Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Omregistrering

Startet av tino1961, mandag 29. februar 2016, klokken 13:29

« forrige - neste »

tino1961

Hei,
Har en Leaf Tekna 2014. (EuroLeaf)

Har et stort problem med rekkevidde;

Til jobb 25 km, starter med 140km igjen og fult batteri (100%)
Kommer på jobb det er igjen 111km og gjennstående batteri 79%
Ser at det er typisk brukt 4,5kWt

Så skal jeg hjem, samme distanse, litt mer motbaker (får ikke gevist på nedover om morgenen med fullt batteri)
Bruker typisk ca 5,5kWt. (sier appen til Nissan)
MEN når jeg kommer hjem er det 25km igjen og 21% av batteriet. (bruker altså 58% av batteri på retur mot 21% på tur)

Lading med 10Amp tar ca. 7 timer. (stemmer vel bra for 10kwt)

Jeg mener noe må være feil, er det noen som har vært borti dette før?  >:( >:(
Venter på svar fra Nissan.
Ser for meg ut som om ca.12kWt er tomt batteri på en pakke som er på 24kWt som normalt leverer 21kwt?
2011 i-miev  -  selges
2014 Leaf Tekna
2015 Tesla S70D  - konebil

JBS

Er bil forvarmet når du starter hjemmefra ?
Varmen er en stor energisluger ved koldstart.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

leafnor

Simuler kjøreturen her: http://www.jurassictest.ch/GR/
og se hva du får for estimert forbruk.

Også temperaturen i batteriet på bilen har mye å si. Nedover til jobb har du lite forbruk av strøm fra batteriet, mens på hjemtur med større forbruk og med kaldt batteri går det med vesentlig mer energi pga den indre motstanden i batteriet.

Hvor mye er høydeforskellen mellom jobb og der du bor. Noen hundre meter?
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tino1961

Hei,

Takk for svar.
Høydeforskjell er ca. 100 meter.

Målingen som var vist til var med forvarmet bil.

Kjørte i dag med bil som var kald, ved -2grader, mye snø etc.
Varme i bil på 16 grader, setevarme og varme i ratt.
Batteritemp står på 3 strek, altså godt over blått.

Hadde brukt 25% ved ankomst jobb i dag.

Det rare er at når jeg kjører i-miev den samme distansen under tilsvarende forhold så er det mer igjen i det batteriet når jeg kommer hjem igjen. (på sommer 50%, på vinter ca. 35% - mot 20-25% på Leaf)

Og, Nissan viser at forbruket til er på ca. 5 kW og ca. 6 kW hjem igjen.

Målingen for en typisk dag er 10,4 kWh og 20,5 kWh/100. (I går var til jobb 4,1kW og 16kwh/100)

Stemmer det skal jeg ha ca. 50% når jeg kommer hjem. (og ikke 20-25% som jeg nå har)

2011 i-miev  -  selges
2014 Leaf Tekna
2015 Tesla S70D  - konebil

tino1961

#4
Takk også for link til Green Race.

Den sier forventet forbruk til jobb 16% og retur 21% (14 og 18 kwh/100)
Korrigert for varme og lys sier den 21% og 25%. (altså burde jeg ha ca. 50% igjen når jeg kom hjem)

Men måler viste i går 20% batteri og 25km distanse igjen etter 50km kjørt.
2011 i-miev  -  selges
2014 Leaf Tekna
2015 Tesla S70D  - konebil

begiljen

Dette høres rart ut ja. Jeg har 33km tur-retur jobb ca 100 meter høydeforskjell. I 15 minus bruker jeg ca 30% til jobb (formvarmet hjemme), og 40-50% hjem igjen (ikke ladet eller forvarmet på jobb). Dette er med en 2013 Euro-leaf med varmepumpe og 15% tapt batterikapasitet. Dvs jeg er stort sett hjemme igjen i denne kulda som er nå på østlandet med mellom 20 og 30% gjenværende strøm. Om sommeren kjører jeg samme strekning med 50% gjenværende strøm.

Kan anbefale å kjøpe en ODBC dongle og les ut verdiene. Her kan du lese ut tilgjengelig batterikapasitet ved start og stopp.

Angående 7 timer opplading på 10 amp, vil gi mellom 14-16 kwh (avhengig av effektap ved lading). Min bruker typisk 1 time pr 10%, så min bruker også 7 timer å lade til 100% dersom jeg begynner ladingen ved 30%.

Ut i fra ladetid vil jeg kanskje gjette på at prosentene er omtrentlig riktig, men forbruket veldig høyt.
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

nr1rayner

Har endel kjøring som høres temmelig likt ut som begiljen, ca 30km med ca 100-150 meter høydeforskjell. Bruker ca 30-40% til jobb i kulda og ca 40-50% hjem igjen.
Står sjelden på lading hjemme, men ofte på jobb.
Skal temp i batteri ha så mye å si burde jeg vel bruke mindre på tur hjem, selv med høydeforskjell, men stort sett med varmere batteri pga lading og noen ganger forvarming. Den forskjellen ser jeg ikke.

Men, det har "skjedd" noe med batteriet nå når det ble kaldere. Ser høyere verdier i Leafspy.
Jeg har ingen problemer med %-visning, som jeg stort sett forholder meg til (annet enn at det generelt synker litt for fort  :P ). Men så kjører jeg også min ned på 10-12% innimellom.
Er det lenge siden du hadde low battery og very low battery-warning?
Min teori er at det kan være så enkelt som at den er usikker på hva som er tomt hvis du aldri er under 20%..

Prøv å ta en ekstratur eller start med 80% hjemmefra. Er min teori riktig skal det ta ekstra lang tid før prosentene faller den siste biten..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 19. januar 2016, klokken 14:08

Men, det har "skjedd" noe med batteriet nå når det ble kaldere. Ser høyere verdier i Leafspy.

Erfart samme, og tror det kommer at det kjøres hardere på vinter, altså en får den effekt som rapporteres om ved hurtigladinger. Da går også verdier opp, for så å synke igjen om en slutter å hurtiglade. Vinterføret suger mer energi, og batteriet pushes mer. Er en tråd her på forumet om det med "hardkjøring" og økte LeafSpyverdier.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tino1961

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 19. januar 2016, klokken 14:08;)

Prøv å ta en ekstratur eller start med 80% hjemmefra. Er min teori riktig skal det ta ekstra lang tid før prosentene faller den siste biten..

Takk for den,
Skal ta og kjøre ned til 5% en dag og se.

Men det rare er at bilen fortsetter å rapportere forventet distanse 125-140km. Når det ser ut som om bilen dag etter dag bare klarer 50km + 25 km igjen. Hvorfor viser den ikke forventet kjørelengde 75km?
2011 i-miev  -  selges
2014 Leaf Tekna
2015 Tesla S70D  - konebil

tino1961

Sitat fra: begiljen på tirsdag 19. januar 2016, klokken 13:50


Ut i fra ladetid vil jeg kanskje gjette på at prosentene er omtrentlig riktig, men forbruket veldig høyt.

Grunnen til at jeg stusser over landingen er at app viser forventet lading 10:30 timer, nå er batteriet fullt fra 20% til 100% på 5:00 timer.
Begge deler for 16A - 3kW
2011 i-miev  -  selges
2014 Leaf Tekna
2015 Tesla S70D  - konebil

ohowl

Sitat fra: tino1961 på tirsdag 19. januar 2016, klokken 20:19
Sitat fra: begiljen på tirsdag 19. januar 2016, klokken 13:50


Ut i fra ladetid vil jeg kanskje gjette på at prosentene er omtrentlig riktig, men forbruket veldig høyt.

Grunnen til at jeg stusser over landingen er at app viser forventet lading 10:30 timer, nå er batteriet fullt fra 20% til 100% på 5:00 timer.
Begge deler for 16A - 3kW

Appen forutsetter vel 10A 220V for normallading.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

tino1961

På appen står det 3KW og 6KW.
Jeg forstår det slik at app tar utgangspunkt i 16A alternativt 32A? (om en har dobbelt lader)
2011 i-miev  -  selges
2014 Leaf Tekna
2015 Tesla S70D  - konebil

HansButenschon

Jeg har også Leaf 2014-modell, og har gjort meg følgende tommelfingerregel:
Rekkevidde ved normal variert kjøring er minst 1 km per % gjenstående batteri. Noe mer om sommeren, noe mindre om vinteren. Dess kaldere det er, dess mer suger motbakker. Dess fortere jeg kjører, dess mer suger motbakker. Jeg skulle 75 km til Gardermoen i dag morges, i minus 20. Etter 25 km i 70 km/t og noe stigning, hadde jeg brukt ca 30 %, og tenkte batteriet skulle holde hele veien. Da kom jeg inn på E6 og økte farten. Opp mot Skedsmovollen sank strømmen betydelig, og jeg forstod at jeg ikke ville nå helt frem, og la for sikkerhets skyld inn en ladestopp (7 minutter) ved Fortum v/McDonalds på Berger. Her fikk jeg på 20 %, og ankom parkeringshuset med 18 % resterende strøm. Nå i kveld kjørte jeg helt hjem på en lading, og hadde faktisk 18 % da jeg kom hjem. Samme fartsforhold, nesten like kaldt, men mer nedoverbakke på motorveien. Konklusjon: Motbakker på kalde dager tar mye strøm. Jeg gjetter at forverringen øker eksponensielt med temperaturfall, for min Gardermo-hverdag ser jeg minus 8 som et slags brekkpunkt. Det høres ut som din erfaring likner. Hva tror du?

nr1rayner

Ikke se på gjenstående ladetid! I hvert fall hvis det er satt opp til 100% lading. Det er kanskje det appen beregner etter..

Oppgitt gjenstående i bilen avhenger av hva man ladet sist med. Usikker på den i appen, den ser jeg sgs aldri på.
Jeg har EVI-kabel (10A og 16A), brukte jeg 10A sist oppgir den tid etter det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

mo73ro

Plukket opp en bra detalj om LBW fra leafnor i dette innlegget http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25807.msg439186.html#msg439186

Uansett gjenværende kapasitet på batteripakken vil LBW komme når det er 3,5 kWt igjen.

Min kommer ved 18%, det vil si bilen beregner  kapasiteten i mitt batteri til 3,5 / 0,18 = 19,44 kWt. Virker litt lavt på bil med 15000 kilometer kjørt og knaot et år gammel. Men det er tross alt -20 om dagen...

Uansett, merk deg gjenstående prosent når LBW kommer.

Opplever forøvrig det samme, overraskende større forbruk på retur enn på tur. Men det er også noen mer oppover på retur.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA