Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå er det slutt på alle fordeler for elbiler - hvis vi skal tro media

Startet av ladov, mandag 29. februar 2016, klokken 15:38

« forrige - neste »

ladov

Jeg kjørte en tur i kulda i går kveld. Startet med kald bil i -20 og kjørte ca 15km før jeg satt bilen til lading på 3,6kW i kald garasje(-5) en halvtime før jeg kjørte hjem igjen. Første turen ble aldri bilen skikkelig varm, det var så vidt lunk i varmeapparatet og defrosteren måtte kjøres halve tiden for å holde frontruta kondensfri. På vei hjem virket varmeapparatet bra første 5km men etter det ble bilen kaldere og jeg var tilbake til der jeg var på turen ut..

Det virker som -20 ligger under en grense, hvor det ikke lenger er mulig hverken å varme opp bilen skikkelig, eller holde den varm. Forvarming hjelper heller ikke all verden.

Hva opplever dere? Klarer deres biler å holde varmen i -20?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

morten69

Varme pumpa min stoppet og den var på verksted igår. De re konfigurerte pumpa og ny programvare( sa dem) samt at det var 950 gram gass og skulle være 1100, så det manglet 150 gram gass. Temperatur ute var -16. Kjørte med normal og klima auto 22 grader. dette ble for varmt og jeg kjørte med eco modus og klima 22 auto. Dette ga god  varme og jeg måtte åpne jakka:)
Mitt råd er virker klima dårlig klag og få den fylt opp med gass/programmert om. Jeg kan kjøre i kortermet med normal modus og 22 grader ved -15 idag. herlig ny hverdag  ;D
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

pudderjagar

#2
Zoe har varmepumpe og ikkje radiator og AC anlegg slek som fossilbilar har. Dette medfører ein del fordeler og ulemper.

Den første ulempa er at belastar du ei varmepumpe for mykje for lenge så mistar den effekt!! Hvis du har ei luft til luft varmepumpe i huset ditt så prøv å sett den på 30 grader innetemp når da er -20 ute. Da som skjer er at dei første 10 - 15 minuttane får du mykje varme. Så går varmen nedover og pumpa belastar utedelen meir. Da medfører rim og i værstefall ising på utedelen. Då må varmepumpa avrime seg og dette gjer ho ved å ta varme inne i huset og føre ut i utedelen. Etter meir du presser den etter oftare må den avrime. Litt avhenning av luftfuktighet.

I tillegg så har Zoe eit par andre rare nykk på varmeapparatet:
1. Hvis AC står på så regulerer den ned varmeeffekten. Har ein mistanke om at da er fordi at Zoe kun har ein varmepumpe og ikkje radiator og AC anlegg. Avfuktinga fungerer like godt utan at AC står på

2. Når "auto" står på på ventilasjonsanlegget så pøser Zoe all luft ned på beina og "gløymer" litt frontruta. Stiller du da inn manuelt så fungerer da knirkefritt.

3. "ECO" funksjonen reduserer varmepumpa automatisk. Har du nok straum til turen så slå den av. Vært du vant med å kjøre uten "ECO" så har du ein liten backup når du kjem i "straumnød"


Slek fungerer også varmepumpa i Zoe. Den beste og mest effektive instillinga eg har funne er:
Slå av "ECO"
Sett temperatur til 24 grader
Velg luft på frontrute og føtter (Viktig for at "auto"funksjonen skal slå seg av)
Trykk på "AC off" slek at da lyser rødt i knappen
Sett lufthastigheten til maks 3 prikker


Med denne innstillinga så har eg fint 24 grader i bilen når da er -23 ute. Dugg og avriming går knirkefritt. Forvarmar du bilen med timerern i bilen så har du varm bil 1 minutt etter at du kjører. Tek du bilen kald så kan det gå 10 - 15 min før du har full varme.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Takk for tips, da har jeg noe å prøve neste tur. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

pudderjagar

Eg tek gjerne mot tilbakemeldingar på om dette er eit fenomen med min bil eller da er gjengs for alle bilane.

Eg har 210 utgaven av Zoe.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Zoe64

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 19. januar 2016, klokken 18:06
Eg tek gjerne mot tilbakemeldingar på om dette er eit fenomen med min bil eller da er gjengs for alle bilane.

Eg har 210 utgaven av Zoe.


Hei,
Min Q210 fungerer akkurat som din, og jeg bruker de samme innstillinger som du mht temp og luftfordeling, med godt resultat.
Polestar 2 2020
Renault Zoe Intens 2014, Brun

posan

min blåser nesten ingen ting på føtter gjør deres det ?

pudderjagar

Hjå meg følest da kaldt, men når eg tar hånda ned på høgre side oppe ved pedalene så kjenner er vrmlufta der. Har ein liten mistanke om at varmeapparatet har problemer med å blåse ned varmlufta når spjeldet til frontruta er åpent samtidig. Hvis du kjenner på luftintaket like over betjeningen så kjenner du ei veldig varm luft. Den er vanskeleg å blåse ned.

Men skal da ikkje værta kaldt i bilen når du kjører så bør du ha luft på beina også.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Jævla Hippie

Jeg bruker for det meste bare kaldluft på 1 strek og rettet oppover når temperaturen går under -20C, og jeg holder vinduene foran duggfrie uten problemer. Har vasket dem på innsiden med salmiakkvann. Noe å teste?
Renault Zoe 240 Life

pudderjagar

Kvifor ikkje ha litt komfort og varme i bilen???
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

ladov

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 19. januar 2016, klokken 18:06
Eg tek gjerne mot tilbakemeldingar på om dette er eit fenomen med min bil eller da er gjengs for alle bilane.

Eg har 210 utgaven av Zoe.
Nå har jeg akkurat vært en kort tur til bensinstasjonen(!) for å kjøpe kjølevæske til bensinbilen og jeg ble ikke veldig imponert over varmen.. Nå er det fortsatt 20 blå her og Zoen var kald da jeg startet.. Skal sette den til lading nå med forvarming til i morra..

Jeg lader med 11kW, dermed skulle jeg tro det var rikelig med effekt tilgjengelig for å heve batteritemperaturen til en fornuftig arbeidstemperatur. Er det ikke noe 'varmeprogram' når du lader? I -20 er det knapt så det siger noe som helst energi inn i batteriet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Jævla Hippie

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 21. januar 2016, klokken 20:44
Kvifor ikkje ha litt komfort og varme i bilen???

Fordi man også skal komme seg frem dit man skal.
Renault Zoe 240 Life

pudderjagar

Kor langt kjører du?

Er da ikkje hurtiglader eller saktelader du kan bruke når bilen er parkert?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

THE

Jeg og hippie har nok noe av den samme utfordringen.jeg kjører 98 km hver dag med tre nedkjølinger av kupeen. Ingen hurtiglader langs ruten, og ikke mulig å treglade på jobb eller i nærheten. Da blir varmen ofret for å være sikker på å ha nok strøm til å komme seg hjem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Har dere prøvd å kjøra med moderat varme. Eg vart ganske overaska over kor lite eg sparte då varmepumpa mi gjekk tom for gass i -10. Måtte kjøre den vil verksted for å få fylltpå og resultatet var lite og ingenting spart framfor å ha 24 grader i kupeen på same turen med same utetemp.

Same opplevelsen hadde eg då eg var på ski på Voss forrige helg. Normalt klarer eg tur/retur laderen på Dale på ei lading ved -4. Denne dagen sank temperaturen på heimvegen til -20. Brukte bare 4% meira batteri. Og da med ei varmepumpe som var på kanten til å stoppe pga for lite gass.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA