Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av Zhokk, fredag 16. juli 2010, klokken 00:01

« forrige - neste »

AntiRegreim

Sitat fra: bosonic på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 13:44
Tror du ytrer deg i feil forum
JA dersom elbil er i det alt vesentlige et spørsmål om biløkonomi.

NEI dersom elbil er først og fremst et miljøspørsmål.

AntiRegreim

#91
Sitat fra: Tazzari på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 13:41
Jeg gleder meg derfor til at jeg har min egen lille elbil i garasjen.
Tazzari


"""(it's capable of 56 mph), we are talking an aluminum chassis, lithium ion batteries good for 88 miles and an AC motor which gives quick acceleration and allows for regenerative braking. In other words, quality."""

AntiRegreim

Du kan være tilhenger av elbil av en eller flere grunner:
- elbilen er mindre miljøskadelig enn biler med forbrenningsmotor
- oljealderen går mot slutten
- jeg personlig slipper billigere og greiere fra bilholdet

Ønsker politikerne å fremme et bestemt forbruksmønster, kan de avgiftsbelegge uønsket og subsidiere ønsket forbruk,
fortrinnsvis i en overgangsperiode som "fødselshjelp".

Elbilen blir subsidiert i en rekke land:
- I USA vesentlig for å minke landets behov for oljeimport.
- I Norge vesentlig av miljøomsyn.

Det ligger i naturen til alle subsidier (med unntak av de som er direkte innrettet mot lavinntektsgruppene) at de er
skattyterfinansierte økonomiske overføringer som de aller fattigste ikke har råd til å motta.
Dette er å betrakte som ikke-ønskelige bivirkninger av en medisin.

Elbil-saken er etter min mening tjent med at dette godtas som et faktum og at det samtidig hevdes denne
bivirkningen gjør ikke medisinen mer skadelig enn sykdommen1 og kan derfor ikke begrunne å la være å bruke den.

Elbil-saken er etter min mening ikke tjent med å hevde: Denne bivirkningen eksisterer ikke.

Den er heller ikke tjent med å slå seg til ro med at elbiler som tanker kull- og annen fy-el er (litt) mindre økoskadelige
enn petroleumsdrevne biler.
Den ville være mer troverdig dersom den gikk inn for å nytte subsidier/avgifter til å fremme øko-el på bekostning av
fy-el. Dette kan gjøres enkelt:

- El-avgiften flyttes fra sisteleddet/forbrukerne til førsteleddet/produksjon og import.
- Fy-el må betale avgifter
- Fornybar el mottar subsidierer.

Tilstrekkelig dosert medisin her vil gjøre at fornybar el utkonkurrerer fy-el som kommersielt produkt.






1
Ett eksempel på en slik medisin er når Bush junior invaderer Irak og oppnår bivirkningen:
USA sin erkefiende i regionen Iran vinner krigen ute så mye som å delta i den.
Irak omdannes fra et sekulært diktatur til et tvilsomt religiøst halvdemokrati etter Iransk mønster.

Bush senior fryktet nettopp dette og stoppet Kuwait-krigen bare timer før regimet til Satan Hussein kollapset.
Ingen tvil om at senior her var langt klokere enn junior.



eledille

Sitat fra: Tazzari på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 13:41
alle mine biler har hatt sin sjarm og min interesse. Jeg gleder meg derfor til at jeg har min egen lille elbil i garasjen.

Heisann og velkommen, høres ut som du passer rett inn her :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Erland

Elbil eller ikke....
Litt på sidelinjen kanskje,  men muligens til litt hjelp for de som ikke helt har bestemt seg enda. Ikke noe press eller tvang ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=sSTLDel-G9k&feature=player_embedded

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#96
Sitat fra: Lunde på mandag 11. oktober 2010, klokken 17:24

Om han tok et søk i egne (SSB) sien arkiver på oljerafinerier og strømforbruk ville hans konklusjoner bli satt i et veldig merkelig perspektiv. Der ville han nemlig funnet ut at rafineriene som lager bensin og diesel faktisk bruker 8,7TWh årlig 2,7 mer enn elbiler ville brukt om samtlige biler i Norge var ladbare elektriske biler.  ;)

Jeg har flere ganger sett det hevdet at raffineriene bruker mer strøm på å lage bensinen enn en elbil ville trengt for å tilbakelegge samme strekning som bensinbilen. Så vidt jeg kan se stemmer det ikke.

Jeg kikket på SSB og fant at raffineriene i Norge i 2009 brukte ca 0,6 TWh strøm og 8,14 TWh i gass. Men over halvparten av produksjonen eksporteres. Jeg har ikke klart å finne et eksakt tall, så la oss si at 40% går til å drive den norske bilparken. Det er nok i meste laget, vi har jo fly og skip også, men la gå. Det blir 0,24 TWh strøm og 3,3 TWh gass.

Du oppgir 6 TWh som behovet for en hel-elektrisk bilpark. 0,24 TWh er 1/25 av dette. Jeg sjekket opp dette tallet, og det gjelder kun personbiltrafikk. Alle varianter av busser og lastebiler går utenom.

Om man skulle lage strøm av gassen ville man bare fått igjen ca 55% av energien. Det blir 1,8 TWh, til sammen ca 2,0 TWh i spart strøm og strøm fra gasskraft.

Det er fremdeles veldig mye - en tredjedel av tallet du nevner for strømforbruket til en hel-elektrisk bilpark.

Hvis man hadde brukt gassen til å spare strøm ved å bruke den til oppvarming hadde man kunnet frigjøre mye mer strøm, til sammen 3,0 TWh. Man kunne også vært enda smartere og laget strøm av gassen og drevet varmepumper med den. Da kunne man kanskje nærme seg å dekke behovet til en hel-elektrisk personbilpark.

Dette forutsetter at man lar være å bruke oljen i det hele tatt, råolje er så vidt jeg vet ikke brukendes til noe som helst uten raffinering. Om man optimaliserte for å lage fyringsolje og drivstoff til fly og skip i stedet for bensin og diesel ville man nok spart noe energi, men ikke på langt nær alt.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så må forbruks- og co2-tallene til biler multipliseres med 1,25 for å få korrekte tall *, og det er det få som husker på.

* Argonne National Labs mener at virkningsgraden fra brønn til pumpe er 80%. Det er det mest solide tallet jeg har funnet, men det gjelder kun for energi, ikke utslipp. Utslipp fra f.eks. fakling av ikke-salgbar gass er ikke tatt med. Det vil nok øke utslippstallet med ytterligere noen prosent.

http://www.transportation.anl.gov/pdfs/TA/165.pdf (se s.59)
http://www.ssb.no/indenergi/tab-2010-08-20-02.html
http://www.ssb.no/energiregn/

Hvis noen kan korrigere meg er det supert, jeg synes det hadde vært flott om det faktisk var slik at spart strøm ved nedleggelse av oljeindustri kunne drevet elbilene.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

cra

Sitat fra: AntiRegreim på onsdag 13. oktober 2010, klokken 07:24
Du kan være tilhenger av elbil av en eller flere grunner:
- elbilen er mindre miljøskadelig enn biler med forbrenningsmotor
- oljealderen går mot slutten
- jeg personlig slipper billigere og greiere fra bilholdet

Det er mulig jeg tar feil, men det virker for meg (spesielt basert på ett av innleggene dine i denne tråden) at alle som ikke har kriterie nr 1 som eneste grunn til å velge elbil ikke har livets rett. Om jeg kjærer el-bil fordi jeg er gnien og (i alle fall tror at jeg) sparer penger på å kjøre elektrisk så er jo resultatet det samme; fossilbilen min står når jeg kjører Thinken. Faktum er at dieselforbruket vårt er halvert etter at vi kjøpte thinken som bil nr to. Skulle vi hatt bare en bil er valget enkelt med en familie på sju. Ingen av elbilene på markedet hadde kommet med i vurderingen engang.

At du er negativ til toppidrett med frakt av utøvere over lengre distanser får stå for din regning. Jeg trur det ville være mer å hente på å legge ned lokalidretten, eller kanskje helst lokalKULTUREN,  for barn og unge, som ukentlig kjøres til treninger og øvinger, kamper, stevner, forestillinger og opptredener.

Jeg trur ikke det er hverken ønskelig eller mulig å gå tilbake til middelalderen der ingen trenger å reise over noen avstander. Vi må innse at det teknologiske framskrittet har kommet dithen at vi alle kan reise til hvor so mhelst på kloden vår, og så får vi bare håpe at framskrittet fører oss dithen at vi kan gjøre det uten å ta knekken på oss selv og de rundt oss, før det er for sent. Elbilen er utvilsomt et steg i riktig retning.

At alle skal bo i nærheten av arbeidssted og fritidsaktiviteter er bare tåpelig å påstå. Du sier i praksis at jeg som bor på landet skal være bonde, og holde meg til turer i skog og mark som fritidsaktiviteter. De som bor i byene kan jobbe på kontor, og får holde seg til teater og kafebesøk på fritida. Hvem skal foresten belaste miljøet for at du skal få poteter til middag - du eller jeg?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: bosonic på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 13:44
Sitat fra: AntiRegreim på tirsdag 12. oktober 2010, klokken 09:54
Sitat fra: Cobos på mandag 11. oktober 2010, klokken 22:56e]
Det er du som er så utrolig negativ til Roadsteren.
JA, er negativ til alle kjøredoninger som i det vesentlige er leiketøy:
- MCer
- sportbiler
- SUVer
- racerbiler
- gocarter
- ........
- ........

På samme måten som jeg er negativ til toppidretten med tera  km luft- og bakkefrakt av utøvere og tilskuere.
Til feriereiser over hele kloden og til å sende fisk tur-retur Kina for å "spare" lønnskostnader.

Og egentlig til bilkjøring overhodet. Samfunnet burde heller legge forholdene til rette for at folk kan bo i gåavstand
til arbeidsstedet. Og forbruke mest mulig kortreiste produkter inklusive fritidsaktivitetene.
Tror du ytrer deg i feil forum

Befinner seg i feil årtusen, vil nå jeg si.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AntiRegreim

#99
Sitat fra: cra på torsdag 14. oktober 2010, klokken 11:41
Det er mulig jeg tar feil, men det virker for meg (spesielt basert på ett av innleggene dine i denne tråden) at alle som ikke har kriterie nr 1 som eneste grunn til å velge elbil ikke har livets rett.
DA har jeg uttalt meg klønete.

Sitat
At du er negativ til toppidrett med frakt av utøvere over lengre distanser får stå for din regning. Jeg trur det ville være mer å hente på å legge ned lokalidretten, eller kanskje helst lokalKULTUREN,  for barn og unge, som ukentlig kjøres til treninger og øvinger, kamper, stevner, forestillinger og opptredener.
KANHENDE legge ned ikke er rette medisinen? Hva med å la podene lære seg at sykkelen kan brukes til mer enn et reint leiketøy?
Og de voksne gå foran med godt eksempel med å slutte å bruke bilen som sykkel- og spaserskoerstatning?
Er avstandene i største laget, kan du spandere en elsykkel på de søte små (som for utenforstående er alt annet enn søte og små).

Sitat
Jeg trur ikke det er hverken ønskelig eller mulig å gå tilbake til middelalderen der ingen trenger å reise over noen avstander.
TROR heller ikke det. Men må være mulig å organisere samfunnet slik at reisebehovet minimaliseres.

Sitat
Vi må innse at det teknologiske framskrittet har kommet dithen at vi alle kan reise til hvor so mhelst på kloden vår, og så får vi bare håpe at framskrittet fører oss dithen at vi kan gjøre det uten å ta knekken på oss selv og de rundt oss, før det er for sent. Elbilen er utvilsomt et steg i riktig retning.
ENIG I at elbilen er et steg i riktig retning med å minke de negative økologiske virkningene av bilkjøringa.
Om den med det nøytraliserer miljøbelastningen til dagens flyreise-volum, betviles.

Foreløbig har "framskrittet" skaffet oss et forbruk og en forurensing som er høyt over det bærbare.
Vi bruker mer enn naturen gjenskaper og vi forurenser mer enn den klare å uskadeliggjøre.
Vi omkalfatrer hele jordoverflata og ødelegger med det habitatet til neste alle andre arter.
En vakker dag (som blir alt annet enn vakker) må nødvendigvis hele  hele økosystemet kollapse med mindre
vi reviderer hele vår livsstil og vårt økonomiske system basert på eksponensiell vekst.

Og null revisjon dersom hver og en mener hans spesielle/økonomiske interessefelt må av gode grunner slippe å være med.


Sitat
At alle skal bo i nærheten av arbeidssted og fritidsaktiviteter er bare tåpelig å påstå.
ALLE er satt på spissen. Poenget er at det må være mulig å organisere samfunnet slik at volumet av
samlet person- og godstransport reduseres betydelig.

Sitat
Hvem skal foresten belaste miljøet for at du skal få poteter til middag - du eller jeg?
FORTSETTER befolkningseksplosjonen, blir det før eller siden nødvendig å spa opp verdens plener, idrettsbaner mv og dyrke mat på de.
Omlegging til ikke miljøbelastende jordbruk er forøvrig en medisin som må tas jo før jo heller.

AntiRegreim

Sitat
Befinner seg i feil årtusen, vil nå jeg si.  :P
BEDRE i et årtusen med framtida foran seg
ENN i ett med framtida bak seg!

Erland

Det er mange gode innlegg her. Artig å lese.
Jeg skal ikke bastant påstå at argumentene brukt i dette forumet har overbevist meg om hverken det ene eller andre, men jeg har i alle fall fått litt beslutningstøtte. Jeg har handlet elbil og det ble en svart Tazzari Zero. Om dette var et økonomisk riktig valg er jeg høyst usikker på. Videre er jeg usikker med hensyn på det miljømessige fotavtrykket som dette kjøpet innebærer. Det jeg derimot er sikker på, er at jeg har begynt på en vei i riktig rettning.

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

Ken

Gratulerer Tazzari.

Bruk gjerne forumet her til å dele dine erfaringer med Tazzari.
Flere er spent på hvordan de er å kjøre og om service avtalen er bra nok.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Enig med Ken. Tazzari har utseendet med seg og jeg kunne godt tenkt meg den som elbil nr. 2.

Ser fram til rapporter fra deg, Tazzari, f.eks hver fredag.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Erland

Takk for gratulasjoner.

Jeg har ikke fått bilen levert enda. Blir levert via en biltransport ila en uke eller to.
Hva service angår er det for tiden ingen forhandler innen 50 mils radius. Håper det dukker opp en forhandler i Trondheimsregionen etter hvert.

Ellers var det tanken at jeg fikser det meste selv. Det er mye elektronikk inne i bildet, så jeg innser at jeg ikke kan bevege meg så langt inn i materien uten diverse databasert testutstyr. Men slik er det med Volvoen jeg har også. Feks; Tre feilstarter på diselvarmeren og jeg må innom et volvoverksted for å resette systemet, selv om feilkilden er funnet og fikset.

Kommer tilbake med mine inntrykk når jeg har noe konkret, feks en bil:-)

Tazzari
Nissan Leaf 2013
Tazzari (avskrevet)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA