Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Facelift 2016

Startet av grime, mandag 29. februar 2016, klokken 07:50

« forrige - neste »

grime

Sist lørdag skulle vi til Ausvatn ved Storsjøen i Nord-Odal, 9,7 mil fra der vi bor i Oslo. Det var en smule kjølig, ca 14,5 i minus i Oslo, ca 16 på Kløfta og minus 20 på Austvatn. Vi fant ut at vi skulle toppe opp på Kløfta for å være sikre på å komme frem - og nesten tilbake til Kløfta igjen. Det var en venstre ladestasjonen som ble brukt, det er en 50 kW lader (tror jeg) og det er mulig at det var feil på den.

Men det tok fire forsøk før den begynte å lade og da ladet den til slutt vel 5 kW på 33 min og vi ga opp/frøs. Vi kjørte så eGolfen dit vi skulle på ECO og satte den til lading på en 16 A kurs. Vi hadde 14 km igjen da vi kom frem.

Etter fem timer var den kommet opp i 55 km og dermed ble det overnatning på oss (vi var heldigvis hos gode venner). Lørdag formiddag la vi nesen hjemover igjen og hadde antagelig hatt strøm nok til å komme helt hjem, men ladet 6 kW hos Møller ved Olavsgård. Det tok ca 7 min. Samme ABB laderen som på Kløfta, men et par grader mildere. Jeg beregnet etterpå at vi nok ville ha kommet helt hjem, men med 6 km "til overs" - too close for comfort!

Er det andre som har erfaring fra laderne på Kløfta?
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Panduck

Sitat fra: grime på mandag 18. januar 2016, klokken 20:22
Er det andre som har erfaring fra laderne på Kløfta?

Laderene på Kløfta er vel splitter nye etter at de byttet ut de gamle som kontinuelig gikk i stykker, har ikke fått prøvd etter at det kom nye. Hastighetsmessig var de gamle laderene "helt normale", så det skal ikke være noe mangel på strøm der, iallefall :P

Dexter

Prøvde samme idag. Egolf. Fikk vel inn 1kw på 10 min.

Panduck

Sitat fra: Dexter på mandag 18. januar 2016, klokken 20:40
Prøvde samme idag. Egolf. Fikk vel inn 1kw på 10 min.

Er det to stykk ABB ladere der, eller ABB og noe annet? Er det laderen som også har ACplugg som er treg, eller den med kun DC?

Dexter

Den til venstre når man ser på bygget combo og chademo.

så ut som 2 like ladere. Skal prøve den andre imorgen hvis den har combo. Så ikke etter idag.

Panduck

Sitat fra: Dexter på mandag 18. januar 2016, klokken 20:45
Den til venstre når man ser på bygget combo og chademo.

så ut som 2 like ladere. Skal prøve den andre imorgen hvis den har combo. Så ikke etter idag.

I følge map.chargedrive.com er det 2xchademo og 2xcombo og 1xAC. Vet ikke om det er AC på en lader i tillegg til 2xDC, eller om de har satt opp en separat AC. Tror nok det siste, ettersom det virker som om de har gått fra 43kW til 22kW AC.

Dexter

Hmm. La bare merke til 2 like abb ladere.

oppdaterer imorgen.

grime

Begge har Chademo og Combo. Chademo-laderen på høyre side virket tydeligvis utmerket. Det kom en Kia og brukte den mens vi holdt på og han dro innen vi var ferdige. Jeg vet ikke om Comboladeren på høyre side var som den vi brukte eller om den den lader skikkelig. Det var uansett et par verdener av forskjell mellom laderen til Møller og den vi brukte på Kløfta.

Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

RaBalder

Sitat fra: grime på mandag 18. januar 2016, klokken 20:22
:
Men det tok fire forsøk før den begynte å lade og da ladet den til slutt vel 5 kW på 33 min og vi ga opp/frøs. ...
:
Sånn bare for ordens skyld, hvilken lade-kabel brukte dere?

Type2/CCS/Chademo ???      ( Klarer ikke å se at det er beskrevet  ::) )

Rav4_EV

Det er bare en ladeløsning som gir 5 kW på 33 minutter.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Tbeinet

Her om dagen ladet jeg på Møller bil. Og det gikk kjempetregt. Bak meg i køen var det en som hadde kjørt fra Mc Donalds på Gardermoen fordi det gikk for tregt der, han trodde den var ødelagt.

Men jeg tror det bare var kulda. 2 timer estimerte den at jeg skulle bruke for å fylle opp batteriet. Tror det har med batteriet i bilen som er kaldt.

Kvikken

#11
Jeg bruker aldri "guessometer" for å beregne hvor mye jeg har igjen å kjøre, jeg har lært meg til å bruke restprosent på batteriet og vurdere forholdene selv. Ved å alltid forholde meg til gjenværende prosent på batteriet har jeg også lært meg hvor mange prosentpoeng av batterikapasiteten jeg trenger for en del strekninger under forskjellige forhold. (ikke bare km og temperatur spiller inn men også elevasjon, føreforhold, nedbør/vind etc.) Det blir etterhvert automatisk å "loggføre" i minnet hvordan forholdene var, hvor langt du kjørte på hvilken strekning og hvor mange prosent man benyttet.

Bare tips til at slike gjetninger fra bilen om gjenværende kjørerekkevidde kan være meget risikabelt og direkte feilinformere deg ift. at du ikke kommer frem til neste lader mens du egentlig ville kunne gjøre det. Eller ennå verre at "gjettometeret" sier lenge at du har mer enn nok rekkevidde til å nå neste lader men så platselig faller brått og sier at du ikke har sjangs i havet til å nå frem.

EDIT:
At å forholde seg til batteriprosent er mer nøyaktig har jeg testet et par år og aldri gått under 3-4% når jeg har kommet hjem som da har stemt ift. beregningene jeg selv har gjort. Ved bruk av "gjettometere" har jeg blitt stående et par ganger.

Jeg har også vært veldig i tvil når jeg ikke er erfaren på strekningen, men analysert avstanden, forholdene osv. og hva dette trenger av prosentpoeng batteri, kommet frem til at det skal gå og jeg har kommet frem selv om rekkeviddeangsten forsøkte å fortelle meg noe annet.


Veldig OT men greit å kunne være klar over som elbilsjåfør.

elbil-1

Ladet der i går kveld og det er to ladere der. Husker ikke merke.

Venstre lader har ccs og chademo. Høyre lader har ccs, chademo og et 22kw type 2 "hull" så du må ha egen kabel.

I går brukte jeg høyre lader med chademo- den var gratis. Lading startet uten bruk av brikke.

Helt normal ladehastighet.

grime

Ok, hint tatt, jeg skal bruke den høyre ladestasjonen i fremtiden...
Tesla S75D AP1 2016 - S100D AP2,5 FSD 2018 - Cybertruck 4x4 FSD & Model Y DM FSD med krok i bestilling.

Tbeinet

Er du sikker på at begge har CCS? Jeg er ganske sikker på at det kun var en av de som hadde det tidligere.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA