Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av Zhokk, fredag 16. juli 2010, klokken 00:01

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: El rayo på lørdag 12. juni 2010, klokken 00:02
Hviningen (definisjon se http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hvine&sourceid=Mozilla-search ) som du ikke liker opptrer i elbiler med AC motor og er derfor ikke tilstede i Buddy. Du vil garantert høre andre lyder fordi den velkjente duringen fra en forbrenningsmotor mangler.
Buddy og Kewet har andre lyder, fra hjul og gear, lydnivået er nok høyere enn i Think Classic.
Jeg har nå blitt bedre kjent med flere ulike årsmodeller av Buddy/Kewet, bilen har ikke endret seg vesentlig fra 98 til 2009, MEN KOMFORT OG STØYDEMPING ER GRADVIS BEDRET.
En vesentlig endring er at den gikk fra 2 seter til 3 seters sofa.
Dørene har blitt svakere i toppen på Buddy enn det en hadde på Kewet. (vanskeligere å holde tette?)
En annen vesentlig endring er at endel tidlige Kewet 5 har en dansk gearkasse, denne bråker ganske mye. (den danske er mye smalere nede enn den italienske som overtok etterhvert)
Jeg har fått mange tips til tiltak for å redusere denne støyen, tenker å skrive om det etterhvert som jeg prøver det ut.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hkaspenberg

Noen har sammenliknet å kjøre Kewet med å løpe rundt med en plastbøtte over hodet. Det er utrolig hvor mye støy det er i bilen fra hjul, drivverk, knirk, etc.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 12. juni 2010, klokken 23:06
Noen har sammenliknet å kjøre Kewet med å løpe rundt med en plastbøtte over hodet.

Høres idiotisk ut, men du har faktisk et veldig godt poeng her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

dagfather

Går det fint å kaste seg på her med noen andre spørsmål ang elbil?

Kan godt starte en ny tråd også, men har erfaring fra andre forum at man ofte liker en lengre diskusjon enn en haug av tråder.

Her er min case...

I dag bor jeg i Oslo, på Hovseter, har en ny Citroen Berlingo, en parkeringsplass hjemme - med mulighet for lading og skal studere i Lillestrøm. Jeg må på veien gjennom 2 bompasseringer som, med avtale, koster 20 kr per passering.
I tilegg er det ca 3 mil hver vei. Lading på skolen tror jeg det er lite med, men med kun 3 mil til skolen så bør det jo gå begge veier uten lading.

Saken er at jeg har søkt en del og ikke funnet helt svar på hva det konkret koster å ha en elbil. Hva koster det "helt konkret" per mnd?
Da tenker jeg på driftkostnader, service, bytte batteri, årsavgift, forsikring, evt annet..

Jeg har ikke økonomi, som student, til å kjøpe en ny bil, med mindre det faktisk vil lønne seg over fem år. Jeg ser derfor etter en buddy eller think til rundt 80.000 +/-. Tenker jeg ikke vil kjøpe en bil som trengs å bytte batteri, det ser jeg ofte på som en bil som har også andre feil med seg som blir billig å kjøpe og dyrt å reparere.

En annen ting er mine fysiske attributter.. Jeg er nemlig to meter høy og har 49 i skostr.... Vil dette være et problem? Har dessverre ikke fått muligheten til å prøvesitte/kjøre en elbil ennå.


Takker for alle svar.

cra

Har hatt en (brukt) think i snart 4 år, og har til nå hatt utlegg på følgende:

strøm - ikke målt, men betydelig mindre enn til diesel på VW'en
Årsavgift - ca 350/året
Forsikring ca 3.000 i året, trur jeg

Batteri har jeg ikke byttet enda, men hvis jeg må bytte hele på en gang vil det på bilen som nå er 10 år gammel komme på ca 50-80.000, tipper jeg, og slik sett fordelt på bilens ti år. Det er imidlertid ofte nok å skifte noen av blokkene, så la oss si 15.000 kr for å evt. få den igang igjen.

Ellers har jeg påkostet ~500 kr i bremseklosser en gang, ca 2.000 kr for fire nye sommerdekk, et viskerblad og noe spylervæske.

Har byttet vannpumpa ti en annen variant enn originalt, som skel leve lengre, trur jeg ga ca 500 for den.

Andre faste utgifter på gamlethinken er batteriservice, som jeg gjør selv. Koster meg 100kr i vann for hver 4000km

Har byttet en bærekule eller hva det heter, kostet meg ca 1500 inkl arbeid. Til sammenligning har jeg byttet tilsvarende på caravellen 6 ganger i samme periode  >:(

Alt i alt er thinken mye billigere "til daglig" enn caravellen. DEr skal det jo til oljeskift, oljefilter, registerreim og diverse med jevne mellomrom. Bøygen er om batteriet ryker, men det kan kanskje best sammenlignes med registerreima/motoren på vanlige biler - det er grisedyrt hvis den ryker, og ungås best ved å følge planlagt vedlikehold. (oiljeskit+regreim vs batteriservice/vannfylling)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ladefabrikken

Sitat fra: dagfather på onsdag 16. juni 2010, klokken 12:54
Går det fint å kaste seg på her med noen andre spørsmål ang elbil?

Kan godt starte en ny tråd også, men har erfaring fra andre forum at man ofte liker en lengre diskusjon enn en haug av tråder.

Her er min case...

I dag bor jeg i Oslo, på Hovseter, har en ny Citroen Berlingo, en parkeringsplass hjemme - med mulighet for lading og skal studere i Lillestrøm. Jeg må på veien gjennom 2 bompasseringer som, med avtale, koster 20 kr per passering.
I tilegg er det ca 3 mil hver vei. Lading på skolen tror jeg det er lite med, men med kun 3 mil til skolen så bør det jo gå begge veier uten lading.

Saken er at jeg har søkt en del og ikke funnet helt svar på hva det konkret koster å ha en elbil. Hva koster det "helt konkret" per mnd?
Da tenker jeg på driftkostnader, service, bytte batteri, årsavgift, forsikring, evt annet..

Jeg har ikke økonomi, som student, til å kjøpe en ny bil, med mindre det faktisk vil lønne seg over fem år. Jeg ser derfor etter en buddy eller think til rundt 80.000 +/-. Tenker jeg ikke vil kjøpe en bil som trengs å bytte batteri, det ser jeg ofte på som en bil som har også andre feil med seg som blir billig å kjøpe og dyrt å reparere.

En annen ting er mine fysiske attributter.. Jeg er nemlig to meter høy og har 49 i skostr.... Vil dette være et problem? Har dessverre ikke fått muligheten til å prøvesitte/kjøre en elbil ennå.


Takker for alle svar.


Har du slutta jobben og skal studere Dag? 2CV min er det plass til deg i  ;D  Du kan jo kjøpe en Berlingo electric

Hilsen
Øyvind

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

dagfather

Sitat fra: 2EL på onsdag 16. juni 2010, klokken 14:29

Har du slutta jobben og skal studere Dag? 2CV min er det plass til deg i  ;D  Du kan jo kjøpe en Berlingo electric

Hilsen
Øyvind

Skal studere ja.. Slutter til høsten og da trenger jeg muligens en elbil. Fikk du kjøpt deg noe? Eller har du bygd om 2CV'en din?


Ladefabrikken

Lurt å studere litt mer. Ja 2CV har blit forvandlet om til 2EL du kan ta en titt på denne linken http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2032.0
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

dagfather

Men er det noen som kan hjelpe meg med de spørsmålene jeg hadde?

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

dagfather

Sitat fra: ilmyggo på fredag 18. juni 2010, klokken 15:37

Ta en titt på Grønn Bils elbilkalkulator.

Har sett på den, men syns den er litt annerledes i forhold til meg som er privatperson og skal kjøpe brukt.
Om bilen vil tape seg omtrent 15.000 i verdi i løpet av noen år, ved kjøp av en brukt elbil til 80.000,- +/-.
Så havner jeg på en kostnad på ca 1100,- per mnd. Er dette reelt?


elektrolux

De virkelige utgiftene ved kjøp av bruktbil avhenger av hvor heldig du er med kjøpet, og om du får problemer med bilen.

Husk at brukte biler gjerne er rundt 10 år gamle, og kan ha forestående problemer.

Tryggeste bruktkjøp er nok PSA eller Kewet, som alle har vist bemerkelsesverdig driftsikkerhet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

dagfather

Men for rundt 80.000 +/- har jeg sett flere buddy fra rundt 2004 og opp som har relativt nye batterier, etc.

Eller bør jeg heller se på en eldre Kewet som er billigere?


El rayo

#43
Dagfather, spørsmålet ditt om hvilken bil du skal kjøpe kan jeg ikke svare på, det må du bestemme selv. Kewet og Buddy er små biler (el-MC'er), om du får plass eller ikke er opp til deg hvor stor plass du synes at du må ha.

Ta en telefon til Pure Mobility sin nærmeste forhandler, kjør den aktuelle strekningen så finner du ut om du klarer det. Direkte link til forhandlere: http://www.puremobility.com/no/provekjor

For meg er den dyreste enkeltposten i faste utgifter forsikring, det vil den trolig også være for deg. (Avskrivning regner jeg ikke før den dagen jeg selger elbilen.)
http://www.dinside.no/845017/verkstedene-taper-du-tjener
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lanber

#44
Pris og utgifter....

Hvorfor skal alt måles i kr ned til desimal for å regne på om det lønner seg å ta ansvar i det miljø spørsmålet som det faktisk er å velge en EL bil.
Vi har ingen bommer til jobben og ikke betaler vi for parkering heller. Likevel har vi kjøpt inn en Renault Kangoo EL bil som brukes til jobb og barnehage. Den rusler (ikke tilfeldig valgt ord, med 30hk og 1400kg er den ikke direkte sprek) 70-100km daglig med ladning både på jobb og hjemme.

Nå i ettertid skal jeg begynne på en jobb som krever passering av minst 4 bommer pr dag, men det var ikke forutsetningen når vi kjøpte bilen.

Ikke alt skal måles i penger!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA