Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde 30 kWh Leaf

Startet av hemi, mandag 29. februar 2016, klokken 13:33

« forrige - neste »

hemi

E manien sprer om seg på kontoret, min e-golf ble brått til tesla, min e-golf ble således tilbydt til kollega for så god pris han ikke kunne si nei, og vi har allerede en med e-up.... så da må vi se litt mer på ladeopplegget.

Har nå funnet at vi har 3 fas 32A  som kan "dedikeres" ladeopplegget, per nå har vi en boks med menneks plug som gir 16A, siden e-golfen og e-upen ikke har kunnet utnytte noe mere, denne regner vi med å beholde også, men må vel koble om.

Jeg skjønner at 1 fas tesla 32A bare 7.2KW, ikke de fulle 11, for de trenger man en trafo som drar opp til 400V, så disse lå på rundt 20k? kan det stemme?

Ønsker også en veggboks eller lignende for teslaen slik at jeg slipper gå inn ut med kabler, det må stå klart.

Hvordan blir det mest optimalt, i hovedsak vil det max stå 1 tesla og 1 stk VW og lade samtidig, den siste kan vi beregne med at alltid er ute, hva blir det mest optimale designet for denne løsningen? Vil jo både at VWene skal lade på 16A, når jeg har 400V 16A.

Pluggen som går inn i tesla / VW passer jo om hverandre, hva skjer om noen plugger 400V, inn i VW?

nofuelno

Da er det vel bare å sette opp en boks til med fastmontert type 2 kabel tilkoblet en ny 16A/20A kurs.
Du trenger ikke raskere lading av Tesla selv om den har større batteri. Dropp trafo.
Det finnes mange gode bokser å velge mellom.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

hemi


zyp

Du er litt uklar på om det du har er trefase 400V (TN) eller trefase 230V (IT). Enfase er for ordens skyld 230V i begge tilfeller.

En trefase 230V-kurs kan splittes i tre enfasekurser på litt over halve strømmen, så om det er det du har så er den enkleste løsningen å bare ha et 16A-uttak til hver bil, fordelt på de tre fasene.

En trefase 400V-kurs kan splittes i tre enfasekurser på samme strømmen, så i dette tilfellet vil du kunne ta ut tre enfase 32A-uttak, men siden de andre bilene ikke kan utnytte disse så er det gunstigere å ta ut trefase 16A til Tesla og bruke resten av kapasiteten til enfase 16A-uttak til de andre bilene.

Homecast

Ta bilde av sikringsskapet dere har tenkte å hente strøm ut ifra, ev kontakten som allerede er der.
Da er det litt lettere, for som andre sier så vingler du litt frem og tilbake mellom 230V og 400V
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

hemi

det er 3 fas 230V inn, men teslaen kan jo ikke utnytte dette, derfor jeg snakker om trafo og oppskalering til 400V

Skal ordne bilder

Griffel

En transformator i ditt tilfelle vil bare skape problemer til høy kost.

Utgangspunkt 3 fas 230V 32A.

Uten transf.
Skal Golf og Tesla lade samtidig og Golf ha 16A  kan du samtidig lade Tesla på den andre fasen med 20A (4,6kW). Alene med 32A 7,2kW. (Splittet på 3 enfaskurser kan 2 biler lade med 16A og en med 20A samtidig, eller 2 med 10A (2,3kW) og en med 25A (5,7kW))

Med transf:
Setter du inn en transf til 400V, og Golfen trekker 16A på enefasen, kan du ikke få Tesla til kun å belaste de 2 andre fasene slik at da vil kun en bil kunne lade av gangen. Enten golf 3,6 kW eller Tesla 11kW.
Stilles Tesla ladingen ned til 400V 3x6A (4,1kW), så kan en golf (eller3) lade samtidig 230V 1x10A 2,3kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sjekk ut http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Skal kunne kobles i serie, og fordele belastningen mellom fleire bilar - slik at "ein får alt" - eller alle får litt...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

THE

Zapcharger smart vil nok være en lur løsning her, men det er en del usikkerhetsmomenter med Zapcharger smart. Pris er usikkert, og det er vel ikke satt noen dato for lansering av produktet. Jeg ser det er endret en del på hjemmesiden til Zaptec, og det kan virke som om lansering på av Zapcharger smart er "nært forestående". Hvis dere ikke har behov for ladeløsning med en gang, så hadde jeg tatt en telefon til Zaptec og forhørt meg om hva de kan tilby.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Griffel

Sitat fra: TB på tirsdag 19. januar 2016, klokken 23:41
Sjekk ut http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Skal kunne kobles i serie, og fordele belastningen mellom fleire bilar - slik at "ein får alt" - eller alle får litt...
Så lenge det er snakk om "i hovedsak vil det max stå 1 tesla og 1 stk VW og lade samtidig" er vel dette å "skyte spurv med kanon". En ny ladestasjon for Tesla 32A 1 fas 230V i tillegg til den 16A som er fra før. Enten finne ut at Tesla får all den strømm den trenger om den er satt til 20A (36kWh på en 8 timers dag) eller avtale om å stille ned fra 32A til 20A når begge lader samtidig. Med to kollegar som er samtidig på jobb når begge lader, er dette en løsning til 1/3 av prisen for et automatisk system.

Dersom de tenker på å utvide systemet på sikt til flere biler kan jo en Zaptec løsning vurderes men da er vel 12kW totalt i minste laget.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA