Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 4G

Startet av Halvor, søndag 28. februar 2016, klokken 19:50

« forrige - neste »

Halvor

Jeg vurderer å få installert en Schneider 32A Wallbox. http://www.schneider-electric.com/en/product-range/62395-evlink-wallbox

Jeg har i dag kun bil med 3,3 KW lader (16A.)

Vil denne 32A veggboksen være kompatibel med en bil med 16A lader?
(Nissan Leaf første modell + Outlander hybrid)

pudderjagar

Ja, denne vil fungere på ein Leaf med 16A lader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!


Trekkoppbil

J1772-kontaktene har vel lik fysisk utforming for alle biler som har j1772.

Forskjellene er at bilene gir ulike motstandsverdier som signaliserer til evse hvor mange ampere de er dimensjonert for.
EVSE gir pilotsignal til bilen om hvor mange Ampere den får lov å suge.

Jeg trur det pleier å fungere bra med EVSEer som har egen kabel som du bare plugger i bilen.
Det kan være verre med kontakter, som typisk type2-kontakter, hvor du har en skjøteledning mellom kjøretøy og evse. Da bryter man mye av logikken bak systemet, og det kan bli kompalitetsproblemer i ulike situasjoner.

tutti

På noen 32A bokser må du også ha en mode3 kabel selv om du kun bruker 16A.

Rav4_EV

SitatForskjellene er at bilene gir ulike motstandsverdier som signaliserer til evse hvor mange ampere de er dimensjonert for.

Nei. Det er ingen biler som signaliserer hvor mange ampere de er dimensjonert for. Denne logikken ligger i ladekabelen dersom den av "løs" type.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Halvor

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 21. januar 2016, klokken 08:59
SitatForskjellene er at bilene gir ulike motstandsverdier som signaliserer til evse hvor mange ampere de er dimensjonert for.

Nei. Det er ingen biler som signaliserer hvor mange ampere de er dimensjonert for. Denne logikken ligger i ladekabelen dersom den av "løs" type.

Når du sier "løs" type så antar jeg at du refererer til en den type kabel som pleier å følge med bilen eller for eksempel en type "charge amps" kabel med Schuko støpsel?

Det jeg har tenkt på er en ladestasjon av typen over, men uten fastmontert kabel. Jeg tenker så å bruke en mode 3 kabel som er dimensjonert for opptil 32A. Verken Leafen eller Outlanderen min støtter 32A lading, men jeg tenker langsiktig. Det er vel ikke noe elektronikk i disse kablene som begrenser ladestrøm?
Det er vel slik at ladestasjonen kommuniserer med bilen gjennom en signalkabel som er innebygget i ladekabelen?

Rav4_EV

Når jeg skriver "løs" kabel mener jeg en "type 1 til type 2" eller "type 2 til type 2".
Disse er 'kodet' slik at ladepunkt uten fastmontert kabel kan kjenne igjen disse.
Når et 32A ladepunkt leverer strøm til en 32A bil vil strømtilbudet begrenses til for eksempel 20A når du bruker en 20A kabel og tilby full ladestrøm dersom kabelen er kodet for 32 A. 

Om du går for 32A ladepunkt og 32A ladekabel vil selvsagt dine biler du har i dag lade helt fint.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

zyp

Løse mode 3-kabler har en motstand mellom PP og PE i ladestasjon-enden som forteller ladestasjonen hvor høy strøm kabelen er dimensjonert for.

En del 32A ladestasjoner har ikke mulighet til å beskytte svakere kabler mot overbelastning, og vil derfor nekte å levere strøm via en kabel som ikke er dimensjonert for 32A.

Halvor


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA