Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjøpe Modell S uten panoramatak

Startet av saxo-ole, tirsdag 01. mars 2016, klokken 14:52

« forrige - neste »

saxo-ole

Har nylig kjøpt en ´99 Saxo til en billig penge. Den er vel nesten som en delebil å regne da den kun hadde ca 15km rekkevidde når jeg kjøpte den. Og det var før ble 15-20 kuldegrader her  :P
Men den skal kun frakte barna 1km bort til barnehagen 1-2 ganger i uka så jeg håper den gjør nytta si.

Når jeg fikk bilen fungerte alt fint (bortsett fra manglende lading og elendig rekkevidde såklart). Jeg parkerte hjemme og satt bilen til lading via en timer og programerte timeren så bilen skulle lade fra kl.0400-0800.
Da vi skulle kjøre satt jeg på tenningen og lot Webasto´n varme litt først. Uten å ta ut ladekabelen! Var dette en tabbe??
Når jeg satt meg inn la jeg merke til at strømmåleren viste kun 85% (ved prøvekjøring før jeg kjøpte viste den nesten 100% og eier fortalte at lampa som regel begynte å lyse når den nærmet seg 80%).
Varsellampa for lite strøm kom på etter kun 500meter, og det var såvidt jeg kom meg frem og tilbake de 2km jeg kjørte. Det var tydelig at den ikke hadde ladet som den skulle.
På vei hjem lyste også lampen for elektrisk feil!

Jeg parkerte den hjemme og dro på jobb. Når jeg kom hjem fra jobb merket jeg at kjølevannspumpa fortsatt sto å gikk!
Jeg forsøkte å skru tenning av og på, og koblet så til ladekabelen før jeg satt meg å søkte litt etter info på nett.

Etter å ha lest litt har jeg gjort et par ting.
Konstantert at 12v batteri var helt flatt. Ikke så rart kanskje!
Forsøkte å ta en ´reset´ved å koble fra sikring og batteri 1minutt. Men lampe lyser fortsatt.
Kjølevannspumpa har stoppet etter jeg fikk skremt liv i 12v batteriet. Denne starter også normalt hvis jeg forsøker å lade bilen, men turtallet på pumpa går litt opp-og-ned før den avbryter ladingen. Den ser ut til å sirkulere vann også, men svært lite. Jeg kan også høre det suse i vanntanken hvis jeg tar av lokket, som om det ikke var nok vann i systemet, men det er nok vann i beholderen..?

Så nå har jeg en barnehagebil med en gul lampe for mye, og som ikke vil lade  :'(
Jeg har lagt inn et bud på en EvLite jeg fant til salgs, men er ute etter litt tips til hva jeg kan gjøre frem til jeg evt får denne!
Alle tips tas imot med takk!  :)

PS! Jeg er både bilmekaniker og service-elektroniker så legg gjerne lista deretter  :P

elektrolux

Det er et håpløst prosjekt å forsøke å kjøre disse bilene med defekt batteri. Batteriets tilstand forverres raskere og raskere til den tilstanden du nå opplever.

Brett opp armene, kjøp en delebil og sett sammen til en fungerende bil.

Har en Saxo delebil med Robometer http://elbilhjelpen.no/htm/robometer.html,  og 50 km rekkevidde du kan overta for 25 000 kr. Har også en Berlingo med perfekt batteri til samme pris.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

#2
Elektrolux har rett. Du kan ikkje kjøre med defekte batterier fordi det blir bare verre og verre og til slutt alle batterier blir defekte. Merk at dei er i serie kobling. Du må lokalisere dei defekte batterier og erstatte dem. Det er enkelt jobb for en mekaniker samt elektriker :) bare skaff seg brukbare batterier til innbytte
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

saxo-ole

#3
Men er de dårlige batteriene årsak til feillampen som lyser?
Skulle så gjerne fått lada den så vi kommer oss til barnehagen imorgen.

25.000 for en bil som skal kjøre 100-150km i året er lite aktuelt  :P
Men da mener dere å få denne bilen til å fungere 2-3km i uka ikke er noe vits?
Tenker da å erstatte dårlige celler på sikt.

I så fall har jeg en delebil til salgs ganske snart  :-\

saxo-ole

Jeg har nå fått bort lampen for elektrisk feil, men lading avbryter fortsatt.
Jeg la merke til at litt før den avbryter lading så blinker rød lampe for 12V batteri raskt 1 gang. Samme skjer hver gang.

Det til tross for at jeg har Ctek lader koblet til i Supply modus.

saxo56

Börja med att byta ut 12v batteriet, det är lika viktigt att ha ett friskt batteri i en elbil som i en fossilbil men det är svårare att upptäcka i en bil utan startmotor. ;)

Elmo

Sitat fra: saxo-ole på torsdag 21. januar 2016, klokken 06:36
Jeg har nå fått bort lampen for elektrisk feil, men lading avbryter fortsatt.
Har du sjekket at det er kjølevann ?? (beholderen over ventre forskjerm).
Hvis ett batteri er eksplodert vil kjølevæsken renne ut. Da får ikke laderen kjøling og stopper og gir elfeil-varsellys.
Og når du slår på tenning får ikke DC/DC (12v lader) kjøling og stopper - eller brenner opp.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: saxo-ole på onsdag 20. januar 2016, klokken 00:22
Men den skal kun frakte barna 1km bort til barnehagen 1-2 ganger i uka så jeg håper den gjør nytta si.
Sitat fra: saxo-ole på onsdag 20. januar 2016, klokken 16:18
25.000 for en bil som skal kjøre 100-150km i året er lite aktuelt  :P
Men da mener dere å få denne bilen til å fungere 2-3km i uka ikke er noe vits?
Elbil med NiCd batterier er ikke tingen for slik kjøring ! !
Disse bilene må brukes mest mulig og helst i hele registeret fra 100% til 10% flere ganger i uka. Batteriene tar permanent skade av å stå oppladet over tid.   
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Enig med Elmo.

Hadde vært bedre for deg med en Kewet eller Reva. De får du meget rimelig med 10 km rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

saxo-ole

Sitat fra: Elmo på torsdag 21. januar 2016, klokken 16:13
Sitat fra: saxo-ole på torsdag 21. januar 2016, klokken 06:36
Jeg har nå fått bort lampen for elektrisk feil, men lading avbryter fortsatt.
Har du sjekket at det er kjølevann ?? (beholderen over ventre forskjerm).
Hvis ett batteri er eksplodert vil kjølevæsken renne ut. Da får ikke laderen kjøling og stopper og gir elfeil-varsellys.
Og når du slår på tenning får ikke DC/DC (12v lader) kjøling og stopper - eller brenner opp.
Ja, det er kjølvann i tanken og jeg kan se pumpen sirkulere. Men som jeg skrev i første innlegg så synes jeg det er veldig litt sirkulasjon. Og når ut tar av lokket suser det i tanken som om pumpen egentlig beveget mere luft enn vann.... Jeg bør nok se nærmere på dette.

saxo-ole

Sitat fra: Elmo på torsdag 21. januar 2016, klokken 16:17
Sitat fra: saxo-ole på onsdag 20. januar 2016, klokken 00:22
Men den skal kun frakte barna 1km bort til barnehagen 1-2 ganger i uka så jeg håper den gjør nytta si.
Sitat fra: saxo-ole på onsdag 20. januar 2016, klokken 16:18
25.000 for en bil som skal kjøre 100-150km i året er lite aktuelt  :P
Men da mener dere å få denne bilen til å fungere 2-3km i uka ikke er noe vits?
Elbil med NiCd batterier er ikke tingen for slik kjøring ! !
Disse bilene må brukes mest mulig og helst i hele registeret fra 100% til 10% flere ganger i uka. Batteriene tar permanent skade av å stå oppladet over tid.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 21. januar 2016, klokken 22:43
Enig med Elmo.

Hadde vært bedre for deg med en Kewet eller Reva. De får du meget rimelig med 10 km rekkevidde.

Takk for innspill.
Reva var det første jeg vurderte men fant ingen aktuelle. Nå to dager etter jeg kjøpte saxo'n dukket det opp en tilsynelatende bra og billig Reva ikke langt fra her jeg bor  :P Jeg vurderer nesten å dra å prøvekjøre den istede for å fortsette på saxo'n nå.
Men da spørs det om jeg får igjen noe for denne bilen som delebil eller løse deler. Hva trur dere?

elektrolux

Løp og kjøp Reva, og tenk på salg av Saxo i deler etterpå.

Med tanke på at bare SAGEM boksen i Saxo'en koster 230 000 kr fra merkeforhandleren får du sikkert tilbake pengene og du gir delene merverdi ved å demontere dem. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no


Elmo

Sitat fra: saxo-ole på fredag 22. januar 2016, klokken 00:35
Men da spørs det om jeg får igjen noe for denne bilen som delebil eller løse deler. Hva trur dere?

Bunnen har dessverre falt helt ut av markedet for disse bilene :(
Biler uten problemer går for mellom 10 og 25 tusen. Delebiler med en eller annen defekt (oftest batteri eller elektronikk) går fra 10 tusen og helt ned til vrakpant.
Elektrolux har helt rett i at det er mere penger i å selge i deler. DC/DC, laderen eller to gode batterier selger ofte for samme pris som en hel delebil. Men det kan gå leeenge mellom hver gang noen ønsker å kjøpe.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

saxo-ole

Fikk tak i en brukt EvLite. Så nå har jeg sletta feilkoder og fått igang en "Initial charge"
Startet på 121volt, noe jeg synes var bedre enn jeg var redd det skulle være.
Nå står den å surrer på ca 140volt 9ampere ifølge evlite'n.
Så får vi se hvor det ender.
Satser vel på å få kjørt den opp på verkstedet mitt så den kan parteres.

Alt på bilen ser ut til å fungere bortsett fra noen celler så da er det vel håp om litt deler til noen som måtte trenge det.
Webastoen er faktisk ny for 1 år siden med kvittering så den er jo egentlig verd mer enn bilen!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA