Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Buss i bussfil og vikeplikt

Startet av aasen90, mandag 29. februar 2016, klokken 08:03

« forrige - neste »

aasen90

Jeg vurderer å kjøpe meg elbil, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Jeg pendler ca 130km hver dag (ca 40.000 per år), og kan i utgangspunktet ikke lade på jobben. Jobber jeg kveldstid kan det hende at jeg kan knabbe til meg en ladeplass.

Mine krav til bil:
- Minst 4 seter
- Fungerer når det er kalt
- Lave service og vedlikeholdskostnader
- Lang rekkevidde
- Ikke koste like mye som en Tesla  :P

Hva anbefaler dere, og hvorfor?

På forhånd takk for all eksperthjelp!

Mazzbot

Chevrolet/ opel bolt ? Nissan leaf 30kwh ? Bare å prøvekjøre .

Mb b class ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

aasen90

Har idag en diesel-SUV som jeg fremdeles skal beholde da jeg bor på gård, men som alle andre på fossilt brennstoff, så sliter jeg med rekkevidde-angst. Nå har vi også hatt en periode med ca 20 minus, og da må jo elbilene omtrent dø?

hallaeru@online.no

Kjører Mercedes B electric selv med "Range extender", og lander på 200 km med litt forsiktig kjøring. Men rekkevidden faller til 2/3 ved 0-5 grader og 50% ved -10-15. (Bortsett fra rekkevidden fungerer bilen bra når det er kaldt. Starter med en gang, blir fort varm.) Lading på vanlig kontakt tar 11 timer. Skal du være sikker, må du ha over dobbel rekkevidde på sommerstid. Om du ikke har råd til Tesla, ville jeg ha ventet til 2017 - det er varslet flere modeller i kompaktsegmentet med 300-500 km rekkevidde da.

aasen90

Jeg skal kjøre fra Skiptvet til Ullevål (Oslo).
På McDonalds ved Ås/Vinterbro er det en hurtiglader-stasjon, men på kalde dager ser jeg det står en lang kø med elbiler der.

Planlegger egentlig å kjøpe el-bil nå,siden samboerens bil nå streika. Får vi liv igjen i den, så kanskje jeg venter til 2017. Jeg vet isåfall at jeg kan ha el-bil idag uten at jeg får noen spesielt merkbare økte kostnader per år, da diesel-suven min bruker ca 1L/mil, og service koster også en del.

evole

Inneværende år kommer oppdatert BMW i3 med betydelig lenger rekkevidde - nok til å dekke behovet ditt. Dette har BMW bekreftet. Det er også sannsynlig at Hyundai starter leveranse av Ioniq (ukjent rekkevidde), samt at ny e-Golf med lengre rekkevidde blir å se på norske veier mot slutten av året.

Per i dag vil jeg si Nissan Leaf (30 kWh) er eneste alternativet. Kanskje med unntak av Kia Soul dersom du begrenser hastigheten. En kollega av meg pendler ca. 130 km og testet disse to bilene opp mot hverandre, dvs. Leaf fikk han kun prøve med 24 kWh-batteri. Konklusjonen var at Leaf med 30 kWh-batteri kom til å gå noe lenger, mens Soul akkurat ikke klarte distansen under litt ugunstige forhold.

Egil Fonn

Kjøring 65km til jobb, parkering i 7-8 timer med nedkjøling av bil/batteri og 65km hjem igjen under alle forhold med sørpe, kulde, kø, trafikkstans... Vil påstå at kun Tesla har kapasitet nok til dette av dagens biler.
Jeg ville prøvd å leid meg en stikkkontakt. eventuelt tatt kostnad med og få montert opp hos arb.giver eller andre i nærhet. Da kan du velge den elbilen du liker.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Panduck

Sitat fra: aasen90 på mandag 18. januar 2016, klokken 20:23
Jeg pendler ca 130km hver dag (ca 40.000 per år), og kan i utgangspunktet ikke lade på jobben. Jobber jeg kveldstid kan det hende at jeg kan knabbe til meg en ladeplass.

Som alltid ville jeg slengt på "hurtiglading" på lista over krav. Da forsvinner desverre MB fra lista. 30kWh LEAF er vel den som best møter det kravet du har nå, og som noen poengterer, i3 kommer med enda bedre rekkevidde snart. Jeg ville prøvekjørt LEAF og i3, eventuelt vente på annen bil med tilsvarende / lengre rekkevidde.

Egil Fonn

Dersom lading på jobb eller hurtiglading underveis ikke er mulig kan en diesel/parafin varmer være en løsning på de kaldeste dagene. Monteres dette på en elbil med vannbårent klima anlegg  for kupe og batteri burde det bli nesten sommer rekkevidde.
Med 40K kilometer bak rattet i året ville jeg lagt stor vekt på komfort og kjøreegenskaper ved valg av bil.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

tutti

#9
Jeg ville ikke ha brydd meg noe særlig om hurtiglading når det er virkelig kaldt. Her i Oslo så er nå flere hurtigladere slått ut med diverse feil. De som fungerer har opptil flere timers ventetid og selve ladetiden er mellom 1 og 2 timer. Det er dyrere å hurtiglade nå enn å kjøre diesel.

Om vinteren er det faktisk lurt å ha 3-fase lader innebygget da tilbudet er mange steder bedre og ofte helt gratis (istedenfor å bruke opptil 200 kr på en hurtiglading).

PokerFjes

Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 19. januar 2016, klokken 06:44
Kjøring 65km til jobb, parkering i 7-8 timer med nedkjøling av bil/batteri og 65km hjem igjen under alle forhold med sørpe, kulde, kø, trafikkstans... Vil påstå at kun Tesla har kapasitet nok til dette av dagens biler.
Jeg ville prøvd å leid meg en stikkkontakt. eventuelt tatt kostnad med og få montert opp hos arb.giver eller andre i nærhet. Da kan du velge den elbilen du liker.
Dette støttes. Selv med lademulighet på jobb kan 65 kilometer med noen av worst-case scenariene over bli en kald affære. Hurtiglading i kaldt vær kan også være ugreit, men klaffer det slik at du kan kjøre batteriet varmt og så starte hurtiglading så kan det fungere. Hurtiglading av kaldt batteri er ikke lenger hurtig.

Jeg vil anbefale deg å vurdere parkeringsvarmer a'la eberspächer/webasto. Oppvarming tar helt ekstreme mengder strøm - og med mindre du er villig til å pendle til jobb i dunjakke og polvotter så må du enten kjøre tesla eller gjøre noe med forbruket.
Skal jeg beholde e-Golfen min kommer jeg til å montere eberspächer selv. Jeg kjørte i eco+ hjem fra jobb idag, dvs. null varme med unntak av setevarmeren som gikk for fullt. Det var 17 blå ved start, 14 ved ankomst hjemme. Resultatet ser du i vedlegget.. 14.2kWh/100km, det er som en kjølig sommerdag. På turen hjem igår brukte jeg 23kWh/100km.
Hvis du hadde hatt 5-6A lademulighet mens du er på jobb hadde også mye vært løst.

Jeg vet ikke om Soul fungerer med parkeringsvarmer, men flere Leaf har hatt dette, så Leaf 30kWh burde være et sikkert kort. Hvis ikke du har fast lademulighet på jobb ville jeg nok vurdert en av disse to.
Har du lademulighet på jobb og installerer parkeringsvarmer, kan du velge fritt blant de nyere elbilene - men jeg ville valgt en bil med batterivarmer (dvs ligg unna e-Golf - sorry to say).

Elbilmek leverer webasto og eberspächer, og mener de har montert eber i e-Golf for ca 16.000kr.
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

AppleKnocker

Sitat fra: aasen90 på mandag 18. januar 2016, klokken 20:23
Jeg vurderer å kjøpe meg elbil, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Jeg pendler ca 130km hver dag (ca 40.000 per år), og kan i utgangspunktet ikke lade på jobben. Jobber jeg kveldstid kan det hende at jeg kan knabbe til meg en ladeplass.

Mine krav til bil:
- Minst 4 seter
- Fungerer når det er kalt
- Lave service og vedlikeholdskostnader
- Lang rekkevidde
- Ikke koste like mye som en Tesla  :P

Hva anbefaler dere, og hvorfor?

På forhånd takk for all eksperthjelp!

La oss slå fast en ting med en gang; med 40 000 km/år vil elbil være en pengemaskin.

Hvis du utelukker Tesla Model S, står du etter mitt syn igjen med Leaf 30kw. Noen vil slenge Soul i potten også, men vær oppmerksom på at den har aerodynamikk som en låve. Det straffer seg på motorvei hvis du kjører på den type veier. HVIS du har 130 km reisevei på småveier (stakkars deg  :o), så vil nok en Soul også være aktuell.

På ett eller annet tidspunkt vil alle elbiler kreve kompromisser i form av redusert fart og eller redusert varme i kupeen. På din strekning er Tesla den eneste hvor du alltid kan kjøre som i en fossilbil. På dager med under 15 minus må du nok bruke noen triks med Leaf 30 kw også, uten at det blir dramatisk.

Ikke gjør deg avhengig av hurtiglading på kalde dager - det er kø, hurtigladingen er ikke så hurtig lenger når det er kaldt og laderne går ned for telling. Kjør heller den fossil bilen din de 10 kaldeste dagene i året.

Jeg tipper at verditapet på den bilen du evnt kjøper oppveies av besparelsen ved å kjøre på strøm til 1/5 av dieselprisen. Så om du oppgraderer til en elbil med lenger rekkevidde om 2-3 år, vil du nok komme gunstig ut av det uansett.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Panduck

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:46
Ikke gjør deg avhengig av hurtiglading på kalde dager - det er kø, hurtigladingen er ikke så hurtig lenger når det er kaldt og laderne går ned for telling. Kjør heller den fossil bilen din de 10 kaldeste dagene i året.

Det er et godt poeng, men jeg vil alikevel stå for at man bør velge en bil med mulighet for hurtiglading, selv om det ikke er noe man skal planlegge å bruke til "normalpendling", spesielt på kalde dager. Grunnen er rett og slett at elbilen vil kunne benyttes på litt lengre helgeturer, og bensinbilen kan stå ubrukt enda mer. Elbiler med hurtiglading vil sannsynligvis holde seg bedre i pris også.

tutti

#13
Det er flere måter å regne på kjørekostnader. Man kan f.eks. bruke gjennonsnittlig km kost.

Dersom den er ca. 4 kr km (for en ny liten fossilbil) så tilsvarer 40 000 km i året ca. 160 000 i samlede bilutgifter, eller ca. 13 000 pr. måned.

Å velge Tesla blir allikevel dødt løp da kapitalkostnadene er mye høyere enn andre elbiler og slitasjedeler som gigadekkene, bremsene etc. koster vannvittige summer. I tillegg sliter mange med garantifeil.

I ditt tilfelle kan det like gjerne lønne seg å kjøpe en pent brukt elbiler som pendlebil og heller ha en nyere fossilbil som familiebil/reservebil hvis denne brukes lite. Du vil uansett valg bruke vannvittige summer i året på å kjøre bil.

AppleKnocker

Sitat fra: Panduck på torsdag 21. januar 2016, klokken 07:28
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 21. januar 2016, klokken 00:46
Ikke gjør deg avhengig av hurtiglading på kalde dager - det er kø, hurtigladingen er ikke så hurtig lenger når det er kaldt og laderne går ned for telling. Kjør heller den fossil bilen din de 10 kaldeste dagene i året.

Det er et godt poeng, men jeg vil alikevel stå for at man bør velge en bil med mulighet for hurtiglading, selv om det ikke er noe man skal planlegge å bruke til "normalpendling", spesielt på kalde dager. Grunnen er rett og slett at elbilen vil kunne benyttes på litt lengre helgeturer, og bensinbilen kan stå ubrukt enda mer. Elbiler med hurtiglading vil sannsynligvis holde seg bedre i pris også.

Støttes! Hurtiglading er nesten et must.
Man må bare være klar over at når man trenger det som mest på de kaldeste dagene, så fungerer det dårligst.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA