Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av Zhokk, fredag 16. juli 2010, klokken 00:01

« forrige - neste »

Zhokk

Hei!  Er ny på forumet her, men har lest en god del av innleggene her.

For et par uker siden var jeg sikker på at ELBIL , det var noe for meg, og jeg søkte masse rundt omkring. Thinken synes jeg var litt for dyr ( og den gamle batteriteknologoen , med vannpåfylling etc..synes jeg er litt for tungvint). Fant så annonse for den nye REVA NXR, selv om den også var dyr, så fant jeg ut at jo..denne kan være noe for meg..

Idet jeg fikk oversendt kontrakten, så kom Thinken med nye Lithium batterier og dumpet prisen med nesten 60.000.

Jeg tok da å prøvekjørte en Think, og må dessverre si jeg ble svært skuffet.
Jeg trodde vel aldri at en Elbil skulle være lydløs, men viningen i motoren på hastigheter over 30-40 km ble rett og slett for plagsomt for meg.. Setene i Thinken synes jeg også var under all kritikk.De. kunne hvertfall ha kostet på seg et par gode seter  i en bil til en kvart million

NÅ er jeg svært i tvil om jeg beholder fossilbilen min eller skal prøve meg på en elbil.

Spørsmålet er, "viner" alle elbiler i hastigheter over 30km?

Finnes det noen "billige" brukte elbiler ( 50-100.000 kr) som ikke må påfylles vann på batteri stadg vekk og som har någenlunde kjørecomfort.. Og som har batterier som varer mer enn 15-20.000 km.
Jeg flytter til Grunerløkka i oslo og jobber utenfor Lillestrøm..har ca 25 km til jobben, og kan få ladet på jobben, slik at jeg ikke nødvendigvis vil trenge Zebra/lithium batterier.

Er det noen som har prøvekjørt den nye Reva NXR ..det kom vel noen få til landet som "prototyper" som kan dele erfaringer med meg.
Hvordan er setene? "viner" den? andre nyttige erfaringer.

Det ble en lang tekst, men håper noen her har innspill / erfaringer å dele med meg..

Elbil er jo så mye bedre både miljømessig og driftøkonomisk enn min Mercedes..





jkirkebo

Personlig tror jeg ikke på noen fremtid for Think, ihvertfall ikke til den prisen (244.000,-).

Nå kommer jo f.eks Nissan med sin Leaf, samme rekkevidde som Think City (160km), god sitteplass til 5, mulighet for hurtiglading (CHAdeMO protokoll, inntil 500VDC/125A) og altså fra en stor og anerkjent produsent. Prisen er ikke klar, men det spekuleres i at den vil havne omkring 300.000. Altså 20% mer enn Think for en bil som kan brukes som en fullverdig familiebil, selv på langturer til hytta om hurtigladestasjoner blir utbredt.

Ford har en Focus BEV på gang i samme størrelsesklasse, VW planlegger en tilsvarende Golf osv.

Små tosetere med dårlig komfort må nok ned i under halvparten for å være konkurransedyktige, mao. maks 150.000. Den som kjøper en Think City til kvartmillionen tror jeg får oppleve et heidundrandes verditap...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 13:08 kommer jo f.eks Nissan med sin Leaf...

Et spørsmål er hva betyr; er det 2010, 2011, 2012 eller 2013? Think er tilgjengelig ;)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: ilmyggo på mandag 07. juni 2010, klokken 15:36
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 13:08 kommer jo f.eks Nissan med sin Leaf...

Et spørsmål er hva betyr; er det 2010, 2011, 2012 eller 2013? Think er tilgjengelig ;)

Kan du kjøpe en Think City og få den i løpet av uka ? Jeg trodde det var en del folk på venteliste ?

Nissan har ihvertfall en del på venteliste, den første produksjonen på 12-13.000 biler er solgt. Levering fra i høst i USA. I Norge blir det vel neppe levert noen før tidligst høsten 2011 så litt ventetid er det nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Thinken er ikke helt lydløs. Min gamle P106 er stillere. Når man har på stereoanlegget så er imidlertid "støyen" fra motoren neglisjerbar.
Setene er av grei kvalitet, men litt harde i stoppen. Som alt annet på ny-Thinken (dører, girspake, styring) har man valgt en fast design. Dette krever litt tilvenning, men er sannsynligvis et bevisst valg for å gi kvalitetsfølelse. Er uansett bedre enn slasne løsninger som enkelte andre produsenter leverer.
Tror kanskje du må belage deg på å vente et par år før du får tak i et alternativ som er nogenlunde uttestet.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

III

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 13:08
Personlig tror jeg ikke på noen fremtid for Think, ihvertfall ikke til den prisen (244.000,-).

Nå kommer jo f.eks Nissan med sin Leaf, samme rekkevidde som Think City (160km), god sitteplass til 5, mulighet for hurtiglading (CHAdeMO protokoll, inntil 500VDC/125A) og altså fra en stor og anerkjent produsent. Prisen er ikke klar, men det spekuleres i at den vil havne omkring 300.000. Altså 20% mer enn Think for en bil som kan brukes som en fullverdig familiebil, selv på langturer til hytta om hurtigladestasjoner blir utbredt.

Ford har en Focus BEV på gang i samme størrelsesklasse, VW planlegger en tilsvarende Golf osv.

Små tosetere med dårlig komfort må nok ned i under halvparten for å være konkurransedyktige, mao. maks 150.000. Den som kjøper en Think City til kvartmillionen tror jeg får oppleve et heidundrandes verditap...

Har selv kjøpt Think og kjørt 1250 km på et par uker. Det betyr 1250kr mindre i drivstoffutgifter på den perioden pluss eventuelle bompenger , ferjeutgifter,parkeringsutgifter. Poenget er at du sparer penger på driften fra første km og de må du trekke av på prisen. Har du kjørt 10000km i 5 år , har du minimum spart 50000 ,sannsynligvis borti 80000kr. Da er det plutselig ikke så dyrt med Think allikevel. Batteriet sies da å ha 80-90% av effekten igjen på batteriet.
Man kan jo trekke fra min.50000 kr på prisen på 5 år og min. 100000 om man har bilen med samme batteri i ti år.
Vi vil antakelig kunne trekke fra 100 000etter 5 år eller 200 000 etter ti år med samme batteri. Da snur det hele seg for vår del og det blir plutselig litt teit å ikke kjøpe Th!nk. Nå er jo ikke miljøaspektet tatt med som faktisk også bør ha bittelittegrann å si. 1/3 av energiforbruket til en vanlig bil og i tillegg mulighet for å bruke ren energi er det ingen andre biltyper som kan. Det mener jeg har en verdi i seg selv, et kvotekjøp om man vil. Lykke til !
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Baltor

Sitat fra: Zhokk på mandag 07. juni 2010, klokken 12:52
Spørsmålet er, "viner" alle elbiler i hastigheter over 30km?

Finnes det noen "billige" brukte elbiler ( 50-100.000 kr) som ikke må påfylles vann på batteri stadg vekk og som har någenlunde kjørecomfort.. 

Denne hviningen er endel av gromlyden i noen elbiler, den er kraftigere i Think Classic enn i den nye, og den mangler i PSA bilene.
Peugeot Partner (og Berlingo) er for eksempel en veldig komfortabel bil, svært gode franske seter, fjæring som takler fartshumper på en imponerende måte, godt varmeapparat, nesten lydløs inne og ute, utrolig god plass osv.

Min Partner har nå rundet 100.000 kilometer (jeg har kjørt de siste 20.000). Utenom vannfylling har jeg kun skiftet vinduspusserblader og en håndbrekkwire.

Saxo for eksempel har mange av de samme fordelene, og enda bedre personbilfølelse, med bedre demping av hjulstøy.

Begge disse har vannfyllingen du ikke liker, dette kan sammenlignes med oljeskiftservice på fossilbiler.

Biler m blybatterier er en annen gruppe, disse har enten vedlikeholdsfrie blybatterier eller batterier som må vannfylles enda oftere (Reva). Men til gjengjeld er denne vannfyllingen svært enkel, og raskere enn å fylle diesel eller spylervæske. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Baltor

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 15:56
Kan du kjøpe en Think City og få den i løpet av uka ? Jeg trodde det var en del folk på venteliste ?
Hvis du ikke har spesielle krav til farge kan du få den med deg på dagen hos de forhandlerne som har biler inne, for eksempel her i Stavanger. Hvis du plukker ut en farge og utstyrspakke må du vente opptil 4 uker.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

jkirkebo

Sitat fra: AGD på mandag 07. juni 2010, klokken 17:38
Har selv kjøpt Think og kjørt 1250 km på et par uker. Det betyr 1250kr mindre i drivstoffutgifter på den perioden pluss eventuelle bompenger , ferjeutgifter,parkeringsutgifter. Poenget er at du sparer penger på driften fra første km og de må du trekke av på prisen. Har du kjørt 10000km i 5 år , har du minimum spart 50000 ,sannsynligvis borti 80000kr. Da er det plutselig ikke så dyrt med Think allikevel. Batteriet sies da å ha 80-90% av effekten igjen på batteriet.
Man kan jo trekke fra min.50000 kr på prisen på 5 år og min. 100000 om man har bilen med samme batteri i ti år.
Vi vil antakelig kunne trekke fra 100 000etter 5 år eller 200 000 etter ti år med samme batteri. Da snur det hele seg for vår del og det blir plutselig litt teit å ikke kjøpe Th!nk. Nå er jo ikke miljøaspektet tatt med som faktisk også bør ha bittelittegrann å si. 1/3 av energiforbruket til en vanlig bil og i tillegg mulighet for å bruke ren energi er det ingen andre biltyper som kan. Det mener jeg har en verdi i seg selv, et kvotekjøp om man vil. Lykke til !

Hvis alt passer perfekt kan det selvfølgelig være en god investering. For min del passer det dårlig, jeg betaler under 2000,- pr. år i bompenger/parkering/ferger. Vi har en bil som kjøres 14.000km, en Think kan erstatte maks 3000 av disse kilometerne.

Av de familiene som har to biler, hvor mange har en nr.2 bil til en kvart million ? Ingen jeg kjenner i hvert fall, typisk koster "nr.2"-bilen under 100.000 kroner.

Det som trengs for at markedet for el-biler skal ta ordentlig av (dvs. stå for en stor del av nysalget, minst 20%) er biler som kan brukes som "nr.1"-bil, dvs. familiebiler med god plass til minst 4 personer, brukbar bagasjeplass samt mulighet for hengerfeste. For at slike biler skal bli brukbare som "nr.1"-biler trengs god rekkevidde (minst 150km reelt vinterstid) og mulighet for hurtiglading.

Dette har vært i det blå i ganske mange år synes jeg, det er først det siste året at det virkelig har blitt fart i produktutviklingen av bilene og standardutviklingen for hurtiglading. Derfor tror jeg at om man noensinne skulle ventet et par år med å kjøpe er det nå. Selv har jeg et femårsperspektiv på utskiftelsen av Touranen vi har nå og jeg håper virkelig passende produkter er på markedet da samt nok hurtigladestasjoner.

Mangler hurtigladestasjonene får det bli en plug-in hybrid med god rekkevidde (minst 50km) isteden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 13:08
Den som kjøper en Think City til kvartmillionen tror jeg får oppleve et heidundrandes verditap...
Der tar du fullstendig feil. Forrige generasjon Th!nk (1999-2002) omsettes for høyere pris nå enn da jeg kjøpte min i 2003.

Så lenge etterspørselen er størren enn tilbudet er brukte elbiler forholdsvis dyre. Det er ingen ting som tyder på at etterspørselen vil dekkes de neste 10 åra, snarere tvert imot.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#10
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 15:56
Jeg trodde det var en del folk på venteliste ?
Ja, det var det. Etter at monteringen startet i Finland i desember i fjor har alle som sto på ventelisten fått sin bil. Tar man hva som finnes på lager av farge og utstyr får man Th!nk nesten på dagen hos Røhne & Selmer i Oslo.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på mandag 07. juni 2010, klokken 18:59
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 13:08
Den som kjøper en Think City til kvartmillionen tror jeg får oppleve et heidundrandes verditap...
Der tar du fullstendig feil. Forrige generasjon Th!nk (1999-2002) omsettes for høyere pris nå enn da jeg kjøpte min i 2003.

Så lenge etterspørselen er størren enn tilbudet er brukte elbiler forholdsvis dyre. Det er ingen ting som tyder på at etterspørselen vil dekkes de neste 10 åra, snarere tvert imot.

Men da kjøpte du en brukt bil ? Og den var vesentlig rimeligere enn en kvart million ? Og de store bilfabrikantene hadde ingen store nyheter på gang ?

Nissan satser på å produserer 200.000 Leaf i året i USA alene, i tillegg kommer de som produseres i andre land. Det som har blitt produsert hittil blir vel som en dråpe i havet i forhold...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

#12
Sitat fra: Zhokk på mandag 07. juni 2010, klokken 12:52
Spørsmålet er, "viner" alle elbiler i hastigheter over 30km?
Fordi elbiler mangler den vante duren fra en stempelmotor høres alle andre lyder veldig godt. Første gangen jeg brukte den energisløsende friksjonsbremsen i en elbil lurte jeg på om det gikk stål mot stål. Skrapingen av bremseklosser høres også veldig godt når lyden ikke blir overdøvet av stempelmotorens during.
Sitat fra: Zhokk på mandag 07. juni 2010, klokken 12:52
påfylles vann på batteri stadg vekk
"stadig vekk" er ikke oftere enn man bør skifte olje og filter på biler med stempelmotor.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 18:37
For min del passer det dårlig
Det har vel aldri vært hevdet at elbil kan erstatte fossilbilen 100%. Bare 95% av oss kan bruke elbil til daglig.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 18:37
Av de familiene som har to biler, hvor mange har en nr.2 bil til en kvart million ? Ingen jeg kjenner i hvert fall, typisk koster "nr.2"-bilen under 100.000 kroner.
Da er nok ingen av disse nr.2-bilene er nye, heller. Skal man sammeligne bør det være på like vilkår.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jkirkebo

Sitat fra: El rayo på mandag 07. juni 2010, klokken 19:27
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 18:37
For min del passer det dårlig
Det har vel aldri vært hevdet at elbil kan erstatte fossilbilen 100%. Bare 95% av oss kan bruke elbil til daglig.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 18:37
Av de familiene som har to biler, hvor mange har en nr.2 bil til en kvart million ? Ingen jeg kjenner i hvert fall, typisk koster ”nr.2”-bilen under 100.000 kroner.
Da er nok ingen av disse nr.2-bilene er nye, heller. Skal man sammeligne bør det være på like vilkår.

95% ? Det virker SVÆRT høyt pr. idag. Siden de færreste familier kan ha en Think City som eneste bil betyr det at man må ha en bil til. Og det er garantert fler enn 5% som kun har en bil pr. idag.

Muligens kan halvparten av "nr.2"-bilene erstattes av en Think City. Men de fleste har som tidligere nevnt ikke nye "nr.2"-biler så kostnadene blir fort høyere totalt sett selv om man sparer på andre ting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA