Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eidfjord - Geilo vinterstid?

Startet av LaJa, søndag 28. februar 2016, klokken 17:26

« forrige - neste »

Bjoris

#30
Da står bilen på tunet:) Ikke helt fornøyd med klargjøringen, greit at sort bil er vanskelig å få ripefri, men jeg syns det var i overkant mange små riper, ett par litt lengre i panseret, men de er helt i overflaten så går bort med detailing, men hadde nesten trodd de var i stand til å klargjøre bilene såpass at dette ble borte. Dette er jo når en ser den i sterkt lys, dønn strøken ellers, selvsagt ifht bulker/hakk, ja, jeg er veldig nøye. Kikket på andre og det var omtrent likt.

Vel, bilen står ellers til forventningene og rekkevidden imponerte sålangt.

Nå kom bilen rett ut fra varmt salgslokale, men første 47,5 km brukte den 27% som tilsvarer 174 km på 100%. Da kjørte jeg full varme og ikke noe eco mode og litt testing av guffen samt ett stopp og noe småkjøring i Bergen før jeg stoppet på Halhjem med 47,5 km kjørt. Den stod på 8 km når jeg fikk den i Åsane derfor 55 km på bildet. Litt minus i høydemeter også så ikke noe god indikasjon, men 9 streker igjen etter 48 km og guessometeret viser 150 km er jo kult på en Leaf, startet på 205 så veldig nøyaktig faktisk (den andre streken for etter ca 40 km!) så jeg kjørte en god stund på den 3. streken selv etter å hatt bilen på med varme i minus 4 i ca 60 min på kaien/ferjeoverfarten.

Før jul var jeg til Åsane med US Leafen, da mener jeg det var 5 streker igjen når jeg kom til Halhjem, da kjørte jeg direkte og det var mye varmer også:) Kom hjem etter mye mer forsiktig kjøring rett før LBW kom på den gangen, selvsagt var bilen da av på fergen/kaien i motsetning til denne gangen:) Ganske digg å sitte i elbil på fergen med full varme, det går liksom ikke på en dieselbil ;D

Dette blir nesten som med Tesla, du trenger nesten ikke tenke på rekkevidden i det daglige, bare å kjøre og lade når det passer. Bålet på hjemover i 100 km/t og 25 grader på klimaet, likevel 50% når jeg parkerte og da hadde jeg varmen på i bilen i litt over 1 time på kaien og på fergen, det tok 12 km på guessometeret. Kom på land på andre siden med 138 km. 70 km kjørt og 50% igjen er mer en godkjent når en sløser så til de grader med strømmen ifht hva en normal gjør med Leaf under slike forhold.

Nå går vi fra 1. generasjon og jeg må si det er stor forskjell i opplevd kvalitet. Spesielt satte jeg pris på at det er mye mindre støy fra hjuloppheng på isholka, US Leafen gir tydelig beskjed om at dette ikke er noe gøy og det knirker godt over fartshumper i den, denne er nesten helt stille og selvagt ikke noe knirk. (ja, vet en kan få det utbedret knirk på gml Leafen, men klapringen fra hjulopphenget har den hatt siden ny for oss, da 5000 km).

Syns setene var veldig mye bedre, men litt for høyt i laveste posisjon for min smak, for fruen blir det nok knall siden hun er halvparten av meg, sånn ca. Ser flotte ut og skinn hever inntrykket av ett ellers utdatert materialvalg innvendig. Tenker at det bryr meg ikke noe, dette er en, til å være ny, veldig rimelig bil mtp utstyr og rekkevidde. Til den prisen og med nesten null i driftskostnader blir dette bra nesten uansett hva som skjer med prisene.

Bose skuffer litt, helt ok, men ikke det en forventer når en hører Bose, sub og greier. Mer det jeg ville forventet som standard anlegg, men milevis bedre enn i US Leafen vår. RDS fungert MYE bedre enn i Teslaen og har meget bra lyd ifht FM.

NissanConnect, bilen får ikke kontakt med omverden enda, som kjent, men jeg syns layouten er grei nok og fint at en kan bytte om på hva som skal være synlig i menyen, dvs jeg kan ta bort ting jeg ikke bruker å legge til f.eks display slik at jeg har en hurtig tilgang til dette sammen med justering av lyd og display f.eks skal få tatt noen bilder om noen er interessert.

Litt rart med navigasjonen når du kommer fra Tesla, på den ene siden blir du litt imponert over at du kan legge til waypoints underveis (selvsagt utrolig at det ikke går i Tesal), men skjermen blir veldig liten for navigasjon når en er vant med 17 tommer, her er det 17 cm:) Men fungert fint ellers, gjør det den skal og det var enkelt å finne ut av ting her, tror neppe jeg trenger å bla i brukerhåndboken noen gang, men når jeg får den (den var ikke klar!! så skal jeg bla gjennom, er sikkert noen triks en ikke ser).

Skjermen er også slik nå at en kan sveipe med fingeren så en slipper å trykke så mye og det er greit når en kjører og det humper litt, zoome inn og ut er også som på Ipad, med to fingre ut og inn, kanskje vært slik før også, men US Leaf har ikke fungerende navi så ikke noe særlig erfaring fra før her.

Vel, det var første inntrykket rett fra levra, passe ustrukturert, rekkevidden tror jeg iallefall for oss blir veldig grei, satser på å få tatt en rekkevidde test i helga med hurtiglading etterpå:) Det er meldt passe drittvær som rimer bra med det jeg hadde når jeg testet Soulen og fikk 159 km på den før det var tomt
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Erl_end

Takk for oppdatering.
Nå gleder jeg meg enda mer..  :D
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Bjoris

#32
Har nå vært en tur til for å sjekke luften, det ene dekket så ut til å være lite i og jammen var det bare 1,5 kg i det ene dekket fremme og ca 2 kg i de andre, hadde ventet at dekktrykksalarmen gikk på sånn forskjell? Håper det fungerer, jeg kjøpte dekkpakke eksternt inkl sensorer.

Jeg har nå fylt i 40 psi, tett på 3 kg og bilen ble fastere i fisken ja, syns den var litt bløt hjemover, men tenkte den ikke var strammet så mye opp ifht 1. generasjon, men nå syns jeg den ble passe:) Har 45 psi i den andre, men tenkte jeg skulle prøve med litt mindre først i denne
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Ssseee

2015 Kia Soul

glibbe

hentet min fredag siste uke, men skal tilbake å få system oppdatering som skal kommer ut idag 22. januar. Fungerer i øvrigt helt fint bortset fra den ikke har forbindelse til Connect

Erl_end

Fått telefon fra min Nissanforhandler at jeg kan ta ut bilen til uken med feilen for Connect / Carwings, så rett over helgen nå..  ;D
Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

Bjoris

Sitat fra: glibbe på fredag 22. januar 2016, klokken 11:28
hentet min fredag siste uke, men skal tilbake å få system oppdatering som skal kommer ut idag 22. januar. Fungerer i øvrigt helt fint bortset fra den ikke har forbindelse til Connect

Du har fått beskjed om at det skal komme oppdatering i dag? Min selger ment det ikke skulle bli nødvendig å komme tilbake, han var sånn 90% sikker på det!

Min fungerer fint, men ikke noe forvarming i dag selv om den var full ladet, timeren står on og klokkeslett ser ut til å være ok... Fruen har bilen så har ikke fått sjekket, sikkert noe jeg har gjort feil...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Leifen1980

Er det mulig å stoppe lading på 80% via skjermvalg?
Hvordan er det med meny etc mtp DAB+?
2016 Nissan Leaf Tekna "Gråtass" 30kW
2013 Mitsubishi ASX Instyle
ex 2013 Nissan Leaf Tekna
ex 2006 Honda Accord Tourer
ex 2012 Mitsubishi Outlander
ex 1992 Toyota Corolla
ex 2009 Toyota Avensis
ex 2000 Volkswagen Passat
ex 1990? Mitsubishi Galant

Bjoris

Nei, det går ikke å sette 80% lading, selger påstår det er fordi det ikke er noe problem med det nye batteriet, men det har jeg ingen planer om å stole på.

Dab er helt ok, du får en rekke med kanaler i listen og så kan du lagre dem og da velger den FM og DAB alt etter hva som er tilgjengelig. Nå kommer jeg frå en elendig DAB løsning i Tesla, men dette var ok. Ikke noe fancy bilder av cover etc da, men, men...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Hansi

Gratulerer til dere som har fått ny bil, kjenner jeg blir litt misunnelig :)

Kan noen spørre om det nye "infotainment"-systemet kan fås som software-oppdatering på eldre Leaf eller om det må byttes hardware? Evt. ca-pris hvis de har noen formening om det?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

sjossang

Tviler på at det går å oppgradere, men skal uansett sjekke litt :)
Tesla Model S 75D, (sept. '17)

Bjoris

Tviler dessverre på at Nissan Connect bare er en SW oppdatering!

Fortsatt veldig imponert over rekkevidden kontra vår gml US Leaf, kjøring som minst hadde gitt 50% SOC gir nå typisk 70% igjen så praktisk rekkevidde ser ut til å nesten være dobbelt ifht den gml. VP er jo helt rått ifht vår gml, pluss 4 i dg så ideelt for VP
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mag

Nå har jeg fått min Nissan Leaf 30 kWh. Endelig!!  :D Nå må jeg bare lære meg å kjøre mer økonomisk for å kunne kjøre minst 100 km på en lading. Den første kjøring gikk ikke så bra  :P
Frekhaug
Svart Nissan Leaf 30 kWh januar 2016

MrMarbles

Vi mottok vår Leaf 30kW Tekna i går. Med 6,6kW lader. Antar vi mottok den pga. at vi måtte ha lånebil, da vi leide bil fram til 22. januar og hadde egentlig levering den 19. januar. Så som hos alle andre, så fungerer ikke Nissan Connect.

Har sykdom i familien, så har ikke rukket å teste rekkevidde i hele tatt, men observerer at rekkevidden er mye bedre (vi leide en Leaf Accenta hos Avis siden 22. oktober). Merker store forskjeller der, da vi nå har LED-lys, Bose-anlegg, around-view, mye bedre isolering rundt dørene etc. Veldig godt med DAB i bilen. Selv om veldig mye er det samme, så får jeg en helt annen kvalitetsfølelse av vår versjon.

Burger

Sitat fra: bjoris på torsdag 21. januar 2016, klokken 22:40Ikke helt fornøyd med klargjøringen, greit at sort bil er vanskelig å få ripefri, men jeg syns det var i overkant mange små riper, ett par litt lengre i panseret, men de er helt i overflaten så går bort med detailing, men hadde nesten trodd de var i stand til å klargjøre bilene såpass at dette ble borte.

Da jeg fikk min 2015 modell i fjor så fant jeg noen striper på støtfangeren på overtakelse. Verkstedet hadde sett men ikke varslet selger. Selger ble naturlig nok litt satt ut da jeg så det. Kort tenkepause og jeg fikk tilbud om å få fikset det eller første service gratis. Valgte å gå for gratis service siden det var striper i plasten.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA