Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mange systemer gikk ned - tilbakestilt når man starter igjen?

Startet av Bente, tirsdag 01. mars 2016, klokken 11:19

« forrige - neste »

Bente

Fryktelig irriterende i denne kulden å få frastjålet laderen til min Nissan Leaf midt på lyse dagen. Sto i dag parkert i Frydenlundsgata i Oslo. Lock-knappen på dashbordet var aktivert, trodde ikke at den da kunne dras ut!? Noen med nøkkel til ladestolpen må ha gjort dette. Er det virkelig et marked for salg av stjålne kabler?

Mr.Zero

Sitat fra: Bente på tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:13
Fryktelig irriterende i denne kulden å få frastjålet laderen til min Nissan Leaf midt på lyse dagen. Sto i dag parkert i Frydenlundsgata i Oslo. Lock-knappen på dashbordet var aktivert, trodde ikke at den da kunne dras ut!? Noen med nøkkel til ladestolpen må ha gjort dette. Er det virkelig et marked for salg av stjålne kabler?

Du er nok ikke den første som har blitt frastjålet ladekabelen din... Følg litt med på Finn.. På den nye kabelen graverer du inn bilens reg.nr samt at du låser den bedre fast. Sjekk forumet for div løsninger.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

fredag

Sitat fra: Bente på tirsdag 19. januar 2016, klokken 21:13

Ja, mange har funnet ut hva slike ladekabler er verdt. På Leaf og på Oslo Kommunes type2-ladestolper så kan man få ut ladekabeler som er låst ved å dra ekstra hardt.

Nøkkel til de gamle ladestolpene kan hvem som helst få tak i, helt gratis, fra Oslo Kommune.

Anbefaler en hengelås rundt kabelen og kroken i Leaf-ladelokket.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Hadde vært artig med en gps-tracker i kladden. Strøm får den og eksponert for satelitter må den trolig være av og til.

TB

Sitat fra: KjellG på onsdag 20. januar 2016, klokken 18:47
Hadde vært artig med en gps-tracker i kladden. Strøm får den og eksponert for satelitter må den trolig være av og til.
Mulig ein ekstra funksjon som vil komme på ladekabler? :-)
Ulempen er du treng eit SIM kort for å sende data, men det koster ikkje mykje...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

THE

Zapcharger portable skal være sporbar, og det er vel kanskje en nødvendighet når den koster 20000,-+. Ladekabel leveres med GPRS modul, og kan kommunisere med app for smarttelefon. Ved tyveri kan man spore kabelen, og også deaktivere den slik at den vil være umulig å bruke.

Nå regner jeg med at det vil være få andre enn Renault Zoe eiere som vil bruke denne kabelen da man kan kjøpe 3-4 standard ladekabler til andre elbiler for samme pris.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Bente

En eller annen sporing kan man jo håpe blir mulig etterhvert. Jeg måtte ha ny kabel raskt og valgte å kjøpe hos Birger N Haug til kr 7200!! Utrolig dyrt, men brukte forsikringen og dermed kostet den meg kr.4000.
Må finne en ekstra låsemåte i og med at lock-funksjonen tydeligvis ikke er nok :(

Powerflux

Sitat fra: Bente på torsdag 21. januar 2016, klokken 21:45
En eller annen sporing kan man jo håpe blir mulig etterhvert. Jeg måtte ha ny kabel raskt og valgte å kjøpe hos Birger N Haug til kr 7200!! Utrolig dyrt, men brukte forsikringen og dermed kostet den meg kr.4000.
Må finne en ekstra låsemåte i og med at lock-funksjonen tydeligvis ikke er nok :(
Du kjøpte en ny 10A ladekabel istedenfor en ChargeAmps kladdløs, justerbar 16A kabel??? Dæven :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Bente

Ja ante meg at jeg var litt dum der. Leste om de forskjellige laderne her på Forumet men var litt desperat etter å få den raskt og da forsikringen tok det over 4000 tenkte jeg at Nissan forhandler var grei løsning. Sa faktisk til dem at jeg hadde hørt at det var kommet en ny kladdløs lader,men den måtte jeg absolutt ikke kjøpe sa de. Så da, desperat og usikker som jeg var fikk jeg ny i altfor fin og unødvendig koffert :)

Powerflux

Sitat fra: Bente på fredag 22. januar 2016, klokken 18:38Sa faktisk til dem at jeg hadde hørt at det var kommet en ny kladdløs lader,men den måtte jeg absolutt ikke kjøpe sa de. Så da, desperat og usikker som jeg var fikk jeg ny i altfor fin og unødvendig koffert :)

Det er jo helt skandaløst av Nissan å komme med slike påstander! Andre aktører på markedet bør jo dra Nissan inn for forbrukrrådet for å få stoppet løgnaktighetene >:(
52000 km.
13000 km.

E_S

Var litt annen låt i pipa der jeg kjøpte min Kia Soul. Nå føler jeg at jeg kan dette godt fra før uansett, men de sa rett ut, som sant er, at originalkabelen er skrekkelig treg, lite fleksibel og med en diger kladd og anbefalte at jeg kjøpte "noe bedre og mer lettvint" om jeg var avhengig av å lade noe særlig annet enn hjemme over natten eller på type 2-stasjoner..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

elektrolux

Sitat fra: Bente på fredag 22. januar 2016, klokken 18:38
Ja ante meg at jeg var litt dum der. Leste om de forskjellige laderne her på Forumet men var litt desperat etter å få den raskt og da forsikringen tok det over 4000 tenkte jeg at Nissan forhandler var grei løsning. Sa faktisk til dem at jeg hadde hørt at det var kommet en ny kladdløs lader,men den måtte jeg absolutt ikke kjøpe sa de. Så da, desperat og usikker som jeg var fikk jeg ny i altfor fin og unødvendig koffert :)

I så fall er du blitt feilinformert og kan heve kjøpet.

Ville skrevet et klagebrev til Nissan om dette, krevd heving av kjøpet på bakgrunn av feilinformasjon fra kundebehandler og kjøpt den kabelen du egentlig ønsker. Charge-amps kablene kommer nå med temp sensor i schuko stikket og uten den tunge kladden, og er derfor tryggere å bruke enn originalkladden som ødelegger stikkene med mindre vekten av kladden avlastes.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Sitat fra: Bente på fredag 22. januar 2016, klokken 18:38

Sikkerhetsmessig er jeg enig med din Nissan forhandler, det er ingen sikkerhet før håndtaket på de kladdløse utgavene. Det er det i kladden på den du har kjøpt

Det som er skandaløst er at alle ser på det som flott å kjøpe disse som kan lade på mye mer effekt enn schuko kontakten er laget for, oppheng for kladd er 0 problem og ikke et argument mener jeg.
temp sensor har da mange orginale produsenter hatt i mange år! Her har ettermarkdetet med sine jalla løsninger hengt lenge etter slik som normalt er.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Sitat fra: Homecast på søndag 24. januar 2016, klokken 14:07
Sikkerhetsmessig er jeg enig med din Nissan forhandler, det er ingen sikkerhet før håndtaket på de kladdløse utgavene. Det er det i kladden på den du har kjøpt

Dette er feil.

Spark har koaksial kabel, altså skjermet kabel. Dermed er det umulig å komme inn til strømførende ledere uten å skape jordfeil som vil utløse forankoblet jordfeilvern. Disse kablene altså sikret helt inn til Schuko'en mens de"originale" har en usikret bit på 30 cm i tillegg til en tung kladd som er årsaken til at vi i dag sliter med flere skadde Schuko stikk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Powerflux

Himmel og hav Homecast, nå begynner hysteriet ditt å gå over alle støvelskaft ??? Du burde nok aldri hatt el-bil, ikke strøm i ditt eget hus heller. ALT i dine øyne er jo livsfarlig!! Rart ikke hver eneste garasje og hver eneste el-bil står i lys lue hver dag?
Det er et stykke mellom normal forsiktighet og din skriking om Ragnarok i absolutt alle henseender rundt el-billading.
Det holder nå...........
52000 km.
13000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA