Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av Zhokk, fredag 16. juli 2010, klokken 00:01

« forrige - neste »

AntiRegreim

Sitat fra: Elmo på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:27
Men for vindkraft, som man etter hvert satser stadig sterkere på i Europa, er energien tapt hvis man slår av når etterspørselen synker. Her vil elbiler kunne lades med CO2-fri overskuddskraft om natten. Det har sågar vært nevnt at større elbilparker faktisk skal kunne fungere som energibank for slik overskuddskraft, og levere tilbake størm til nettet hvis/når de ikke er ute og kjører om dagen.
RIKTIG
Men bare midlertidig. Du kan utnytte det faktum at det alltid blåser noen steder (og alltid  renner vann og skinner sol noen steder) til å sikre stabil tilførsel av fornybar energi helt enkelt ved å ha store nok grid-områder  (eksempelvis Skandinaviahalvøya eller Nordeuropa)
og nytte DC til langtransport (Betydelig mindre transport-tap enn med AC).

Nordsjølandene inklusive Norge er i gang med å utrede en felles grid for sitt område.
Tyskland henter allerede inn strømmen fra et stort vindkraftanlegg til havs gjenom en  DC-kabel.

Norge må forøvrig få ut fingeren og starte en giga utbygging av vind over hele landet,
både til sjøss og til lands, både på flatlandet og på fjellviddene. Det er nemlig det eneste vi vil ha om noen årtier når olja og fisken tar slutt, til å sikre vår høye levestandard. På andre områder duger ikke ullteppelandet med verdensrekorden i realfag-fobi og -analfabetisme.

Nøler vi, kan vi risikere sol fra Sahara og Middelhavslandene konkurrerer oss ut før vi kommer i gang.
Og da blir Norge anno 2100 lik Spania/Portugal etter at Inca-skattene tok slutt: Europas fattiglem.

AntiRegreim

Sitat fra: Elmo på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:40
Du snakker om fremtiden som om det skulle være nåtiden.
Nei, vi som har kjørt 4(5) seters Citroen og Peugout med bare ca 8 mils rekkevidde i 3-4-5 år eller mer allerede har nok nesten alle beholdt fossilbilen.
DU HAR RETT
Tenkte ikke på dere, men på de som kjøper Leaf, iMIEV, Tesla & CO.

Undrer meg ellers at dere har så god erfaring med disse franske bilene. Som fossilbilfabrikanter
har de ikke akkurat verdens beste ord på seg. Og gjør det dårlig i de store forbrukerundersøkelsene.

Sitat
For mange hadde det klart vært lurere å leie bil eller melde seg inn i bilkollektiv for lengre turer, men vi er nå engang slik skrudd sammen da, at vi syns det er greit å ha en egen bil stående i påkommende tilfelle.
FORSTÅELIG DET
Viser at elbileiere i likhet med fossilbileiere som hovedregel prioriterer å eie framfor å leie.
Mente ikke å kritisere det. Kun å påpeke at økonomisk lønnsomt er eie først etter et visst antall
kjørte  km.

Cobos

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:09
Sitat fra: Cobos på mandag 11. oktober 2010, klokken 19:15
Ellers som nevnt tidligere er det klart at om 1-3-5-10 eller så år vil fordelene for elbiler forsvinne. Og da blir nok avgiftene på Roadsteren høyere enn for en Think siden dette tydelig er et kjempepoeng for deg
Skal det siterte tolkes: Du er uenig i progressiv avgift på biler?
Da er du ikke mye av en miljøverner. Uavhengig av biltype blir bilen mer miljøskadelig jo større og motorkraftigere den er.  Gjelder både fabrikasjonen og bruken.
Det har jeg ikke sagt. Jeg er fullt klar over at på fossilbiler vil en motor med større effekt føre til høyere forbruk normalt. Samtidig hvis du sammenligner en Suzuki Grand Vitara med 2,4L bensin og en BMW X1 med 3L har BMW'en høyere effekt, større vekt og mindre utslipp. Dermed er det langtfra så enkelt som du legger opp til. Dette er uansett ditt poeng, jeg mener at dagens avgiftsregime håndterer dette helt greit. Også når tilsvarende avgifter kommer på elbiler. Det er du som er så utrolig negativ til Roadsteren.

Samtidig og her har jeg lite kilder, er jeg ikke sikker på at en større elmotor nødvendigvis fører til økning eller økning av betydning av forbruket som er naturlig med en bensinmotor. Jeg mener at forbruket er utifra et miljøhensyn viktigere enn maks effekt. Størrelse er uansett lettere å håndtere via variablen vekt enn diffuse størrelsesmål.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

PerBear

Jeg synes det beste alternativet er elbil til langturene og elsykkel ellers!  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

eledille

#79
Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:09
Uavhengig av biltype blir bilen mer miljøskadelig jo større og motorkraftigere den er.  Gjelder både fabrikasjonen og bruken. Gjelder enten du putter el eller hydrocarboner på tanken.

Tullball, AntiRegreim.

Elektromotoren blir mer effektiv jo større den er. Riktignok får du etterhvert en tradeoff siden vekten øker, men større motor betyr ikke større tap, faktisk tvert imot.

Fabrikasjonen av en bil har veldig lite å si i forhold til bruken av den, under 10%, det gjelder også elbiler.

Vet du hvor stor motoren i en Tesla er? Hele motoren får plass oppi en vanlig vaskebøtte og veier ca 35 kg. Den energien du putter inn i den blir øyeblikkelig omsatt til dreiemoment, i stedet for å tralte og gå når du ikke har bruk for den. I tillegg er elmotoren på sitt mest effektive på dellast, mens forbrenningsmotoren er mest effektiv på høyt pådrag innenfor et smalt turtallsområde. Det siste er årsaken til at man i skipsindustrien bruker elmotorer drevet av flere generatorsett - trenger man bare dellast kan man koble ut deler av generatorkapasiteten og spare drivstoff.

Elmotoren fjerner avveiningen mellom ytelse og forbruk. Det er en av de største fordelene ved elbiler i mine øyne - vi kan kjøre gjerrige og effektive biler som også er kvikke og morsomme. Ola og Kari Dunk kommer til å elske elbiler bare de får øynene opp for dem. Det er faktisk dem vi må lokke til å bli mer miljøvennlige, miljøvernere som allerede kjører Skoda Fabia med 1.2l motor når de ikke sykler er det ikke så mye å hente hos.

Det har alt å si om du putter HC eller strøm på tanken. Siden elbilen kan regenerere i stedet for å dumpe energien i bremseskivene betyr hardere kjøring mye mindre for forbruket, og det er mulig å bremse veldig hardt elektrisk. Regenerering endrer også forholdet mellom vekt og forbruk. Siden 75% av bevegelsesenergien gjenvinnes får plutselig luftmotstand og rullemotstand mye mer å si. Dermed er det fullt mulig at en stor bil med lav luftmotstand får bedre forbruk totalt enn en lett bil med dårligere aerodynamikk.

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:27
Beholde fossilbilen som reserve/langtursbil gjelder vel først og fremst de som kjøper 2-seter elbil?
De som kjøper 4-5 seter, selger stort sett den gamle fossilbilen?

Det er veldig mange familier som velger å ha to 4/5-seters biler. Den ene kan nesten helt sikkert byttes ut med en i-MiEV eller tilsvarende selv om den andre beholdes til langtur.

Sitat fra: AntiRegreim på mandag 11. oktober 2010, klokken 21:27Og da blir den antakelig brukt av ny eier omtrent like mye som før?

Dersom mange familier plutselig vil selge den ene fossilbilen sin, vil det bety økt tilbud av brukte biler, og dermed lavere pris. Det vil føre til økt vraking i den eldste delen av bilparken.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

AntiRegreim

Sitat fra: Cobos på mandag 11. oktober 2010, klokken 22:56e]
Det er du som er så utrolig negativ til Roadsteren.
JA, er negativ til alle kjøredoninger som i det vesentlige er leiketøy:
- MCer
- sportbiler
- SUVer
- racerbiler
- gocarter
- ........
- ........

På samme måten som jeg er negativ til toppidretten med tera  km luft- og bakkefrakt av utøvere og tilskuere.
Til feriereiser over hele kloden og til å sende fisk tur-retur Kina for å "spare" lønnskostnader.

Og egentlig til bilkjøring overhodet. Samfunnet burde heller legge forholdene til rette for at folk kan bo i gåavstand
til arbeidsstedet. Og forbruke mest mulig kortreiste produkter inklusive fritidsaktivitetene.

eledille

#81
Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 09:54
JA, er negativ til alle kjøredoninger som i det vesentlige er leiketøy:

Også når den eneste negative siden Roadsteren har er at du ikke har råd til den? Det kan bare kalles misunnelse.

Den er like gjerrig på strømmen som Think'en min, og akkurat like nyttig til å frakte meg til og fra jobben (eller, den ville vært det, om jeg eide en).
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

AntiRegreim

Sitat fra: eledille på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 09:58
Også når den eneste negative siden Roadsteren har er at du ikke har råd til den? Det kan bare kalles misunnelse.
Nå leste du litt raskt!

Som du ser er jeg negativ til leiketøy i motsetning til fornuftige bruksgjenstander.
Du ser også "gocart" slik at manglende Kleingeld kan ikke være årsak eller motiv.

Mht til økonomisk evne kan jeg i dag kjøpe en R, totalvrake den imorgen og kjøpe nr 2 i overmorgen.
Så please glem misunnelse og finn på noe bedre!

AntiRegreim

Sitat fra: eledille på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 09:58
Den er  akkurat like nyttig til å frakte meg til og fra jobben (eller, den ville vært det, om jeg eide en).
JA, det hender leiketøy kan  nyttes til noe praktisk.
Du kan kjøre til jobben i en Hummer, en Porsche og sågar privathelikopteret ditt dersom du har landingsplass på taket på jobben.

eledille

#84
Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 10:12
Mht til økonomisk evne kan jeg i dag kjøpe en R, totalvrake den imorgen og kjøpe nr 2 i overmorgen.
Så please glem misunnelse og finn på noe bedre!

Helt greit. Det er mange som er misunnelige på Roadsteren og derfor disser den som ubrukelig leketøy for rikinger, men jeg skulle selvsagt ikke antatt at du var samme slaget. Men takk og pris for at ikke alle er like snusfornuftige som deg - jeg liker både gocarter, sportsbiler og motorsykler (særlig elektriske). Jeg liker til og med så komplett unyttig tullball som berg-og-dalbaner og dataspill! :)

Negativ innstilling til "leiketøy" er lite konstruktivt fra en miljømessig eller energimessig synsvinkel. Det er mange som er glade i leketøy, og de endrer ikke vaner bare fordi du ikke liker sånt. Det må jo være bra å kunne tilby et bedre leketøy som ikke forurenser eller forbruker knappe ressurser, særlig hvis man dermed kan vise bilindustrien at de må få ut finger'n før noen andre overtar.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 10:19
JA, det hender leiketøy kan  nyttes til noe praktisk.
Du kan kjøre til jobben i en Hummer, en Porsche og sågar privathelikopteret ditt dersom du har landingsplass på taket på jobben.

Men da produserer man altså store mengder CO2 og sponser alskens tyranniske gærninger samtidig.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Baltor

Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 09:54
Sitat fra: Cobos på mandag 11. oktober 2010, klokken 22:56e]
Det er du som er så utrolig negativ til Roadsteren.
JA, er negativ til alle kjøredoninger som i det vesentlige er leiketøy:
- MCer
- sportbiler
- SUVer
- racerbiler
- gocarter
- ........
- ........

På samme måten som jeg er negativ til toppidretten med tera  km luft- og bakkefrakt av utøvere og tilskuere.
Til feriereiser over hele kloden og til å sende fisk tur-retur Kina for å "spare" lønnskostnader.

Og egentlig til bilkjøring overhodet. Samfunnet burde heller legge forholdene til rette for at folk kan bo i gåavstand
til arbeidsstedet. Og forbruke mest mulig kortreiste produkter inklusive fritidsaktivitetene.

Faktisk er jeg enig i mye av dette AntiRegreim, og prøver å ta konsekvensene av det jeg står for i hverdagen. Men etter å ha lest alle innleggene dine de siste ukene ser jeg at du mener alt og dermed faktisk egentlig ingenting. Det er ikke lenge siden din største skuffelse var serviceintervallene på Tesla. Og rett før det hadde vi "elbiler er mandagsbiler".
Dermed kommer AntiRegreim i klassen forumtroll light, insinuere, debattere, vri og vende. Ord og luft.

Elbileiere har selvfølgelig godt av å bli utfordret, bilkjøring med el er ikke et gode i seg selv, vi har nok alle et snev av bilismefluensaen.
Men pr i dag er det elbileierne som er den svake gruppen sammenlignet med motkreftene og ressursene som blir disponert av Petroleumssamfunnet og de som ønsker elbiler dit peppern gror. Her i Petroleumsbyen sier man at man produserer olje, vi har ikke kommet ut av strartgropene engang.
Overgangen til el er lang og vanskelig, Tesla R har sin viktige plass i dette bildet, dette er bilen som løfter taket og knuser fordommer. Dette sier jeg i beundring og respekt, selv om jeg aldri kommer til å kjøpe den selv.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Erland

Hei. Jeg er ny her på forumet selv om jeg anonymt har fulgt dere et års tid.
Som brukernavnet mitt tilsier er jeg veldig gira på en liten italiensk elbil. Da jeg bor et stykke ut på landet får jeg i liten grad uttelling for gratis parkering og bomring, men allikevel er jeg til de grader fristet; hvorfor?

MILJØ. Jeg tror at elbilen i dag kommer heldig ut i et totalregnskap fra vugge til grav mhp utslipp. Tror også at dette vil bli mye bedre når teknologien blir videre utviklet og fintunet. Se bare på uviklingen fossilbilene har hatt de siste ti årene når det gjelder forbruk pr hestekrafttime.

NYSGJERRIG på ny teknologi. Ny og ny forresten, den første bilen som brøt 100km/t barrieren var elektrisk.

TILPASSING (av meg selv) mot en oljefattig tid hvor etterspørselen er større enn tilbudet. Den eksplosive økonomisk vekst og utvikling i Asia (Kina og India m flere) fører til en økning i antall biler. Elbiler i dag har mindre rekkevidde enn en fossilbil. Dette medfører for meg at jeg må planlegge kjøringen mhp distanse og tilgang på ladestrøm. Økt bevissthet  på min bilbruk vil sannsynligvis føre til en reduksjon på antall kjørte km/år, selv om jeg beholder min diesel Volvo til utpreget langkjøring, ferie osv.

Til slutt må jeg si at jeg syns bil er moro. Har hatt et bredt spekter av biler fra de utpreget sportslige med V12 motor og 300hk til Skoda med motoren bak, og alle mine biler har hatt sin sjarm og min interesse. Jeg gleder meg derfor til at jeg har min egen lille elbil i garasjen.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

bosonic

Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 09:54
Sitat fra: Cobos på mandag 11. oktober 2010, klokken 22:56e]
Det er du som er så utrolig negativ til Roadsteren.
JA, er negativ til alle kjøredoninger som i det vesentlige er leiketøy:
- MCer
- sportbiler
- SUVer
- racerbiler
- gocarter
- ........
- ........

På samme måten som jeg er negativ til toppidretten med tera  km luft- og bakkefrakt av utøvere og tilskuere.
Til feriereiser over hele kloden og til å sende fisk tur-retur Kina for å "spare" lønnskostnader.

Og egentlig til bilkjøring overhodet. Samfunnet burde heller legge forholdene til rette for at folk kan bo i gåavstand
til arbeidsstedet. Og forbruke mest mulig kortreiste produkter inklusive fritidsaktivitetene.

Tror du ytrer deg i feil forum
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

AntiRegreim

Sitat fra: Baltor på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 11:11
pr i dag er det elbileierne som er den svake gruppen sammenlignet med motkreftene og ressursene som blir disponert av Petroleumssamfunnet og de som ønsker elbiler dit peppern gror.
Du får trøste deg med at olja tar slutt om ikke så lenge. Og sannsynligvis er ingen loco nok til å produsere bensin/diesel fra kull.

For Big Oil burde det ikke være noe problem å gå skrittvis over fra leverandør av ikke-fornybar energi til leverandør av fornybar.
Enkelte selskaper er allerede begynt å investere i vind og sol og med det startet opp overgangen.

For Big Auto gjelder å unngå å bli tatt på senga av kineserne og med det tape vesentlige deler av verdensmarkedet.
De fleste bilfabrikantene har innsett dette i og med at de har elbiler klare eller nesten klare til produksjon.


Vil som du aldri drømme om å kjøpe Tesla R. Men S som 4-seters stasjonsvogn med faktisk oppnåelig rekkevidde 500 km med
motorveifart 110-130 km/t kunne passe bra når jeg skal til mine 100 dekar svensk jord.
Og mener fremdeles S som et relativt enkelt produkt bør kunne klare seg med lengre service-intervaller enn en bil med
langt mer komplisert drivlinje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA