Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva med en elektrisk trøbil?

Startet av Zhokk, fredag 16. juli 2010, klokken 00:01

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 19:38
Muligens kan halvparten av "nr.2"-bilene erstattes av en Think City. Men de fleste har som tidligere nevnt ikke nye "nr.2"-biler så kostnadene blir fort høyere totalt sett selv om man sparer på andre ting.

HVis du tenker på høyere utgifter på en brukt bil enn på en ny så må jeg si meg noe uenig. Den desidert dyreste bilen på kort sikt er en ny bil. Den synker med minst 10-20% i verdi i det du kjører den ut fra forhandler. (Elbiler faller litt utenom foreløpig pga nevnte etterspørsel) En bil som er gammel nok til å ha gjort fra seg det verste verditapet, men ny nok til at de store reparasjonene ikke gjør seg gjeldende er ideelt sånn sett. Sånn ca 3-12 år, alt-ettersom, skulle være noenlunde høvelig.

Har selv to ti åar gamle biler, en Think City og en Caravelle. Thinken har kostet meg noen liter vann, litt spylervæske og slikt, samt en bærekule og ett sett sommerdekk de siste tre årene. Caravellen har i samme periode kostet 4 bærekuler (Caraveller spiser disse som drops! :( ), ett sett vinterdekk og halvannen sett sommerdekk, et eksosanlegg m/katalysator, noen oljeskift samt diverse småtterier som de finner på servicene.

Så jeg er i alle fall ikke i tvil om hvilken bil som spiser av budsjettet mitt, for å si det sånn. Greit nok at vi trenger Caravellen hvis flere enn to skal noe sted, eller vi skal langt, men som regel holder det lenge med thinken. :)

At mange ikke kan klare seg med bare en think trur jeg nok, men jeg tipper at så godt som de aller fleste (90%) som trenger to biler kan la en av dem være elektrisk.

Slepekrok er kjekt å ha de gangene man trenger det, men hvor ofte gjør man egentlig det? Ikke så ofte at man ikke kan spørre en slektning eller venn som har om hjelp de gangene, tror jeg, selv om det så klart er snertent å bare hekte den på og hente ny sofa, materialer til plattingen, kjøre bort rasket etter garasjeopprydningen etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Det jeg mente med høyere kostnader var at om man skal kjøpe en el-bil til kvartmillionen istedenfor det man har som nr.2-bil fra før må man fort ut med 200.000 til, og det blir jo litt låneavdrag...

Reparasjoner av mekaniske ting har det vært lite av på Touranen, det er stort sett elektronikk/elektromekanikk som feiler. Parksensorer, høydejusteringsmotor til Xenonlys, slike ting. Det blir vel likt uavhengig av type motor. Men oljeskift og eksosanlegg som demonterer seg selv midt i gata slipper man jo :)

Hengerfestet er et must for min del, det brukes flere ganger i måneden. Jeg har en stor boggihenger som benyttes både hjemme og på hytta. Det blir litt for mye pes å låne en bil for å dra på hytta en ukes tid.

Nei, bare noen lanserer en MPV-type bil minst på størrelse med Golf Plus, med ihvertfall 35kWh batterikapasitet, mulighet for hurtiglading og pris i Norge på maks 400.000 så stiller jeg meg i kø med en gang. Så sant hurtigladestasjoner dukker opp på et par-tre for meg strategiske steder da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#17
Jeg får litt rar følelse av denne diskusjonen.
Når det gjelder anskaffelse av noe diskurerer man ofte for å overbevise noen andre om at man trenger noe man selv har lyst på (feks. for å overbevise kona om at ny TV er nødvendig til fotball-VM).
Men du "jkirkebo" får jeg inntrykk av at ikke selv har lyst på elbil, men prøver ut mot-argumentene her på forumet fremfor å diskutere direkte mot noen (kanskje kona?) som vil ha elbil.

Fra spøk til alvor. Med denne oppsummeringen
Sitat fra: jkirkebo på mandag 07. juni 2010, klokken 21:05
Nei, bare noen lanserer en MPV-type bil minst på størrelse med Golf Plus, med ihvertfall 35kWh batterikapasitet, mulighet for hurtiglading og pris i Norge på maks 400.000 så stiller jeg meg i kø med en gang. Så sant hurtigladestasjoner dukker opp på et par-tre for meg strategiske steder da...

er det kanskje denne Tata'en du er (ikke er??) ute etter ?
Sitat fra: El rayo på mandag 07. juni 2010, klokken 18:37
Gledelig å se denne på elbilsamlingen i dag ved åpningen av verdens største lade-parkeringsplass ved Aker Brygge i Oslo. Prisantydningen lå på noe over 250k. Rekkevidde omtrent som Th!nk City med litiumbatteri.

Legger ved et par bilder jeg tok idag.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

bosonic

#18
Sitat fra: Elmo på mandag 07. juni 2010, klokken 23:29
Jeg får litt rar følelse av denne diskusjonen.

Enig!

Vi er alle forskjellige, og takk for det. Saklig argumentasjon er det eneste som nytter. Å overbevise (de voksne) tvilerene er spill av energi.
Min filosofi er å få ungdommen interessert, så kommer foreldregenerasjonen etter. (Følg med...fortsettelse følger i annen tråd...) ;D 8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Jeg tror Jkirkebo med sine bom og parkeringsutgifter med fordel kan fortsette med fossil framdrift.

F.eks kan bil nr 2 være en Renault Megane som er super billig, og veldig driftsikker.

Det er ikke alle Elbil passer for.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Det er lett å observere at i de fleste bilene er det bare en person!
Det er forskning som viser at mer enn 95% av alle kjøreturene er kortere enn 5 mil!
Da er det opp til oss voksne å få mest mulig av denne kjøringen over på en annen type kjøretøy enn de som brenner opp barnebarnas bygningsmaterieler og høykvalitets energilagre.

Til Jkirkebo vil jeg si: Mange familier som kjøper en elektrisk nr 2 bil opplever at dette raskt blir nummer en bilen. Det er småkjøring og jobbkjøring det blir kilometre ut av. Nummer 2 bilen, den fossile, holder da lengre og kan gjerne være litt opp i årene. På denne måten sparer en mye penger.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

bosonic

Jeg er helt enig med deg Baltor.

Det hele dreier seg om vilje til å prøve.
Vi kan ikke misjonere, bare fortelle hvordan vår erfaring er.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Tata er nok ikke aktuell nei, skal ikke ha noen småbil (den er under 3.8m lang).

Tesla Model S ville nok vært mer aktuell da, men den er nok dessverre litt for sportsbilaktig og lav for hytteveien vil jeg tro. Dessuten er jeg ganske skeptisk til bakhjulstrekk på vinterføre. Men pris og rekkevidde har de fått til da! Vil tro modellen med 370km rekkevidde kan selges til under 400.000 i Norge. Fristende. Bagasjeplass har den også nok av...

Og jeg fortsetter nok med fossil fremdrift inntil et passende alternativ kan fremskaffes. Kommer det ingen ok el-bil innen 5 år får det bli en plug-in hybrid istedenfor, Chevrolet har jo presentert en MPV-utgave av Volt, Opel kommer sikkert med tilsvarende versjon av Ampera. Da blir det el-kjøring på småkjøringen og ca. 50% fossilt på langkjøringen forutsatt at jeg kan lade opp litt her og der underveis.

Kona er nok den som må overbevises her ang. el-bil, ikke meg. Men med 200km++ rekkevidde blir det neppe noe problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

III

Ampera er bilen for deg Kirkebo , den kommer sikkert etterhvert. Lykke til og velkommen tilbake om noen år  :)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

El rayo

Sitat fra: Elmo på mandag 07. juni 2010, klokken 23:29
Jeg får litt rar følelse av denne diskusjonen.
Det har du jammen rett i, Elmo.

Du får unnskylde at vi kuppet tråden din, Zhokk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Zhokk

ja du sier noe, jeg har vel ikke akkurat blitt så mye klokere av "disse" svarene...

Er det noen av dere som vet hvordan batteriene er på de gamle buddiene..og hvordan er "lyden" på motoren der i forhold til Thinken..En gammel buddy blir jo stort sett et transportmiddel ( regner ikke emd noe særlig komfort her)fra hjem -jobb..gjør at jeg sparer nesten en time pr dag i reisevei..er jo noe å ta med seg det.Man kan jo få en 5 år gammel buddy for 60000 +. Ser de må byttes sånn ca hver 20.000 KM. ...Har disse "vannbytte" slik som gamle Think. eller er det tut og kjør i "20.000 KM" og bytt...Isåfall er det jo forholdsvis enkelt, selv om prisen på 25000 gjør det jo ikke akkurat bill pr km..blir jo ca 12 kr pr mil i batterikostnader..

Vurderer også en Smart diesel..som jo ikke bruker mer enn 0,33 på mila..men med bolig på Grunerløkka og arbeid litt utenfor Lillestrøm, er det mye spart i bompenger og ikke minst, selv om det er enkelt og få P-plass med smart, er det ennå enklere med en Buddy..




El rayo

#26
Buddy har vedlikeholdsfritt blybatteri og DC motor. Etter ca 20000 km har batteriet 80% av kapasiteten igjen. Dersom du ikke kjører batteriet tomt før hver lading kan det holde lengere.

For meg er fritid verdt langt mer enn 1,20 kr pr km som jeg slipper å stå i kø.

Hviningen (definisjon se http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hvine&sourceid=Mozilla-search ) som du ikke liker opptrer i elbiler med AC motor og er derfor ikke tilstede i Buddy. Du vil garantert høre andre lyder fordi den velkjente duringen fra en forbrenningsmotor mangler.

Jeg synes at de eneste elbilene du kan kjøpe i dag som har et snev av den komforten du er vant til fra Mercedes'en er Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Begge har "lydløs" DC motor, men med originalt NiCd batteri må det fylles vann omtrent hver 3000 km. Jeg kjenner ikke til noen som har byttet til vedlikeholdsfritt litiumbatteri i disse bilene enda.

Nå glemte jeg nesten Ford Ranger. Det er riktignok en pickup, men en amerikansk pickup, så jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg tipper at komforten kan måle seg med Partner og Berlingo. Jeg har ikke hatt gleden av å kjøre Ranger. Ranger kan fås med vedlikeholdsfritt NiMH batteri eller blybatteri.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Zhokk

Takk for et godt svar , er ikke så viktig med komfort egentlig på den korte turen..Må nok få prøvd meg en Buddy Classic en dag....


elektrolux

Sitat fra: El rayo på lørdag 12. juni 2010, klokken 00:02
Jeg synes at de eneste elbilene du kan kjøpe i dag som har et snev av den komforten du er vant til fra Mercedes'en er Peugeot Partner og Citroën Berlingo. Begge har "lydløs" DC motor, men med originalt NiCd batteri må det fylles vann omtrent hver 3000 km. Jeg kjenner ikke til noen som har byttet til vedlikeholdsfritt litiumbatteri i disse bilene enda.

Thunderteam bygger i disse dager om en 2003-2005 Berling2 til 5 seter og litium med ca 200 km rekkevidde. ( 56 x 200Ahr celler)

Pris: 30000 Euro.

Lik avataren min, bare i hvit. De lover en sprek og optimal Elbil, som skal være leveringsklar i nær framtid. Kontakt meg for mer info er ønskelig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: El rayo på lørdag 12. juni 2010, klokken 00:02
Nå glemte jeg nesten Ford Ranger. Det er riktignok en pickup, men en amerikansk pickup, så jeg tror ikke jeg tar mye feil når jeg tipper at komforten kan måle seg med Partner og Berlingo. Ranger kan fås med vedlikeholdsfritt NiMH batteri eller blybatteri.
Ganske vanlig å glemme Rangeren. www.elbilimport.no  244.000,- er vel prisen.
Et bilde av en Ranger som går i Oslo-området.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA