Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av fovea73, tirsdag 01. mars 2016, klokken 17:47

« forrige - neste »

moby666

Veldig interessant lesning ☺ Blir spennende å se hva vw og bmw kommer med, men tipper at disse 4 bilene (leaf 30 kWh,  i3 2017, egolf 2017 og Soul ) vil ha tilsvarende lik rekkevidde og at Bolt kommer til å bli klasse ledende
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Bjoris

Det er vel antydet 35-37 kWh på VW og I3 så det blir bra, men til hvilken pris? Det er jo ran i dg med så kort rekkevidde og 300 som EGolfen fort havner på. Selv om Leafen ikke er i nærheten så sofistikert som EGolf så syns jeg jo 254 for Tekna 30 med vinter er mye mer fornuftig. Fortsatt en bra bil og mye bedre på rekkevidde og lading som gjør den svært mye mer egnet til lengre turer
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leifen1980

Nå ønsker de vel å utkonkurrere Leaf. Skal ikke se bortfra en kampanje der VW/BMW lanserer ny modell med 31kWh batteri og 260km rekkevidde ;)
Tipper også vi  ser en 20% økning av rekkevidde/batteristørrelse fremover (ca annet hvert år) og en prisstigning på 10-15% hver gang.
Tipper videre at Opel lanseres med 40kW batteri til en pris på i overkant av 300 000,- (Hvorfor lansere noe som koster mer når bilene uansett blir utsolgt fortere enn svint?) Alternativt 60kWh til nærmere 400k.
2016 Nissan Leaf Tekna "Gråtass" 30kW
2013 Mitsubishi ASX Instyle
ex 2013 Nissan Leaf Tekna
ex 2006 Honda Accord Tourer
ex 2012 Mitsubishi Outlander
ex 1992 Toyota Corolla
ex 2009 Toyota Avensis
ex 2000 Volkswagen Passat
ex 1990? Mitsubishi Galant

Bjoris

#18
Det har, meg bekjent, ikke vært snakk om noe mindre batt på Bolt? Ville selvsagt vært fornuftig, prisingen av Bolt blir veldig interessant i Norge og ikke minst når kommer den! Det er vel snakk om å produsere ett så lite antall at det har blitt hevdet at det bare vil dekke US markedet?

Legger Bolt seg på 299 i Norge så blir det ragnarokk i markedet, men med produksjonsbegrensning og overlegne rekkevidde overrasker det meg om de ikke prøver å ta ut en mye høyere pris, men det er klart at det kan få importen til å ta av, men pt med dagens kurs kan de jo ta ca 350 for innstegsmodellen uten at det vil være noe poeng å importere. Isåfall er en nok på 400 med met lakk, vinterhjul, hurtiglader og annet en Må ha med. Da nærmer en seg brukt Tesla S60...

Vel, det er spennende tider fremover på elbil området, jeg har tenkt som så at jwg tviler veldig sterkt på at en i nær fremtidig får lengre rekkevidden en Leaf 30 for i 250 klassen og valgte derfor å ikke vente med kjøp av ny bilnr 2. Er betydelig me usikker på bilnr 1...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øivind Wold

När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.
[/quote]
Stemmer dette ? Vil det si at hvis du har en garasje der det er litt varmere så vil du ha mer kwh tilgjengelig ?
Blå Leaf 2012 Euro import. 17000km

TM

Sitat fra: bjoris på søndag 24. januar 2016, klokken 10:05
Det er vel antydet 35-37 kWh på VW og I3 så det blir bra, men til hvilken pris? Det er jo ran i dg med så kort rekkevidde og 300 som EGolfen fort havner på. Selv om Leafen ikke er i nærheten så sofistikert som EGolf så syns jeg jo 254 for Tekna 30 med vinter er mye mer fornuftig. Fortsatt en bra bil og mye bedre på rekkevidde og lading som gjør den svært mye mer egnet til lengre turer
35-37 kWh høres mye ut. BMW harm antydet 50 % økning og vil da havne på 32-33 kwh brutto. VW har antydet 30 % , så da snakker vi vel om samme størrelse. Men ut i fra forbrukstall i dag, så vil vel i3 kunne få den lengste teoretiske rekkevidden av de tre.

LeafSwe

Sitat fra: Øivind Wold på tirsdag 26. januar 2016, klokken 11:09
När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.
Stemmer dette ? Vil det si at hvis du har en garasje der det er litt varmere så vil du ha mer kwh tilgjengelig ?
[/quote]

Ja, när batteriet är runt +20grader så finns 19,3kwh tillgängligt.
Jag räknar km körda gånger energy economy mätaren i bilen.

Har testat några nya Leaf(24kwh) också, ingen har haft över 20kwh från 100% till turtle om man kan lita på bilens förbrukningsmätare(kwh/100km) och trippmätaren(km)
3P+
3SR+

Bjoris

Ny test i dag, Stord-Haugesund-Stord. En strekning fruen IKKE likte med den gml siden en var helt avhengig av å lade i flere timer for å være trygg på å komme hjem.

I dag droppet hun å lade etter ordre fra meg, og det gjkk brillefint. Det regnet og er 4 grader, men hun kom tilbake etter 118 km med 25% igjen/44 km igjen, dvs at den minst hadde gått 150 km. Litt imponert siden jeg ikke fikk mer enn 162 km på min testtur, men jeg drev heller ikke ekstrem økokjøring for det er ikke interessant for livet i den virkelige verden.

Hun kjørt da med god varme og sparte ikke som hun sa, men tempoet nedover til Haugesund er jo ca 70 km/t i snitt så sånn sett snilt for forbruket, men det er kaldt og vått så det ble kjørt god varme og defroster, men her er det sykt forskjell mellom vår 1. gen Leaf og denne, virker som det betyr lite for forbruket om du kjører på med varme, VP er nok på sitt mest effektive i disse temperaturene...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#23
Ett nytt eksempel fra hverdagen, vi er på fjellet for første gang med nyLeafen. Her har vi kjørt nøyaktig samme strekk med US Leafen før. Ladet til 98% kjørte hjem fra jobb og hadde da 80% når jeg kom hjem,etter 3 mil, lå da i 100 i øspøs da jeg tenker at tiden med lusekjøring og konstante rekkeviddeberegninger er over:)

Ladet da til 90% før vi kjørte og kjørte da 101 km til laderen i Etne, var innom båten på veien så va 7 km lengre enn vanlig. US Leafen har klart dette med minste mulige margin, uten disse 7 km ekstra. Då me litt hypermiling, nå kom vi inn med 32% og hadde kjørt med god varme og fulgt trafikken hele veien i vesentlig høyere tempo enn før. Rett og slett digg å kunne kjøre som vanlig uten å tenke på rekkevidden:)

Ladingen er nesten for rask, det kom en Leaf rett etter at vi plugget i Etne så vi tok bare en rask tur på butikken og wc, men jammen var det ikke 87% når vi kom ut igjen ca 20 min gikk det vel. Glemte å se hvor mye vi fikk inn, men så den hadde stupt på ladeeffekten på slutten, naturlig nok. Vel, siste 6 mil med mye stigning og tildels slaps gikk det mye strøm når en følger hyttetrafikken som kjører lovlig fort syns jeg, men kom opp med 40% og null stress. 90 km/t oppover i Rullestadtunellen er jo digg mot 60 før for å rekke frem:)

Nei, som vi vet allerede. Dette er en helt annen verden:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leafys

Testet 30 kWh Leafen på ruten Grunerløkka (Stolmakergata) til Barkåker (Flykafeen Fortum hurtiglader) sist lørdag.

- temp ca. 2-3 + grader
- fulgte fartsgrensen på E18 (på speedometeret)
- varme på 20 C

Avreise Grunerløkka (Stolmakergata) i Oslo med 99 % og estimert 190 km
- Liertoppen 76 % 115 km
- Kobbervikdalen 68 % 118 km
- Avkjøring til Holmestrand (under Marche) 47 % 67 km
- Flykafeen 22 %

Totalt 99,2 km kjørt. Splitter ny demobil.

Nyelbil

Sitat fra: LeafSwe på onsdag 20. januar 2016, klokken 15:45
Sitat fra: bjoris på onsdag 20. januar 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Leifen1980 på onsdag 20. januar 2016, klokken 11:35
Jeg kjører selv motorvei drøye 4 mil (pluss 1,5 mil 60-70 sone) til jobb med min 24kWh Leaf og merker at ved -15 til -22 grader som det var her om dagen så er det vanskelig å nå frem ene veien om jeg følger fartsgrensa.
Dvs ved snittemp -18 så holder bilen knapt 5 mil ved 110km/t.  :P
SOH er 99%, SOC 97,1% og bilen er for øvrig forvarmet.

Gleder meg til å sammenligne med nye Leafen som er i bestilling.

En trenger ikke å sammenligne, du har 6-7 ekstra kwh tilgjenglig, så hvis du kjører 5 mil på 21 kwh bruker du pene 4,2 kwh pr mil, det høres rimelig spinnvilt ut, men med slikt forbruk kommer du bare 1,5 mil ekstra med 30 kwh Leaf, muligens vil denne siste 1,5 milen gi lavere forbruk siden en da skulle håpe bilen var varmet såpass at strømtrekk til varmen gikk noe ned, men ser jo her vestpå også i minus 15 på fjellet så må det mye strøm til for å holde en fornuftig varme.

Under slike forhold så fungere ikke varmepumpen heller så da vil en nok spare veldig mye på å ha med seg ett pledd å legge over beina og så bruke ratt og setevarme, men om en ikke ønsker slike kompromiss så går det mye strøm ja... En moderne dieselbil sliter også med å holde varmen under slike forhold, iallefall ved sakte kjøring og lite motorbelastning.

Bare for moroskyld så ville en Tesla S85 bare gått 178 km med samme forbruket!

När Leaf är parkerad ute och batteriet är nedåt -10 grader så finns bara ca 15kwh tillgängligt. Jag kommer också bara 5-6mil med förbrukning runt 2,5kwh/mil.

-10 grader, kommer 8,5 mil, hvorav siste 5 km er bratt oppover mot hytta. Ligger da i mellom 90 og 100 på motorveien i 60 km, de siste 25 kilometerne i 80 km/t. Har kjørt 63 000 km. Om jeg hadde kjørt i 80-90 kunne nok bilen gått 10 mil i -10. Kjører alltid med varme på, men når jeg kommer halvveis må jeg begynne å skru varmen av og på. Kjenner bilen veldig godt.

Frodese

Tenkte jeg måtte ut å teste Leaf'en litt mer i helgen, så kjørte en snartur til hytta, t/r 126 km, 400 MOH. Tenkte jo dette skulle gå veldig greit på bakgrunn av tidligere tester. Kom frem til hytta med nøyaktig halvparten brukt og tenkte fortsatt det ville gå bra med 400 høydemeter som fordel. Men det viste seg å bli svært knapt, kom hjem etter 5 km med --- både på GOM'en og %-en, litt rekkeviddeangst kan jeg bekrefte.

Det som jeg ikke forstår er at måleren viser 17,3, i følge mine beregninger skulle det gi ca 22kwh tilgjengelig, kanskje 23 da ikke helt tomt. Så da blir mitt spørsmål, er forbruksmåleren inkl. varme?

Temperaturen var snittlig ca -10 og snittfart 61km/t.

Jeg hadde forventet litt mer på fine og stort sett bare vinterveier, ett par mil ekstra iallfall. Hadde godt med klær og lav varme/vifte.
2020 Seat Mii
2013 Nissan NV200 diesel
1983 Saab 99
1968 Boble
Reservert Model Y og Cybertruck

leafnor

Sitat fra: Frodese på søndag 14. februar 2016, klokken 15:36
Tenkte jeg måtte ut å teste Leaf'en litt mer i helgen, så kjørte en snartur til hytta, t/r 126 km, 400 MOH. Tenkte jo dette skulle gå veldig greit på bakgrunn av tidligere tester. Kom frem til hytta med nøyaktig halvparten brukt og tenkte fortsatt det ville gå bra med 400 høydemeter som fordel. Men det viste seg å bli svært knapt, kom hjem etter 5 km med --- både på GOM'en og %-en, litt rekkeviddeangst kan jeg bekrefte.

Det som jeg ikke forstår er at måleren viser 17,3, i følge mine beregninger skulle det gi ca 22kwh tilgjengelig, kanskje 23 da ikke helt tomt. Så da blir mitt spørsmål, er forbruksmåleren inkl. varme?

Temperaturen var snittlig ca -10 og snittfart 61km/t.

Jeg hadde forventet litt mer på fine og stort sett bare vinterveier, ett par mil ekstra iallfall. Hadde godt med klær og lav varme/vifte.
Forbruksmåler er med varme.
Derimot, hvor mye som forbrukes pga økt indre motstand i kaldt batteri kommer ikke med.
I minus 10 grader så hadde du trolig også et batteri som startet på minusgrader.
Og det krever sitt i form av at den indre motstanden i batteriet er høyere enn i "sommertemp"
Har testet litt, og noe erfaring gjengitt her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25943.msg449498.html#msg449498
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

#28
Iflg Leaf Spy har en igjen ca 2 kWh når en får "---", det er jo 5-6%. Nå har ikke jeg teste lengre ned enn etter 6%, det kom ikke 5%, men "---" og da kjørt Jeg sikker under en km, da jeg stoppet var det 1,7 kWh igjen.

Om disse 1,7 kWh kunne brukes helt opp så kunne jeg kjørt minst 1 mil til i vanlig tempo. Tipper de har gjort dette bevisst da en blir litt skeptisk når det står "---" og de flest vil da søke lading umiddelbart! Det blir jo dermed slik at når 50% er brukt så har en ikke 50% igjen i praksis uten overhengende fare for å gå tom... 10% margin er minimum syns jeg.

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Frodese

Helt enig mtp. margin, jeg ønsker ikke å kjøre så langt ned igjen, neste gang blir det 10 min med hurtiglading, altså om det er like kaldt, rundt 0 grader opplever jeg betydelig bedre rekkevidde.

Topp fornøyd med bilen, ble bare litt skuffet over reell 12 mil forsiktig kjørelengde når det ikke er ekstremkaldt. Det vil si at jeg ikke kan ta sjansen på en 12-milstur uten hurtiglademuligheter midtvinters, gidder ikke vente på 10a, da blir det fossil i stede. Regner med jeg får mer trening med Wattpedalen etterhvert, og at jeg kanskje neste vinter oppnår noe lengre rekkevidde. Gleder meg voldsomt til varmere vær og opptil 20 mils rekkevidde?:)
2020 Seat Mii
2013 Nissan NV200 diesel
1983 Saab 99
1968 Boble
Reservert Model Y og Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA