydere som faktisk tilbyr dette da...  :)

Med andre ord: ikke mange tilfeller som vil dekkes av den forsikringen da. Jeg har vanskelig for å se for meg en maskinskade som ikke skyldes noen av punktene over. Gradvis slitasje vil de jo alltid kunne påberope seg, spesielt etter at bilen er utenfor garanti.

Manglende vedlikehold hadde de glemt å ta forbehold om, men det står vel et annet sted  ;)
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

emagic

Sitat fra: Beamer Screamer på onsdag 20. januar 2016, klokken 20:20
Av flere tusen biler er det jo alltids noen batterier som ryker hvert år.
Det er vel kanskje det som er problemet, at dette er såpass sjeldent at det knapt skjer...?

Hvor mange her på forumet har fått nytt batteri?

emagic

Martin-

I dag har jeg vært å hentet bilen, med nytt fremdriftsbatteri  :) Det tok altså ganske nøyaktig 5 måneder.
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Mr.Zero

Sitat fra: Martin- på onsdag 03. februar 2016, klokken 10:37
I dag har jeg vært å hentet bilen, med nytt fremdriftsbatteri  :) Det tok altså ganske nøyaktig 5 måneder.

Den som venter på noe godt.... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

AmocoCadiz

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 03. februar 2016, klokken 16:37
Sitat fra: Martin- på onsdag 03. februar 2016, klokken 10:37
I dag har jeg vært å hentet bilen, med nytt fremdriftsbatteri  :) Det tok altså ganske nøyaktig 5 måneder.

Den som venter på noe godt.... ;D
Ja selv om ble lang ventetid, er det jo flott med helt nytt batteri på en brukt bil, for det er vel et nytt batteri og ikke et "refurbished" batteri de leverer?
Da har du vel også fått 5 nye år garanti på batteriet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA