Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trådløs lading av Tesla

Startet av Fborg, mandag 29. februar 2016, klokken 00:40

« forrige - neste »

Fborg

Var på fredag og signerte leasingavtale på en "brukt"importert E-NV200 Evalia, som ikke engang har gått 1500km. Satt lenge og vurderte om vi skulle gå til anskaffelse av en Leaf, men da fruen er svanger og barn nummer 2 kommer i sommer, fant vi ut at plass er mer verdt for oss enn de ekstra kilometerne.

Til jobb har jeg 37 kilometer per vei, og tilgang til gratis lading på jobben. Bilen har også 6,6kw lader, og med sikringsskapet vegg i vegg med garasjen, og en allerede montert blå industrikontakt av et slag, så blir det heller ikke så dyrt å fikse en 32amp heller.

Vi fikk 20 000km i året i leasingavtalen, og er veldig fornøyd med den totale månedsprisen. Vi sparer veldig masse penger på å gå over til elbil.

På torsdag skal vi hente bilen, og gleder oss veldig!
Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

Fborg

Da er bilen snart klar for henting, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Jeg har trålet forumet her siden begynnelsen av desember, i forberedelse på at jeg skulle gå til anskaffelse av en elbil.

Evalian kommer med 6,6kw lader, men hvordan utnytter jeg denne? Hjemme må jeg vil gå til anskaffelse av en fastmontert hjemmelader? Per i dag har jeg et blått uttak i garasjen, som ser slik ut:



Denne er vel på 16 amp i følge sikringsskapet mitt, og den må vel kunne bidra mer enn en vanlig schuko? Dessuten leveres bilen med den vanlige ladekabelen, så hva trenger jeg for å:

- Utnytte den blå kontakten min
- Kunne utnytte 6,6kw laderen utenfor hjemmet? Når jeg er ute på for eksempel Sverige tur etc.

Og, det høres muligens dumt ut, men jeg har jo som nevnt tilgang på schuko lading på jobben, som er vel og bra. Kan jeg, si en halvtime før jeg er ferdig på jobb om morgenen (nattevakt), sette i gang varmen i bilen, uten å trekke strøm direkte fra bilens batteri (slik at jeg fortsatt har 100 % fulladet når jeg kjører, men en kupétemperatur på rundt 19-20 grader). Dette vil vel gi meg lengre rekkevidde? Hjemme er ikke dette noe problem, da bilen vil stå i oppvarmet garasje.

Noen som har mulighet til å hjelpe en fersking på vei? :)
Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

leafnor

Hei.
Om du skal benytte deg av 6,6 kW lader utenfor hjemmet må du anksaffe type2-Type1 32A ladekabel. Kanskje følger den med bilen?
Oversikt på steder som selger er her: http://www.elbil.no/nyheter/ladestasjoner/3467-her-kan-du-kjope-ny-ladekabel
og eksempel på kabel jeg mener her: http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/type-2-til-type-1/oem-mode-3-type-1-32a-1f-3-meter

For å få brukt 6,6 kW hjemme så kan du koble en lader til din 25A kurs og stille den på 24A så du får brukt maks av kursen.
http://elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Lader_mest_hjemme_med_32A


Leaf 2012/Aug 160.000 km

Fborg

Notert, var ikke så gale pris på de kablene, så det kan være lurt å ha en slik liggende til de gangene man trenger å trekke litt ekstra når vi er ute å kjører.

Hjemmelader er planlagt, har allerede snakket med elektriker som skal trekke opp en ny kurs for meg. Ser ut som jeg får et eget sikringsskap i garasjen, med kurs til hjemmelader og øvrige støplser. For øyeblikket har jeg fire støplser (2 stk med 2 uttak) i garasjen, noe som er alt for lite. To går til garasjeportåpneren, et går til internettforsterker og et går nå til lading av bil. Ender vel opp på rundt 10 000 - 12 000 kroner tenker jeg.

Viser seg at det blå uttaket jeg har, ikke er veldig anvendelig for tiden uansett, så det er bare å få fjernet.

Takk for svar :)
Minnesund

Nissan E-NV200 Evalia 2014 - 6,6kw

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA