Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hyundai Ioniq - en flopp allerede før lansering ?

Startet av arnet, tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:41

« forrige - neste »

arnet

Prøvde å rygge opp en liten bratt bakke. Batteri var 50%, IEC gikk ikke. La inn 4WD da det så glatt ut. Etter noen meter stoppet bilen og girspak gikk fra R til N. Samtidig startet IEC. Prøvde en gang til med samme resultat. Ga meg etter dette da jeg ikke ville stresse bilen. Prøvde ikke uten 4WD og heller ikke å kjøre opp istedet for å rygge. Det var spor etter flere andre biler som hadde kjørt der... Noen erfaringer med dette?

geos

Var borti noe av det samme: Hadde vasket bilen, så frøys det opp.
Kona skulle bruke bilen dagen etter, og kom inn og sa at bilen ikke ville kjøre.

Jeg prøvde, bilen ble satt i gir, ga gass, men ingenting skjedde! Skjønte mindre.
Så prøvde jeg å rygge istedet:Da sa det "pang", og bremsene løsnet... Hadde vel frosset fast av is...

Tydelig at det ligger en begrensning for å spare batteri og/eller fartskontroller

PokerFjes

Sitat fra: arnet på tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:32
Prøvde å rygge opp en liten bratt bakke. Batteri var 50%, IEC gikk ikke. La inn 4WD da det så glatt ut. Etter noen meter stoppet bilen og girspak gikk fra R til N. Samtidig startet IEC. Prøvde en gang til med samme resultat. Ga meg etter dette da jeg ikke ville stresse bilen. Prøvde ikke uten 4WD og heller ikke å kjøre opp istedet for å rygge. Det var spor etter flere andre biler som hadde kjørt der... Noen erfaringer med dette?
Er det noen grunn til at du prøvde å rygge opp?
Jeg er litt på tynn is her, men bensinutgaven av Outlander har aktiv diff foran med LSD, og en åpen diff bak. Hvis PHEV har samme funksjonalitet (aktiv foran, åpen bak), så bør man absolutt kjøre med nesa opp. Bakhjulene vil ganske sikkert miste grepet på grunn av den enklere differensialen.
Jeg har sett en del youtubes på test av facelift Outlander, og jeg må si jeg er imponert over hvor bra den tar seg frem.


2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

aaa3

Det kan være "Active Stability Control" som har tatt over og begrenser momentet. Ref fra brukerhåndboken side 7-34:
When moving out of mud, sand or fresh snow, pressing the accelerator pedal may not allow the Plug-in Hybrid EV System output to increase. In such situations, temporarily turning off the ASC with the "ASC OFF" switch.
Refer to "If your vehicle becomes stuck in sand, mud or snow" page 9-22.
Using the "ASC OFF" switch turns off both the stability control function and the traction control function.


koveraasen

Sitat fra: PokerFjes på tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:52
Sitat fra: arnet på tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:32
Prøvde å rygge opp en liten bratt bakke. Batteri var 50%, IEC gikk ikke. La inn 4WD da det så glatt ut. Etter noen meter stoppet bilen og girspak gikk fra R til N. Samtidig startet IEC. Prøvde en gang til med samme resultat. Ga meg etter dette da jeg ikke ville stresse bilen. Prøvde ikke uten 4WD og heller ikke å kjøre opp istedet for å rygge. Det var spor etter flere andre biler som hadde kjørt der... Noen erfaringer med dette?
Er det noen grunn til at du prøvde å rygge opp?
Jeg er litt på tynn is her, men bensinutgaven av Outlander har aktiv diff foran med LSD, og en åpen diff bak. Hvis PHEV har samme funksjonalitet (aktiv foran, åpen bak), så bør man absolutt kjøre med nesa opp. Bakhjulene vil ganske sikkert miste grepet på grunn av den enklere differensialen.
Jeg har sett en del youtubes på test av facelift Outlander, og jeg må si jeg er imponert over hvor bra den tar seg frem.

I følge denne artikkelen så har visst PHEV åpen differensial både foran og bak:
http://www.mitsubishi-motors.com/en/spirit/technology/library/s-awc.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA