Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av hkaspenberg, søndag 18. juli 2010, klokken 16:32

« forrige - neste »

hkaspenberg

Jeg fikk her om dagen følgende spørsmål. Noen som kan hjelpe?

;-D Hans

===
Recently I became the proud owner of a kewet and I'm debugging a problem with the car controller. Your site seems to be the only info available on the web about these EVs and I would like to thank you for making this info available!

The erase procedure didn't work for me. However I also suspect some bad wiring/contacts at the controller: do you have the pinout for the EL-JET 3 car controller by any chance? Also, do you have the source code for the erase program? I dissembled it to understand what is initializing but it would be a lot easier with the original source code and/or some documentation.

Thank you,
Adrian
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Rav4_EV

Pinout er de samme som for carcontrollere i eljet <3. Forskjellen er hvor mange batteripar som er koblet til JP3.
Kildekode for "resetprommen" har jeg ikke, men den er ganske enkel. Den sletter noen parametre i eeprommen.
(Batteridata, men ikke kalibreringsdata.) Kan også gjøres ved å skrive til eeprommen med i2c.

AM

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hkaspenberg

Sitat fra: Rav4_EV på tirsdag 08. juni 2010, klokken 23:50
Pinout er de samme som for carcontrollere i eljet <3. Forskjellen er hvor mange batteripar som er koblet til JP3.
Kildekode for "resetprommen" har jeg ikke, men den er ganske enkel. Den sletter noen parametre i eeprommen.
(Batteridata, men ikke kalibreringsdata.) Kan også gjøres ved å skrive til eeprommen med i2c.

AM

Skjemaer og mekaniske tegninger til bilen har gått tapt for meg. De ligger ikke på nettet lenger heller siden det gamle danske el-bil-forumet ble lagt ned. Har du noe AM?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

bosonic

Jeg denne infoen. Kan sende det på mail dersom du ønsker? (ca 4MB)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Hvis det er noen som har Kewet/Buddy releaterte dokumenter som kan deles så syns jeg de burde legges på elbilwiki.
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Buddy:Instruksjonsbok inneholder ingenting.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bosonic

Er det "enkelt" å gjøre dette, eller er det for viderekomne? :-\
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Sitat fra: Elmo på onsdag 09. juni 2010, klokken 12:00
Hvis det er noen som har Kewet/Buddy releaterte dokumenter som kan deles så syns jeg de burde legges på elbilwiki.
Sitat fra: bosonic på onsdag 09. juni 2010, klokken 13:45
Er det "enkelt" å gjøre dette, eller er det for viderekomne?
Det er veldig enkelt, men du må registrere deg og bli "godkjent" først.
Et problem er at plassen er litt begrenset så større dokumenter legges ofte på andre steder som linkes til fra ElbilWiki.

Men jeg kan godt legge ut dokumenter for deg hvis du ikke ønsker å sette deg inn i Wiki.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hkaspenberg

Sitat fra: bosonic på onsdag 09. juni 2010, klokken 11:51
Jeg denne infoen. Kan sende det på mail dersom du ønsker? (ca 4MB)

Yes please! Send til hans@aspenberg.no.
Jeg kan ta meg av wiki.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hens

Original car controlleren til serie 3 var bare et par printkort som lå i plastesker i dashboardet.
Er det disse som mangler, har jeg papirskjemaer på disse, og et par tips om hvordan de kan repareres.

1.Printbanene for revers/forover er for tynne, og brenner av. De må erstattes av tynne isolerte ledninger.
2. Multikontaktene forårsaker ofte vakkelkontakt, lodd ledningene direkte i printet.
3. avstanden mellom "lav" og "høy" blir for stor, og i bratte bakker blir belastningen for stor og brenner børster.
Legg inn en 100 W 10 ohms motstand mellom shuntfeltet og minus, og manøvrer denne med en bryter.
I hastigheter mellom 25 og 45 km /t vil motoren trekke bedre og bruke mindre strøm.

Putt gjerne denne inn i wiki

H.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hkaspenberg

Sitat fra: hens på torsdag 10. juni 2010, klokken 14:35
Original car controlleren til serie 3 var bare et par printkort som lå i plastesker i dashboardet.
Er det disse som mangler, har jeg papirskjemaer på disse, og et par tips om hvordan de kan repareres.

1.Printbanene for revers/forover er for tynne, og brenner av. De må erstattes av tynne isolerte ledninger.
2. Multikontaktene forårsaker ofte vakkelkontakt, lodd ledningene direkte i printet.
3. avstanden mellom "lav" og "høy" blir for stor, og i bratte bakker blir belastningen for stor og brenner børster.
Legg inn en 100 W 10 ohms motstand mellom shuntfeltet og minus, og manøvrer denne med en bryter.
I hastigheter mellom 25 og 45 km /t vil motoren trekke bedre og bruke mindre strøm.

Putt gjerne denne inn i wiki

H.

Hei,

Kan du skanne disse skjemaene? Jeg kan også være behjelpelig og vi bor jo ikke langt unna hverandre.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på onsdag 09. juni 2010, klokken 12:00
Hvis det er noen som har Kewet/Buddy releaterte dokumenter som kan deles så syns jeg de burde legges på elbilwiki.
http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Buddy:Instruksjonsbok inneholder ingenting.

Nå ligger alle tegninger og skannede skjemaer, samt PDF'erpå Zivan lader her: http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Buddy:Tegninger

Skal etterhvert legge over det jeg har av opplysinger på egne nettsider (www.aspenberg.info/kewet), men det må bli en annen regnværsdag.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

bosonic

En liten digresjon Hans:
Husk å laste ned og lagre på minnepenner o.l all info en finner interessant på nettet. Neste gang en skal gå inn på nettet kan det være borte (for alltid).
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hkaspenberg

Sitat fra: bosonic på onsdag 30. juni 2010, klokken 22:44
En liten digresjon Hans:
Husk å laste ned og lagre på minnepenner o.l all info en finner interessant på nettet. Neste gang en skal gå inn på nettet kan det være borte (for alltid).

Tøffe karer tar aldri backup, men de gråter ofte!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA