Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av Zhokk, fredag 16. juli 2010, klokken 00:01

« forrige - neste »

cra

Ganske enkelt fordi bil for de aller fleste er en nødvendig utgiftspost. Ikke alle kjøper elbil av miljøhensyn. Jeg gjorde det i alle fall ikke, men det miljøvennlige aspektet er jo selvfølgelig et stort pluss selv om det altså stod langt nede på lista over kriterier da jeg valgte bil. Det å kunne fylle "tanken" uten å bruke flere hundre kroner hver gang var mitt hovedmotiv, sammen med at jeg alltid har likt utseendet på Thinken. Å kjøre i kollektivfeltet virker som et viktig pluss for mange, men jeg vet ikke om slike felter her i Møre og Romsdal. Ikke er her noe særlig med bomveier heller (enda).

Uansett motiv så er jo utslippet fra en elbil lik null, og de fleste incentivene staten har kommet med er økonomiske (0% mva, fritak årsavgift, gratis parkering, "gratis" på ferger, gratis i bomvei osv). Så jeg kan i alle fall ikke se at det skulle være noe bedre å kjøre elbil fordi man vil redde miljøet enn å kjøre den fordi det er økonomisk gunstig, eller fordi andre av fordelene er kjekke å ha.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bosonic

Veldig enig med deg Lander. Vi lever bare en gang, og dersom jeg vil prøve en ting så bryr jeg meg ikke om at noen sier at det  ikke svarer seg økonomisk 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Elmo

Sitat fra: bosonic på søndag 08. august 2010, klokken 02:19
... dersom jeg vil prøve en ting så bryr jeg meg ikke om at noen sier at det  ikke svarer seg økonomisk)

Enig. Har du feks noen gang sett et båt-kjøp eller for den saks skyld fossilbil-kjøp som "svarer seg økonomisk" :o
Hvorfor skal da på død og liv et elbil-kjøp svare seg ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på søndag 08. august 2010, klokken 12:27
Sitat fra: bosonic på søndag 08. august 2010, klokken 02:19
... dersom jeg vil prøve en ting så bryr jeg meg ikke om at noen sier at det  ikke svarer seg økonomisk)

Enig. Har du feks noen gang sett et båt-kjøp eller for den saks skyld fossilbil-kjøp som "svarer seg økonomisk" :o
Hvorfor skal da på død og liv et elbil-kjøp svare seg ???
Har hørt om et tilfelle der elbilkjøp svarer seg. Vedkommende bruker elbilen i jobb og får kjøregodtgjørelse, takst pr km.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lanber

Med et damaskus sverd hengende over seg i form av NiCd batterier til 100 høvdinger sier det seg selv at det skal godt gjøres å få økonomi i dette nesten uansett forutsetninger.  De ryker jo før eller siden. Håper det er så lenge til at alternativer er billigere enn i dag.

Vi måtte ha en bil nr 2 (vel nr 3 egentlig men Elise``en kan knapt kalles dagligbil) og da ville vi prøve hvordan det var å kjøre elektrisk.

Elmo

#50
Sitat fra: El rayo på søndag 08. august 2010, klokken 19:11
Har hørt om et tilfelle der elbilkjøp svarer seg. Vedkommende bruker elbilen i jobb og får kjøregodtgjørelse, takst pr km.
Ja jeg kjenner til det tilfellet du tenker på og det finnes helt sikkert flere.
Poenget mitt var at for mange ser ut til å kun ville satse på elbil hvis de er garantert å spare/tjene penger på det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: Lanber på søndag 08. august 2010, klokken 22:18
Med et damaskus sverd hengende over seg i form av NiCd batterier til 100 høvdinger sier det seg selv at det skal godt gjøres å få økonomi i dette nesten uansett forutsetninger.  De ryker jo før eller siden. Håper det er så lenge til at alternativer er billigere enn i dag. Vi måtte ha en bil nr 2 (vel nr 3 egentlig men Elise``en kan knapt kalles dagligbil) og da ville vi prøve hvordan det var å kjøre elektrisk.
Det var vel Damokles som hadde sverdet du tenker på. Hvis man bare behandler NiCd riktig og får montert overvåkning (Robometer/PakTrakr) til hjelp for nettopp det, så er det ingen grunn til at de skal leve kort.

Jeg har selv hatt batterieksplosjon på Saxo før jeg hadde satt meg inn i hvordan man bør bahandle batteriene. Med noe egeninnsats og hjelp til rekondisjonering fra en "entusiast" kom allikevel ikke skaden på mere enn 10.000kr, og i samme slengen monterte jeg overvåkning til ca 4000kr. Siden har bilen gått 40.000km og batteriene er i følge overvåkingen fremdeles gode som nye.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på søndag 08. august 2010, klokken 22:18
Vi måtte ha en bil nr 2 (vel nr 3 egentlig men Elise``en kan knapt kalles dagligbil) og da ville vi prøve hvordan det var å kjøre elektrisk.

Hvis du allerede kjører Elise og vil kjøre elektrisk må det da være enklest å bytte den i en Tesla Roadster ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#53
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. august 2010, klokken 08:28
Hvis du allerede kjører Elise og vil kjøre elektrisk må det da være enklest å bytte den i en Tesla Roadster ?
Eller Elise Electric.
Tesla Rodster har jo i praksis Elise karosseri, men det finnes faktisk også elektrisk Elise fra Lotus.
Regular Elise vs Electric Elise - which is faster ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lanber

Har lyst på Tesla! Men før jeg kjøper det må vi avklare om vi får kjøpe en strandeiendom her eller ikke.
Hvis vi ikke når opp der skal jeg ha større garasje her vi bor og ser ikke bort fra muligheten for en Tesla :-)

AntiRegreim

#55
Sitat fra: cra på lørdag 07. august 2010, klokken 22:08
det miljøvennlige aspektet er jo selvfølgelig et stort pluss
Her kan du lese det motsatte:
http://e24.no/kommentar/spaltister/holtsmark/article3850625.ece

Ingen medisin er uten negative bivirkninger. Det gjelder også elbilen enten du regner den som medisin mot miljøskadelig adferd
eller som medisin mot at oljealderen går mot slutten. Tror derfor artikkelen har rett i dette:

""""Subsidieringen av elbiler representerer kort og godt en omvendt Robin Hood politikk, der fellesskapet subsidierer velstående husholdninger, slik at de slipper å ta kollektivtransport eller sykle, men heller kan kjøre i kollektivfeltet til jobben og parkere gratis midt i sentrum.""""

Motbeviset måtte være en statistikk over inntekt og formue til gruppen elbil-eiere med klar påvisning av hvor mange av de som
hører til lavinntektsgruppen. Disse fora tyder imidlertid på at flerbileiere er rikelig representert. Og de er ikke fattige!

Ellers det uhyggelig mye i samfunnet som i praksis er omvendt Robin Hood. Det er dyrt å være fattig betyr bl.a. du har ikke råd
til å skaffe deg subsidierte ting.

Baltor

må vi ta alt dette enda en gang?
"elbiler går på kullkraft" debatten bør vel være et tilbakelagt stadium her på forumet?

Heldigvis er det mulig å ha flere tanker i hodet på en gang, en kan være generelt skeptisk til bilisme men samtidig bruke elbil til nødvendig kjøring.

Ettersom elbiler er blant de klart billigste å både kjøpe og bruke finner en selvfølgelig mange elbileiere med lave inntekter. 2 biler i en familie er heller ikke noe bevis på høy inntekt, skjerp deg AntiRegreim. >:(
Reduksjon i co2 utslipp handler ikke om barnetrygd eller fordelingspolitikk, dette er en nødvendig endring som vil komme alle tilgode.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Thomas Parsli

Kommentaren fra Bjart Holtsmark var trist lesning -både for han som forsker og SSB som insititusjon.

Men når utgangspunktet er som galest, blir resultatet tidt originalest...

Når det gjelder din tese om at elbil-eiere er en gjeng med rikinger, lurer jeg på hvor mange du kjenner som kjører elbil -og hva slags elbil de kjører?

Jeg lurer faktisk på om du kjører elbil selv, eller bare er her for å trolle?

Å holde en "normal" bil i Norge koster rundt 100.000,-/år så hvis man leter etter "de fattige" i den gruppen skal man lete lenge....

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

AntiRegreim

Sitat fra: Baltor på mandag 11. oktober 2010, klokken 14:06
Ettersom elbiler er blant de klart billigste å både kjøpe og bruke finner en selvfølgelig mange elbileiere med lave inntekter.
SIKKERT
men spørsmålet er om forfatteren til Robin Hood sitatet har rett statistisk sett.
Det vet vi ikke uten uttømmende statistikk over inntekt og formue til elbileierne som gruppe.

Miljøbevisstheten i de ymse sosiale lag burde være et indisum på at høyere middelklasse med bl.a.
akademikerklassen er overrepresentert blant de som kjøper elbil av miljøomsyn.
Kjøp av økonomiske grunner er en annen sak. Her er det antakelig private meninger uavhengig av sosial klasse
som får personene  A og B til å minimalisere sine bilutgifter.

BTW: Det er et (bittelite) mindretall som minimaliserer sine bilutgifter. De aller fleste kjøper den største/dyreste bilen
de har råd til. Og det ofte enda om det betyr å smøre tynt på brødskiva!

Sitat
2 biler i en familie er heller ikke noe bevis på høy inntekt, skjerp deg AntiRegreim. >:(
IGJEN
et spørsmål om finansiell stilling til flerbilseier-gruppen sammenliknet med gruppene som har 1 og 0 bil.
Og igjen beror svaret på (den manglende) statistikken.

Sitat
Reduksjon i co2 utslipp handler ikke om barnetrygd eller fordelingspolitikk,
NEI,
men de som er for fattige til å ha (el)bil, går like fullt glipp av kjøps-og brukersubsidiene som de i inntekts-
intervallene høyere opp, får.
Med like stor (u)rett kan du si minstepensjonisten uten bil tar del i en avgiftsnedsetting på diesel fordi den
fører til lavere transportkostnader og med det lavere pris på varene hun kjøper på Rema.

Sitat
dette er en nødvendig endring som vil komme alle tilgode.
OK,
men tiltak for å motvirke negative klimaendringer har fått en altfor dominerende rolle i miljøvernet.
Både naturvernorganisasjoner, media, politikerne og endog mange vitenskapsfolk later som om
dette er hele/viktigste problemet -full stopp!

Det reelle og underliggende problemet er selvsagt at arten menneske ikke har innsett eller villet innse at det nåværende
økonomiske systemet med eksponensiell vekst (forbruk + forurensing) for lenge siden har gått over i
en ikke bærekraftig fase.  Uendelig forbruk/forurensing er faktisk umulig på en planet av endelig størrelse.

Den tyske forbundsdagen ("Stortinget") satte navn på galskapen i desember 2009 da de vedtok loven
"Wachstumsbeschleunigungsgesetz"  = "lov for å fremme aksellerende økonomisk vekst".


AntiRegreim

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. oktober 2010, klokken 14:29
Når det gjelder din tese om at elbil-eiere er en gjeng med rikinger,
Har ingen slik tese. Stiller bare spørsmålet om forfatteren til Robin Hood sitatet har rett i at gruppen elbileiere
ikke er en tilstrekkelig verneverdig og trengende gruppe til å ha gjort seg fortjent til på skattyternes kostnad å pendle til og fra
jobben i subsidierte doninger med en rekke fordeler.

I det aller minste må han ha rett i de tilfellene pendler-doningen er en ekstrem sportsbil som slipper unna en halv eller en hel
million i toll, avgifter og moms. Det kan i løpet av få år bety at Røkke & CO bytter ut børstraktoren med Tesla Rer og elPorscher
og rykker inn i nevnte klasse av verneverdige.
Sikkert bra for klimaet, men ikke på skattyternes regning. Hensikten helliger ikke midlene!

Sitat
Å holde en "normal" bil i Norge koster rundt 100.000,-/år så hvis man leter etter "de fattige" i den gruppen skal man lete lenge....
OG da finner du  nok en eller annen med en 15 år gammel bruktbil som han holder i live med deler fra opphogginga.
Ellers er ikke-subsidierte biler med forbrenningsmotor (i motsetning til elbiler) et eksempel på inntektsoverføring "rette veien" med sterkt progressive avgifter.

FORØVRIG
ligger det i saken natur at massefabrikasjon og -salg av elbiler nødvendigvis betyr særfordelene forsvinner som dugg for sola.
Og sannsynligvis forsvinner de først for de største og dyreste elbilene som allerede i utgangspunktet burde ha vært bortdefinert
som subsidieverdige.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA