Hovedmeny

Total bremsesvikt

Startet av WhatsUp, søndag 17. januar 2016, klokken 21:17

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: mj på tirsdag 23. februar 2016, klokken 22:15
Mulig det og hjelper er å være hyggelig, blid, positiv og saklig :)

Hehe, "bremsene sviktet og jeg holdt på å dø, det var kjempebra!" ;) positiv? Men ja, du har helt rett.

joda

Noen som vet hva som blir gjort på xxD modellene med bremseproblemer..?? Noen som har levert inn bilen å få utbedret bremsene på denne modellen.?

Har selv levert inn bilen i dag for utbedring på min 85D..
Opplevd en rekke ganger at bremsene har vært svært svake, tilnærmet ikke tatt i det hele tatt og at bremsekraftforsterker ikke har fungert i starten av kjøreturen.. (måtte stå på bremsene med begge beina for å klare å stoppe bilen i trillefart.. I dette tilfelle ble bremsene gradvis bedre og etter 5 - 10 min var de tilbake til normale igjen..)
TMS 85D

lunitiks

Er litt bekymra da jeg ikke helt vet hva jeg skal kjenne etter / reagere på, og dermed klage til Tesla over. Jeg har nemlig "uheldigvis" ikke vært i noen nestenkollisjoner hvor jeg har fått sjokk av manglende bremser. Har riktignok opplevd én gang i en nedoverbakke at det var litt lang bremselengde, men noen situasjoner hvor bremsene overhodet ikke har tatt, selv med klampen i bånn, kan jeg ikke erindre.

Til de som plages med dette: Går det ann å si "hvor" merkbar bremsesvikten er? Dvs hvor ofte jeg bør oppleve dette og hvor klart/subtilt jeg vil merke det før jeg evnt. vet om det er noe feil
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

BMW850

Om du ikke har merka noen problemer er det vel ikke noe å bekymre seg over at du ikke har noen grunner til å klage?  ;)

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Sjøhyene

Sitat fra: lunitiks på onsdag 24. februar 2016, klokken 11:11
Til de som plages med dette: Går det ann å si "hvor" merkbar bremsesvikten er? Dvs hvor ofte jeg bør oppleve dette og hvor klart/subtilt jeg vil merke det før jeg evnt. vet om det er noe feil

Det jeg her merket er såpass ille at det ikke er noen tvil. Er sånn at man knapt har noe bremseeffekt (dårligere enn typisk regen) og varer da i 1-2 sekunder. Lenge nok til at det er skikkelig ekkelt.
For meg var det kun i helt "riktige" forhold at jeg fikk det. Bilen måtte ha stått i min 6-7 timer og være kald. Temp rundt 0-3C. Regn/yr/sludd gjennom hele dagen. Også var det da kun ved første oppbremsing såklart.

Heldigvis så virker den fiksen Tesla har problemet. Aldri opplevd det siden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

joda

Hos meg er det veldig varierende, men har hatt 5-6 ubehagelige hendelser siden Oktober i fjor, så det er veldig random når dette oppstår.  (vått klima kan vel kanskje være et stikkord (vestlandet), temp fra -10 til +10 C)
+ en del flere ganger hvor jeg bare har registrert at bremsene har fungert svakt, liten bremseeffekt og bilen siger fremover etter at du tråkker pedalen ned der man normalt sett stopper bilen (god motstand i pedalen)..

De fleste av mine ubehagelige hendelser har skjedd inn mot rundkjøring/kryss bak annen bil, og har da endt med at jeg såvidt har avverget påkjørsel bakfra på bilen foran..

Har i tillegg opplevd en gang at pedalen har vært "knallhard" og at jeg i trillefart (< 10 km/t) har måtte stå på bremsen med begge beina for å klare å få bilen til å stoppe. (skjedde i slakk nedoverbakke, starten på kjøretur)
Etter en del pumpebremsing etterpå gikk bremsepedalen gradvis tilbake til normal igjen, men det tok 5 -10 min før bremsene var helt tilbake til normal igjen.

Bilen levert inn i dag, så får vi se hva de finner ut og eventuelt gjør for å rette opp i problemene jeg har opplevd så langt i løpet av vinterhalvåret..
TMS 85D

BMW850

Uansett, jeg synes det er greit å legge seg til vanen å alltid sjekke bremsene når man starter å kjøre, særlig på denne årstida. Altså foreta en oppbremsing de første meterene.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

kjetilw

Den er veldig merkbar. Test bremsen forsiktig umiddelbart etter at du starter å kjøre. Dersom du kjenner at den tar, så er det ok. Dersom den ikke tar, legg mer press på pedalen. Bilen bør bråstoppe i lav fart. Gjør den ikke det, så er det ikke godt nok etter min mening.

Jeg har også vært ute for at bilen ikke bremser, og at jeg da trykker så hardt på pedalen at den "gir etter" og går omtrent helt i bunn.
S70D - Oktober 2015

fonberg

Sitat fra: kjetilw på torsdag 25. februar 2016, klokken 10:22

Den er veldig merkbar. Test bremsen forsiktig umiddelbart etter at du starter å kjøre. Dersom du kjenner at den tar, så er det ok. Dersom den ikke tar, legg mer press på pedalen. Bilen bør bråstoppe i lav fart. Gjør den ikke det, så er det ikke godt nok etter min mening.

Jeg har også vært ute for at bilen ikke bremser, og at jeg da trykker så hardt på pedalen at den "gir etter" og går omtrent helt i bunn.

Akkurat som jeg har hatt det med min bil, frem til jeg fikk nye skiver og klosser for et par uker siden. Jeg har ca. 200 meter privatvei hvor siste 80 meter på vei fra huset er nedoverbakke med ca. 10% helning. Her har jeg flere ganger opplevd den "null bremseeffekt og pedalen går til slutt i gulvet når jeg bruker stor kraft".

I morres kjørte jeg hjemmefra med masse snøvær gjennom natta, høy luftfuktighet og ca. null grader, med andre ord perfekte forhold for bremsesvikt med de gamle bremsene. Gledelig nok var de nye bremsene skarpe og fine fra første meter. Krysser fingrene for at "CWP 2.0" er en varig løsning.

PS. Fin bonus at de nye bremseskivene får bilen til å se nyere ut, ikke korrodert som de gamle skivene bak var.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

klumpen

Jeg har hatt bilen til service i Kristiansand. Opplevde at bremsene var ikke-eksisterende på morgenen på kalde dager.
De byttet klossene (som de burde ha gjort når jeg hadde den på den årlige servicen for 1 mnd siden..), samt smørt opp resten.
I tillegg byttet de noe siden annet håndbrekket bare fungerte tidvis.
2012 Nissan Leaf. Gått 50.000. - solgt
2014 Tesla Model S 85

joda

Sitat fra: BMW850 på onsdag 24. februar 2016, klokken 20:39
Uansett, jeg synes det er greit å legge seg til vanen å alltid sjekke bremsene når man starter å kjøre, særlig på denne årstida. Altså foreta en oppbremsing de første meterene.

Her testes bremsene for hver kjøretur. Og Regen på Low så lenge vinterdekkene er på. (så bremsene benyttes jevnlig)

Sitat fra: kjetilw på torsdag 25. februar 2016, klokken 10:22

God beskrivelse!

En annen ting er vel å skille på nye og eldre biler, på bilene før Autopilot er vel dette et kjent problem som kan oppstå, og Tesla har en fiks for det.
Men hva med de nye bilene som har annen type bremser... Noen som har erfaring med hva som blir gjort på disse bilene..?
TMS 85D

Cookie Monster

Selve bremsene (calipter) er det samme. Men autopilot hw biler har en annen type bremsekraftforsterker og styring av denne.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

joda

Helt sikker på dette Cookie..??

Hadde med en tekniker fra Tesla på prøvetur tidlig i vinter ifbm bremseproblemene (selvsagt ikke problemer med bremsene på den turen), han sa da at det ikke skulle være noen bremseproblemer på den nye modellen da den hadde helt andre bremser en på de eldre bilene. (selve styringen av bremsene skjønner man jo at er endret..)

Fantes altså på det tidspunktet ikke noen fiks til "Autopilot" bilene i følge han..
TMS 85D

Cookie Monster

Ja er sikker på det. Akkurat samme delenummer på bremsene.

Tipper Tesla bare har satt på gamle typer klosser på noen nyere biler ved en feil eller at de var tom for de klossene som skal brukes der det er vinterklima.
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

joda

Dette var jo positive nyheter! :)

Satser på at det blir byttet til "Nordic Edition" nå da...
TMS 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA