Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buss i bussfil og vikeplikt

Startet av aasen90, mandag 29. februar 2016, klokken 08:03

« forrige - neste »

larsk

Jeg fatter OVERHODET ikke hvorfor MB valgte å levere sin B uten hurtiglader.
Med hurtiglader hadde jeg hatt en allerede. Faktisk muligens og svært sannsynlig TO....

Det irriterer meg noe voldsomt faktisk  :o :o

2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

elbil-1

#16
Velg hvilken av de små
Elbilene du liker best. Leaf, soul, renault vil alle klare turen fint på sommerstid - om vinteren er det masse hurtiglademuligheter

I oslo kan du stikke innom 4-5 stk langs ringveien fra ryen til ullevål (1-2 min avstikker)

Du kan lade på kolbotn og 3 stk ladere ved e18/ski
(Fortum)

Beregn ca 20 min hver vei for en hurtiglading fra 30-80% for du lader opp varmt batteri og det går nesten like fort som om sommeren. (I allefall med soul)

Det beste hadde vært å leie fast plass med ladekontakt hos arbeidsgiver/i nærheten. Kanskje du får parkere i gårdsplassen til en nabo til jobben og betale for å stå der?

Trekkoppbil

Om ca ett år kommer vel el-biler som passer til denne bruk, hvis batteriene blir i størrelsesorden 50-60kWt.

Antakelig kan det fungere med en 30kWt Leaf også, som helst har bensinvarmer,  men det kan bli en dyr affære å investere i det nå, om det kommer bil om ett år med dobbelt så stor kapasitet. Enkelte andre Leafer kan også klare 12-13 mil om batteriet er bra, og man kjører økonomisk og uten varmeappratet, og man legger opp kjørestil til å takle små marginer. Jeg kjørte 12 mil med en 2013 Leaf tidligere i vinter med varme på og familie i kupeen, men da var batteriet tomt da vi kom fram. Mange brukte Leafer ville ikke klart en sånn tur, avhengig av batterikapasitet.

Å lease kan være et alternativ, hvis man trur verdifallet på nye biler blir for stort. Men kjører du 40 000km/år, kan leasing bli ukurant.

I sprengkulde er forbruket høyt, spesiellt til varmeapparatet, for den som ikke kler seg i ull. Batteriet fungerer svært bra i kulda, så lenge du ikke parkerer utendørs. Å parkere i kulda kan til nød fungere, om du lader batteriet fullt, før det blir kallt, og du ikke er avhengig av å regnere når du skal ut å kjøre, og at du kjører batteriet varmt igjen, før du skal lade. Dessuten må man passe på at bilen ikke står så lenge i kulda att batterivarmeren tapper ut batteriet.
Hvor mange ganger i året skal du ut i sprengkulde?
I regnvær om sommeren blir det også høyt forbruk.

Det greieste kan være å prøve en bil noen uker. Du finner biler på nabobil og gomore.
Det er en kunst å kjøre el-bil med små marginer og det er mest for spesiellt interresserte. Men har du et par undersjøiske passeringer og Fjellinjen hver dag, så har du vel ikke så mye annet valg heller.

THE

Det er vel nevnt tidligere, men hva med en brukt Tesla S60? Med et ChaDeMo adapter er den jo godt egnet for langturer også, selv uten Supercharger tilgang. Brukte S85 starter på ca 500000,-, så en S60 bør jo være rimeligere, men det ser ikke ut som det er mange av dem til salgs.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electrix

Med de kjørelengder du har vil jeg si spørsmålet er hvilken av elbilene du bør velge, ikke om du bør velge elbil.

Av de bilene som er tilgjengelig i dag så kan en ny eller brukt Tesla kjøre tur-retur uten problemer.

Hvis dette ikke er aktuelt så kan en ny Leaf 30kWh klare dette de aller fleste dagene, men må ha påfyll noen dager, enten via 10 min hurtiglading eller saktelading på/ved jobb.

Et tredje alternativ er å kjøpe en rimelig brukt Leaf, de fleste av disse vil klare en vei uten problemer i all slags vær, men du er da avhengig av lading, saktelading på jobb eller hurtiglading under veis. På kalde dager bør du da beregne å ta hurtigladingen nærmest mulig jobb før du parkerer slik at du hurtiglader med varmes mulig batteri. Skal du starte hjemturen med hurtiglading på kaldt batteri går det tregere. Men husk at for pengene du sparer med en brukt eldre Leaf kan du betale for både ditt eget ladepunkt og strøm til det.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Egil Fonn

Sitat fra: larsk på torsdag 21. januar 2016, klokken 11:37
Jeg fatter OVERHODET ikke hvorfor MB valgte å levere sin B uten hurtiglader.
Med hurtiglader hadde jeg hatt en allerede. Faktisk muligens og svært sannsynlig TO....

Det irriterer meg noe voldsomt faktisk  :o :o

Tenkte det samme selv, men likte bilen så godt at jeg valgte den allikevel. Bruker bilen i næringsvirksomhet og kan uansett ikke kaste vekk tid på ladekø og hurtiglading underveis. Kostnad for hurtiglading er svært høy pga tapt tid. De få gangene  det er for liten rekkevidde blir det fosilbrenner.
11kw ombord lader har jeg stor nytte av. Supert med hurtig hjemme/jobb lading. Bilen har vannbåren varming og kjøling av batteripakken og leverer full effekt og regenerering i kulde.
En fordel og forvarme med 11kw lader tilkoblet om en skal unngå høyt forbruk de første km til oppvarming av batteri og kupe.
Rekkevidde -14-17grader med 19 kupe temp er ca135km med rang+.  (forvarmet med 11kw lader)
På småkjøring i kulde bruker bilen mye strøm om den ikke forvarmes med lader tilkoblet. Savner da muligheten for å deaktivere batterivarming. Bortkastet energi med 6kw effekt til batterivarming i 10km for så å la bilen stå i timer og batteriet kjøles ned igjen..
For komfortabel langkjøring kan jeg trygt anbefale bilen til trådstarter om lading på jobb kan fikses de kaldeste dagene.
Med optimal lade og klimakontroll på batteri og med garanti som MB leverer tenker jeg at dette er trygt bilkjøp :-)
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

aasen90

Takk for mange gode innspill.

Jeg tror enden på visa blir at jeg venter til 2017. Årsaken til dette er at jeg skal investeri i enebolig m/hybel og leie ut hele driten, og er ikke bankene fornøyde om man har flere biler.

Jeg skal oppi det hele være med å starte opp et AS ved sidna jobben, og skal derfor sette av 100.000 til det å.

Ettersom at det er mye motorvei pendleveien min består av, så tror jeg at jeg kommer til å gå for en Tesla S 70D. De Regner med at de vil ha sunket til et mer akseptabelt prisnivå når de lanserer SUV-versjonen.

Vurderer i mellomtiden å kjøpe en 10.000kr bil, som jeg kan mate på med km. Hvertfall til sommeren, da man ikke fryser ihjel om bilen streiker.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA